هنر و فرهنگ ترکیه را در موزه پرا ببینید

جاذبه‌های گردشگری استانبول
هنر و فرهنگ ترکیه را در موزه پرا ببینید

استانبول پایتخت هنری و فرهنگی ترکیه پر از جاذبه‌های دیدنی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخ است که اطلاعات ارزشمندی از سبک زندگی، عقیده، هنر و سلیقه مردم در اختیار ما قرار می‌دهند. یکی از فعالیت‌های مهمی که می‌توانید در سفر با تور استانبول به این شهر انجام دهید بازدید از موزه‌های آن است. موزه معروف پرا که تاریخ هنر ترکی را به تصویر کشیده و در معرض دید عموم قرار گرفته یکی از این موزه‌هاست که حتما باید به دیدنش بروید. بازدید از نقاشی معروف "The Tortoise Trainer" اثر عثمان حمید بی را در این موزه از دست ندهید.

 

موزه پرا

موزه پرا در ساختمانی تاریخی و قرن ۱۹ امی که قبلا هتل بریستل بوده واقع شده است. این موزه خصوصی توانسته مجموعه جذاب و چشمگیر از مصنوعات هنری، هنرهای سنتی، نقاشی‌های مهم و هنرهای مدرن را جمع‌آوری کرده و در دید عموم قرار دهد. شما می‌توانید همه این‌ها را یکجا و زیر یک سقف پیدا کنید. این موزه که درست کنار در موسسه تحقیقات استانبول واقع شده توسط سونا و اینان کیراچ تاسیس شده است. شما با رفتن به این موزه می‌توانید دیدی کلی از تغییر و تحولات هنر از گذشته تا به امروز را در یک جا به دست بیاورید و بیشتر با فرهنگ منطقه آشنا شوید.

 

راهنمای استفاده از کارت موزه استانبول

Pera Museum

 

چه چیزهایی در موزه پرا وجود دارد؟

به طور کلی موزه پرا از سه نمایشگاه به شرح زیر تشکیل شده است:

  1. نقاشی‌های شرق شناسی: این نمایشگاه شامل نقاشی‌های مهم اروپاییان است که برای خلق آن‌ها از فرهنگ عثمانی الهام گرفته‌اند.
  2. ابزارلات دوره آناتولی: این نمایشگاه به طزر شگفت‌انگیز و جذابی شامل هزاران قطعه از ابزالات موسیقی آناتولی مرکزی است که اطلاعات کاملی از آن دوره ارائه می‌دهد.
  3. سرامیک‌ها و کاشی‌های kutahya: در این نمایشگاه شما شانس تماشای هنر استادکاران و بهترین نمونه‌های پیش‌روی kutahya شهری که به هنرمندان سرامیک‌سازش شهرت دارد را خواهید داشت. در اینجا حتی بخشی به قهوه ترک هم اختصاص داده شده است.

 

Pera Museum

 

در اینجا قطعات هنری زیادی برای تماشا وجود دارد که می‌توانید مقابل هر کدام بایستید و تماشایشان کنید. اما یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید به آن بروید در طبقه دوم و نمایشگاه نقاشی‌های شرق شناسی است.

به علاوه بسیاری از نمایشگاه‌های موقتی هم در طبقه سوم این موزه برگزار می‌شود که می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید. در طول دوره مفعالیت این موزه از نمایشگاه‌های مهم و موفق می‌توان به نمایشگاه گویا در سال ۲۰۱۲، نمایشگاه اندی وارهول در سال ۲۰۱۴، و نمایشگاه هنرمندان معروف دیگری همچون جوان میرو، پابلو پیکاسو، فرناندو بُرتو، فریدا کاهلو و دیگو ریورا اشاره کرد.

 

چه چیزهایی را نباید در این موزه از دست داد

معروف‌ترین نقاشی تاریخ ترکیه "The Tortoise Trainer" اثر عثمان حمید بی (۱۹۰۶)، اثر استادانه‌ایست که به گران‌ترین قیمت تاریخ هنر ترکیه تاکنون فروخته شده است. در واقع این نقاشی در سال ۲۰۰۴ به مبلغ ۳.۵ میلیون دلار خریداری شد. این نقاشی پرتره‌ای از یک درویش صوفی‌ست. در واقع بخش شگفت‌انگیز کلکسیون سونا و اینان به قطعات هنری دوره عثمانی (قرن ۱۷ تا ۲۰) است که این نقاشی در بین آن‌ها می‌درخشد.

 

رفت و آمد بین دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول

Pera Museum

 

موزه شامل چه چیزهای دیگری می‌شود؟

اگر نیاز به استراحت داشتید می‌توانید به کافه‌ی موزه بروید که طیفی از نوشیدنی‌ها و کیک‌ها را در محیطی آرام و جالب ارائه می‌دهد. به بسیاری از فستیوال‌های فیلم در اینجا برگزار می‌شود و خانه هنر هم به عنوان بخشی از موزه در آن فعالیت می‌کند. فعالیت‌های آن‌ها از این فراتر رفته و حتی برخی از رویدادهای موسیقی نیز در آن برگزار می‌شود.

 

Pera Museum

 

ساعت کار موزه چگونه است؟

این موزه از سه‌شنبه تا شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ عصر و روز یکشنبه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۶ عصر پذیرای مشتاقان هنر و فرهنگ است. در حالی که ورودی برای افراد ۲۰ لیر است اما رویدادهای روز جمعه بین ساعات ۶ عصر تا ۱۰ شب رایگان است. در برخی مواقع هم پیش می‌آید که موزه به خاطر اجرای برنامه و کنسرت‌ها تا نیمه شب باز باشد. موزه روزهای دوشنبه به کل تعطیل است.

 

سفری شیرین با دسرهای خوشمزه استانبول

Pera Museum

 

چگونه می‌توانید به موزه پرا بروید؟

از سمت میدان تکسیم، خیابان استقلال را به سمت پایین پیاده‌روی کنید. وقتی به انتهای خیابان نزدیک می‌شوید باید به سمت راست و خیابان اسماعیل مسکیت بپیچید. سپس وقتی به چهارره رسیدید به سمت راست بپیچید و از هتل پرا پالاس استانبول عبور کنید. به پیاده‌روی‌تان ادامه دهید تا موزه را در سمت راست ببینید.

اما اگر سوار مترو هستید در ایستگاه Sishane پیاده شوید و به سمت خیابان استقلال بروید. به چپ و خیابان بالیوز، درست قبل از فروشگاه کوتون بپیچید، سپس به سمت راست و خیابان بعدی بپیچید و به پیاده‌روی خود ادامه دهید تا زمانی که موزه را در سمت راست خود ببینید.

۰۵ آذر ۱۳۹۸

نظرات کاربران