کلیسای باستانی سنت جان در کوش آداسی

جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی
کلیسای باستانی سنت جان در کوش آداسی

اکثر گردشگران تور کوش آداسی را به دلیل سواحل بسیار زیبایش انتخاب می‌کنند. اما باید بگوییم که سفر به کوش آداسی فقط محدود به تفریحات آبی آن نیست. بلکه گردشگران می‌توانند به مرکز شهر بروند و از سایر آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری آن لذت ببرند. کلیسای سنت جان یکی از این بناهای تاریخی است که در گشت شهری خود می‌توانید به دیدن آن بروید. این مکان یکی از مقدس‌ترین و باشکوه‌ترین جاها در ترکیه محسوب می‌شود. در ادامه به معرفی بیشتر این کلیسا می‌پردازیم.

 

معرفی کلیسای سنت جان در کوش آداسی

کلیسای سنت جان یکی از بناهای تاریخی و مذهبی در شهر اِفِسوس و در نزدیکی کوش آداسی می‌باشد. گفته می‌شود این بنا با ۵۰۰ متر طول و ۱۸۰ متر عرضی که دارد به شکل یک صلیب ساخته شده است. طراحی و تاریخچه این کلیسا باعث شده است تا گردشگران زیادی را در تور کوش آداسی مجذوب خود کند. بر اساس داستانی که روایت شده است در قرن چهارم کشیشی به نام سنت جان در این منطقه زندگی می‌کرده که بعد از مرگش نیز او را در همان جا دفن کرده‌اند. از آنجایی که این کشیش فردی بسیار درستکار و محبوب در بین مردم بوده است بعد از مرگش دستور ساخت کلیسایی کنار قبر او داده شده است. به مرور زمان این کلیسا وسعت بیشتری پیدا کرده است. در نتیجه امروزه به یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی و مذهبی کوش آداسی تبدیل شده است. سالانه گردشگران زیادی در سفر خود به این شهر ساحلی از این کلیسا نیز دیدن می‌کنند.

 

  چرا باید به کوش آداسی سفر کرد؟ 

 کلیسای سنت جان در کوش آداسی

 

معماری کلیسای سنت جان در کوش آداسی

معماری کلیسای سنت جان در کوش آداسی به تنهایی توانسته است جلوه خاصی به این بنا ببخشد. در اصل این کلیسا مثل هر بنای تاریخی دیگری از سنگ و آجر ساخته شده است. ولی آنچه باعث تمایز آن با بناهای دیگر می‌شود ستون‌های زیبای آن می‌باشد که از سنگ مرمر ساخته شده است. بر روی این ستون‌های مرمری گنبدهای زیبایی قرار گرفته است. این گنبدها به کلیسا جذابیت بیشتری داده است. در حالت کلی معماری این بنا از اصول طراحی و معماری قسطنطنیه الهام گرفته است. در قسمت دیوار شرقی این کلیسا برآمدگی به چشم می‌خورد که باستان شناسان بر این باورند که این قسمت در زمان‌های قدیم حکم تونل را داشتند.

 

 کوش آداسی، سرزمین جادویی سازه‌های باستانی

 کلیسای سنت جان در کوش آداسی

 

نکاتی در مورد کلیسای سنت جان کوش آداسی

برای اینکه گشت در محوطه کلیسا برای شما جذاب‌تر باشد بهتر است تا با نکاتی در مورد کلیسای سنت جان کوش آداسی آشنا شوید. این نکات عبارتند از:

  • بنای اصلی کلیسا از دو طبقه ساخته شده است. برای دیدن مقبره کشیش سنت جان باید به طبقه پایین گنبد مرکزی بروید.
  • با نگاه کردن به ستون‌های حیاط پشتی، می‌توانید تصاویری از امپراطور جاستینیان و همسرش تئودورا را مشاهده کنید. این ستون‌ها به خوبی معماری این دوران را که مربوط به قرن ۵ام می‌باشد را نشان می‌دهند.
  • در طول تاریخ این کلیسا شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بوده است. حتی تا جایی که این کلیسا در دوران ورود ترک‌ها به کوش آداسی مدتی به عنوان مسجد نیز استفاده شد.
  • در قرن ۱۴ام زلزله شدیدی زمین کوش آداسی را لرزاند. در اثر این زمین لرزه قسمت‌هایی از کلیسای سنت جان نیز تخریب شد. اما امروزه با اعمال برخی تعمیرات درهای آن به روی گردشگران باز شده است.
  • در کنار سنگ قبر سنت جان نوشته‌ای تحت عنوان (این محل استراحت من برای همیشه است و تا آخر اینجا ساکن خواهم شد) دیده می‌شود.
  • دروازه اصلی کلیسا که برای ورود و خروج استفاده می‌شود تحت عنوان دروازه شکنجه شناخته می شود. علت این نام گذاری نامعلوم است.
  • دیوارهای اتاق های میانی کلیسای سنت جان طوری طراحی و ساخته شده است که در مواقع ضروری بتوان از آن به عنوان سنگر و استحکامات دفاعی استفاده کرد.
  • بر روی درب نمای خارجی این کلیسا کتیبه‌ای قرار داده شده است. طبق گفته باشتان شناسان این کتیبه می‌تواند نشان دهنده جایگاه قاضی در طول تاریخ باشد.

 

  تجربه سفر از کوش آداسی به جزیره یونانی ساموس

 کلیسای سنت جان در کوش آداسی

 

مسیر رفتن به کلیسای سنت جان در کوش آداسی

در تور کوش آداسی متوجه خواهید شد که در شهری کوچک و ساحلی اقامت دارید. به همین دلیل با اینکه کلیسای سنت جان در نزدیکی‌های کوش آداسی قرار گرفته است اصلا نگران حمل و نقل خود نباشید. در این شهر ساحلی کوچک با کرایه تاکسی یا استفاده از گشت‌های شهری می‌توانید به دیدن این کلیسای تاریخی بروید و از آن لذت ببرید.

۱۵ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران