گشت و گذاری تاریخی در وانادزور: ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان

وانادزور که از زمان اتحاد جماهیر شوروی به عنوان Kirovakan نیز شناخته می‌شود در ۱۲۸ کیلومتری ایروان واقع شده و سومین شهر بزرگ ارمنستان و مرکز اداری منطقه لوری است. قبل از تغییر نام آن به وانادزور که به معنی دره کلیسا است، در سال ۱۹۹۲ و در دوران اتحاد جماهیر شوروی این شهر به نام Kirovakan و در زمان امپراتوری روسیه Karakilisa نامیده می‌شد که تمام این تأثیرات را می‌توان در ظاهر فعلی شهر مشاهده کرد. با این حال مدت‌ها پیش از همه این‌ها، شهرک‌های عصر برنز گورها، مقبره‌ها و بقایای تپه‌های تاگاورانیست در منطقه وجود داشته که لطف باستان شناسی کشف شده‌اند. در اینجا به ببرسی فعالیت‌های وانادزور در تور ارمنستان می‌پردازیم.

 

به میدان وانادزور (میدان هایک) بروید

در قلب وانادزور را از طریق میدان اصلی آن، که به میدان هایک نیز معروف است کاوش کنید، جایی که می‌توانید معماری تزئینی مانند ساختمان شهرداری، تالار شهر و سایر بناهای حیرت انگیز را مشاهده کنید. در فصل گرم‌تر، همیشه فواره‌ای وجود دارد که عصرها به فواره موزیکال تبدیل می‌شود و اگر شب‌ها آنجا باشید، نمی‌توانید از جاذبه‌های اطراف میدان دست بردارید و محو زیبایی چهره میدان در شب نوشید. اگر رو به ساختمان شهرداری هستید مجسمه‌های جالب شوروی در سمت چپ میدان وجود دارد که می‌توانید ببینید آن‌ها نماد جنگ، قدرت، کار سخت، پیشرفت و دانش هستند دیدن آن‌ها را از دست ندهید!

 

برگزاری جشن آب در ارمنستان

در آرایشگاه قدیمی وانادزور متفاوت شوید

هر شهری در ارمنستان دارای آرایشگاه قدیمی است، درست مانند آنچه در گیومری وجود دارد. همچنین یکی در وانادزور وجود دارد و آن آرایشگاه قدیمی و مختص مردان است. نسل‌های مختلفی از آرایشگران محلی هستند که بیش از ۶۰ سال در آنجا موهای کوتاه کرده‌اند و صادقانه بگوییم کارشان معرکه است. معمولا به عنوان یک فعالیت جالب توریستی کوتاه کردن مو در این آرایشگاه را در فهرست فعالیت‌ها قرار می‌دهند.

از کلیسای جامع سنت سنت گرگوری نارک دیدن کنید

بزرگترین کلیسای وانادزور کلیسای سنت گرگوری روشنگر است که بیشتر در نقاط مختلف وانادزور قابل مشاهده است. این کلیسا که در دهه ۱۹۹۰ ساخته شده یک ساختمان بسیار فتوژنیک است که دیوارهای آن به زیبایی از داخل رنگ آمیزی شده است. این کلیسا درست در پشت خانه استاد مهراب در خیابان ابوویان که توسط پارک‌ها و کوه‌های سرسبز احاطه شده است قرار گرفته است.

 

آشنایی با کلیسا اجمیازین ایروان

از خانه Tairov دیدن کنید

یکی از زیباترین ساختمان‌های وانادزور خانه واسیلی طایروف است که در نزدیکی رودخانه و پل عاشقان واقع شده که با قفل‌های عشق پر شده است. خانه Tairov در قرن ۱۹ توسط یک تاجر بسیار ثروتمند ساخته شد که می‌خواست عمارتی زیبا و ظاهری متفاوت از هر ساختمان بزرگ دیگر در وانادزور داشته باشد. این خانه زرق و برق با یک باغ جذاب، فواره‌های آب و گیاهان رنگارنگ احاطه شده است. البته از سال ۱۹۹۹، خانه تایروف تبدیل به اسقف گوگارک کلیسای حواری ارمنی شد.

از مغازه عتیقه فروشی دهه ۱۹۸۰بازدید کنید

اگر به مکان‌ها و اشیای قدیمی و تاریخی علاقه دارید، قطعا باید از مغازه عتیقه فروشی وانادزور دیدن کنید زیرا هرگز نمی‌دانید در داخل آن چه خواهید یافت! این عتیقه فروشی کوچک اما چشمگیر در سال ۱۹۸۰ توسط هنرمند هووسپ مسروپیان تأسیس شد و چندین دهه است که مجموعه وسیعی از چیزهای مختلف مانند سکه، انگشتر، لوازم جانبی، مدال‌های شوروی، پول، کوزه‌های سفالی ۵۰۰۰ ساله و خیلی چیزهای بیشتر را جمع‌آوری و عرضه می‌کند. هووسپ مسروپیان تمام کالاهای خود را از سراسر ارمنستان جمع آوری کرده و حتی برخی از آن‌ها را به عنوان هدیه دریافت می‌کند.

 

راهنمای گشت و گذار در شهر دیلیجان

از کلیسای ارتدکس روسیه دیدن کنید

یکی از مکان‌هایی که نباید بازدید آن را از دست بدهید، کلیسای ارتدکس روسیه در وانادزور است. تضاد زیادی با کلیساها و صومعه‌های ارمنی محلی دارد و مکانی است که اگر با قطار یا مارشروتکا می‌آیید به محض ورود به شهر به راحتی قابل تشخیص و مشاهده است. کلیسای ارتدوکس روسی وانادزور برای تولد مریم مقدس در سال ۱۸۹۳ ساخته شده که طراحی آن شباهت بسیار زیادی به کلیسای سنت سوفیای استانبول (ایاصوفیه) داشته و فقط از لحاظ مقیاس کوچک‌تر است. بخاطر تشابه معماری و طراحی به یک نام در آمده اند. این کلیسا در موقعیت مناسبی قرار دارد و یکی از کمیاب‌ترین و قدیمی‌ترین کلیساهای ارتدکس روسی در ارمنستان است که به جامعه روسی در لری خدمت می‌کند.

به ایستگاه قدیمی قطار بروید

وانادزور یک ایستگاه قطار و اتوبوس بسیار جالب دارد که در دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد و شهرهای بزرگ اتحاد جماهیر شوروی را تا آسیای مرکزی و حتی شمال روسیه متصل می‌کرد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایستگاه راه آهن بیشتر حمل بار در مسیری که باتومی به ایروان را متصل می‌کرد انجام می‌داد. اما قبل از فروپاشی شوروی، وانادزور که Karakilisa نامیده می‌شد دارای یک ایستگاه قطار کوچک اما کاربردی بود که در ابتدای قرن ۱۹ ساخته شده بود و مکان‌هایی مانند دلیجان و الکساندرپل (گیومری امروزی) را به مکان‌های دیگر متصل کرد. ساختمان قدیمی ایستگاه قطار Karakolis هنوز وجود دارد و در سمت چپ ایستگاه "مدرن" وانادزور واقع شده است.

 

بهترین رستوران‌های روفتاپ ایروان

۲۴ مهر ۱۴۰۰