آشنایی با خانه جیم تامپسون بانکوک

جاذبه‌های گردشگری بانکوک
آشنایی با خانه جیم تامپسون بانکوک

طبیعت زیبا، آب و هوای دلنشین و سواحل بکر از جمله مواردی هستند که این روزها گردشگران بسیاری را برای سفر به تایلند مشتاق کرده‌اند. اما این‌ موارد تنها چیزهایی نیستند که در سفر با تور تایلند فرصت سرگرم شدن و لذت بردن از آن‌ها را خواهید داشت. چرا که این کشور جذاب و دیدنی مملو از بناهای تاریخی با سبک‌های معماری خیره‌کننده هستند که توانسته‌اند مورد توجه همگان قرار بگیرند. یکی از معروف‌ترین این موارد خانه جیم تامپسون بانکوک نام دارد. خانه جیم تامپسون، که به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های شهر بانکوک رتبه‌بندی می‌شود، بنایی به جا مانده از دوران پس از جنگ جهانی دوم در تایلند است که با شکوه و جذابیت خود هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. چنانچه شما نیز قصد سفر به تایلند را با تور بانکوک دارید برای آشنایی بیشتر با این مکان جذاب و دیدنی تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

خانه جیم تامپسون بانکوک (Jim Thompson House, Bangkok)

خانه جیم تامپسون بانکوک از جمله دیدنی‌ترین مکان‌هایی است که گردشگران علاقه‌مند به موزه‌گردی را در تور تایلند به خود جذب می‌کند. همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد این مجموعه متعلق به فردی به نام جیم تامپسون است. او یک تاجر و معمار آمریکایی و همچنین طراح و مالک سابق این بنا بود که امروزه به عنوان موزه‌ای جذاب مورد توجه بازدیدکنندگان واقع شده است. این موزه در سال ۱۹۵۹ ساخته شد و مساحتی در حدود نیم هکتار دارد. آنچه که درون این موزه به نمایش گذاشته‌ شده‌اند شامل عتیقه‌جاتی هستند که جیم تامپسون در طول سفرهای خود به کشورهای مختلف خریداری و جمع‌آوری کرده بود. به طوری که گشت و گذار در خانه جیم تامپسون به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا سفری در زمان داشته و با هنر و زندگی آسیای جنوب شرقی آشنا شوند.

خانه جیم تامپسون بانکوک در کل مجموعه‌ای از ۶ ساختمان چوبی است که توسط درختانی انبوه و سرسبز احاطه شده است. همچنین این ساختمان‌ها در حوالی کانال سین سیب (Sean Seab) قرار گرفته و در کنار ارزش تاریخی خود فضایی جذاب و دوست داشتنی نیز دارد. در کنار تمامی این موارد آنچه که باعث جذابیت دوچندان خانه جیم تامپسون شده، تزیین آن با وسایل هنری متنوعی است که از سرتاسر تایلند جمع‌آوری شده‌اند. به طوری که هر بیننده‌ای در نگاه اول متوجه خواهد شد که این تنها یک خانه معمولی و قدیمی نبوده و هر بخش آن جذابیت خاص خود را دارد که گشت و گذار و بازدید از آن ساعت‌ها شما را مشغول خود خواهد کرد.

 

شرایط سفر به تایلند در سال ۱۴۰۲

 

تاریخچه خانه جیم تامپسون بانکوک

همان طور که گفته شد، جیم تامپسون از تاجران قدیمی آمریکایی بود که در طول جنگ جهانی دوم تایلند را برای کار و اقامت کوتاه مدت خود انتخاب کرد. او در این دوران عاشق هنر و فرهنگ تایلندی شده و حتی بعد از اتمام جنگ نیز تصمیم می‌گیرد تا در این کشور زندگی کند. جیم تامپسون فعالیت در حوزه صنعت ابریشن و مد را در پیش گرفته و به قدری در این زمینه پیشرفت می‌کند که به شهرت جهانی نیز دست می‌یابد. او در طول زندگی خود در تایلند خانه‌ای باشکوه و زیبا اختیار کرده و در هر بخش از آن هنر معماری تایلندی و آسیای شرقی را به کمک عتیقه‌ها و ... به نمایش می‌گذارد.

نکته بسیار جالب در خصوص گذشته این است که گفته می‌شود جیم تامپسون در سال ۱۹۶۷ به گشت و گذار در جنگل‌های مالزی رفته و به طور مرموزی ناپدید می‌شود. به طوری که هرگز نشانه‌ای از او پیدا نمی‌شود. در نهایت نیز بعد از تحقیقات گسترده دولت تایلند، خانه جیم تامپسون و دارایی‌های او را تصاحب کرده و امروزه درهای آن به عنوان یک موزه فوق‌العاده دیدنی به روی بازدیدکنندگان باز شده است.

 

سبک معماری خانه جیم تامپسون بانکوک

آنچه که باعث شده خانه جیم تامپسون مورد توجه توریست‌ها در تور تایلند قرار بگیرد، سبک معماری منحصر به فرد و تزیینات خاص آن است. نکته قابل توجه اول اینکه در طراحی و ساخت این مجموعه به اندازه ۱۰۰ خانه، چوب به کار گرفته شده است. نکته جذاب دیگر اینکه بنای خانه دارای ارتفاعی به طول ۴ متر بوده و دیوارهای آن با آویزه‌ها و مجسمه‌های دست‌ساز که گفته می‌شود از معابد تایلندی خریداری گردیده، تزیین شده‌اند. از دیگر موارد دیدنی ظروفی هستند که جیم تامپسون از آن‌ها استفاده می‌کرد. همه این ظروف از جنس سفال بوده و جلوه‌ای خاص و زیبا دارند. در نهایت نیز کل جذبه خانه با قرار گرفتن آن در میان باغی بزرگ و سرسبز تکمیل شده است. در کنار تمامی این موارد گردشگران در بازدید از این مکان متوجه سبک معماری خاص آن خواهند شد که به وضوح تلفیقی از معماری آمریکایی و تایلندی بوده و همین جذابیت دوچندانی به آن داده است.

 

دیدنی‌ترین بازارهای شناور تایلند

 

نحوه دسترسی به خانه جیم تامپسون بانکوک

بازدید از خانه جیم تامپسون برای توریست‌های تور تایلند به مقصد بانکوک بسیار آسان است. به طوری که برای این منظور کافی است خود را به ایستگاه منوریل نشنال استادیوم (National Stadium) رسانده و سپس مسیر منتهی به خیابان 2Soi Kasemsan را به صورت پیاده طی کنید. در انتهای این مسیر خانه جیم تامپسون در بانکوک را مشاهده خواهید کرد. چنانچه اهل گردش هستید، بعد از بازدید از این موزه دیدنی می‌توانید مسیر دیگر جاذبه‌های گردشگری بانکوک را نیز که در این حوالی قرار دارند، در پیش بگیرید. از جمله این مکان‌ها عبارتند از:

  • پارک لومپینی (Lumpini Park) در فاصله ۳ کیلومتری
  • عمارت ویمانمک (Vimanmek Mansion) در فاصله ۵.۵ کیلومتری
  • کاخ گرند پالاس (Grand Palace) در فاصله ۶ کیلومتری
  • معبد وات فو (Wat Phu Temple) در فاصله ۷ کیلومتری
  • موزه ملی بانکوک (Bangkok National Museum) در فاصله ۷.۵ کیلومتری

همچنین این مجموعه دارای رستوران بوده و جندین رستوران دیگر نیز در اطراف آن قرار گرفته‌اند. بنابراین گردشگران می‌توانند بعد از ساعت‌ها گشت و گذار به راحتی یکی از این رستوران‌ها را انتخاب کرده و با غذاهای خوشمزه تایلندی شکم خود را سیر کنند.

 

هزینه و زمان بازدید از خانه جیم تامپسون بانکوک

علاقه‌مندان به بازدید از خانه جیم تامپسون بانکوک می‌توانند همه روزه، حتی در روزهای تعطیل از این مکان دیدن کنند. ساعات بازدید بین ۱۱ صبح تا ۶ عصر بوده و برای اینکه بتوانید به طور کامل از تمامی بخش‌های آن دیدن کنید باید مدت زمانی در حدود ۲ الی ۳ ساعت را به آن اختصاص دهید. همچنین توجه داشته باشید که برای وارد شدن به این موزه باید بلیط ورودی به مبلغ ۲۰۰ بات تایلند را تهیه کنید. نکته مهم قابل توجه دیگر اینکه عکاسی از فضای داخلی خانه ممنوع بوده اما می‌توانید در هر جای دیگری از مجموعه عکس بگیرید.

 

۸ هتل رویایی برای اقامت در پارک‌های ملی تایلند

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴ 

۱۳ تیر ۱۴۰۲

نظرات کاربران