نکاتی که باید در سفر با نوزادان بدانید

اطلاعات مفید
نکاتی که باید در سفر با نوزادان بدانید

بسیاری از خانواده ها با آمدن فرزند کلا از فعالیت های تفریحی دست می کشند و لحظات جذاب تعطیلات و سال نو را فقط به خاطر ترس از سفر با بچه کنار میگذارند. در صورتی که می توان به راحتی با بچه ها مخصوصا نوزادان سفر کرد بدون کوچکترین مشکلی. فقط شما باید نکاتی را از قبل بدانید و رعایت کنید تا سفر کم دردستری را تجربه کنید. در این مقاله سعی کردیم به عنوان همراه در کنار شما و فرزند دلبندتان تجربه سفری جذاب و بی دردسر را ارائه دهیم.

 

سفر با نوزادان

نه تنها سفر با بیشتر نوزادان، چه پرواز، رانندگی، اتوبوس، سوار شدن به قطار یا سایر وسایل حمل و نقل عمومی بی خطر است. معمولا سفرها یا جاده ای هستند یا ریلی و یا هوایی و کمتر از سوی خانواده‌ها سفرهای دریایی مورد استقبال قرار می‌گیرد. در اینجا نکاتی برای سفر راحت تر با بچه ها در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

برای شستن برخی از لباس ها در سفر با نوزادان آماده باشید

یک نوزاد به لباس های بسیار کمتری نسبت به شما نیاز دارد، اما آنها باید تمیز باشند. همچنین، باید لباسی باشد که آسیب های جانبی ناشی از پس دادن پوشک هم به سرعت از آن تمیز شود. شستن لباس های کودک در جاده و در تور داخلی ارزان ، آسان است. اگر بیش از چند روز در یک مکان می‌مانید، در مورد امکانات خشک‌شویی هم بپرسید بد نیست. در غیر این صورت، مقداری مواد شوینده غلیظ و یک بند رخت در بسته بندی لوازم خود کنید.

یک مقصد آسان در سفر با نوزادان را انتخاب کنید

یک مقصد آرامش بخش از تور خارجی ارزان را انتخاب کنید که برای مسافران تا این حد خردسال هم مناسب باشد. نادیده گرفتن مقاصد پر سر و صدا، شلوغ، هیجان انگیز و توریستی، همه چیز را برای همه قابل تحمل تر می کند. یک استراحتگاه ساحلی یا استراحتگاهی با اتاق‌های بزرگ‌تر یا سوئیت‌های خانوادگی را در نظر بگیرید که به‌طور ایده‌آل جایی که برای مراقبت از نوزاد احتیاج دارید را به شما بدهد و زمان ارامشبخش بهتری را ارائه ‌دهد. در نهایت استراحتگاه‌های شلوغ، بیش از حد پرتحرک، همان چیزی خواهند بود که خانواده به آن نیاز دارد اما در حال حاضر، بهتر است دوره نوزادی فرزندتان را در آرامش و همچنین مناسب برای همه اعضا سپری کنید.

 

برنامه خود را در سفر با نوزادان ساده کنید

اگر خود را به یک فعالیت در روز محدود کنید، انجام کارهای لحظه آخری برای شما بسیار آسان تر خواهد بود. مثلا لازم نیست سوار جت اسکی شوید به جای آن از قدم در ساحل لذت ببرید و زیر سایه درختان پیک نیک کنید. در این صورت  در سفر از گشت و گذار لذت می برید و اینطور نیست که روی صندلی بنشینید و مردم را تماشا کنید.

 

در سفر با نوزادان به نوبت استراحت کنید

با همسرتان توافق کنید که در طول تعطیلات به یکدیگر روزهای مرخصی بدهید، مثلا می‌توانید بعضی کارها را خانوادگی انجام دهید اما برخی دیگر مثل شنا کردن را نوبتی انجام دهید. وقتی شما در حال مراقبت هستید همسرتان می‌تواند کاری که دوست دارد را انجام دهد.

 

چمدان چرخ دار یا کوله؟ کدام برای سفر بهتر است؟

در سفر با نوزادان خونسرد باشید

حقیقت این است که سفر با بچه ها سختی های خودش را دارد. مثلا ممکن است گرمازده شود یا سرما بخورد. اگر مراقب نباشید دچار گزش حشرات می‌شود و مسایلی از این قبیل اصلا عجیب نیست. تقریبا تمام پدر و مادران دنیا با چنین چیزی قبل از شما دست و پنجه نرم کرده اند. بنابراین خونسرد باشید و به پزشک مراجعه کنید. برای مسائل ساده تر حتی تماس با پزشک کودک هم کافی است و سعی کنید در ساکتان یک کرم ضد حشره، تب سنج و مواد اولیه را داشته باشید.

 

چه زمانی می توان با یک نوزاد به خارج از کشور سفر کرد؟

در اکثر خطوط هوایی، کودک برای پرواز باید بیش از یک هفته سن داشته باشد. به طور کلی، قبل از سفر بین المللی با کودک کمتر از شش ماه، باید از پزشک اطفال خود تأییدیه بگیرید. همچنین به یاد داشته باشید که کودک شما به پاسپورت خود نیاز دارد. به علاوه حتما قبل از سفر تمام ضوابط را جویا شوید، به دقت دستور العمل ها را دنبال کنید تا کمتر به مشکل بر بخورید.

هنگامی که در یک کشور جدیدی هستید، محدودیت‌های کمی برای سفر از طریق قطار، ماشین، اتوبوس یا مترو وجود دارد، به شرطی که تجهیزات ایمنی مناسب را داشته باشید. اگر تجهیزات مناسب و کاملی برای سفر با نوزادان همراه خود ندارید، حتما جویا شوید که در مقصد مورد نظرتان برای اجاره لوازم ضروری مثل کریر در دسترس است علاوه بر این، بیمه مسافرتی به دلیل پوشش لغو سفر، و فوریت های پزشکی برای سفرهای بین المللی همراه با نوزاد توصیه می شود.

چه زمانی سفر با نوزادان تازه متولد شده به خارج از کشور مناسب است؟

شما می توانید با نوزادان هفت روزه به خارج از کشور سفر کنید. با این حال، قبل از رفتن به هر سفر به ویژه سفرهای خارج از کشور، باید با پزشک اطفال خود مشورت کنید. البته شرایطی هم وجود دارد که ممکن است بخواهید فورا بعد از به دنیا آمدن بچه سفر کنید و بنا به دلایلی نمی توانید تا هفت روز صبر کنید، در این صورت هتر است با پزشک اطفال مشورت کرده و پس از آن اقدامات بعدی را انجام دهید. به دلیل عدم قطعیت در این نوع سفر، بیمه مسافرتی با پوشش لغو سفر حیاتی است. بیمه مسافرتی همچنین به دلیل توانایی آن در پوشش فوریت های پزشکی مهم است.

 

گواهی تولد و گذرنامه را در سفر به نوزادان فراموش نکنید

شناسنامه به دلیل این که به صورت رسمی تاریخ تولد نوزاد را مشخص میکند مهم است چرا که مشخص می شود بچه می تواند روی دامان شما بماند یا به اندازه کافی بزرگ است که بتواند به تنهایی روی صندلی کناری پرواز کند. با این حال، گذرنامه نیاز به گواهی تولد دارد و احتمالاً روز تولد فرزندتان گواهی تولد دریافت نخواهید کرد. در حالی که منتظر رسیدگی به شناسنامه هستید، درخواست گذرنامه را پر کنید و عکس های گذرنامه کودک خود را بگیرید. البته تمامی این موارد در صورتی است که مجبورید حتما این سفر را بروید وگرنه بهتر است برنامه را عقب بیندازید.

 

موادغذایی مجاز و غیر مجاز در سفرهای هوایی

در سفر با نوزادان زودتر پرواز را رزرو کنید

برای پرواز بهتر است از قبل رزرو کنید تا مجبور نباشید با یک بچه تازه به دنیا آمده در صندلی وسط گیر کنید. از برنامه های روزمره کودک خود آگاه باشید، به خصوص زمان خواب و چرت زدن، و زمانی که کودک شما مستعد خوابیدن است، به دنبال پرواز باشید.

 

سبک سفر کنید

از خودتان بپرسید آیا لازم است که ۱۰ بسته پوشک بردارم؟ واقعا نه! چرا خودتان را درگیر وسایل اضافه کنید. سعی کنید اصلا سنگین سفر نکنید. همه چیز را به اندازه بردارید، اما از برداشتن لوازم ضروری و بهداشتی بچه هم غافل نشوید و اگر پزشک مخصوص دارید از قبل او را در جریان سفرتان قرار دهید.

 

چطور می‌توانیم گواهینامه رانندگی بین‌المللی بگیریم؟

 

۲۲ بهمن ۱۴۰۲

نظرات کاربران