خوشمزه ترین غذاهای فیلیپین

جاذبه‌های گردشگری فیلیپین
خوشمزه ترین غذاهای فیلیپین

فیلیپین، یکی از محبوب‌ترین مقاصد در آسیای جنوب شرقی است. و البته غذاهای فیلیپینی، از مهمترین جذابیت‌های توریستی این خطه به شمار می‌آیند. این کشور تجربه‌های آشپزی متنوعی را ارائه می‌دهد که تحت تاثیر فرهنگ غذایی اسپانیایی، هندی، چینی و مالزیایی بوده و طعم‌های منحصر به ‌فردی را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد. در ادامه، به معرفی برخی از مهمترین و خوشمزه ترین غذاهای فیلیپین خواهیم پرداخت.

 

چیچارون

شاید نام Chicharron را در فرهنگ غذایی اسپانیا شنیده باشید. این غذا به پوست گوشت خوک سرخ شده اشاره دارد که علاقمندان، بعنوان یک میان وعده یا یک پیش غذا میل می‌کنند. در فیلیپین، چیچارون عموما به پیش‌غذاهای سرخ شده با گوشت‌های مختلف اطلاق می‌شود.

گفتنی است انواع مختلفی از چیچارون وجود دارند. از جمله چیچارون مانوک از پوست مرغ سرخ شده تشکیل شده، در حالی که چیچارون بولاکلاک شامل روده سرخ شده است. رستوران‌ها، این غذای فیلیپینی را با سرکه سرو می‌کنند تا طعم ترش به آن ببخشند. البته دستور پخت سنتی آن آسان است و می‌توان به راحتی در خانه طبخ کرد.  

این خوراکی ترد و خوشمزه، همچنین با چربی و بدون چربی ارائه می‌شود که گزینه با چربی، طعم بسیار بهتری دارد و توصیه می‌کنیم در سفر با تور فیلیپین حتما آنرا امتحان کنید.

عکس: yummy.ph

 

لومپیا

Lumpia، یک اسپرینگ رول فیلیپینی بوده و شبیه به اسپرینگ رول‌هایی است که در غذاهای ویتنامی خواهید یافت. این رول‌ها که از محبوب‌ترین غذاهای فیلیپین به شمار می‌آیند، با مواد مختلف از جمله میوه‌های خشک، سبزیجات خرد شده و گوشت چرخ کرده پر می‌شوند. سپس رول‌ها سرخ شده و با سرکه سرو می‌شوند. هر چند برای افزودن طعم شیرینی، می‌توانید آنرا همراه با سس کچاپ موزی میل کنید. این پیش غذاهای لذیذ اغلب در جشن‌ها، گردهمایی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی سرو می‌شوند.

گفتنی است در بارهای فیلیپینی، می‌توانید لومپیای تهیه شده با پنیر یا فلفل سبزپر شده را پیدا کنید. لومپیای پنیر، معمولا بعنوان " پنیر استیکز" شناخته می‌شود، در حالی که لومپیای تهیه شده با فلفل "دینامیت" نامیده می‌شود.

 

۸ غذای خیابانی خوشمزه فیلیپینی

عکس: izzycooking.com

 

ترتا

Torta، یکی دیگر از غذاهای فیلیپینی است که ریشه در اسپانیا دارد. البته در غذاهای اسپانیایی، این عبارت یک اصطلاح کلی است که به بسیاری از خوراکی‌ها از جمله کیک، پای، نان تخت و ساندویچ اشاره دارد. اما در غذاهای فیلیپینی، ترتا به املت اطلاق شده و با تخم مرغ و سایر مواد از جمله گوشت چرخ کرده و سبزیجات تهیه می‌شود.

بسیاری از رستوران‌ها، سبک‌های خاص خود را در سرو ترتا ارائه می‌دهند. Tortang Alimasag، شبیه کیک‌های خرچنگ است که حاوی تخم مرغ و گوشت خرچنگ سرخ شده در داخل پوسته خرچنگ است. گفتنی است ترتا، بعنوان یک غذای جانبی همراه با سس کچاپ موز سرو می‌شود. می‌توانید برای صبحانه نیز ترتا بخورید و یا برای ناهار، آنرا همراه با سالاد یا سیب زمینی سرخ شده در غذاکده‌ها بیابید.

عکس: en.wikipedia.org

 

لانگانیسا

بسیاری از ساکنان فیلیپین، Longganisa را از بهترین غذاهای فیلیپینی می‌دانند. این خوراکی، یک گزینه صبحانه بسیار محبوب است، اگرچه می‌توانید آن را برای ناهار نیز میل کنید.

لانگانیسا در حقیقت، یک سوسیس ادویه‌دار تهیه شده از گوشت خوک است. سرآشپزها، ادویه‌ها و مواد تشکیل دهنده زیادی را به آنها اضافه می‌کنند و طعم‌های منحصر به فردی ایجاد می‌نمایند که در جای دیگری نمی‌توانید پیدا کنید. از این تنوع خاص، می‌توان به سوسیس با شکر قهوه‌ای، نمک و پاپریکا اشاره کرد.

بعلاوه دو نوع اصلی سوسیس وجود دارد: Longganisa de Recado که یک سوسیس خوش طعم، شور و تند است و همراه با پونه کوهی، سیر و سرکه درست می‌شود. و نوع دیگر، Longganisa Hamonado است که سوسیس شیرین‌تری بوده و شکر قهوه‌ای یا میوه‌های خشک در تهیه آن استفاده می‌شوند.

همچنین این سوسیس، به تنهایی و یا همراه با برنج سرخ شده و سبزیجات سرو می‌شود. جالب است بدانید در بسیاری از مناطق و در فستیوال های فیلیپین، این غذای محبوب سرو می‌شود.

 

بهترین رستوران های سبو در فیلیپین

عکس: ifexconnect.com

 

ادوبو

Adobo، یکی دیگر از مهمترین غذاهای فیلیپین است. این غذای ملی، تقریبا در هر منطقه‌ای از کشور تهیه می‌شود. برای تهیه ادبوی، گوشت، غذاهای دریایی یا سبزیجات را در مخلوطی از سرکه، سس سویا، دانه فلفل سیاه، برگ بو و سیر قرار می‌دهند و پس از طبخ، همراه با برنج سرو می‌کنند. البته ادوبوی مخصوص گیاهخواران نیز با عنوان Adobong kangkong وجود دارد که به جای گوشت، از اسفناج آبی در تهیه آن استفاده شده است.

عکس: stemandspoon.com

 

لچون

این گزینه لذیذ که عموما در فستیوال‌های فیلیپینی یا گردهمایی‌ها و مهمانی‌ها سرو می‌شود، از دیگر غذاهای فیلیپین محبوب به شمار می‌آید. این غذا در واقع، خوراک گوشت خوک است که در سس جگر حاوی سرکه، سیر، آرد سوخاری و برخی ادویه‌ها نظیر علف لیمو خوابانده شده و روی آتش بریان می‌شود.

دو نوع کلی lechon در فیلیپین وجود دارد: لوزون لچون (یا لچون مانیل) که معمولا فقط با نمک و فلفل طعم‌دار می‌شود. و ویسایاس لچون که با پوره جگر، سرکه، سیر، پیاز، آرد سوخاری، شکر قهوه ای، نمک، فلفل و ادویه‌هایی نظیر علف لیمو، برگ بو، دانه فلفل سیاه، سیر و پیازچه درست می‌شود.

 

۸ رستوران معروف مانیل مخصوص گیاهخواران

عکس: yoorekka.com

 

سینیگانگ

Sinigang، یکی از خورش‌ها و از پرطرفدارترین غذاهای فیلیپینی است. می‌توانید نسخه‌های گیاهی آن یا انواع ماهی و گوشتی این غذا را پیدا کنید. اغلب همه آنها، حاوی میوه تمرهندی هستند که طعم ترش طبیعی به این غذا می‌بخشد. هر چند سایر میوه‌های اسیدی فیلیپینی مانند گواوا، کامیا و سینتول را نیز می‌توان بعنوان ترشی به این غذا اضافه کرد.

بعلاوه می‌توان اسفناج، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، زنجبیل و سس ماهی را نیز در تهیه آن بکار برد. سینیگانگ گوشتی با گوشت خوک، گوشت گاو، ماهی یا میگو درست می‌شود و در نهایت با برنج یا به تنهایی بعنوان سوپ سرو می‌شود.

عکس: epicurious.com

 

کاره کاره

Kare-Kare، بیشتر یک کاری است تا یک خورش و در شمار برترین غذاهای فیلیپین محسوب می‌شود. این غذا، از هنر سرآشپزهای جنوب هند الهام گرفته شده که در زمان اشغال هند توسط بریتانیا، در فیلیپین زندگی می‌کردند.

کاره کاره سنتی، شامل برش‌های غیر معمول گوشت مانند دم گاو و گوشت خوک است. برای تهیه این خوراک، گوشت‌ها و سبزیجات داخل سس بادام زمینی ساعت‌ها می‌جوشند. سپس این کاری را با برنج سفید ساده بخارپز و گزینه‌هایی نظیر کلم چینی، لوبیا بلند، موز و بادمجان سرو می‌کنند.

عکس: rappler.com

 

اینیهاو نا لیمپو

در سفر با تور فیلیپین اگر خورش دوست ندارید، می‌توانید Inihaw Na Liempo میل کنید که از غذاهای فیلیپینی پرطرفدار است. این گزینه، یک غذای ترشی گوشت خوک است که سرآشپزها روی زغال کباب کرده و با سس سویا و سرکه، یا سرکه و سیر و فلفل سرو می‌کنند. این طعم‌ها در مجموع ممکن است کمی تند باشند. بنابراین گوشت خوک، معمولا با برنج یا نودل صرف می‌شود.

گفتنی است تکه‌های شکم خوک قبل از کباب شدن، ساعت‌ها روی زغال چوب در ماریناد سیر، سس سویا و فلفل قرمز خوابانده می‌شوند.

 

بهترین رستوران‌های مانیل پایتخت هزار رنگ فیلیپین

عکس: unileverfoodsolutions.com.ph

 

بانگوس

Bangus که با نام شیر ماهی نیز شناخته می‌شود، ماهی ملی فیلیپین است که گوشت تردی داشته و برای کباب کردن و یا هر گونه پخت ایده آل است. می‌توانید بانگوس را در مناطق مختلفی، از جمله شهر سبو پیدا کنید. بانگوس کبابی، اغلب همراه با چاشنی‌های مختلفی از جمله پیاز خرد شده، گوجه فرنگی، زنجبیل و کالامانسی تهیه می‌شود. سایر غذاهای محبوب فیلیپینی که با بانگوس درست می‌شوند عبارتند از: سینینگانگ، داینگ نا بنگوس، پاکسیو، پسانگ بانگوس، توتسانگ بانگوس و رلنونگ بانگوس.

عکس: tastephilippines.com

 

تیناپا

Tinapa، به ماهی دودی اشاره دارد و از دیگر غذاهای فیلیپینی بسیار محبوب به شمار می‌آید. برخی از ماهی‌ها از جمله شیر ماهی، ساعت‌ها دودی می‌شوند. سرآشپزها، این ماهی‌های دودی را در نمک می‌خوابانند تا طعم بهتری پیدا کنند.  

تیناپا، یک وعده صبحانه رایج در فیلیپین است و اغلب را با تخم مرغ و گوجه فرنگی صرف می‌شود. هر چند در تهیه خورش‌ها و سوپ‌ها، خصوصا آنهایی که حاوی سبزیجات و لوبیا هستند و یا پاستا نیز استفاده می‌شود.

عکس: fishtaseafood.com

 

کینیلاو سویچه

Kinilaw، شامل ماهی خام است که سرآشپزها آنرا در آب مرکبات و سرکه می‌خوابانند و در شمار بهترین غذاهای فیلیپینی است. این مواد، ماهی را تازه نگه می‌دارند و باکتری‌های مضر را از بین می‌برند. چیزی که کینیلاو سویچه را متمایز می‌کند، انواع ماهی‌هایی است که استفاده می‌شوند. بعلاوه برخی از رستوران‌ها نیز، این غذای تازه را همراه با آب کالامانسی، سس سویا، میگو، تکه‌های شکم خوک، تخم مرغ شور و پیاز تهیه و سرو می‌کنند.

 

۹ کافی شاپ معروف مانیل

عکس: sbs.com.au

 

بچوی

Batchoy، یک سوپ نودل است و در لاپاز بسیار محبوبیت دارد، هر چند که می‌توانید این غذا را در سراسر کشور نیز پیدا کنید. این گزینه با نودل تخم مرغ در آبگوشتی با طعم گوشت خوک، گوشت گاو و خمیر میگو درست می‌شود. و البته ممکن است حاوی مواد اضافی دیگری نیز باشد. سرآشپزها در لاپاز، دوست دارند آنرا با سیر سرخ شده و تخم مرغ خام سرو کنند.

عکس: umiorganic.com

 

سیلوگ

Silog به خانواده‌ای از غذاهای صبحانه فیلیپینی اطلاق می‌شود که با نوعی گوشت، برنج سرخ شده، سیر و تخم مرغ سرخ شده تهیه می‌شوند. این غذا انواع مختلفی دارد از جمله Cornsilog که حاوی گوشت گاو بوده و Hotsilog که حاوی هات داگ است. و البته مانند بسیاری از غذاهای فیلیپینی، می‌توانید این برنج را نیز با سس سرکه میل کنید. گفتنی است این غذا در همه جا، در خانه‌های فیلیپینی، رستوران‌ها، هتل‌ها و فست فودهای زنجیره‌ای یافت می‌شود.

عکس: willflyforfood.net

 

۲۵ اسفند ۱۳۹۷ (به‌روز رسانی شده در: 16 اسفند 1402)

نظرات کاربران