بهترین مکان‌های تفلیس برای دیدن هنر خیابانی

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
بهترین مکان‌های تفلیس برای دیدن هنر خیابانی

هنر خیابانی، دارای تاریخچه‌ای طولانی و جذاب بوده و چندین دهه است که در سراسر جهان مطرح شده است. با این حال، در تفلیس یک روند نسبتاً جدید به شمار می‌آید. سال‌ها، خیابان‌های پایتخت پوشیده از نوشته‌های معمولی بود که با اسپری رنگ انجام می‌شد. خوشبختانه، در سال‌های اخیر این امر دستخوش تغییر شده است.

با ظهور هنرمندان محلی، هم اکنون از هنرهای زیبا و جذاب خیابانی در تفلیس رونمایی می‌شود. یکی از تفریحات و لذت‌های شما در سفر با تور گرجستان، قطعا مشاهده این آثار است. در ادامه به نقاشان و مکان‌هایی اشاره می‌کنیم که هنر خیابانی در تفلیس را مطرح کرده‌اند.

 

Dr. Love

Bacha Khoperia ، معروف به Dr. Love، حدود ۸ سال است که هنر خیابانی در تفلیس را ارائه می‌دهد و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین هنرمندان کشور است. معروف‌ترین نقاشی دیواری او، دختری را نشان می‌دهد که به خاطر آلودگی هوا ماسکی روی صورت خود زده است و از طریق یک گیاه اکسیژن دریافت می‌کند.

 

گشت و گذار در خیابان معروف مرجانیشویلی تفلیس

Dr. Love

 

این  اثر، به صورت بین‌المللی مطرح شد و در جشنواره‌های هنر خیابانی بسیاری از جمله جشنواره کشور Upfest بریستول شرکت کرد. هنر وی با هدف گسترش عشق در سراسر جهان در بسیاری از مناطق تفلیس، کوتاویسی و باتومی ظهور کرده است.

 

Tamoonz

Tamuna Tskhekaia یا همان تامونز، یک شخص حرفه‌ای در طراحی گرافیک است. او اولین اثر هنری خیابانی خود را در سن ۱۷ سالگی با یک برس قلم مو برای یک اثر گرافیتی خلق کرد که نمونه‌اش در آن زمان در کشور موجود نبود. هنر او، مورد توجه داوران جشنواره بین‌المللی هنر خیابانی قرار گرفت و از وی دعوت به شرکت در مراسم بلژیک کردند. برخی از معروف‌ترین نقاشی‌های دیواری او، دخترانی را با موهای بلند و شناور را نشان می‌دهد.

 

 Tamoonz

 

Gagosh

Gagosh هنرمند دیگری است که آثار او، واقعاً نظر شما را جلب می‌کند. علاوه بر استفاده از قوطی‌های اسپری برای ایجاد هنر، آخرین آثار وی با استفاده از موزائیک و برخی حتی با شعرهای نوشتاری ساخته شده است. کارهای او بیشتر به مسائل اجتماعی اشاره می‌کنند.

 

تور گرجستان فرصتی برای دیدار با فرشته افسانه‌ای برج ساعت تفلیس

 Gagosh

 

Lamb

Mishiko Sulakauri ، معروف به Lamb ، آثاری طنز و طعنه‌آمیز را از طریق تصویر یک بره در موقعیت‌های مختلف خلق می کند. بیشتر کارهای وی، پیرامون موضوع گرجستان است. در این آثار، عمدتاً از مسائل فرهنگی و مذهبی و نیز خینکالی، غذای ملی تهیه شده از کوفته‌های گوشت بهره گرفته است. جالب است بدانید گوسفند در زادگاه این هنرمند، منبع اصلی درآمد خانواده‌ها به شمار می‌آید.

 

 Lamb

 

Musya Qeburia

Musya Qeburia یکی دیگر از هنرمندان خیابانی است که می‌تواند دیوارهای تفلیس را تزیین کند. این طراح گرافیک به روز، بعنوان مدیر هنری در یکی از شرکت‌های تبلیغاتی گرجستان فعالیت می‌کند و در پروژه‌های جانبی خود هنر غیرتجاری و تجاری را خلق می‌کند. او علاوه بر ایجاد تصاویر دیجیتالی، هنر خیابانی و نقاشی دیواری، جواهرات و لوازم جانبی دست ساز نیز تولید می‌کند.

 

هزینه‌های اولیه سفر به تفلیس

 Musya Qeburia

 

هنر خیابانی را در کدام قسمتهای تفلیس می‌توان یافت؟

هنر خیابانی در تفلیس را بیشتر در معابر عمومی و زیرگذرها و متروها می‌توانید ببینید. وقتی در خیابان‌های تفلیس قدم می‌زنید، حواستان باشد ممکن است از کنار یکی از این آثار عبور کنید. گاهی ممکن است هنر خیابانی در تفلیس را در  دیوارهای خانه‌های مسکونی چند طبقه بیابید. اما باید گفت که بهترین مکان برای دیدن آثار هنرمندان محلی، زیرگذر میدان Hero ، هاستل Fabrika  و زیرگذر ویک پارک است.

Fabrika بیش از یک هاستل است. این ساختمان زیبا که یکی از جالب‌ترین مکان‌های تفلیس برای اقامت و تعطیلات به شمار می‌آید، زمانی کارخانه خیاطی اتحاد جماهیر شوروی بود. یک بار و یک رستوران پر رفت و آمد و پرطرفدار در این ساختمان وجود دارد. با نزدیک شدن به Fabrika، نظر شما به دیوارهای رنگارنگ آن جلب خواهد شد. نه فقط خود ساختمان، بلکه خیابان‌ها و فضای اطراف آن نیز سرشار از نقاشی‌های خیابانی هستند. اما بیشتر آثار هنر خیابانی را، در حیاط بزرگ این ساختمان می‌توانید پیدا کنید.

 

آشنایی با مرکزخرید مجلل‌ تفلیس مال

هنر خیابانی

 

در زیرگذر میدان Hero، هنر خیابانی به شکل نقاشی‌هایی از سربازان گرجی که در جنگ روسیه و گرجستان در آبخازیا کشته شده‌اند، خودنمایی می‌کند. بیشتر آثار هنری در نوامبر ۲۰۱۷، با هدف ایجاد جذابیت برای عابران و گذر آن‌ها از این مکان برای جلوگیری از شلوغی فضای بیرونی خلق شده‌اند.

در زیرگذر ویک پارک، انواع آثار هنر خیابانی به چشم می‌خورد. یادبودی از جنگ جهانی دوم نیز در این مکان به شکل هنر خیابانی جلوه‌گری می‌کند.

 

هنر خیابانی

 

هر چند که هنر خیابانی در تفلیس، قدمت چندانی ندارد، اما می‌توان گفت که با سرعت مرزهای ترقی را طی می‌کند. بدون شک این آثار، جزو جاذبه‌های برتر توریستی تلفیس برای امروز و آینده به شمار می‌آیند. توصیه می‌کنیم که در گذر از معابر این شهر، به اطراف دقت کنید و باعجله از این آثار گذر نکنید. زیرا این نقش‌ها می‌توانند به نوبه خود سفری به یاد ماندنی را برایتان رقم بزنند.

۱۲ آبان ۱۳۹۸

نظرات کاربران