راهنمای گردش در قطب منار دهلی ، مناره‌ای از جنس مرمر و سنگ‌های سرخ

جاذبه‌های گردشگری دهلی
راهنمای گردش در قطب منار دهلی ، مناره‌ای از جنس مرمر و سنگ‌های سرخ

با تور هند به دهلی که سفر می‌کنید، در جای جای این شهر جدا از تغییراتی که دنیای مدرن برایش به همراه آورده، همیشه نشانه‌های باشکوهی از دوران باستان این شهر را مشاهده خواهید کرد. بناهای تاریخی، مساجد بزرگ، کتاب‌خانه‌های زیبا و بسیاری نقاط دیگر. قطب منار اما در میان این بناها، از جهات بسیاری منحصر به فرد است. دومین بنای یادبود بلند هند که جزوی از میراث جهانی‌ یونسکو نیز محسوب می‌شود.

 


درباره‌ی قطب منار


ساخت این بنای تاریخی که در آن از معماری هندو-اسلامی استفاده شده، از سال ۱۱۹۹ آغاز شد. ساخت آن که به فرمان قطب‌الدین ایبک در جنوب شهر دهلی انجام می‌شد خیلی طول نکشید. با توجه به آنکه این بنا را بر روی ویرانه‌های چند معبد باستانی آیینی جینیسم بنا می‌کردند، بسیاری محل قرار گیری را گذر از آن زمان و آیین می‌دانستند. نهایتا این بنا که دارای با تمام زیبایی‌هایش در مقابل بسیاری بلایای طبیعی که در این بخش هند رخ داده است، سالم باقی مانده و این روزها، هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران برای دیدن سنگ‌های سرخ و مرمهایی که در آن استفاده شده به این مکان مراجعه می‌کنند.

 

شگفت‌انگیزترین باغ‌های دهلی برای تفریح و فرار از شلوغی شهر

 

 

قطب منار دهلی

 


معماری قطب‌ منار


این مناره‌ی بسیار زیبا در ارتقاعی به اندازه ۷۲.۵ متر ساخته شده است. ستون‌های به هم چسبیده با سرستون‌های کنده‌کاری شده‌آن به همراه رنگ قرمز سنگ‌ها و مرمری که در بخش‌های مختلفلش استفاده شده، جلال و شکوهی مضاعف به آن داده است. قطر بنا در پایه ۱۳.۸ متر است و به صورت پلاکتی بنا نازک‌تر شده جوری کهدر بخش پایانی به ۳ متر می‌رسد. پیش‌تر گردشگران اجازه داشتند که از درون برج بازدید کرده و به بالای آن بروند، اما به واسطه اینکه چندین و چند خودکشی در این مکان صورت گرفته، حالا دیگر کسانی که به تماشای آن می‌آیند، امکان بالا رفتن از مناره را نداشته و تنها می‌توانند از سالن پایینی آن بازدید کنند.

 

 

قطب منار دهلی

 


مجموعه قطب


البته وقتی از این برج بازدید می‌کنید، امکان بازدید از کل مجموعه را خواهید داشت. چند مورد از مهم‌ترین این مراکز را در زیر برایتان لیست کرده‌ایم؛


مسجد قوت‌الاسلام: روایت است که این مکان اولین مسجد کل هند است و آن را از بقایای معابد جینیسمی ساخته‌اند که در همان جا ویرانشان کردند.
دروازه علایی: دروازه اصلی ورودی به مسجد قوت‌الاسلامکه به دستور الاعدین خیلجی دویست سال بعد از ساخت مناره ساخته شده و حالا یکی از بناهای مهم در دهلی به حساب می‌آید. در تزیین حلال آن از سنگ‌های سرخ و مرمی استفاده شده که نمونه‌اش در مناره بهره برده‌اند. بنایی زیبا و بسیار مهم‌تر از یک دروازه صرف.

 

۷ نقطه‌ی فوق‌العاده در دهلی که چشم‌اندازی زیبا از این شهر به شما ارائه می‌دهد

 

 

قطب منار دهلی

 


ستون آهنین: شاید در نگاه اول این ستون ۷ متری که بیش از ۶ تن وزن دارد چیز مهمی نباشد، اما نکته بسیار با ارزش در مورد آن این است که در صدها سالی که در این نقطه از هند، بسیاری چیزها را به چشم دیده، حتی ذره‌ای هم زنگ نزده است!
علایی منار: الاعدین خیلجی دستور داده بود که مناره‌ای دیگر بسازند که دوبرابر بلندتر از نمونه قبلی باشد. کار بر روی این مناره از از سال ۱۳۱۶ آغاز شد اما در نهایت ساخت آن هیچ گاه به پایان نرسید و حالا به صورت نیمه‌کاره در مجموعه قطب برای بازدید وجود دارد.

 

 

قطب منار دهلی

 


فستیوال‌هایی که در قطب منار برگزار می‌شود


فستیوال قطب منار خودش مسلما مهم‌ترین جشنی است که در این مکان برگزار شده. مراسمی در بزرگ‌داشت شکوه و جلال گذشته هند که به دست وزارت گردشگری هند مدیریت می‌شود و ساز و کار جامعی برای آوردن گردشگران به این نقطه از دهلی در آن پیش‌بینی می‌شود. سه روز جشن و پایکوبی و موسیقی که هر ساله باعث می‌شود جمعیت کثیری به این مکان بیایند.

 

 

قطب منار دهلی

 


ورودی و زمان ورود به قطب منار


غیر از یکشنبه‌ها، کل مجموعه قطب از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر هر روز درهایش را به روی گردشگران باز می‌گذارد. هزینه وردی برای خود هندی‌ها تنها ۱۰ روپیه است، اما خارجی‌ها برای ورود باید ۲۵۰ روپیه بپردازند. در مجموع برای دیدن از این مجموعه به زمانی حدود سه ساعت احتیاج خواهید داشت.

 

  ۹ بنای مذهبی دهلی که معماری دیدنی و فضایی روحانی دارند 

 

 

قطب منار دهلی

 


رفتن به قطب منار


شما به راحتی با مترو می‌توانید به ایستگاه قطب منار رفته که حدودا سه کیلومتر از مجموعه فاصه دارد. این مسیر تاکسی‌هایی دارد که به راحتی می‌توانید از مترو تا آنجا را بروید. استفاده از گردش‌های درون شهری نیز از دیگر راه‌حل‌هایی هست که با توجه به بودن راهنمای انگلیسی زبان می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

 

۰۵ آبان ۱۳۹۷

نظرات کاربران