قلعه پورانا کیلا، قدیمی‌ترین قلعه‌ی دهلی

جاذبه‌های گردشگری دهلی
قلعه پورانا کیلا، قدیمی‌ترین قلعه‌ی دهلی

دهلی پایتخت هند یکی از زیباترین و در عین حال پرمسافرترین شهرهای هند به حساب می‌آید که در تمامی روزهای سال می‌توانید به آن مراجعه کنید و خوش بگذرانید. شهری که سال‌ها در استعمار انگلستان بوده است و تعداد زیادی از مردمانش به زبان انگلیسی مسلط هستند. شهری امن که می‌توانید گردش‌های شبانه و روزانه در آن داشته باشید. شهری که بهترین امکانات رفاهی و اقامتی هند را در خود دارد. در سفرتان با تور هند به این شهر اگر به دنبال بازدید از یکی از جاذبه‌های قدیمی و بناهای مهم شهر هستید همراه ما باشید تا قلعه پورانا کیلا این شهر را جهت گشت و گذار خدمتتان معرفی کنیم.


قلعه پورانا کیلا

این قلعه در یکی از قدیمی‌ترین مناطق هند یعنی منطقه ایندراپراستا قرار دارد که متناسب با اکتشافات باستان‌شناسی نزدیک به ۵ هزار سال قدمت دارد. قلعه‌ای که برای ساخته شدن آن سه پادشاه در زمان‌های مختلف تلاش‌های بسیار کرده‌اند. اولین آنها پادشاه مغولی به نام همایون بوده است که پایه‌های این قلعه را بنا گذاشته است. پس از همایون پادشاه افغان به نام شر شاه سوری ساخت این بنا را ادامه داده است و در نهایت نیز این قلعه توسط اسلام شاه تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است. قلعه‌ای واقع شده در فضایی سبز و با طراوت. قلعه‌ای که برای ورود به آن سه دروازه وجود دارد. دروازه‌هایی که هرکدام جزو زیباترین دروازه‌های هند به حساب می‌آیند و برای ساخت آنها از مصالح سرخ رنگ استفاده شده است. در سفرتان به دهلی اگر قصد بازدید از این قلعه را در سر دارید و می‌خواهید پیش از دیدن آن بیشتر با بخش‌های مختلفش آشنا شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

راهنمای اولین سفر به مثلث طلایی هند

قلعه پورانا کویلا


جاذبه‌های دیدنی قلعه پورانا کویلا

این قلعه در دور و اطراف خود جاذبه‌های بسیاری دارد که قادر است با آنها یک روز خاطره‌انگیز برای گردشگران بسازد. جاذبه‌هایی که مهمترین آنها به شرح زیر هستند:


۱- مسجد کویلا آی کوهنا

یک مسجد جذاب که از ترکیب ماسه سنگ و سنگ مرمر ساخته شده است. مسجدی که پس از شکست دادن شاه همایون به دست شاه سوری، به دستور شاه سوری ساخته شده است. مسجدی که سالن شبستانش یکی از زیباترین بخش‌های آن به حساب می‌آید. مسجدی که ۵ ایوان ورودی با طاق‌های قوسی و نعل اسبی شکل دارد.

 

 ۹ بنای مذهبی دهلی که معماری دیدنی و فضایی روحانی دارند 

 قلعه پورانا کویلا


۲- رصد خانه شر مندل

بنایی دو طبقه و هشت ضلعی که سال‌ها کاربری کتابخانه داشته است. بنایی که تلفیقی از معماری اسلامی و هندی دارد و یکی از مهمترین بخش‌های قلعه پورانا کیلا به حساب می‌آید. بنایی که گفته می‌شود همایون شاه از طبقه دوم آن به پایین افتاده است و فوت شده است. یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهند این بنا به جهت سرگرمی مردم و شاه ساخته شده است.

 

 قلعه پورانا کویلا


۳- موزه

در کنار دروازه ورودی قلعه موزه‌ای قرار دارد که یکی از جاذبه‌های مثال‌زدنی قلعه پورانا کیلا به حساب می‌آید. موزه‌ای کوچک که در آن اشیای بسیار بارزش نگهداری می‌شوند. اشیایی از جمله کوزه‌های دوره مهابهاراتا و سکه‌های دوره گوپتا. به هنگام بازدیدتان از این قلعه و فضای پیرامونش به شما توصیه می‌کنیم از این موزه نیز حتما دیدن کنید.

 

 ۷ تفریح ارزان و رایگانی که می‌توانید در دهلی انجام بدهید

قلعه پورانا کویلا


۴- رودخانه

اطراف این قلعه را یک رودخانه جذاب پوشانده است که با رفتن به آن می‌توانید قایق‌های پارویی یا پدالی اجاره کنید و درحالیکه در آب هستید به قلعه نگاه کنید. زدن به دل این رودخانه با قایق، فضایی را برای ما فراهم می‌آورد که طی آن می‌توانید زیباترین عکس‌هایتان به هنگام بازدید از این قلعه را برای شبکه‌های اجتماعی‌تان بیندازید.

 

 قلعه پورانا کویلا


۵- محوطه قلعه

محوطه این قلعه یکی از زیباترین فضاهای باز دهلی است که می‌توانید برای ساعتی در آن چرخ بزنید و درحالیکه در تاریخ و گذشته گم می‌شوید به آینده فکر کنید. محوطه‌ای که شب‌ها نورپردازی بسیار زیبایی دارد و همین امر سبب شده است خیلی‌ها ترجیح دهند حوالی عصر به بازدید از این قلعه بروند.

 

 دهلی؛ سرزمین سرخ قلعه‌ها و سرخ صورت‌ها 

قلعه پورانا کویلا


دسترسی به قلعه پورانا کیلا

منطقه ایندراپراستا جایی در دهلی است که باید برای بازدید از این قلعه خودتان را به آن برسانید. برای این امر می‌توانید از اتوبوس‌های شماره ۷۷ و ۳۴۷ استفاده کنید و یا خط آبی رنگ مترو شهر دهلی را سوار شوید و هنگامیکه به ایستگاه مترو پراگاتی میدان رسید، ۱۱ دقیقه پیاده روی کنید تا به قلعه برسید. از ایستگاه باپا ناگار هم ۱۱ دقیقه تا این قلعه پیاده روی خواهید داشت. در سفر مجردی و خانوادگی‌تان به دهلی اگر علاقه‌مند به تاریخ و بازدید از بناهای تاریخی هستید به شما توصیه می‌کنیم یک نصف روز خود را به بازدید از این قلعه اختصاص بدهید.

۲۱ آبان ۱۳۹۸

نظرات کاربران