آنتالیا یا استانبول را برای اولین سفر به ترکیه انتخاب کنیم؟

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
آنتالیا یا استانبول را برای اولین سفر به ترکیه انتخاب کنیم؟

انتخاب مقصد گردشگری ایده‌آل با توجه به سلیقه و شرایط سفر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که وقتی نوبت به انتخاب مقصد سفر می‌رسد سؤالات متعددی به ذهن خطور کرده و گردشگران باید با توجه به پاسخ آن‌ها تصمیم‌گیری نهایی را لحاظ کنند. یکی از رایج‌ترین دو راهی‌هایی که مسافران تور ترکیه با آن روبرو می‌شوند، انتخاب بین استانبول و آنتالیا است. به خصوص اگر برای اولین بار قصد سفر به این کشور را داشته باشید، تصمیم‌گیری شما سخت‌تر خواهد شد. ما در این مقاله در کنار شما عزیزان هستیم تا به بررسی شرایط سفر با تور آنتالیا و همچنین تور استانبول بپردازیم تا بتوانید بهترین تصمیم را با توجه به شرایط گرفته و سفری به یادماندنی را تجربه کنید.

 

آشنایی کلی با دو شهر آنتالیا و استانبول

شهر زیبای آنتالیا در قست جنوب غربی ترکیه واقع شده و از جمله مناطق ساحلی این کشور به حساب می‌آید. از همین رو معمولا گردشگرانی که به تفریحات دریایی و ساحلی علاقه‌مند هستند در فصل تابستان تور آنتالیا را انتخاب می‌کنند. همچنین به دلیل اینکه آنتالیا در دسته شهرهای توریستی کشور قرار دارد، امکانات تفریحی و رفاهی متعددی از رستوران‌های گوناگون گرفته تا بازارهای محلی و مراکز خرید مدرن را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

در عوض شهر استانبول به عنوان پایتخت گردشگری ترکیه شناخته شده و به عبارتی قطب توریستی این کشور است. استانبول در طول تاریخ نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از مهم‌ترین پایتخت‌های دوره عثمانی به شمار می‌آید. بنابراین جاذبه‌های گردشگری استانبول اغلب شامل بناهای تاریخی متعلق به دوران عثمانی است. البته که در این میان نمی‌توان تفریحات شبانه پرجنب و جوش، مراکز خرید، تنگه بسفر و همچنین تقسیم شدن استانبول به دو منطقه اروپایی و آسیایی را نادیده گرفت. حال که تقریبا با دو شهر آنتالیا و استانبول به صورت کلی آشنا شدید، نوبت به بررسی و آشنایی با جزئیات این دو مقصد گردشگری است.

 

آشنایی با سیستم حمل و نقل در آنتالیا و استانبول

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در انتخاب مقصد گردشگری تاثیر می‌گذارد، مربوط به سیستم حمل و نقل عمومی است. چرا که لازمه داشتن گشت و گذار دسترسی به وسیله‌های حمل و نقل عمومی است. البته که کرایه اتومبیل و حتی کاپوتاژ ماشین شخصی گزینه‌های رایجی برای سفر هستند اما همه افراد شرایط کافی برای اقدام به چنین کاری را ندارند. بنابراین ارزان‌ترین، آسان‌ترین و البته مطمئن‌ترین انتخاب برای جابجا شدن در هر مقصد گردشگری روی آوردن به حمل و نقل عمومی است. بنابراین مقایسه دو شهر توریستی آنتالیا و استانبول را با بررسی سیستم‌های حمل و نقل عمومی در آن‌ها آغاز می‌کنیم.

 

راهنمای سفر زمینی به آنتالیا

استانبول و آنتالیا از نظر حمل و نقل تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند. به این صورت که مسافران تور استانبول می‌توانند برای جابجایی در سطح شهر استانبول کارت دریافت کنند. استانبول کارت یک کارت حمل و نقل معتبر برای استفاده از اتوبوس، خطوط مترو، تراموا، کشتی و غیره با قیمت تقریبا ۵۰ لیر ترکیه است. بیشترین مبلغی که باید با این کارت پرداخت کنید مربوط به مسیر خط مترو، Marmaray، برای تردد در بین دو منطقه اروپایی و آسیایی استانبول از مسیر تعبیه شده در زیر دریای مرمره است. این هزینه تقریبا ۲۰ لیر خواهد بود. از سوی دیگر، آنتالیا نیز کارت حمل و نقل مخصوص خود را دارد که با نام آنتالیا کارت شناخته می‌شود. خرید آنتالیا کارت ارزان‌تر بوده و تنها با ۱۰ لیر می‌توان یک مسیر مشخص را طی کرد.

توجه داشته باشید که آنتالیا به نسبت استانبول شهر کوچکتری بوده و فقط اتوبوس و تراموا برای جابجایی در آن ارائه می‌دهد. بنابراین تاکسی نیز می‌تواند گزینه‌ای راحت و البته ارزان‌تر در مقایسه با استانبول باشد. چرا که کرایه تاکسی‌ها در آنتالیا کمتر بوده و خیابان‌ها ترافیک‌ سنگین استانبول را تجربه نمی‌کنند.

 

آشنایی با اهمیت تاریخی آنتالیا و استانبول

استانبول و آنتالیا هر دو دارای تاریخ غنی بوده و از این نظر جز مقاصد مهم در ترکیه به شمار می‌آیند. استانبول در طول تاریخ پایتخت سه امپراتوری روم، بیزانس و عثمانی بوده و در عوض آنتالیا خانه بسیاری از تمدن‌های باستانی مانند هیتی‌ها و لیکیاها بوده است. بعدها، آنتالیا تحت فرمانروایی امپراتوری هخامنشی، اسکندر مقدونی و پادشاهی پرگامون قرار گرفت. بر این اساس، در رقابت استانبول و آنتالیا، هر دو شهر جاذبه‌های تاریخی فراوانی را ارائه می‌دهند که قدمت آن به دوران باستان بازمی‌گردد. پس اگر به دنبال سفر در زمان و بازدید از جاذبه‌های تاریخی هستید هر دو مقصد انتظارات شما را برآورده خواهند کرد. البته در این میان بهتر است بگوییم که بناهای تاریخی استانبول به دلیل وسعت زیاد آن بیشتر بوده و تنوع بالایی به نسبت آنتالیا دارند.

 

سفری متفاوت از شهر وان به آنتالیا

 به عنوان مثال از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاریخی آنتالیا می‌توان به شهرهای باستانی آسپندوس و ترمسوس قلعه رومی اشاره کرد. در حالی که جاذبه‌های تاریخی استانبول عبارتند از: ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد معروف به مسجد آبی، آب انبار باسیلیکا، قصر توپ کاپی، کاخ دلماباغچه، برج گالاتا، بازار بزرگ استانبول و ... .

 

آشنایی با جاذبه های گردشگری آنتالیا و استانبول

همان طور که گفته شد هر دو شهر آنتالیا و استانبول از لحاظ جاذبه‌های تاریخی غنی بوده و عاشقان به مکان‌های باستانی در هر دو مقصد سیراب خواهند شد. علاوه بر این، استانبول و آنتالیا از نظر موزه‌‌گردی نیز گزینه‌های خوبی برای سفر گردشگران هستند. به طوری که در استانبول، نزدیک به شبه جزیره تاریخی آن، موزه باستان شناسی استانبول قرار داشته و آثار هنری از قدیمی‌ترین قوانین نوشته شده بر روی یک لوح سنگی توسط بابلی‌ها تا تابوت اسکندر مقدونی را به نمایش می‌گذارد. در آنتالیا نیز، نزدیک به ساحل کنیالتی، موزه باستان‌شناسی آنتالیا قرار دارد که مجسمه‌های شگفت‌انگیز هلنیستی را برای تماشای علاقه‌مندان عرضه می‌کند. البته که موزه‌ها تنها جاذبه‌های این دو مقصد گردشگری ترکیه نیستند.

از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های آنتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: جزایر پرنس، مسجد رستم پاشا، خیابان استقلال و میدان تاکسیم، تنگه بسفر، برج دختر، حمام‌ خرم سلطان و ... . این درحالی است که اغلب جاذبه‌های گردشگری آنتالیا را سواحل پرجنب و جوش و مناظر طبیعی منحصر به فرد آن نظیر آبشارهای دودن، ساحل کنیالتی، غار کارائین، ساحل لارا و ... شامل می‌شوند.

 

۱۰ راه برای داشتن ماه عسل رمانتیک در استانبول

 

آشنایی با تفریحات آنتالیا و استانبول

البته که در هر سفری تفریحات مخصوص آن منطقه از اهمیت ویژه‌ای برای گردشگران برخوردار هستند. به خصوص اگر قصد سفر با خانواده و کودکان را داشته باشید، این موضوع اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند. تفریحات هر منطقه تحت تاثیر موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی آن می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین تفریحات آنتالیا با توجه به موقعیت ساحلی و همچنین آب و هوای گرم‌تر بیشتر بر محور تفریحات آبی استوار هستند. به طوری که اوج فصل گردشگری آنتالیا فصل تابستان بوده و سواحل آن در این فصل مملو از گردشگران داخلی و خارجی می‌شود. البته که این به معنای عدم فراهم بودن تفریحات دیگر در آنتالیا نیست. به طوری که شما می‌توانید ساعات خود را علاوه بر سواحل به گشت و گذار در مراکز خرید، طبیعت زیبای اطراف و همچنین تفریحات شبانه بعد از غروب آفتاب اختصاص دهید.

استانبول نمی‌تواند به اندازه آنتالیا خواسته گردشگران را در مورد تفریحات ساحلی و آبی برآورده کند. البته که این به معنای عدم فراهم بودن تفریحات‌ آبی در آن نیست. چرا که تنگه بسفر می‌تواند فرصت گشت و گذارهای دریایی و حتی حمام آفتاب در کنار ساحل را برای گردشگران تور استانبول در ماه‌های گرم سال فراهم کند. علاوه بر آن پارک‌های آبی استانبول انتخابی مناسب برای تجربه هیجان در کنار تفریحات آبی هستند. اما در کل نقش آن‌ها در مقایسه با تفریحات آبی آنتالیا کمرنگ‌تر است.

 

آشنایی با غذاهای آنتالیا و استانبولی

و اما آخرین و نه کم اهمیت‌ترین موضوعی که باید در انتخاب مقصد گردشگری مورد توجه قرار بگیرد! رستوران‌گردی و تنوعی که در غذاهای محلی مقصد گردشگری وجود دارد، به عنوان یکی از سرگرمی‌های اصلی در هر سفری شناخته می‌شوند. در این مورد باید بگوییم که هر دو مقصد آنتالیا و استانبول امکانات غذایی تقریبا یکسانی را ارائه می‌دهند. به طوری که اغلب غذاهای محلی و خیابانی در هر دو مقصد برابر بوده و با قیمت یکسانی به فروش می‌رسند. همچنین در هر دو مکان می‌توان رستوران‌های به صرفه را در کنار رستوران‌های گران و لاکچری پیدا کرده و وعده غذایی به یادماندنی را نوش جان کرد. البته نیازی به گفتن نیست که تعداد رستوران‌های استانبول از لحاظ تنوع به دلیل وسعت بزرگ آن می‌تواند بیشتر باشد که در هر صورت شما زمان کافی برای رفتن به تک تک آن‌ها را نخواهید داشت.

 

۱۰ تفریح جذاب شبانه در استانبول

 

جمع‌بندی

همان طور که در ابتدای این مقاله گفته شد، هدف ما از گردآوری این مطالب انتخاب بهترین مقصد گردشگری در ترکیه برای داشتن سفری ایده‌آل و به یادماندنی بین تور آنتالیا و تور استانبول بود. از همین رو سعی کردیم تا مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار در این انتخاب را از سیستم حمل و نقل و جاذبه‌های تاریخی گرفته تا تفریحات و تجربه رستوران‌گردی در آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت که هر دو مقصد در نوع خود بی‌نظیر بوده و گردشگران باید با توجه به انتظاراتی که از سفر دارند بهترین مقصد را انتخاب کنند. در حالت کلی می‌توان گفت شهر آنتالیا بهترین گزینه برای تفریحات آبی و ساحلی بوده و استانبول کلان‌شهری مدرن با حفظ پیشینه تاریخی در ترکیه است که می‌تواند سفری به یادماندنی و همه چیز تمام را برای مسافران خود به ارمغان بیاورد.

 

منبع 

۱۹ تیر ۱۴۰۲

نظرات کاربران