نوروز 98 با تور بالی و سوغاتی‌های ناب بالیایی

جاذبه‌های گردشگری بالی
نوروز 98 با تور بالی و سوغاتی‌های ناب بالیایی

بالی یکی از پرطرفدارترین مقاصد توریستی کشور اندونزی است که اقیانوس آرام و اقیانوس هند را به هم پیوند داده است و همین موقعیت ویژه جغرافیایی، سبب شده است که این جزیره از آب و هوای بسیار متفاوتی برخوردار باشد، آب و هوایی بهشتی که شما را به سرزمین رویاها فرا می‌خواند.

بالی دنیای مخصوص به خودش را دارد. در شمال و جنوب کوه‌های مرکزی این جزیره زمین‌ های بسیار حاصلخیزی برای کشاورزی وجود دارد که از آن برای کاشت برنج استفاده می‌کنند؛ مزارع برنج بالی هم شهرت جهانی دارند و به اقتصاد این منطقه کمک می‌کنند و هم از جاذبه‌های گردشگری هستند. از سواحل زیبا و آرام و تفریح‌های ساحلی و ورزش‌های آبی بالی هم حکایت‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. اما داستان سوغاتی، داستان شیرین‌تری است.

سوغاتی یک راه عالی برای آوردن یک یادگاری از این جزیره زیبا به خانه است. علاوه بر این می‌توانید با هدیه دادن یک یادگاری منحصر به فرد از کشور مقصد، تجربه فوق العاده تان از سفر با تور بالی را با آن ها به اشتراک بگذارید. در ادامه برخی سوغاتی های سنتی این جزیره بهشتی را با هم مرور می‌کنیم:

 

 

۱- پارچه‌های ابریشم با چاپ باتیک

چاپ باتیک یکی از روش‌های سنتی چاپ بر روی پارچه است که برای قرن های طولانی، بخش بزرگی از فرهنگ اندونزی بوده است و واژه باتیک ریشه اندونزیایی دارد. تمامی طرح‌ها و رنگ‌ها را با استفاده از واکس و عملیات رنگرزی بر روی پارچه منتقل می‌کنند.  برای این کار بیشتر از پارچه ابریشم استفاده می‌شود.تاروپود پارچه از واکس پوشیده می‌شود و هر دو روی پارچه یکسان نقش می‌شود و این یک ویژگی مهم و جذاب این شیوه چاپ است. این پارچه ها ، ساخته شده از پنبه و رنگ های طبیعی هستند و اغلب به عنوان لباس و در مراسم مذهبی استفاده می شوند.

 

گشت‌ و گذاری سه روزه در اوبود؛ شهر هنر بالی

 

 

چاپ باتیک

 

 

گردشگران همچنین می‌توانند پارچه‌های باتیک را به صورت دامن، لباس، یا پیراهن‌های دوخته شده، خریداری کنند. مغازه های باتیک تقریبا در همه جای جزیره هستند. اما یکی از محبوب ترین مناطق برای خرید باتیک، منطقه اوبود یک روستا در اندونزی است.

 

 

۲- جواهرات نقره با سنگ‌های طبیعی و مرجانی

نقره جات در بالی به اندازه هر جای دیگر زیبا هستند. این زیورآلات نقره، وقتی با سنگ های طبیعی، سنگ های قیمتی و مرجان‌های دریایی ترکیب شوند، زیباتر هم می‌شوند. روستای سلاک (Celuk) به عنوان یک روستای سنتی بالیایی است که به جاذبه گردشگری با نام تجاری خود در قالب طلا و نقره تبدیل شده است. این روستا در تولید زیورآلات دست ساز طلا و نقره منحصر به فرد است.

 

 

بالی

 

 

انواع طلا و جواهر به عنوان سوغات و یا کالاهای صادراتی در این روستا تولید می‌شود که شامل انواع انگشتر ، گردنبند ، گوشواره، سنجاق و گیره‌های موی سر و سنجاق سینه است.

 

 

۳- لبخند خدایان با بخور معطر (Dupa)

مردم بالی، مردمی به شدت مذهبی هستند و روزانه آداب مختلف مذهبی را انجام می‌دهند. روشن کردن دوپا یا عود معطر هم  پایه ثابت همه این مراسم‌های مذهبی و سنتی است. پس برای مردم بالی ، دوپا فقط یک سوغاتی نیست بلکه بخشی از آیین های مذهبی آن ها به شمار میرود.یافتن این چوب‌های معطر برای گردشگران بالی بسیار آسان است. زیرا در اکثر بازارها و مغازه‌های جزیره پیدا می شود. دوپا یا همین عودهای معطر، بسیار خوش بو هستند. اما زمانی که آنها را روشن می کنید، دود معطر اتاق را پر می کند و خدایان بر روی شما لبخند می زنند.

 

پربازدیدترین معابد بالی که دیدن آن‌ها نباید را از دست بدهید

 

 

بالی

 

 

این عودهای خوش‌بو و آرامش‌بخش یک سوغات عالی به شمار می‌روند. چرا که هم ارزان هستند و هم جای زیادی برای حمل در چمدان نیاز ندارند.

 

 

۴- قهوه کوپی لوواک (Kopi Luwak)

کوپی لوواک نوعی قهوه است که از دانه‌های قهوه موجود در مدفوع حیوانی به نام لوواک تهیه می‌شود. خاک آتشفشانی بالی دانه‌های قهوه با کیفیت بالا با کافئین طبیعی ایجاد می کند و لوواک پس از خوردن دانه‌های قهوه، هسته آن را دفع می‌کند که از آن برای تهیه این نوع قهوه استفاده می‌شود.این دانه‌ها پس از شستشو، با حرارت بالا بو داده می‌شوند و به گران‌ترین و یکی از کم‌یاب‌‌ترین قهوه‌های دنیا تبدیل می‌شوند. انواع مختلفی از دانه های قهوه وجود دارد که گردشگران می توانند در بالی خریداری کنند. اما کوپی لوواک یک انتخاب ویژه است که مسلما طعم بسیار عجیب غریبی دارد.

 

 

Kopi Luwak

 

 

 گردشگران می توانند این قهوه را در خانه کوپی بالی در روستای یوبود امتحان کنند و در صورت تمایل به عنوان سوغاتی خریداری کنند.

 

 

۵- ماسک بارونگ، پادشاه ارواح

بارونگ در اسطوره‌های بالی پادشاه ارواح است. این شخصیت محافظ، معمولاً به شکل یک شیر نمایش داده می‌شود و در نمایش‌های اسطوره‌ای، در حال جنگ با رانگادا است. این موجود به عنوان مادر تمام ارواح نیز شناخته می‌شود.این ماسک‌ها دارای سابقه طولانی در سنت‌های مذهبی و معنوی بالی هستند. و در گذشته فقط در معابد در زمان مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گرفتند.

 

۱۰ نقطه‌ی فوق‌العاده بالی برای انواع گردش‌ها و پیاده‌روی‌ها

 

 

ماسک بارون

 

 

زمانی که صنعت گردشگری در ۱۹۶۰ در جزیره آغاز شد، علاقه به این ماسک‌های چوبی زیبا آن‌ها را به صنعت جدیدی در دنیای گردشگری تبدیل کرد. امروزه، گردشگران ماسک‌های بالیایی را بیشتر به عنوان یک سوغاتی دوست داشتنی برای تزئین دیوارهای اتاق خود به خانه‌هایشان میبرند.

 

۰۴ اسفند ۱۳۹۷

نظرات کاربران