بازدید از موزه زکی مورن در بدروم

جاذبه‌های گردشگری بدروم
بازدید از موزه زکی مورن در بدروم

بدروم شهری از استان موغله (Mugla) است که در جنوب غربی ترکیه و در امتداد ساحل دریای اژه واقع شده است. این شهر ساحلی به خاطر سواحل چشم نواز، هتل‌ها و اقامتگاه‌های لوکس، کافه ‌ها و رستوران‌ها، مراکز تفریحی، اماکن تاریخی و موزه‌هایش دیدنی است. موزه هنرهای زکی مورن یکی از مهم‌ترین چهره‌های هنری ترکیه، یکی از دیدنی‌ترین اماکن دیدنی بدروم است که می‌توانید در سفرتان با تور بدروم به این موزه نیز سر بزنید.

 

زکی مورن خواننده ترکی

زکی مورن، خواننده، آهنگساز و بازیگر مشهور ترکی است. او در ۶ دسامبر ۱۹۳۱ در بورسا متولد شد و در ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۶ ، حدود ۲۳ سال پیش در ازمیر درگذشت. او به صدای گیرا و آهنگ‌هایش در سبک‌های موسیقی کلاسیک ترک و موسیقی معاصر، مشهور است. زکی مورن پس از یک حمله قلبی در سال ۱۹۸۰، برای سپری کردن باقی زندگی خود به بدروم نقل مکان کرد. پس از درگذشت ایشان موزه‌ای به بزرگذاشت ایشان در این شهر تاسیس شد.

 

۶ دلیل برای اینکه به بدروم سفر کنید


موسیقی زکی مورن

مورن شاعر با استعدادی بود که علاوه بر آهنگسازی و خواندن آواز، مجموعه‌ شعری به نام باران بلدرچین (Bıldırcın Yağmuru) را نیز در سال ۱۹۶۵ منتشر نمود. او اولین آلبوم موسیقی خود را در سال ۱۹۵۱ منتشر کرد. پس از آن در سال ۱۹۵۵ اولین آلبوم پرفروش (Gold Record) زکی مورن منتشر شد. علاوه بر همه اینها، مورن ، ۱۸ فیلم در سینمای ترکیه بازی کرده و آهنگسازی برخی از آن فیلم‌ها را نیز به عهده داشته است.
به خاطر ساخت و ضبط بیش از ششصد آهنگ تا ۴۵ سالگی زندگی مورن، از او به عنوان خورشید موسیقی کلاسیک ترکیه و همچنین با نام پاشا به یادگار مانده است. در دهه شصت و هفتاد میلادی بسیاری از آهنگ‌های مورن در یونان نیز محبوبیت پیدا کرد و در کشورهای مختلفی از جمله ایالات متحده آمریکا، آلمان و ایران نیز منتشر شد.
زکی مورن در اجرای زنده خود بر روی صحنه‌ای در شهر ازمیر در سال ۱۹۹۶ بر اثر سکتهٔ قلبی درگذشت. این اتفاق غم‌انگیز به عنوان یک رویداد ناگوار در ذهن مردم ترکیه باقی ماند و پس از مرگ او موزه هنری زکی مورن در شهر بدروم که آخرین محل زندگی وی بود، تأسیس شد که در آنجا می‌توانید از برخی لباس‌ها، وسایل شخصی او و آلبوم‌ها و آثار هنری‌اش دیدن کرده وعکس بگیرید.

 


موزه هنری زکی مورن Zeki Muren Art Museum

پس از درگذشت زکی مورن ، خانه این هنرمند بزرگ در شهر بدروم نیز بازسازی شد و در سال ۲۰۰۰ به عنوان یک موزه تحت نظارت وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه برای بازدیدکنندگان و گردشگران افتتاح شد و یک خیابان به نام این موسیقیدان مشهور نامگذاری شد. این موزه هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر و از ۱ بعد از ظهر تا ۵ عصر به روی علاقه‌مندان باز است. زمانی که بهتر است برای بازدید از این موزه برای خود اختصاص دهید بین سی دقیقه تا یک ساعت است که فرصت مناسبی برای دیدن یک خانه با طرح سنتی و دکوراسیونی کلاسیک ازخانه‌های ترکی و لوازم داخل آن چون لباس‌ها، کفش‌ها وجواهرات باشد. برخی از این مبلمان‌های اتاق نشیمن طلاکوب شده هستند و بسیاری دیگر از لوازم خانه ساده‌اند. بر روی دیوار موزه عکس‌هایی از این هنرمند خواهید دید که در حال اجرا در مراسم و کنسرت‌های خود است.
هزینه بلیط ورودی آن حدود ۱.۵ دلار می‌باشد.
عکاسی در این موزه آزاد است.
این موزه در مرکز شهر و در انتهای خیابان Cumhuriyet واقع شده است.

آدرس: Kumbahçe, Zeki Müren Cd. No:11, 48400 Bodrum/Muğla, Turkey

 

سفر به بدروم

بدروم بخشی از اعتبار خود را مدیون شخصی به نام سوات ساکیر کاباچلی است که بیان‌گذار سفرهای دریایی با قایق‌های آبی یا (Blue Voyage) است. امروزه شرکت‌های زیادی برگزار کننده سفرهای دریایی یک روزه با انواع مختلفی از قایق‌ها و کشتی‌های تفریحی و قایق سنتی ترکیه به نام gullet هستند. این شهر در تعطیلات تابستانه جزو محبوب‌ترین مقاصد گردشگران است. شما در فصول معتدل می‌توانید به این شهر ساحلی و زیبا سفر کرده و از اماکن دیدنی و تاریخی آن دیدن نمایید. همچنین اگر بخواهید مستقیم از تهران به این شهر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بروید، مدت زمان پرواز از تهران به بدروم حدود سه ساعت است.

 

۷ رستوران برتر غذاهای دریایی در بدروم

 

۰۲ آبان ۱۳۹۸

نظرات کاربران