راهنمای کامل سفری به یادماندنی به قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
راهنمای کامل سفری به یادماندنی به قشم

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران است که در استان هرمزگان و در تنگه هرمز واقع شده است. این جزیره که صرفا جنبه تجاری داشت و کم‌تر کسی برای تفریح به آن می‌رفت طی سال‌های اخیر میزبان گروه‌های توریستی‌ست که برای دیدن ناشناخته‌های آن راهی خلیج فارسی می‌شوند. در گذشته مردم تصور می‌کردند قشم بازاری برای خرید اجناس ارزان خلاصه می‌شود. در حالی که این جزیره دارای دیدنی‌های طبیعی و تاریخی فراوان، موقعیت‌های خرید، سواحل زیبا و بازار است. مجموع تمام این ویژگی‌ها می‌تواند تعطیلات فوق‌العاده‌ای را با تور قشم برایتان رقم بزند.

 

از کجاها دیدن کنیم؟

از ناز تا هنگام در قشم دیدنی‌های زیادی وجود دارد که شما را به تعجب وا می‌دارند. به همین دلیل هم هست که این جزیره را جزیره عجایب و یا جزیره عجایب هفتگانه می‌نامند. این جزیره شگفت‌انگیز در بهار و زمستان بهترین شرایط سفر را در اختیار شما قرار می‌دهد گرچه به دلیل آب و هوای آفتابی‌اش تمام طول سال گردشگران از آن بازدید می‌کنند. توصیه می‌کنیم از نقاط دیدنی طبیعی مثل دره ستارگان قشم دیدن کنید که به شدت مشهور است و افسانه‌های زیادی راجب آن گفته می‌شود. این دره بخشی از ژئوپارک جزیره قشم را پوشش می‌دهد. طبق افسانه‌ها سال‌ها پیش ستاره‌ای از آسمان در این محل سقوط کرد و شرایط زیستی اجنه‌ها را در آن مهیا کرد. ژئوپارک قشم تنها نمونه موجود در خاورمیانه است. شما با کاوش در آن می‌توانید زیبایی‌های طبیعی و جانوری مختلفی را شاهد باشید.

 

 

  قشم

 

 

یکی دیگر زیبایی‌های طبیعی قشم جنگل شگفت‌انگیز حراست که با عمری ۳۰ میلیون ساله از بندر لافت تا روستای سهیلی توانسته به زندگی خود ادامه دهد. حتما می‌دانید که نمونه‌های نادری از این جنگل وجود دارد. دره تندیس که در قسمت جنوبی این جنگل واقع شده یکی دیگر از بخش‌های جذاب ژئوپارک را تشکیل می‌دهد. جزیره ناز، جزیره هنگام و روستاهای سنتی نیز از مواردی هستند که نباید از آن‌ها غافل شوید. در نظر داشته باشید که هنگام به دلیل شرایط خاصش به ساحل نقره‌ای ایران هم شهرت پیدا کرده است.

 

 ۴ جزیره زیبای اطراف قشم 

 

قشم

 

کجا غذا بخوریم؟

غذا خوردن در قشم به شدت جذاب و دلخواه است. زیرا شما در این جزیره می‌توانید ترکیبی از غذاهای ایرانی و هندی را تجربه کنید. البته تعدادی از غذاهای عربی و پاکستانی هم وجود دارند که در طول سال‌ها دچار تغییرات شدند و به صورت نسخه‌های بومی در آمده‌اند. اگر از علاقه‌مندان به غذا و امتحان کردن طعم‌های جدید هستید قشم مقصد محبوب شما خواهد بود. اگر از هر کسی در قشم آدرس بهترین رستوران را بخواهید بی‌شک قلعه را به شما معرفی می‌کنند. این رستوران که بهترین غذاهای دریایی را برای مهمانان خود سرو می‌کند نمای زیبایی رو به دریا را هم ارائه می‌دهد. شما می‌توانید بهترین غذاها مثل خوراک کوسه، صدف، ماهی مرکب، میگو و انواعی دیگر را نوش جان کنید. اما برای خوردن غذاهای خانگی باید سراغ رستوران خاله بروید که در کل جزیره شناخته شده است. خاله از مردم بومی جزیره است که غذاهای محلی خوشمزه‌ای را در رستوران کوچک خود سرو می‌کند. شما می‌توانید سمبوسه‌های لذیذ، فلافل‌های تند و برخی از غذاهای دریایی را در اینجا نوش جان کنید. از نام‌های دیگر می‌توان به رستوران الوند و سلف سرویس نعیم هم اشاره کرد.

 

 ۷ رستوران عالی قشم که می‌توانید بهترین و متنوع‌ترین غذاها را در آنها نوش جان کنید 

 

 قشم

 

کجا اقامت کنیم؟

در این جزیره توریستی خوشبختانه انتخاب‌ها گسترده است. شما می‌توانید در هتل‌ها، هاستل‌ها و مهمانسراهای خانگی و بومی اقامت کنید. انتخاب بین آن‌ها مستقیم به بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید مربطت است. بیشتر هتل‌های مدرن در خود شهر قشم واقع شده‌اند اما برخی از نام‌ها را می‌تواند درگهان و تولا هم پیدا کرد. اما برای تجربه فرهنگ بومی و سفری جامعه‌شناختی رفتن به مهمانسراهای خانگی می‌تواند انتخاب شایسته و در عین حال اقتصادی باشد. به علاوه شما در این مهمانسراها به جای خوردن غذاهای شناخته شده رستورانی می‌توانید با غذاهای محلی و خانگی آشنا شوید. هتل ژئوپارک قشم، هتل ریحان، هتل ساحلی خلیج فارس، هتل فولتون و یکی دو نام دیگر از هتل‌های برجسته قشم محسوب می‌شوند.

 

هیجان‌انگیزترین فعالیت‌هایی که می‌توانید در جزیره زیبای قشم انجام دهید

 

هتل قشم

 

 

هتل ژئوپارک قشم: ایران، استان هرمزگان، جزیره قشم، اسکله شهید ذاکری

 

از کجاها خرید کنیم؟

قشم از دیرباز به دلیل شرایط واردات و صادرات و قوانین مناطق آزاد جزو مقاصد خرید مردم مخصوصا برای شهرهای جنوبی کشور محسوب می‌شد. اما امروزه و با پیشرفت‌هایی که جزیره به خود دیده موقعیت‌های خرید از صرفا ارزان به دسته‌های مختلف تقسیم شده است. شما می‌توانید برای خریدهای بومی و سوغاتی‌ها به مراکز خرید قشم بروید و برندها را در سیتی سنتر دنبال کنید. اما برای خانواده‌های دارای فرزند رفتن به بازار ستاره که جایی برای تفریح و خرید است انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

 

۸ سوغاتی خاص که در سفر به قشم می‌توانید خریداری کنید

 

مراکز خرید قشم

۰۹ تیر ۱۳۹۸

نظرات کاربران

احسان

سلام – در مورد سفر به قشم و هنگام چند نکته را از تجربیات دومین سفر خودم در تعطیلات بهمن سال 98 به قشم بیان کنم:

خلاصه اینکه بشدت اهل تیغ زدن توریست هستند و شعارشون اینه باید از توریست پول زیاد گرفت !!
برای رفتن به جزیره هنگام وقتی به اسکله کندالو رسیدیم، کرایه هر نفر 7 هزار تومان بود و تیم 9 نفره ما می بایست حدود 63 هزار تومان برای رفتن به جزیره هنگام پرداخت میکرد در صورتیکه از ما 150 هزار تومان برای یک کیلومتراضافه مسیر با قایق دریافت کردند !! و همین مبلغ را در موقع برگشت مجددا از ما گرفتند !! بشدت بد برخورد کردند و اصلا برخورد خوب و مناسب و خوش اخلاقی با توریست نداشتند !!

داخل طبیعت جزیره هنگام، در اکثر جاها بشدت پشه وجود داره (مگه اینکه باد شروع به وزیدن کنه) و حتما پیش بینی های لازم برای شب مانی را داشته باشید. همچنین چیزی به اسم ساحل سیاه رنگ و درخشنده نقره ای عملا فقط داخل عکس ها وجود داره و ماسه های سیاه رنگ و درخشان جزیره عمدتا نابود شده است پس اگه توی ذوق تون خورد ناراحت نشید !!
به هیچ وجه کمپ خود را در جزیره خالی نگذارید !! موتور سواران آماده اند برای دستبرد !!! متاسفانه با وجودیکه در جایی پرت کمپ داشتیم، یک نفر را داخل کمپ گذاشته و همگی رفتیم دور هنگام بچرخیم، نیم ساعت بعد دوستمون از داخل کمپ زنگ زد و گفت اگه من نمونده بودم برای شما ها هم چیزی نمونده بود !!

در موقع خروج از اسکله کندالو ، ما به دلیل لینکه 9 نفر بودیم میخاستیم یک ماشین تویویتا هایلوکس کرایه کنیم ، همه راننده ها بالاتفاق برای اینکه از ما کرایه دو تا ماشین بگیرند !! (دو تا ماشین سواری که هر کدام 4 نفر را سوار میکرد) میگفتند فعلا تویویتا نداریم !! بعد از کلی علاف شدن تصمیم گرفتیم وسایل کل تیم 9 نفره خود را داخل ماشین دوستمون که ساکن قشم بود بذاریم (ماشینش پلاک ایران بود) که ریختند سرمون و گفتند چرا اسنپ میگیرید !! و نزدیک بود ما را بزنند و کلی توهین کردند و اینجا هم ایران هست و هیچ کس به داد شما نخواهد رسید !! شعارشون هم این بود " شما از طبیعت ما استفاده کردید باید پولش را بپردازید"--- خلاصه بعد از کلی اعصاب خردی ، تونستیم یک هایلوکس پیدا کنیم و دربست کرایه کنیم ...

در مورد دست فروش های قشم بگم که اکثرا بچه و جوان هستند و از احساسات توریست ها استفاده کرده و بشدت کلاه سر مون گذاشتند !! البته ما طبیعت گرد بودیم و زیاد خرید نکردیم ولی حواستون باشه مثلا اگه یک دست پاسور خوب را گفت 120 هزار تومان، بدونین توی مغازه قیمتش 20 هزار تومان هست !! یا یک ادکلون که به گفته خودش 150 هزار تومان بود را دوست من به مبلغ 40 تومان ازش خریداری کرد، بعدش دیدیم داخل مغازه به قیمت 25 تومان میفروختند !!


ما چون دفعه دوم بود به قشم میرفتیم فقط از تنگ چاهکوه و جزیره هنگام بازدید کردیم و به نظرم بقیه جاها ارزش دوبار دیدن را نداشت.

در مورد سفر با اتوبوس بین شهری هم باید عرض کنم که مسیر 1000 کیلومتری از اصفهان را حدود 20 ساعت طول میدند !! حدود دو ساعت علافی بخاطر گازوییل زدن و چند ساعت علافی بخاطر لندی کرافت و بازدید های ایست بازرسی و اینکه نود درصد راننده های اتوبوس پوشاک قاچاق همراه داشتند و اکثرا مشکل ساز و باعث معطل شدن مسافرها میشند. حتما بلیط برگشت را اینترنتی خرید کنید که اونجا دچار صد مدل مشکل خواهید شد !!