معرفی ۷ مسجد زیبا در چین

جاذبه‌های گردشگری چین
معرفی ۷ مسجد زیبا در چین

وقتی صحبت از جمعیت حدودا یک و نیم میلیاردی یک کشور به میان می‌آید، مذهب واژه‌ای متفاوت می‌شود. در این کشور۵ مذهب اصلی وجود دارد که اکثر مردم به آن‌ها اعتقاد دارند؛ بودایی، کاتولیک، تائوئیسم، اسلام و پروتستان و البته مذاهب مختلف دیگری هم هستند که جمعیت‌های کم‌تر به آن‌ها اعتقاد دارند. از همین رو شما می‌توانید مراکز مذهبی مختلفی نیز در این کشور جذاب پیدا کنید. در واقع اگر به سفر با تور چین بروید، احتمالا از دیدن مساجد زیاد کمی جا بخورید، اما نه تنها تعداد زیادی مسجد در چین وجود دارد، بلکه بعضی از آن‌ها واقعا زیبا بوده و به صورت بالقوه یک جاذبه‌ی گردشگری هستند. می‌خواهید با آن‌ها آشنا شوید؟ پس ادامه‌ی مطلب ما را مطالعه بفرمایید.

 

مسجد جامع ژیان

گفته می‌شود این مسجد، قدیمی‌ترین وبزرگ‌ترین مسجد چین به حساب می‌آید و سال ۷۴۲ میلادی ساخته شده است. این بنا به چهار بخش مختلف تقسیم شده که هر کدام یک باغ بسیار زیبا دارند و در ساخت خود بنا نیز از معماری کلاسیک چینی بهره برده شده است. طراحی چینی و استفاده از چوب در کنار المان‌های اسلامی، ترکیبی شگفت‌انگیز از هنر چینی، ایرانی و عربی به وجود آورده است.

 

 بازدید از قصر تابستانی پکن

مسجد جامع ژیان

 

مسجد عیدگاه، کاشغر

کاشغر یکی دیگر از شهرهایی است که به واسطه‌ی جاده‌ی ابریشم، اهمیتی تاریخی دارد. جایی نزدیک به قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان که از همین روز در آن جمعیت مسلمان زیادی زندگی می‌کنند. این مسجد زردرنگ یکی از ابنیه زیبا در این منطقه است که ساخت آن به سال ۱۴۴۲ بر می‌گردد و بزرگ‌ترین مسجد در تمام ژینجیانگ است که بیش از ۲۰ هزار نفر گنجایش دارد.

 

مسجد عیدگاه

 

مسجد نیوجیه، پکن

اگر سفر به پکن را تجربه می‌کنید، می‌توانید یکی از زیباترین مساجد چین را در این سفر مشاهده کنید. بنایی که در سال ۹۹۶ میلادی ساخته شد و قرن‌ها بعد از آن که به دست سپاه چنگیز خان مغول نابود شد، مورد بازسازی قرار گرفت. این بنا ۴۲ اتاق جداگانه دارد و اگر چه المان‌های مذهبی در آن به چشم می‌خورد، اما معماری آن کاملا چینی است و حدود هزار نفر نمازگزار را در خود جای می‌دهد. جزییات خطاطی‌ها و دیوارنگاری‌ها و البته ترکیبی که از هنر اسلامی با چینی در آن به کار رفته، مسجد نیوجیه را به یکی از جذاب‌ترین مساجد چین بدل کرده است.

 

  مکان‌های مخفی و جذاب در چین

مسجد نیوجیه

 

مسجد جامع Dongguan ، ژینینگ

این بنای بسیار زیبا در اصل سال‌های اولیه سلسله مینگ ساخته شده است، اما بعدها طی چند دوره مرمت، دوباره سازی و باز طراحی‌هایی در آن صورت گرفت که باعث شد با بنای اصلی تفاوت زیادی داشته باشد. آخرین بازسازی این بنا در سال ۱۹۹۸ انجام شده است و با حیاط زیبا و بنایی که به دور این حیاط قرار گرفته، استایلی کاملا اسلامی دارد. اگر چه هنوز می‌توان المان‌های معماری چینی را در این بنا مشاهده کرد، اما این مسجد یکی از غریبه‌ترین معماری‌ها با معماری چینی را در لیست ما دارد.

 

مسجد جامع دونگوان

 

 مسجد دونگ سی، پکن

یکی دیگر از مساجدی که در سفر به پکن می‌توانید از آن بازدید کنید، مسجد دونگسی است. همچون مسجد جامع ژیان، دونگسی نیز ترکیبی از معماری شاهانه چینی با تلفیقی از المان‌های هنر اسلامی است و خیلی‌ها عقیده‌ دارند در سال ۱۳۵۶ ساخته شده است. خود بنا و حیاط آن بسیار زیباست و حدود ۵۰۰ نفر گنجایش دارد. یک کتابخانه‌ی عالی نیز در آن جای گرفته که نسخه‌ی خطی بسیار مهمی در آن نگهداری می‌شود.

 

  سفری ۳ روزه به مهمترین جاذبه‌های پکن

مسجد دونگسی

 

 مناره امین، تورپان

اگر چه اگر به بنا نگاه کنید، فکر می‌کنید این در ازبکستان قرار گرفته است، اما  مسجد اویغورِ شهر تورفان در ایالت سین کیانگ چین، بلندترین مناره چین است . مسجدی که بیشتر به واسطه مناره‌ی ۱۴۴ متری‌اش معروف است. مسجدی که به پاس خدمات ژنرال امین کوجا آن را با نام مناره امین می‌شناسند. ساخت این بنا به سال ۱۷۷۷ میلادی بر می‌گردد و تنها بنای تماما آجری لیست ما به حساب می‌آید.

 

 معرفی و گشت و گذار در شهر نانجینگ چین 

مسجد سو گونگ تا

 

مسجد جامع weizhou، ووژونگ

این مسجد در استان نینگجیا واقع شده که جمعیت مسلمان زیادی دارد. بنای بزرگ سفید رنگ که بسیار شبیه به مساجدی است که در مالزی ساخته می‌شوند. این بنا دارای گنبدهای زیبا ومتعددی است و دو چهار مناره آن‌ها را همراهی می‌کنند. این مسجد متفاوت مسلما با زیبایی که دارد، یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه به حساب می‌آید.

 

  زیباترین شهرهای کوچک و قدیمی چین

مسجد جامع ویژو

۱۶ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران