بهترین کارهایی که باید در سفر با تور گرجستان انجام دهید

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بهترین کارهایی که باید در سفر با تور گرجستان انجام دهید

گرجستان کشوری میانی بین قاره‌های آسیا و آروپا است که سابقه تاریخی طولانی و فراز و نشیب‌های زیادی به خود دیده است. این کشور با داشتن معماری باستانی، طبیعت سرسبز و غذاهای خوش‌طعم گردشگران سراسر دنیا را به سمت خود می‌کشاند. با این که گرجستان در طول سالیان دراز مورد هجوم حکومت‌های ایران، روسیه، بیزانس و یونان قرار گرفته اما این روزها دوره رونق خود را طی می‌کند. در اینجا ما شما را برای گردشی خاطره‌انگیز با تور گرجستان راهنمایی می‌کنیم.

 

در پایتخت کاوش کنید

بزرگ‌ترین جاده تجاری قدیم، یعنی جاده ابریشم از پایتخت گرجستان یعنی تفلیس می‌گذشت و همین مساله باعث شده بود تا این شهر برای قرن‌ها مکانی مهم باشد. این امر همچنین نقش مهمی در توسعه شهری ایفا کرد و به تبادل فرهنگی انجامید، در نتیجه تفلیس به مکانی بی نظیر تبدیل شد. با این همه هجوم بیگانگان را نیز در طول تاریخ در پی داشته است. شما حالا می‌توانید در شهر قدیمی کاوش کنید و در خیابان‌های سنگ فرش و نوستالژیک شهر قدم بزنید و از معماری‌های دوره شوروی سابق دیدن کنید.

 

تفریح‌های خانوادگی مهیج در تفلیس

 

جاده ابریشم

 

 

در دریای سیاه شنا کنید

غرب گرجستان را ساحل دریای سیاه پوشانده که تابستان‌ها از سوی مردم استقبال زیادی می‌شود. مرکز این مطقه شهر باتومی‌ست که بین ساحل دوستان به خوبی شناخته شده است. در واقع این منطقه نیمه گرمسیری‌ست یعنی تابستان‌های آن گرم و زمستان‌هایش سرد و برفی‌ست. علاوه بر این که باتومی شهری شلوغ و توریستی‌ست از لحاظ موقعیت جغرافیایی هم بندری مهم محسوب می‌شود. این شهر در دهه گذشته به طرز چشمگیر و فزاینده‌ای رشد کرده و با برج‌های مرتفع، نام‌دارترین هتل‌ها و معماری‌های مدرن پر شده است. به علاوه همین رشد روزافزون باعث شده تا بناهای قرن نوزدهمی در شهر قدیمی دوباره احیا شوند.

 

رستوران‌های لوکس و معروف باتومی، شهر ساحل‌های سپید گرجستان

 

باتومی

 

 

از غارشهرهای باستانی دیدن کنید

گرجستان دارای سه غارشهر متفاوت از هم است که هر کدام‌شان ارزش بازدید دارند. نزدیک‌ترین آن‌ها به تفلیس اوپلیستیخه است که ترکیبی از معماری سنگ‌تراشی ایرانی و آناتولی را به نمایش گذاشته است. واردزیا یکی دیگر از این شهرهاست که اغلب به عنوان جواهر گرجی معماری قرون وسطایی شناخته می‌شود، در دامنه کوه و در ارتفاع ۱۳۰۰ متری حک شده است.

 

ماجراجویی در ۵ غار زیبای گرجستان

 

اوپلیستیخه

 

 

یکی از جاهایی که باید از آن دیدن کنید صومعه دیوید گرتی ، واقع در بیابانی در منطقه کاختی است که توسط سنت دیوید گارجی، یکی از ۱۳ پدر آشوری که برای گسترش مسیحیت به گرجستان آمده بود، بنا شد. این مجموعه شامل ۱۳ صومعه ساخته شده بر روی تپه‌های هم مرز با آذربایجان است.

 

 

در مناطق روستایی پیاده‌روی کنید

برای دوست داران طبیعت گرجستان مقصدی بهشتی است. بسیاری از مسیرهای پیاده‌روی زیبا و دیدنی، پارک‌های ملی ، دریاچه‌ها و دشت‌های سبز در سراسر این مرز و بوم گسترده شده‌اند. به همین دلیل هم مسیرهای مختلف جذابی برای افراد مبتدی و حرفه‌ای وجود دارد که بتوانند آن‌ها را طی کنند. تنوع مناظر آنقدر بالاست که واقعا دشوار است که برای گردشی کوتاه مدت بتوان بهترین مسیر را انتخاب کرد. با این همه معروف‌ترین آ‌ن‌ها شامل مسیر چائوخی، اُمالو به شاتیلی، مستیا به اوشگولی، دریاچه‌های آبودلائوری، سوانتی به راچا، دریاچه سنگ سیاه و برخی نام‌های دیگر می‌شود.

 

معرفی کلیسای متخی و کلیسای جامع تثلیث تفلیس

 

دریاچه‌های آبودلائوری

 

 

به مرتفع‌ترین منطقه مسکونی اروپا بروید

بلندترین منطقه مسکونی اروپا در گرجستان و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا، در نزدیکی کوه شخارا واقع شده و باعت شهرت گرجستان شده است. اوشگولی یکی از دهکده‌های شهر سوانتی است که تقریبا ۲۰۰ نفر جمعیت دارد. این مطقه نیمی از سال پوشیده از برف است. بنابراین جاده‌ها زیر برف سنگین بسته شده و عبور و مرور به سمت شهر غیرممکن می‌شود. به همین دلیل از این منطقه تنها تابستان‌ها می‌توان بازدید کرد.

 

به زیباترین شهرهای گرجستان به غیر از تفلیس سفر کنید

 

اوشگولی

 

 

دامپلینگ گوشت گرجستانی را امتحان کنید

خینکالی معروف‌ترین غذای گرجستانی‌ست که هر گردشگری آن را امتحان می‌کند. هر منطقه‌ای از کشور سبک دامپلینگ خودش را دارد، تفلیس هم خینکالی مخصوص خودش را ارائه می‌دهد. غذای اصلی خوسورتی نیز نوعی از همین دامپلینگ به اسم خوسورولی است. در دستور سنتی آن تنها از گوشت چرخ کرده ، پیاز ، نمک ، فلفل و زیره استفاده می‌شود. اما نسخه مدرن آن که همان چیزیست که در رستوران‌های تفلیس سرو می‌شود یکی دو قلم بیشتر در آن ریخته می‌شود.

 

۴ رستوران معروف تفلیس بای خوردن خوشمزه‌ترین خینکالی‌

 

دامپلینگ گوشت

 

 

نحوه خوردن این دامپلینگ‌ها نیز خاص بوده و نیاز به تمرین دارد. اولا این که باید آن‌ها را با دست بخورید. دوما این که باید یک گاز کوچک بزنید و آبِ گوشت را میل کنید و بعد لقمه را بخورید. خوردن دامپلینگ‌های گرجی تجربه‌ای غیرقابل چشم‌پوشی برای مسافران گرجستان است.

۲۶ مرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران