معرفی ۱۵ لباس سنتی که باید در سفر ببینید

اطلاعات مفید
معرفی ۱۵ لباس سنتی که باید در سفر ببینید

از هند تا ویتنام، از آلمان تا کشورهای آمریکای لاتین، مردم هر کشوری لباس‌های محلی خود را دارند. لباس‌هایی که نشانه‌های فرهنگی مردم آن کشور را به دوش می‌کشد و تا از فرهنگ آن اجتماع می‌گوید. ما در نوشته امروز به دنبال زیباترین و شاخص‌ترین لباس‌های محلی در دنیا رفته‌ایم و آن‌ها را در قالب یک نوشته برایتان گردآوری نموده‌ایم. پس همراه ما باشید تا با این لباس‌های جذاب آشنا شوید.

 

ساری (Sari)، هند

اگر چه در ظاهر، ساری رنگارنگ و زیباست و از دیدنش لذت خواهید برد، اما در عمل این لباس در ساده‌ترین شکل ممکن قرار دارد. یک پارچه بلند تا ۹ متر که به شکلی خاص دور تن پیچیده می‌شود. با این همه همین ساری ساده، یکی از متنوع‌ترین لباس‌ها در دنیاست که از نظر رنگ و طرح بی‌نهایت تنوع دارد و البته هندی‌ها در جاهای مختلف کشور، به شکلی متفاوت آن را به تن می‌کنند. ساری هم به شکل یک پارچه کتان ساده و هم به شکل کار شده به تن می‌شود و آن را می‌توانید، تن زنان در دهکده‌های دور افتاده تا نمایش‌های مد هندی ببینید. در سفر با تور هند دیدن این پارچه‌ها و مدل‌های زیبا و گاهی عکاسی از آن‌ها خالی از لطف نیست.

کیلت (Kilt)، اسکاتلند

از فیلم "شجاع دل" تا ویدیوهایی از مراسمات مختلفی که در اسکاتلند منتشر می‌شوند، همیشه یکی از چیزهایی که در دید همه‌ی مردم جهان عجیب جلوه می‌کند، دامن‌های مردانه خاصی است که اسکاتلندی‌ها می‌پوشند. این لباس سنتی هنوز هم در این کشور پوشیده شده و در مراسمات خاص یا رقص‌های محلی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. حتی اگر اسکاتلندی‌ها را در حین مراسمی محلی در کشوری دیگر هم ببینید، خواهید دید که آن‌ها حتی در دوردست‌ترین نقاط نیز، کیلت می‌پوشند.

 

تازه‌ترین اخبار در مورد پاسپورت و واکسن کرونا

تراشت (Tracht)، جنوب آلمان و اتریش

تراشت یک لغت کلی برای لباس‌های جنوب آلمان و اتریش محسوب شده و نسخه مردانه آن لِدِرهوسن (lederhosen) و نسخه زنانه آن دریندلز (dirndls) خوانده می‌شود. این لباس تنوع زیادی دارد که بر پایه یک استایل پایه طراحی می‌شود و این تنوع به واسطه‌ی استفاده از این نوع پوشش در جاهای مختلف دو کشور است. این لباس چرمی را در بعضی از جاهای آلمان همراه با کلاهی تیره می‌پوشند و و در بعضی از جاهای اتریش، دوخت‌های پر رنگ و لعاب روی آن انجام می‌شود.

لباس معبد بالیایی (Balinese temple dress)، اندونزی

هر کسی که در تور بالی به بازدید از معابد این جزیره‌ی زیبا پرداخته، حداقل چند زن را دیده که لباسی پیراهنی زیبا به تن کرده و یک دامن خاص پوشیده است. نام این پیراهن سِلِندانگ (selendang) و نام دامن کاین (kain) خوانده می‌شود و این لباسی است که بانوان آن را برای بازدید از معبد یا مراسمات خاص مذهبی می‌پوشند. اگر در سفر به اندونزی در فستیوال‌های بزرگ و جذاب این کشور شرکت کردید، حتما انواع مختلف این لباس‌های زیبا را خواهید دید که با پارچه‌هایی فوق‌العاده جالب و جذاب دوخته شده‌اند.

ماسای (Maasai)، کنیا

این روزها جمعیت کم‌تری در کنیا چنین لباس‌هایی می‌پوشند، اما پوشش محلی ماسای شناخته‌ترین لباس این کشور در منظر جهان است. در این نوع لباس از پارچه‌هایی که رنگ قرمز در آن‌ها به کار رفته و طراحی رنگارنگ و زیبایی دارند استفاده شده و سنگ‌کاری‌های کم‌نظیری در هر کدام به کار رفته است. سنگ‌کاری‌ها در فرهنگ محلی مردم کنیا معنای به خصوصی دارد و به وسیله‌ی آن‌هاست که می‌توانید، کاربرد این لباس‌ها را در جاهای مختلف از هم بازشناسید. این لباس حالا نه تنها یکی از نمادهای مردم کنیا به حساب می‌آید، بلکه از جمله صنایع دستی آن‌جا نیز بوده و گردشگران آن‌ها را تهیه و با خود به خانه می‌برند. با این همه، معنای واقعی ماسای بیشتر بر تن مردم محلی این کشور می‌نشیند.

 

با واکسن سینوفارم اجازه سفر به کدام کشورها را داریم؟

هِرِرو (Herero)، نامبیا

جالب است بدانید که لباس محلی مردم نامبیا که به هِررو معروف است در واقع برداشتی از لباس‌های ویکتوریایی بوده که استعمارگران آلمانی آن را به تن کرده بودند. بعد از جنگ‌های خونین بین این ملت‌ها، برداشت خاصی که از لباس آن دوره شده بود در نهایت به پوششی برای زنان این کشور بدل شد که آن را با افتخار به تن می‌کردند. لباسی کاملا پوشیده، دامن و آستین‌های پف دار، رنگارنگ که در نهایت همراه با کلاهی تقریبا مثلثی شکل پوشیده می‌شود.

لباس‌های سنتی سامی (Sámi)، لاپلند

مردم مناطق شمالی نروژ، سوئد و فندلاند و شب جزیره کولا در شمال غربی روسیه، منطقه‌ای است که مردمانی با نژاد سامی زندگی می‌کنند. مردمی که گفته می‌شود از قدیمی‌ترین نژاد در اروپا به حساب می‌آید. سنت‌های زیادی در میان مردم سامی جریان دارد اما یکی از شاخصه‌ی ظاهری مهمشان، لباس‌هایی هست که می‌پوشند. در هر دو نسخه مردانه و زنانه این لباس از رنگ آبی تند و قرمز استفاده می‌شود که همراه با کمبرند، پوتین‌های خاص چرمی و دستکشت‌های باف پوشیده می‌شود.

گو (Gho)، بوتان

در بوتان که یک کشور پادشاهی کوچکِ در هیمالیا و بین چین و هند محسوب می‌شود، خیلی‌ها "گو" به تن می‌کنند. لباسی ملی برای مردم این کشور که بلند و ساده است و با پارچه‌هایی رنگی دوخته می‌شود و یک کمربند دارد که به آن کرام (keram) می‌گویند. البته لباسی که برای بانوان دوخته می‌شود، عموما تا قوزک پا بوده و برای مردان کمی کوتاه تر استو بعضی از جزییات لباس‌ها نیز با هم متفاوت هستند. در زمینه‌ی رنگ قانونی در رابطه به "گو" وجود ندارد و بیش‌تر به سلیقه کسی که آن را سفارش می‌دهد، بستگی دارد.

کلاه‌های کونیکال (Conical hats)، ویتنام

اگر به تور ویتنام بروید، بدون شک این کلاه‌های خاص را می‌بینید که از گذشته‌ای دور جزو لباس‌های همیشگی مردم این کشور بوده  است و هنوز هم مردم از آن استفاده می‌کنند. البته این نوع کلاه‌ها که با نوک تیز و بافت حصیری، کاملا قابل شناسایی هستند، انواع مختلفی دارند. شکل ساخت آن‌ها، متریالی که در هر کدام استفاده می‌شود و گاهی اوقات تزییناتی که برایشان در نظر گرفته خواهد شد، انواع کلاه‌های کونیکال را می‌سازد. برای مثال کلاه‌های هوئه (Hué) تنواری در پایین خود دارند در صورتی که اغلب کلاه‌های کونیکال ساده ساخته می‌شوند.

پیراهن فلامنکو (Flamenco)، اسپانیا

این لباس‌های زیبا و رنگارنگ که به تن رقصنده‌های فلامنکو در سویلِ اسپانیا خوشم می‌نشیند، یکی از زیباترین و شادترین لباس‌های محلی در کل اروپا به حساب می‌آید. لباسی با چین‌های زیاد که در آن از پارچه زیادی استفاده می‌شود و در حال حاضر تنها برای جشن‌های خاص و البته رقص فلامنکو مورد استفاده قار می‌گیرد.

 

جذاب‌ترین زیپلاین‌های دنیا

لباس سنتی ساردینیایی‌ها (Sardinian)، ایتالیا

ساردینیا یکی از مناطق خاص در اروپا است که مردمی متفاوت از شهرهای بزرگ این کشور داشته و البته لباسی خاص دارند که در آن می‌توان الهام‌هایی از فرهنگ اسپانیایی و موریش را به خوبی دید. هر دهکده‌ای در ساردینیا لباس سنتی در استایل خاص خود را دارد که البته در کلیات شبیه به هم هستند. لباس‌هایی چشم نواز که در جزییات آن‌ها وسواس خاصی به خرج داده شده و با رنگ‌های شاد، زیبایی دو چندانی به ساردینیا داده‌اند.

لباس گارد سلزنتی، کره جنوبی

سئول شهری شلوغ، مدرن و مملو از مراکز خرید و سرگرمی است که تنها در جایی همچون این شهر دیده می‌شود. اما مردم این شهر همانقدر که غرق در مدرنیته هستند از بسیاری جهات به سنت‌های خود نیز پایبند بوده و آن را می‌توان در نقاط خاصی از شهر دید. برای مثال در قصرهای بزرگ شهر از جمله گیونگبوکگونگ (Gyeongbokgung) که در آن گاردهای سلطنتی دیده می‌شوند. این گاردها لاسی خاص به تن دارند که از دوره جوسئون (Joseon) تا به امروز به جا مانده است و شما می‌توانید در سفر خود به پایتخت کره جنوبی، آن‌ها را از نزدیک ببینید.

کویفه (Coiffe)، بریتانی، فرانسه

کویفه در واقع یک نوع پوشش خاص سر است که با لباس سنتی زنان در بریتانیِ فرانسه پوشیده می‌شود. البته مدت‌هاست که این پوشش منسوخ شده و تنها در فستیوال‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پوشش خاص استوانه‌ای شکل در بالای سر قرار می‌گیرد و سپس پارچه‌ای باریک که از زیر چانه بسته می‌شود و تا روی شانه می‌افتد، آن را روی سر نگه می‌دارد. خود لباس محلی مردم بریتانی نیز بسیار زیباست و شامل پیراهنی با آستین‌های گشاد و کار شده و یک دامن گشاد سفید می‌شود که رویش با دست، طراح‌هایی زیبا دوخت می‌شود.

 

عاشق شکلات هستید؟ این هتل‌ها مخصوص شما هستند

کیمونو (Kimono)، ژاپن

کیمونو یکی از معروف‌ترین لباس‌های محلی در دنیاست که در لغت به معنی "چیزی برای پوشیدن" است. البته بسیاری از اسم‌های ژاپنی معنای مستقیم این گونه دارند اما کیمونو به یکی از نمادهای فرهنگی مردم این کشور تبدیل شده و بر خلاف تصور بسیاری، هم نسخه مردانه دارد و هم نسخه زنانه که البته تفاوت‌های فاحشی با هم دارند. هنوز هم خیلی از بانوان ژاپنی از این نوع پوشش استفاده می‌کنند و اگر هم نکنند در مراسم ازدواج یا برنامه‌های محلی یا فستیوال‌های مذهبی آن را به تن خواهند کرد. جالب این است که کیمونو حالا به چنان محبوبیتی رسیده که مردم دیگر نقاط دنیا نیز آن را به تن می‌کنند. از نکات دیگر در مورد کیمونو، طرح‌هایی است که روی آن‌ها نقش بسته می‌شوند و عموما برای داشتن شانس خوب و زندگی طولانی هستند.

لباس مردانه در تودوس سانتوس کوچوماتان (Todos Santos Cuchumatán)، گواتمالا

و در نهایت لیستمان را با یک لباس مردانه رنگارنگ و زیبا در بلندی‌های گواتمالا به اتمام برسانیم. لباسی که در تودوس سانتوس کوچوماتان به تن می‌شود که شامل شلوارهای بلند با طرحی که در آن قرمز به کار رفته شده، کمربندهای چرمی و کلاه‌هایی که بر رویشان طرحی نقش بسته شده است. این منطقه یک مکان به شدت گردشگرپذیر بوده و در کنار زیبایی‌های و جاذبه‌های فراوان تودوس سانتوس کوچوماتان، این لباس‌ها نیز خودنمایی می‌کنند.

۳۰ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران