ده نکته جذاب درباره سفر به باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
ده نکته جذاب درباره سفر به باتومی

باتومی یکی از شهرهای محبوب گردشگران در کشور گرجستان است. این شهر در سال‌های گذشته با گسترش زیرساخت‌های گردشگری خود توانسته، افراد زیادی را از سراسر دنیا به سوی خود جذب کند. اگرچه امروز باتومی جایگاه هشتاد و ششم شهرهای گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است، اما این آمار به سرعت در حال تغییر است و این شهر همیشه بهار، در حال بالا رفتن از پله‌های ترقی در صنعت گردشگری است.

با اینکه عده زیادی از ایرانی‌ها، برای سفرهای خود تور گرجستان و باتومی را انتخاب می‌کنند، اما هنوز هم اطلاعات زیادی درباره این شهر و طبیعت زیبای باتومی وجود دارد که احتمالا از آن بی‌خبر هستید. در ادامه این مطلب با ده ویژگی‌ شهر باتومی آشنا می‌شویم تا پیش از سفرتان به گرجستان، اطلاعات مقدماتی درباره این سرزمین زیبا و فرهنگ مردم آن کسب کرده باشید:

 

۱- باتومی، لاس وگاس دریای سیاه است

یکی از نخستین مواردی که هنگام سفر به باتومی متوجه خواهید شد این است که در همه جا کلاب وجود دارد. بنابراین این شهر گاهی اوقات لاس وگاس دریای سیاه هم نامیده می‌شود. بدیهی است که گردشگری باتومی به خاطر این ویژگی، بخش زیادی از درآمد گردشگری ترکیه را که تنها حدود ۲۰ کیلومتر با آن فاصله دارد، از آن خود کرده است.

 

باتومی؛ نوار سبز دریای سیاه

 

 

۲- مردم باتومی خجالتی هستند اما دوستانه از شما استقبال می‌کنند

اگر گردشگری هستید که به کشورهای زیادی سفر کرده از نکات مهمی که قبل از سفر به باتومی باید بدانید، این است که گرجی‌ها، مانند مردم برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی، ترکیه و اروپا به شما نزدیک نمی‌شوند. آن‌ها بسیار خجالتی و تا اندازه‌ای محتاط هستند. با این حال اگر از آن‌ها کمک و راهنمایی بخواهید، با رفتاری بسیار دوستانه و دوست داشتنی از شما استقبال می‌کنند و حتی ممکن است یک فنجان چای، یک تکه میوه و یا کمی استراحت روی صندلی جلوی مغازه‌شان را به شما پیشنهاد کنند.

 

 

۳- باتومی، دومین شهر بزرگ گرجستان است

پس از شهر تفیس که پایتخت گرجستان است، باتومی دومین شهر بزرگ گرجستان است. البته این اتفاق جدیدی است که با رونق صنعت گردشگری رخ داده است. پیش از آن، برای دوره تاریخی طولانی، کوتایسی (Kutaisi) دومین شهر و باتومی سومین شهر بزرگ بود اما در سال‌های گذشته این شهر گردشگری به سرعت تغییر کرد و حالا جایگاه خود را ارتقا داده است.

 

لذت تفریحات آبی را در باتومی تجربه کنید

 

 

۴- باتومی، شهری بر کرانه دریای سیاه

موقعیت باتومی که درست در کنار دریای سیاه قرار گرفته، سبب شده است که این شهر علاوه بر صنعت گردشگری، در اقتصاد گرجستان هم جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. لنگرگاه‌های اطراف این شهر که در ساحل دریای سیاه شکل گرفته‌اند، قلب اقتصادی منطقه هستند و در تجارت نقش ارزشمندی دارند.

 

 

۵- آب و هوای باتومی در تمام سال مطلوب است

باتومی به دلیل قرار گرفتن در کنار دریای سیاه، در تمام طول سال از آب و هوای معتدلی برخوردار است. در زمستان زیاد سرد نمی‌شود و در تابستان هم گرمای طاقت فرسایی ندارد ولی فصل بهار در باتومی از زیبایی‌های ویژه‌ای برخوردار است. به طور متوسط ​​دمای این شهر در زمستان پنج درجه سانتیگراد و در تابستان ۲۵ درجه سانتیگراد خواهد بود.

 

 راهنمای کوله گردی در زیبایی‌های گرجستان 

 

۶- گرجی‌ها زبان خودشان را دارند

اگرچه گرجستان و به ویژه شهر باتومی از مناطق پرطرفدار گردشگری هستند اما هنوز هم بسیاری از مردم این شهر با زبان انگلیسی آشنایی کافی ندارند و به زبان خود صحبت می‌کنند. البته، جوان‌ترهای باتومی خیلی خوب به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند اما در میان افراد مسن و محلی، بهتر است به دنبال کسی که به زبان انگلیسی راهنمایی‌تان کند نباشید، چراکه آن‌ها هم‌چنان اصرار دارند که از زبان محلی‌شان استفاده کنند. البته زبان دیگری که میان افراد مسن باتومی رایج است، زبان روسی است که یادگاری از تاریخ صد سال گذشته آن‌هاست.

 

معرفی برترین هتل‌های ۴ ستاره باتومی

 

 

۷- در باتومی یورو به کارتان نمی‌آید

گرجستان به تازگی به عضویت اتحادیه اروپا در آمده است اما مردم گرجستان، هنوز هم از یورو استفاده نمی‌کنند و واحد پول محبوب‌شان، لاری گرجستان است. پس خیلی روی یورو حساب باز نکنید و از ایران، با دست پر با دلار یا لاری به این کشور سفر کنید.

 

 

۸- مردم باتومی به مذهب خود پایند هستند

گرجی‌ها هنوز بسیار مذهبی هستند، برای همین هم احتمالا هم ساختمان‌های کلیسای زیادی را خواهید دید و هم هنگام بازدید از شهر، خانواده‌هایی را خواهید دید که به کلیسا می‌روند و یا به صورت جمعی در آن‌جا با هم دیدار می‌کنند. هشتاد درصد مردم این کشور ارتدکس و بیست درصد دیگر عمدتا مسلمان هستند. در مرکز شهر چند کلیسای جالب وجود دارد و علاوه بر این می‌توانید از مسجد شهر باتومی هم دیدن کنید.

 

۵ گردش یک روزه از باتومی به اطراف این شهر

 

 

 ۹- سفر به باتومی از تفلیس بسیار آسان است

بعد از بازدید از جاذبه‌های توریستی باتومی اگر قصد دارید در سفر خود به گرجستان از تفلیس هم بازدید کنید، اصلا نگران نباشید. خطوط گسترده قطار بین پایتخت گرجستان یعنی تفلیس و باتومی قرار دارد. قطارهای این خطوط مسافر بری بسیار مدرن و جدید هستند و شما می‌توانید با پرداخت تنها هشت دلار و در چهار ساعت بین این دو شهر سفر کنید.

 

 راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در گرجستان 

 

۱۰- سفر به باتومی بسیار ایمن است

وقتی که باتومی سفر می‌کنید، اصلا لازم نیست نگران امنیت خود باشید. شب‌ها می‌توانید در شهر قدم بزنید، بدون آنکه ترسی از ناشناخته‌ها داشته باشید. علاوه بر مرکز شهر، حتی در بخش حاشیه‌ای و حومه شهر یا بازارهای محلی هم کاملا احساس امنیت خواهید کرد. این یعنی باتومی یک مقصد مناسب برای گردشگرانی است که به تنهایی سفر می‌کنند.

 

۰۸ مهر ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 20 شهریور 1399)

نظرات کاربران