معرفی هیجان انگیزترین بازارهای خیابانی باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
معرفی هیجان انگیزترین بازارهای خیابانی باکو

تور باکو، می‌تواند یکی از بهترین سفرهای زندگی‌تان را رقم بزنید، به شرط آنکه از آن دسته افرادی باشید که از تماشای زندگی روزمره مردم و آشنا شدن با فرهنگ محلی‌ها لذت می‌برند. یکی از بخش‌های جالب سفر به باکو، قدم زدن در خیابان‌های شهر است. در این‌جا بازارهای خیابانی هیجان انگیز زیادی خواهید دید که شما را غافلگیر خواهند کرد. در این بازارها همه چیز می‌توانید پیدا کنید، از لباس‌های سنتی و عکس‌های قدیمی تا خوراکی‌های ارگانیک و میان‌عده‌های آذربایجانی.

 

اما بهتر است پیش از غرق شدن در بهترین بازارهای خیابانی باکو، این چند نکته را به ذهن بسپارید:

  1. از محلی‌ها کمک بگیرید: دو بازار مشهور شهر باکو، تازا بازار و یاسیل بازار نام دارند. اگرچه نام این بازار را همه کسانی که به باکو سفر می‌کنند، شنیده‌اند اما از آن‌جایی که این بازارها کاملا محلی هستند، پیدا کردن آن‌ها برای گردشگران بدون کمک گرفتن از مردم محلی باکو، تقریبا یک کارغیرممکن است.
  2. از راهنمای تور یا متصدی هتل سوال کنید: پس از اینکه تصمیم خود را برای بازدید از این بازارهای حیابانی گرفتید، بهتر است باز هم پیش از آنکه عازم مقصدتان شوید، از راهنمای تور گردشگری یا متصدی هتلی که در آن اقامت دارید، درباره محل مورد نظرتان سوال کنید. ممکن است این بازارها به خاطر رویدادهای ملی یا برنامه‌های سنتی و محلی در برنامه خود تغییری داده باشند و اصلا دور از انتظار نیست که به خاطر شرایط آب و هوایی یا عوامل دیگر، محل بازار یا زمان فعالیت آن تغییر کرده باشد.
  3. از اپلیکیشن‌های مترجم استفاده کنید: افراد زیادی در باکو به خصوص در محله‌هایی که کمتر توریستی هستند، نمی‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند. اگر قصد دارید از بازارهای واقعا محلی باکو بازدید کنید، بهتر است یک اپلیکیشن مترجم داشته باشید که بتواند صحبت‌های شما را به زبان‌های آذربایجانی و یا روسی ترجمه کند.
  4.  چند عبارت کلیدی را بیاموزید: شیوه کارآمد دیگر برای ارتباط برقرار کردن با افراد محلی، آموختن چند عبارت کلیدی به زبان‌های آذربایجانی یا روسی است.

معرفی مرکز خرید مدرن Ganjlik Mall باکو

 

بازارهای خیابانی باکو

 

تازا بازار (Taza Bazaar)

اگر می‌خواهید فرهنگ محلی آذربایجانی‌ها را خیلی بهتر از گردشگران معمولی کشف کنید، حتما سری به تازا بازار بزنید. تازا بازار، بزرگترین بازار باکو است. این بازار در نزدیکی ایستگاه مترو بیست و هشت قرار دارد.این‌طور که مردم محلی می‌گویند، تازا بازار، بیش از ۷۰ سال قدمت دارد و این یعنی از دوره اتحاد جماهیر شوروی و حتی پیش‌تر از آن در همین محل وجود داشته است.

در این بازار هیجان‌انگیز می‌توانید محصولات تازه‌ای را پیدا کنید که حسابی حال و هوای شما را تغییر خواهند داد، حتی اگر قصد آشپزی یا خرید نداشته باشید! انواع تازه میوه‌ها و سبزی‌جات، آجیل و مغزها، گیاهان دارویی و انواع ادویه‌های شرقی در این بازار عرضه می‌شوند.

 

Taza Bazaar

 

محصول پرطرفدار دیگر این بازار، خاویار تازه Beluga و نوع خاصی از ماهی‌های دریای خزر است. این ماهی‌ و محصولات دریایی در کنار ادویه‌های مخصوص طبخ‌شان در بخشی از بازار عرضه می‌شوند که معمولا همیشه در ساعت‌های اولیه روز، شلوغ و پرهیاهو است.

روز و ساعات کار: روزانه از ۸  صبح تا ۷ بعد از ظهر.

 

یاسیل بازر (Yasil Bazaar)

یاسیل بازر یا همان بازار سبز، یک بازار نه چندان لوکس محلی است که دور از مرکز شهر برپا می‎شود. برای رسیدن به یاسیل بازار باید به سراغ یکی از ایستگاه‌های قطار بروید و سپس راهی شوید.فروشندگانی از سراسر آذربایجان سبزیجات و میوه‌های ارگانیک از جمله انگور و انار را به این بازار می‌آورند تا مردم باکو با سبدهای خرید پر و پیمان به خانه باز گردند. قیمت محصولات این بازار، منطقی و قابل پذیرش است.

 

راهنمای گردش ۴۸ ساعته در باکو

 

Yasil Bazaar

 

روز و ساعات کار: دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۶ صبح تا ۱۰  شب

 

بازار راشن فیلا (The Russian Flea Market)

بازار راشن فیلا در خیابان ولسوالی (Sanbunchu) باکو واقع شده است. اگر وقت زیادی برای بازدید از زندگی شهری مردم باکو ندارید، حتما سری به این بازار بزنید؛ چراکه در راشا فیلا، می‌توانید به زندگی واقعی مردم باکو یک نگاه اجمالی بیاندازید.

به باور بعضی‌ها، افراد این منطقه، همان‌هایی هستند که دست‌شان به رونق حاصل از ثروت نفت نرسیده است و زندگی چندان خوشایندی ندارند. در این بازار، خرده‌فروشی هایی را خواهید دید که همه چیز می‌فروشند؛ از عکس‌های یادگاری شوروی تا لباس‌های قدیمی و ابزار الکترونیکی.

معرفی زیباترین بناهای باکو با معماری‌های خاص

 

The Russian Flea Market

 

این بازار هم، از همان دسته بازارهای سنتی است که بدون راهنمای محلی‌ها، نمی‌توانید پیدایش کنید. پس بی گدار به آب نزنید.

روز و ساعات کار: شنبه ها و یکشنبه ها از ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر

 

بازارهای دیگر در باکو

هنگامی که با تور باکو به این شهر سفر می‌کنید، بهتر است وقت کافی را به قدم زدن در خیابان‌های شهر اختصاص بدهید. با این کار، به احتمال فراوان بازارهای کوچک خیابانی را خواهید دید که واقعا هیجان‌انگیز هستند.تعداد این بازارهای کوچک، در شهر باکو بسیار زیاد است. دست فروش‌هایی که بساط خود را پهن کرده‌اند و با مشتریانی که روی قیمت‌ها چانه می‌زنند، در حال مذاکره هستند.علاوه بر لباس، وسایل تزئیناتی و سوغاتی، برخی از این دست فروش‌ها، غذای سنتی آذربایجان را به مشتری‌ها عرضه می‌کنند و یا سبدهای گل‌شان را گوشه خیابان بساط کرده‌اند و گل فروشی می‌کنند.

 

بازارهای باکو

 

اگر به اندازه کافی ماجراجو باشید، احتمالا گذرتان به یکی از بازارهای آهن‌گری باکو هم خواهد افتاد. بازارهایی که صنعت‌گران سنتی و نیمه سنتی، حاصل کار خود را برای فروش گذاشته‌اند.

با این حال به خاطر داشته باشید که تنها راه مطمئن برای تجربه این بازارها و یا بساط‌های خیابانی هیجان‌انگیز دیگر، این است که از محلی‌ها درخواست راهنمایی کنید و یا یک راهنمای تور کاملا حرفه‌ای داشته باشید.

 

۲۵ شهریور ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 23 تیر 1400)

نظرات کاربران