معبد دندان مقدس بودا در سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری کندی
معبد دندان مقدس بودا در سریلانکا

اگر قصد سفر به سریلانکا را دارید، بازدید از معابد باشکوه و زیبای این کشور از جمله کارهایی است که باید در آن انجام دهید. چرا که سریلانکا مملو از معابدی است که با تاریخچه جذاب و همچنین سبک‌های معماری جالب خود توریست‌های بسیار زیادی را در طول سال به سمت خود جذب می‌کند. یکی از دیدنی‌ترین این معابد، معبد دندان مقدس بودا است که در شهر دوست داشتنی کندی واقع شده و امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سریلانکا شناخته می‌شود. از همین رو مطالب این مقاله را به معرفی معبد دندان مقدس کندی اختصاص داده‌ایم که در صورت علاقه‌مند بودن به این موضوع شما را به همراهی ما تا انتهای مطالب دعوت می‌کنیم.

 

آشنایی با معبد دندان مقدس بودا، سریلانکا

معبد دندان مقدس کندی که با نام سری دالادا مالیگاوا (Sri Dalada Maligawa) نیز شناخته می‌شود، یک عبادتگاه مشهور جهانی و یکی از زیباترین معابد سریلانکا است که دندان چپ گوتاما بودا در آن قرار دارد. همین موضوع باعث محبوبیت آن در بین بوداییان شده است. در نتیجه ارزش و احترام بسیار زیادی داشته و از همین رو رسیدگی‌های زیادی به آن می‌شود که در کنار تاریخچه ارزشمندش مسافران تور سریلانکا را نیز به سمت خود جذب می‌کند. به طوری که روزانه هزاران نفر از آن دیدن می‌کنند. این معبد بی‌نظیر علاوه بر ارزش تاریخی و مذهبی از ارزش فرهنگی بالایی نیز برخوردار بوده و دارای سبک معماری منحصر به فرد کندیایی نیز است. برای پی بردن به اهمیت این معبد باید بگوییم که در سال ۱۹۸۸ نام آن توسط یونسکو در لیست میراث جهانی قرار داده شد. امروزه درهای این معبد به روی علاقه‌مندان باز بوده و مسافران سریلانکا به مقصد کندی می‌توانند از آن بازدید کنند.

عکس: archaeology.lk

 

تاریخچه معبد دندان مقدس بودا

شهر کندی به دلیل در بر داشتن معبدی که دندان گوتاما بودا در آن نگه‌داری می‌شود، به عنوان یک مقصد مقدس در بین معتقدان به دین بودا شناخته می شود. گفته می‌شود این دندان مقدس توسط شاهزاده همامالا و شاهزاده دانتا از شهر کالینگا در هند باستان، در زمان پادشاهی کیرتی سری مگاوارنا (۳۲۸ – ۳۰۱) به سریلانکا آورده شد. در آن دوران این به نماد پادشاهان سریلانکا تبدیل شده و در زیارتگاه ویژه‌ای که در محوطه کاخ سلطنتی ساخته شده بود محافظت می‌شد. معبد دندان مقدس بزرگترین زیارتگاهی است که بیشترین احترام را در بین بوداییان داشته و دندان مقدس پیغمبر این دین را در خود جای داده است.

با توجه به گفته تاریخ‌شناسان اولین دالادا ماندیرا (معابدی که یادگار دندان مقدس در آن نگه‌داری می‌شود) در کندی بین سال‌های ۱۵۹۲ تا ۱۶۰۴ ساخته شد که این همان معبد دندان مقدس کندی است که امروزه مورد احترام جامعه بوداییان قرار گرفته است. البته این معبد در طول سال‌ها تاریخچه پرفراز و نشیبی را تجربه کرده است. به طوری که بنای اولیه معبد در دوران استعمار پرتغالی‌ها از بین رفته دومین معبد در سال ۱۶۳۵ تا ۱۶۸۷ در آن بنا گردید. معبد دوم نیز بعدها توسط هلندی‌ها به آتش کشیده شد و از بین رفت. بعدها در سال ۱۷۳۹ – ۱۷۰۷ برای بار سوم معبد جدید ساخته شد و ساختمان کنونی مرمت شده همان بنا بوده که تا به امروز باقی مانده است.

 

جاهای دیدنی کلمبو

عکس: commons.wikimedia.org

 

افسانه معبد دندان مقدس بودا

علاوه بر اینکه معبد دندان مقدس کندی به دلیل نگه‌داری دندان بودا از ارزش و احترام بسیار بالایی برخوردار است، داستان‌ها و افسانه‌های جالبی نیز در مورد آن نقل می‌شوند که جذابیت‌ دوچندانی به آن می‌بخشد. به این صورت که از اولین روزی که دندان مقدس بودا به سریلانکا آورده شد و معبدی برای محافظت از آن ساخته شد در سیاست‌های محلی ارزش بسیار زیادی پیدا کرد. به این صورت که اعتقاد بر این است که هر کسی که این دندان مقدس را نگه‌داری کند، دولت کشور را نیز کنترل کرده و حکومت دست او خواهد بود. هم اکنون این یادگار در یک استوپای طلایی در داخل حرم دو طبقه در مجموعه سلطنتی پاله نگهداری می‌شود. برای پی بردن به ارزش آن باید بگوییم که دندان بودا درون هفت تابوت طلایی حکاکی شده با جواهرات گرانبها محصور شده است که مقدس‌ترین چیز برای بوداییان مقدس ترین است. پوجا «hewisi» شبانه، یا پیشکش موسیقی به بودا، به فضای معنوی و دعا می‌افزاید. در محسوب می‌شود. در برخی از مراسم‌های مذهبی این دندان درون جعبه‌ای مخصوص و بر روی فیل تزیین شده قرار داده می‌شود و بازدید عموم گذاشته می‌شود.

عکس: talesofceylon.com

 

سبک معماری معبد دندان مقدس بودا

البته که بنایی به ارزش و اهمیت معبد دندان مقدس کندی می‌بایست دارای شکوه و عظمت چشم‌گیری باشد. سری دالادا مالیگاوا که مورد احترام بوداییان در سراسر جهان است به سبک معماری کندیان طراحی و تزیین شده است. به طوری که بازدیدکنندگان در ساختار آن شاهد کنده کاری‌های پیچیده طلا، نقره، برنز و همچنین عاج فیل خواهند بود. علاوه بر آن با وارد شدن به درون این معبد بازدیدکنندگان با یک سقف طلایی روبرو خواهند شد که نمایانگر شکوه، ارزش و اهمیت این معبد سریلانکایی است. دندان در اتاقی ویژه نگه‌داری شده و جالب اینکه علاقه‌مندان می‌توانند وارد آن شده و از آن دیدن کنند. ناگفته نماند که علاوه بر معبد اصلی دندان مقدس این مکان شامل مجموعه‌ای از معابد، زیارتگاه‌ها و موزه‌های کوچکتر نیز است که در صورت تمایل فرصت بازدید و گشت و گذار در آن‌ها را نیز خواهید داشت.

 

۷ مکان دیدنی و زیبا در سریلانکا

عکس: rjtravelagency.com

 

هزینه بازدید از معبد دندان مقدس بودا

در حالت کلی بازدید از معابد در سرتاسر دنیا رایگان بوده و همه افراد می‌توانند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از آن‌ها دیدن کنند. این موضوع در مورد معبد دندان مقدس کندی نیز صادق بوده و مسافران تور سریلانکا در صورت تمایل بدون نیاز به خرید بلیط ورودی می‌توانند وارد آن شده و از آن دیدن کنند. البته نکته قابل توجه اینکه اگر بازدیدکننده‌ای تمایل به در اختیار داشتن راهنما برای گشت و گذار درون معبد و دریافت اطلاعات جزئی در مورد آن را داشته باشد، می‌تواند با پرداخت تقریبا ۶۰۰ روپیه راهنما شخصی دریافت کند. اینجا یکی از مشهورترین جاهای دیدنی سریلانکا است.

عکس: getyourguide.com

 

زمان بازدید از معبد دندان مقدس بودا

بازدید از معبد دندان مقدس کندی تقریبا در تمامی روزهای سال ممکن بوده و علاقه‌مندان می‌توانند از صبح زود تا موقع غروب خورشید (۸ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر) به دیدن آن بروند. نکته مهم اینکه اگر قصد بازدید از معبد دندان مقدس را کردید باید خود را آماده جمعیت زیاد عبادت‌کنندگان و گردشگران بکنید. به طوری که از تورهای گروهی چینی گرفته تا راهبان تایلندی و توریست‌های خارجی همواره در این معبد حضور داشته و مملو از جمعیت خواهد بود. به عنوان یک نکته کلیدی توجه داشته باشید که در بازدید از این معبد برای حفظ احترام لباس‌های پوشیده بر تن کرده و در غیر این صورت پاها و شانه‌های خود را در حین ورود به آن باید شال بپوشانید. همچنین به همراه داشتن یک کیف دستی برای قرار دادن کفش‌ها درون آن توصیه می‌شود؛ زیرا ورود با کفش به درون معبد ممنوع است.

 

مراکز خرید در کلمبو سریلانکا

عکس: explore.vacations

 

نحوه دسترسی به معبد دندان مقدس بودا

همان طور که گفته شد، معبد دندان مقدس کندی یک معبد بودایی است که در شهر کندی و در فاصله تقریبا ۷۰ کیلومتری از کلمبو قرار دارد. این مجموعه در نزدیکی کاخ سلطنتی باستانی واقع شده و در سمت شمالی آن ذخیره‌گاه جنگلی به نام "Udawaththa Kelaya" قرار گرفته است. همچنین دریاچه معروف کندی که با نام‌های «کیری موهودا» و «ناتا و پاتینی دوالا» شناخته می‌شود در همین حوالی هستند که همه این موارد در کنار یکدیگر بازدید از این منطقه را به یکی از بایدهای هر توریستی در سفر به سریلانکا تبدیل می‌کنند. برای بازدید از این مجموعه می‌توان از وسیله‌های حمل و نقل متعددی استفاده کرد که در زیر به هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

  • اتوبوس - بسیاری از اتوبوس‌های شهری توریست‌ها را به نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس در نزدیکی معبد می‌برند که در صورت تمایل می‌توانید سوار بر آن‌ها شده و بعد از پیاده شدن در نزدیک‌ترین ایستگاه چند دقیقه‌ای را پیاده‌روی کنید.
  • توک توک (Tuk Tuks) – توک توک‌ها وسیله حمل و نقل سنتی در کشورهای آسیای جنوبی بوده که به شکل سه چرخه‌های موتوری هستند و در صورت تمایل توریست‌ها می‌توانند مثل تاکسی آن‌ها را در اختیار داشته و درخواست کنند تا مستقیما به این معبد برسانند.
  • شما می توانید توسط Tuk Tuks که در داخل شهر فعالیت می کنند به معبد برسید

عکس: mahaweli.lk

 

۱۴ اسفند ۱۴۰۲

نظرات کاربران