خوشمزه‌ ترین دسرهای هندی

جاذبه‌های گردشگری هند
خوشمزه‌ ترین دسرهای هندی

شبه قاره هند، مملو از غذاهای لذیذ و خوراکی‌های شگفت انگیز است. اگر از هندی‌ها بپرسید که چه نوع خوراکی را دوست دارند، یک چیز مشترک در همه پاسخ‌ها پیدا خواهید کرد: عشق به دسرهای هندی. بدون شک با این دسرهای زیبا، منحصر به فرد و واقعا لذیذ، می‌توانید ذائقه خود را هیجان زده کرده و حواس خود را تحریک نمایید.

 

آشنایی با لذیذترین دسرهای هندی

دسرهای بسیاری در این کشور وجود دارند که نمی‌توان تک تک آنها را فهرست کرد. اما دسرهای خاصی را خواهید یافت که مرزهای مناطق مختلف را پشت سر می‌گذارند و برای هر هندی آشنایند. این دسرهای محبوب، همان‌هایی هستند که حتما باید در سفر با تور هند، حداقل یک بار امتحان کنید.

گلاب جامون

Gulab Jamun، رسما یکی از محبوب‌ترین دسرهای هندی است و طرفداران خاص خود را دارد. جالب اینجاست که منشا گلاب جامون، در واقع هند نیست! گفته می‌شود که این دسر، از ایران سرچشمه گرفته است.

گلاب جامون، دسری بر پایه مواد جامد شیر، آرد یا بلغور است که در ترکیب با هم، به صورت گلوله‌های خمیری در می‌آید و سرخ می‌شود. سپس گلوله‌ها را در یک معجون شیرین با طعم زعفران، هل سبز و گلاب غوطه ور می‌نند.. هنگام سرو نیز، گلاب جامون اغلب با آجیل خشک تزئین می‌شود تا طعم بهتری پیدا کند. گلاب جامون‌های گرم، معمولا با بستنی وانیلی همراه می‌شوند. این توپ‌های طلایی قهوه‌ای غنی، بسیار لذیذ، نرم و فریبنده بوده و در بیشتر منوهای هندی سراسر جهان یافت می‌شوند.

عکس: cookist.com

 

حلوای گاجار

Gajar Ka Halwa، قهرمان زمستانی خانواده‌های این کشور و از محبوب‌ترین دسرهای هندی است که نمی‌توانید آنرا نادیده بگیرید. این دستور پخت هویج، از نسلی به نسل دیگر در هند منتقل شده و در حقیقت فقط یک پودینگ است که با هویج، شکر، شیر و میوه خشک تهیه شده و طعمی بهشتی دارد.

این دسر که با عنوان "حلوای هویج" نیز شهرت دارد، از نظر بسیاری از هندی‌ها، بعنوان پادشاه حلواها شناخته می‌شود. این ظرف با رنگ قرمز روشن و بافتی که در برابر نور می‌‌درخشد، با بادام هندی، کشمش و رشته‌های زعفران جذاب‌تر می شود. گفتنی است این دسر، عمدتا در شمال هند رایج بوده و برای برخورداری از طعمی غلیظ‌تر، می‌توان به جای شیر معمولی از شیر تغلیظ شده و شیر تبخیر شده در تهیه آن استفاده کرد.

 

محبوب‌ترین غذاهای محلی در هند

عکس: timesofindia.indiatimes.com

 

کولفی

Kulfi، این ابرقهرمان تابستانی، در حقیقت یک نوع بستنی سنتی بوده از لذیذترین دسرهای هندی به شمار می‌آید. این خوراکی خوشمزه، در طعم‌ها و انواع مختلفی ارائه می‌شود. برای تهیه این دسر، لازم است شیر تغلیظ شده یا شیر تبخیر شده به آرامی بجوشد تا حالتی خامه‌ای پیدا کند. اگرچه فرآیند جوشیدن طولانی منجر به کاهش حجم شیر می‌شود، اما طعمی لذیذ پیدا کرده و با کارامل، پسته، گلاب، زعفران و توت  طعم‌دار می‌شود. نهایتا این دسر، به صورت چوبی یا در یک ظرف گلی سرو می‌شود. و از آنجا که بسیار غنی و متراکم است، به آرامی ذوب می‌شود.

عکس: tasteatlas.com

 

راس مالای

Ras Malai، یکی دیگر از پرطرفدارترین دسرهای هندی است که از خامه سفید، شکر، شیر و یک نوع پنیر با طعم هل به نام چانا تهیه می‌شود و سپس بادام، بادام هندی و زعفران به آن اضافه می‌شوند. این دسر به صورت سرد سرو می‌شود و با دانه‌های هل یا میوه‌های خشک تزئین می‌شود. راس مالای، منشا بنگالی غربی دارد و گاهی اوقات بعنوان چیزکیک نیز شهرت دارد. گفتنی است نام دسر، از دو کلمه هندی ras به معنی شیره و malai به معنی خامه تشکیل شده و این دسر خوشمزه، در فستیوال‌های هندی مانند هولی و فستیوال دیوالی سرو می‌شود.

عکس: in.pinterest.com

 

کاجا

Khaja، یکی از دسرهای هندی سنتی و متشکل از آرد، شکر و خمیر قیمه است که در روغن سرخ می‌شود تا طلایی و ترد گردد. پس از آماده سازی، کاجا را بسته به تنوع منطقه‌ای، گاهی در شربت شکر غوطه ور می‌کنند.

این دسر خوشمزه، یکی از غذاهای کلیدی در جشن‌های عروسی در شمال هند است. گونه‌های منطقه‌ای بسیاری از کاجا وجود دارند: کاجاهای Silao و Rajgir بیشتر پف دارند و کاجاهای بخش ساحلی آندرا پرادش، از بیرون خشک بوده و داخلشان با شربت شکر پر شده‌اند.

 

معرفی بهترین بازارهای غذا در دهلی

عکس: naturallynidhi.com

 

خیر

Kheer، کاسه‌ای از شیر درخشان و شیرین، همراه با برنج، آجیل، کشمش، زعفران، شکر و حتی اسانس وانیل است و نماد شادی در اکثر خانواده‌های هندی به شمار می‌آید. در واقع این دسر، برای انواع جشن‌ها، از سال نو تا دیوالی و مراسم عروسی یا حتی برای یک گردهمایی ساده خانوادگی سرو می‌شود. اعتقاد بر این است که این دسر، ۲۰۰۰ سال پیش در معبد لرد جاگانات متولد شد. این خوراکی لذیذ که از پرطرفدارترین دسرهای هندی است، در واقع یک پودینگ برنج ساده خامه‌ای است که می‌توان آن را گرم یا سرد میل کرد.

عکس: realfood.tesco.com

 

راسگولا

هندی‌ها شیرینی جات را بسیار دوست دارند و Rasgulla، یکی از دسرهای هندی است و محبوب‌ترین ارمغان بنگال غربی به این کشور محسوب می‌شود. این دسر لذیذ، شامل گلوله‌های نرم و سفید برفی است که از مخلوطی از شیر دلمه و خمیر سمولینا تهیه شده و به شربت شکر آغشته شده‌اند. این دسر با طعمی بهشتی، می‌تواند در کنار غذا ذائقه مخاطبانش را به خوبی اغنا کند.

عکس: curlytales.com

 

برفی

با وجود اینکه نام Barfi از ایران گرفته شده، اما این خوراکی یکی از  دسرهای هندی اصیل شبیه فاج است. این دسر از مواد جامد شیر تغلیظ شده، شکر دانه ریز و قیسی درست شده و رایج‌ترین موادی که به این دستور تهیه اضافه می‌شود شامل مغزها، معمولا پسته، بادام هندی و بادام زمینی است. با این حال برفی‌های همراه با میوه‌ها، زعفران، گلاب، آرد گرمی یا بادام نیز در برخی از مناطق هند یافت می‌شوند. و اما از محبوب‌ترین انواع برفی می‌توان به کاجو برفی، خویا برفی، ناریال برفی و بسیاری دیگر اشاره کرد.

 

غذاهای خیابانی دهلی که محلی‌ها عاشقش هستند

عکس: curiouscuisiniere.com

 

فالوده هندی

Falooda به یک دسر هندی باطراوت اطلاق می‌شود که شامل رشته فرنگی نازک فالوده است. این رشته ها معمولا از نشاسته ذرت، ساگو و گندم درست شده و با موادی مانند مروارید تاپیوکا، ژله، شربت گل رز، شیر و ریحان شیرین همراه می‌شوند.

همه مواد به طور معمول، در لیوان‌های دسر ریخته می‌شوند و کل دسر را گهگاه با بستنی، میوه‌های خشک یا آجیل خرد شده ترکیب می‌کنند. در نهایت این خوراکی لذیذ که از خوشمزه‌ترین دسرهای هندی است، با قاشق صرف می‌شود. جالب است بدانید اگرچه این دسر در سرتاسر هند مصرف می‌شود، اما ریشه فالوده از ایران باستان نشات می‌گیرد و مشابه آن هنوز هم در ایران، با همین عنوان فالوده یافت می‌شود.

عکس: sinfullyspicy.com

 

کاجو کتلی

Kaju katli یک شیرینی الماس شکل، با روکش نقره‌ای خوراکی به نام vark، دارای بافتی نرم و در عین حال متراکم است. این خوراکی که از بهترین دسرهای هندی محسوب می‌شود، در اصل یک فاج بادام هندی است. روکش نقره‌ای نیز، نشان دهنده تجمل و احترام به مصرف کننده است.

برای تهیه کاجو کتلی از بادام هندی، میوه‌های خشک، کره روغنی، شکر و طعم‌ دهنده‌هایی نظیر هل و زعفران استفاده می‌شود. گفتنی است این دسر محبوب حتی در جشنواره‌هایی مانند دیوالی، جشن تولد گانشا و گانش چاتورتی نیز سرو میشود. همچنین یک هدیه ایده آل برای دوستان و خانواده در مناسبت‌های خاص به شمار می‌آید.

 

۷ دلیل قانع‌کننده برای سفر به بمبئی

عکس: recipes.timesofindia.com

 

لادو

Laddu، یکی دیگر از دسرهای هندی سنتی بوده و از ترکیب آرد با شکر و شیرینی تهیه می‌شود و مخلوط نهایی به شکل توپی در می‌آید. این گلوله‌های کوچک را می‌توان با انواع مختلفی از آرد از جمله آرد حبوبات (معمولا آرد نخودچی)، آرد گندم و حتی تکه‌های نارگیل درست کرد. میوه‌های خشک یا آجیل، اغلب برای ایجاد شیرینی و تغییر طعم به این مجموعه اضافه می‌شوند.

عکس: sweedesi.com

 

جلبی

jalebi شیرین، نرم و در عین حال ترد است و یکی از غذاهای خیابانی هندی بسیار محبوب به شمار می‌آید. مواد اصلی تشکیل دهنده این شیرینی، آرد و ماست بوده و در نهایت در حمام شربت خیسانده می‌شود. گفتنی است این شیرینی متدول خانگی، اغلب در شمال هند تهیه و سرو می‌شود.

عکس: funfoodfrolic.com

 

جانگری

وقتی صحبت از غذاهایی به میان می‌آید که هم زیبا و هم خوشمزه هستند، Jangri معمولا در صدر فهرست قرار می‌گیرد. جنگری که پسر عموی جلبی‌هاست، شیرینی گلی شکلی به رنگ نارنجی روشن بوده و در سراسر جنوب هند رایج است. مواد این دسر، در روغن سرخ شده و به شربت آغشته می‌شود و نتیجه، مانند یک اثر هنری به نظر می‌رسد.

 

راهنمای خرید سیم کارت در هندوستان

عکس: thestatesman.com

 

بادوشا

Badusha یک دونات بوده و یک خوراکی نرم با لعاب لذیذ و شیرین محسوب می‌شود که بیرونی ترد و درونی پنبه‌ای دارد. بادوشا بافتی پوسته پوسته دارد و خمیری است که به شکل دایره سرخ می‌شود و سپس در شربت شکر فرو می‌رود. در نهایت آنرا اغلب با آجیل، میوه‌های خشک و حتی تکه‌های نارگیل تزئین می‌کنند. این خوراکی که از رایج‌ترین دسرهای هندی در عروسی‌های جنوب کشور است، اغلب به صورت گرم سرو می‌شود. اما بادوشای سرد نیز، به همان اندازه لذیذ است.

عکس: thehomechef.com.au

 

میسور پاک

Mysore Pak، یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های جنوب هند است. این شیرینی محبوب که با قیمه و آرد درست می‌شود، ممکن است ساده به نظر برسد، اما در واقع ریشه سلطنتی دارد.

این دسر در سال ۱۹۳۵ در کاخ پادشاه Krishnaraja Woderyar در میسور، توسط سرآشپز خلق شد. آنهم در حالی که وی، مشغول تست تهیه شیرینی برای پادشاه بود. این خوراکی، بی تردید اکنون یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای هندی بوده و همراه با قیسی زیاد سرو می‌شود. این شیرینی نرم که بافتی شکننده و رنگی طلایی مایل به قهوه‌ای روشن دارد، گاهی با عنوان "کیک هندی" نیز شناخته می‌شود. جالب است بدانید این دسر، در بسیاری از فستیوال‌ها و جشن‌ها سرو می‌شود و یک شیرینی نمادین در این کشور به شمار می‌آید.

 

اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در مثلث طلایی هند

عکس: zeezest.com

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۳۰ آبان ۱۴۰۲

نظرات کاربران