فستیوال‌های سنتی و فرهنگی گرجستان را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
فستیوال‌های سنتی و فرهنگی گرجستان را بشناسید

گرجستان کشوری غنی از تاریخ و فرهنگ است که ریشه‌های آن به صدها سال قبل برمی‌گردد. گرجستانی‌ها ذاتا انسان‌هایی خونگرم و اهل دورهمی و مهمانی هستند. آن‌ها از هر بهانه‌ای برای دورهم نشینی و گرفتن جشن و پایکوبی استفاده می‌کنند. حال آن که برخی از رویدادهای فرهنگی و فصلی این بهانه را به آنان داده تا در سراسر مناطق و یا کشور جشن و پایکوبی به پا کنند.سفر با تور گرجستان و بازدید از این جشنواره‌ها فرصت خوبی برای لمس نزدیک فرهنگ و عادات مردم این سرزمین محسوب می‌شود.

 

 

جشنواره تبلیسوبا

با این که روز تاسیس گرجستان نامشخص است و اصلا در تاریخ تعیین شده نیست اما هنوز هم گرجستانی‌ها روز تفلیس را با جشنواره تبلیسوبا جشن می‌گیرند. اولین جشن تفلیس در روز ۲۸ اکتبر ۱۹۷۹ برگزار شد. از آن زمان تا کنون آخرین هفته‌ی اکتبر این جشن برگزار می‌شود. این جشن دقیقا با پایان تابستان و عوض شده رنگ طبیعت برگزار می‌شود. با این که این جشن اساسا مربوط به تفلیس است اما در چندین شهر روسیه و کشورهای اروپای شرقی که اتباع تفلیسی زندگی می‌کنند هم حال و هوای این جشن جریان می‌یابد. مرکز اصلی این جشن شهر قدیمی تفلیس بوده و در طول مراسم مردم با غذاهای خوشمزه گرجستانی، غذاهای محلی، موسیقی، لباس‌های سنتی، و بازی‌های بومی این روز را جشن می‌گیرند. در سال‌های اخیر شهرداری تفلیس برای انسجام و نظم بیشتر خودش برنامه‌های هماهنگی و برگزاری مراسم را به عهده گرفته است.

 

 ۵ فستیوال جذاب موسیقی گرجستان که بی‌درنگ شما را به این کشور می‌کشاند

 

 

 جشنواره تبلیسوبا

 

 

متسختوبا- سوتیتسخُولوبا

متسختوبا نیز مانند تبلیسوبا، مربوط به متسختا و در واقع بزرگداشت آن است. اما مستسختوبا بیش از آن که یک فستیوال باشد در قالب یک جشن بزرگ یک‌روزه برگزار می‌شود. با این همه جشنواره Mtskhetoba-Svetitskhovloba یکی از مهم‌ترین رویدادهای فضای باز در کل گرجستان شمرده می‌شود. این جشنواره همه ساله در ۱۴ اکتبر برگزار شده و آنقدر مهم است که در تقویم گرجستان، روز تعطیلی کل کشور باشد. این مراسم با جشن و پایکوبی، برگزاری رقص‌های گروهی با لباس‌های سنتی، پخت غذاهای محلی، مهمان‌نوازی از توریست‌های خاجی و نوشیدن نوشیدنی‌های بومی ادامه می‌یابد.

 

 

 متسختوبا

 

 

توشتوبا

همانطور که از نام این مراسم می‌توان حدس زد، توشتوبا مربوط به منطقه توشتی بوده و فرهنگ و تاریخ آن را جشن می‌گیرد. این جشنواره یکی از فرهنگی‌ترین و ریشه‌دارترین جشن‌های سالانه کشور است که مردم زیادی از گوشه و کنار کشور در آن شرکت می‌کنند. در طول این روز مراسم‌های مختلفی مثل مسابقه اسب‌دوانی، انتخاب بهترین نوشیدنی سال و انتخاب بهترین گوسفند برگزار می‌شود. توشتی یکی از مناطق برجسته دامداری در گرجستان بوده و گوسفندهای آن از شهرتی جهانی برخوردار هستند. این منطقه به دلیل قدمت تاریخی، حفظ حال و هوای قدیمی و برج‌های تاریخی قرون وسطایی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و حتی به ثبت میراث جهانی یونسکو نیز رسیده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این روز پخت کینخالی‌های خوشمزه است.

 

 سفر به گرجستان را با فستیوال‌‌های هیجان‌انگیز تفلیس هماهنگ کنید 

 

 

 توشتوبا

 

 

فستیوال Art-Gene

موزه قومیت‌شناسی گرجستان یکی از موزه‌های فضای باز با کلی کلبه‌ها و خانه‌های سنتی گرجستانی از مناطق مختلف کشور است که نگاهی اجمالی از زندگی مردم گرجستان را ارائه می‌دهد. فستیوال Art-Gene نیز به عنوان یکیاز فعالیت‌های سالیانه در این موزه برگزار می‌شود. این جشنواره موسیقی اولین بار در سال ۲۰۰۳ برگزار شد و بعد از آن به صورت سالیانه درآمد. حالا این جشواره به مدت یک هفته در تابستان‌ها برگزار شده و در طی آن هنرمندان کشور به رقص‌های محلی و پایکوبی می‌پردازند. مردم نیز برای تماشا و پیک‌نیک روی چمن‌ها بساط دورهمی برپا می‌کنند.

 

 

 فستیوال Art-Gene

 

 

فستیوال پنیر محلی توشتی

توشتی به جز سازه‌های قرون وسطایی قابل توجه به پنیرهای سنتی و محلی‌اش هم شهرت دارد. این جشنواره معمولا در آخرین آخرهفته ماه می برگزار شده و به عرضه انواع پنیرهای محلی با بهترین کیفیت ممکن می‌پردازد. جشنواره پنیر محلی توشتی در آخمتا برگزار شده و به جز فروش محصولات شامل بخش‌های تفریحی دیگر مثل اسب‌دوانی و نمایش‌هایی از داستان‌های فولکلوریک می‌شود. به عنوان یک گردشگر احتمالا غرفه‌های صنایع دستی توجه شما را به خودش جلب کند.

 

سنت‌های گرجستان برای کریسمس و جشن سال نو

 

 

 فستیوال پنیر

 

 

آلاوردوبا

این جشن فرهنگی و مذهبی در کاختی برگزار شده و با جشنواره برداشت محصول ارتباط دارد. نام این فستیوال نیز از کلیسای آلاوردی که محل اصلی برگزاری مراسم است می‌آید. این جشنواره چند روزه در ۲۸ سپتامبر روز جشن سنت جوزف آلاوردی یکی از سیزده پدر عاشور و یکی از بنیانگذاران کلیسای جامع قرن ششم به اوج خودش می‌رسد.

 

 

 آلاوردوبا

 

 

فستیوال پنیر

این جشنواره در تفلیس برگزار شده و به محصولات تمام کشور می‌پردازد نه صرفا منطقه‌ای خاص. شما در این جشواره بزرگ می‌توانید انواع مختلف و عجیبی از پنیرها را پیدا کنید که در عمرتا هرگز نظیرشان را ندیده‌اید. در کنار پنیرهای بخشی از این جشنواره به محصولات کشاورزی و محلی مثل ادویه‌جات، محصولات لبنی، عسل، و مربا اختصاص می‌یابد.

 

 

فستیوال پنیر

۲۲ اسفند ۱۳۹۷

نظرات کاربران