۱۵ جاذبه‌ی گردشگری مهم دنیا که توسط توریست‌ها آسیب دیده‌اند

اخبار
۱۵ جاذبه‌ی گردشگری مهم دنیا که توسط توریست‌ها آسیب دیده‌اند

اگر همه‌ی توریست‌های دنیا هم مسائل زیست محیطی را رعایت کنند، باز هم خیلی از دولت‌ها در سال‌های گذشته به خاطر رعایت نکردن محدودیت‌های یک منطقه توریستی، باعث تخریب آن شده‌اند. جاهای زیبایی در جهان هستند که بعضا آسیب‌های جبران ناپذیری دیده‌اند و در بعضی نقاط نیز، سعی بر احیای این مناطق شده است. با نگاه به ۱۵ جاذبه‌ی گردشگری مهم دنیا که به خاطر صنعت توریست آسیب دیده، در سفرهایمان حتما بیشتر  منابع طبیعی توجه خواهیم کرد.

 

رودخانه کانو کریستالس (Caño Cristales)، کلمبیا

این محل را با نام‌های "رودخانه پنج رنگ" و "رنگین کمان ذوب شده" می‌شناسند. رودخانه‌ای که در آن می‌توان رنگ‌های صورتی، قرمز، سبز و آبی را مشاهده کرد که حاصل وجود میکرو اورگانیک‌های منحصر به فرد هستند. این پدیده‌ی منحصر به فرد از سال ۲۰۱۶ که جنگ‌های داخلی کلمبیا به اتمام رسید، بسیار معروف شد و تنها در عرض یک سال، به خاطر شرایط زیست محیطی شکننده‌ای که داشت و بازدیدهای بسیاری که از آن محل انجام می‌شد، وضعیت بدی پیدا کرد و از همان موقع محدودیت‌هایی برای بازدید از رودخانه کانو کریستالس وضع شد.

 

پربازدیدترین شهرهای اروپا را بشناسید

ساحل مایا (Maya Beach)، تایلند

محلی که لئوناردو دی‌کاپریو در فیلم "ساحل" روی ماسه‌هایش قدم زد و آن‌جا را بیش از پیش معروف کرد. ساحلی فوق‌العاده زیبا که به یکی از مقاصد مهم و پرطرفدار در تور تایلند بدل شده و دلیلش آب کریستالی، ماسه‌های سفید و تپه‌های آهکی فوق‌العاده‌ زیبایی است که در آن‌جا مشاهده می‌کنید. با این حال، حضور بدون محدودیت گردشگران در این ساحل باعث شد تا لذت بردن از این محل در آن حجم از شلوغی سخت شود و آسیب‌هایی نیز به طبیعت آن‌جا وارد گردد. در نهایت دولت تایلند تصمیم گرفت تا از سال ۲۰۱۸، ماه‌هایی از سال، ورود به این ساحل را ممنوع کند.

بوراکای (Boracay)، فیلیپین

بوراکای در فیلیپین بدون شک یکی از زیباترین جاهای دنیاست. جزیره‌ای که نه تنها بر روی خشکی بلکه زیر آب نیز دنیایی از شگفتی‌ها را در خود داشته و زیبایی منحصر به فرد خود را به رخ شما می‌کشد. با این حال طی یک دهه گذشته و با محبوب و محبوب‌تر شدن تور فیلپین، این جزیره گردشگران بی‌شماری را به خود دید که باعث خرابی‌های بسیاری در طبیعت آن‌جا شد. از همین رو، از سال ۲۰۱۸ یک سری محدودیت‌ها از جمله محدودیت تعداد گردشگران در طول سال، محدودیت ۶ ماه در سال عدم پذیرش گردشگر، محدودیت در مدتی محدود از سال برای تفریحات آبی و چیزهایی از این دست وضع شد.

 

بهترین هتل‌های شناور جهان

ماچو پیچو (Machu Picchu)، پرو

ماچو پیچو یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری در آمریکای لاتین به شمار می‌رود. جایی که بارها مقالت مهمی از آسیب‌های احتمالی به خاطر حجم بالای گردشگران در این محل ارائه شده و در حال حاضر هم خرابی‌های بسیاری در آن‌جا به وقع پیوسته است. این شهر باستانی که پایتخت اینکان در کوه‌های آندس به حساب می‌آید، هر سال بیش از ۶۰۰ هزار گردشگر را به خود می‌بینید و خیلی از فعالان مستقل، در پی محدود کردن تعداد گردشگران در این محل هستند. حجم پالای توریست‌ها نه تنها به طبیعت این منطقه بلکه حتی به این شهر باستانی نیز آسیب‌هایی را زده است.

ونیز (Venice)، ایتالیا

شکی نیست که ونیز یکی از معروف‌ترین شهرهای توریستی دنیا است که مساحت آن را بیش از ۱۰۰ جزیره‌ی کوچک تشکیل داده است و کوچه‌ها و خیابان‌های آن را آب گرفته و برای رفت و آمد باید از قایق استفاده کرد. مشکلات زیست محیطی که در نهایت دارد به از دست رفتن این شهر ختم می‌شود، هم به خاطر مسئله گرمایش هوا و بالا رفتن سطح آب دریا بوده و هم به خاطر مشکلاتی که حضور فیزیکی توریست‌های بی‌شمار در این شهر باعثش شده‌اند. البته محدودیت‌هایی در سال‌های اخیر وضع شده و همین حالا هم یک ورودی ۱۰ یورویی برای شهر در نظر گرفته‌اند.

کوزومل (Cozumel)، مکزیک

آب‌های لاجوردی کوزومل که در شیه جیزره یوکاتان در مکزیک واقع شده، محبوبیت بالایی بین آمریکایی‌ها و کانادا دارد و خیلی از مردم این کشورها برای داشتن تعطیلاتی آرام‌بخش و مفرح به آن‌جا می‌روند. مکانی که با طبیعت زیر آب جذاب و مرجان‌های رنگارنگ و سواحل فوق‌العاده‌اش، زیبایی منحصر به فردی دارد. اما همین طبیعت زیر آب با ترافیک بالای قایق‌ها در اطرافش رو به نابودی است و چندین برنامه‌ی تحقیقاتی برای احیای آن شکل گرفته تا شاید روند خرابی‌های آن‌جا متوقف شود.

 

گران‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دنیا

جزایر راجا آمپات (Raja Ampat)، اندونزی

یکی دیگر از منطق زیبای آسیایی که اوضاع مساعدی ندارد، جزایر زیبای راجا آمپات است که جزایر متعددی آن‌جا را شکل داده و از نظر حیات وحش آبی یکی از غنی‌ترین نقاط جهان به حساب می‌آیند. این محل به خاطر حضور کروزهای بزرگ گردشگری و توریست‌های پر تعداد آسیب‌های جدی دیده و حتی سانحه‌ای مهم به وسیله‌ی یک کروز بزرگ، بخشی از صخره‌های مرجانی را نابود کرده است.

جنوبگان (Antarctica)

تمام مناطق قطبی جنوبگان در حال حاضر در خطر هستند. از گرمایش زمین بگیرید تا حضور کشتی‌های متعدد و توریست‌ها در کنار هم، آسیب‌های جدی به این بخش از کره‌ی زمین وارد کرده و اوضاع در طی سال‌های اخیر هم خیلی بهتر نشده است. البته در چند سال گذشته محدودیت‌هایی برای ورود کشتی به جنوبگان وضع شده و در حال حاضر تنها ۱۰۰ کشتی به صورت همزمان امکان ورود به آن‌جا را داشته و همچنین کشتی‌هایی با ظرفیت بالای ۵۰۰ نفر نیز، حق ورود ندارند.

 

۱۵ بنای معروف نیمه‌ کاره ‌تاریخی در دنیا

بوتان (Bhutan)

کشور بوتان که به خاطر هیمالیا، طبیعت فوق‌العاده زیبا و معابد بودایی‌اش، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در دنیا به حساب می‌آید، از دهه ۱۹۷۰ به مقصدی جذاب برای توریست‌های جهان بدل شد. اما همین حجم بالای افرادی که به این کشور مسافرت کردند، باعث شد تا مشکلات زیادی طبیعت منطقه را درگیر کند. در حال حاضر برای توریست‌ها، هزینه‌ی سنگین ۲۲۸ دلاری برای ورود به کشور گذاشته شده و در بعضی از مناطق کوهستانی نیز، محدودیت‌هایی برای کنترل آسیب‌های بیشتر لحاظ شده است.

ساحل خوک (Pig Beach)، باهاما

این ساحل معروف که گردشگران را به جزیره‌ی کوچک اکسوما می‌کشاند، به خاطر حضور خوک‌های وحشی در کنار ساحل و شنا کردن آن‌ها در آب محبوب شده و خیلی‌ها برای عکاسی و تماشای این منظره به آن‌جا می‌روند. متاسفانه از سال ۲۰۱۷ موجی از مرگ این حیوانات شکل گرفت و تا حد زیادی جمعیت آن‌ها کاهش پیدا کرد و خیلی‌ها از جمله رسانه نشنال جئوگرافی، آن را با حضور پرتعداد گردشگران مرتبط دانسته‌اند. در حال حاضر خیلی از حجم حضور توریست‌ها کم نشده اما آن‌ها از غذا دادن به حیوانات منع شده‌اند.

 

بهترین غذاهای خیابانی جهان

سینکو تره (Cinque Terre)، ایتالیا

یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا که به خاطر طبیعت فوق‌العاده و معماری جذاب خانه‌هایش به محبوبیت رسیده و همچون دیگر نقاط توریستی این کشور، هر ساله مملو از جمعیت گردشگران می‌شود. مقالات زیادی در مورد آسیب‌های زیاد این بخش از ایتالیا به خاطر توریست‌ها نوشته شده اما جز اختصاص بودجه برای کارهای تحقیقاتی، محدودیتی برای این موضوع در نظر گرفته نشد.

جزیره اسکای (The Isle of Skye)، اسکاتلند

یکی از نقاط معروف اسکاتلند برای عکاسی از مناظر، جزیره اسکای است که به خاطر چشم‌اندازهای بی‌نظیر، دشت‌های بزرگ و سبز، دریاچه‌های متعدد و البته قلعه‌های تاریخی معروف است. هر زمان از سال که بخواهید برای اقامت در این محل، هتلی انتخاب کنید، با مشکل مواجه خواهید شد چون درخواست برایس فر به جزیره اسکای بسیار بالا است و بعضا کسانی که بدون گرفتن هتل به آن‌جا می‌روند، جایی برای اقامت پیدا نمی‌کنند. همین تعداد بالای توریست‌ها اگر چه برای اقتصاد محلی در کوتاه مدت بسیار خوب بوده اما در دراز مدت، آسیب‌های زیادی به طبیعت جزیره زده و آن‌جا را با خرابی‌های زیادی مواجه کرده است.

 

بهترین نقاط دنیا برای ماه عسل

مایورکا (Mallorca)، اسپانیا

پفته می‌شود در سال ۲۰۱۷، ۱۰ میلیون نفر به مایروکا رفته‌اند و تنها بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ نشان از رشد ۶ میلیون نفره داشته است! عددی که هر سال به آن اضافه شده و باعث شده تا طبیعت این منطقه به شدت آسیب ببیند و اوضاع اکوسیستم آن‌جا به حالت بحرانی در بیاید. متاسفانه محدودیت‌ها در مایورکا تنها به مالیات چهار دلاری برای گردشگران ختم شده و هنوز هم توریست‌های زیادی هر سال به مایورکا می‌روند و ممکن است طبیعت این منطقه به جایی برسد که دیگر بازگشت به حالت اولیه برایش ممکن نباشد.

سانتورینی (Santorini)، یونان

سانتورینی در میان جزایر زیبای یونان، جایگاهی ویژه در قلب گردشگران دارد. خشکی کوچکی که نه تنها به خاطر سواحل زیبا و آب کریستالی بلکه به خاطر خانه‌های سفید و آبی‌اش معروف بوده و البته یک آتشفشان فعال نیز در دل خود جای داده است. محبوبیتی که مشکلات زیادی برای آن‌جا به وجود آورده است. حضور گردشگران بی‌شمار که در برخی از روزهای سال به ۸ هزار نفر در روز می‌رسد و همچنین حضور کشتی‌های کروز، آسیب‌ها جدی به حیات وحش زیر آبی سانتورینی وارد کرده‌اند.

 

زیباترین قلعه‌های جهان را بشناسید

کوه اورست (Mount Everest)

با این که به خاطر زلزله بزرگ نپال در ۲۰۱۵، این کوه برای آن‌هایی که جهت تفریح به مناطق مرتفع اورست می‌رفتند، بسته شده است، باز هم در طول سال بیش از ۳۶ هزار بازدید کننده به آن‌جا می‌روند و باعث شده تا اکوسیستم شکننده این منطقه آسیب‌های جدی ببیند. یکی از دلایل بزرگ آن نیز زباله‌هایی است که از توریست‌ها در آن‌جا به جا می‌ماند. به همین دلیل، حتی راهنماهای محلی، بارها تهدید کرده‌اند که در صورت مشکلات جدی، دست از کار می‌کشند.

منبع

 

۲۱ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران