۴ روش مختلف برای رفتن از استانبول به آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
۴ روش مختلف برای رفتن از استانبول به آنتالیا

آنتالیا یکی از زیباترین شهرهای ساحلی ترکیه، میان گردشگران بسیار محبوب است. افراد زیادی از سراسر جهان برای تعطیلات بهاری و تابستانی این شهر را برای مقصد تفریحی خود انتخاب می‌کنند و از نقاط مختلف خود را به آنتالیا می‌رسانند تا از تفریحات آبی و شنا در دریای تمیز و گرم بی‌نصیب نمانند. برخی از آنها دوست دارند که در ساحل دراز کشیده و آفتاب بگیرند. بستنی بخورند و از امکانات تفریحی بهره ببرند. ممکن است شما قبلا به یکی از شهرهای ترکیه سفر کرده باشید و از خود بپرسید که چطور از استانبول به آنتالیا برویم؟

پاسخ این سوال پراهمیت را می‌توانید در این مقاله بخوانید. بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که به استانبول رفته‌اید و می‌خواهید سفر خود را به سمت آنتالیا ادامه‌ دهید و در هتل‌ها و سواحل این شهر خوش بگذرانید. اگر از تورهای ترکیبی ترکیه استفاده نمی‌کنید، پس بهتر است روش‌های مختلف رفتن از استانبول به آنتالیا را بررسی کنید. برای این منظور، ابتدا سیستم حمل و نقل بین شهری در این کشور را می‌خوانید و سپس یکی از این گزینه‌ها را برای سفر خود انتخاب می‌کنید.

 

سیستم حمل و نقل از استانبول به آنتالیا

با توجه به این که رفت و آمد بین این دو شهر بسیار مرسوم است، سیستم حمل و نقل عمومی به شکل دایم بین استانبول و آنتالیا فعالیت دارد و شما می‌توانید به شکل‌های مختلف بین آن‌ها رفت و آمد کنید. این روش‌ها شامل سفر با هواپیما، اتوبوس، ترکیب قطار و اتوبوس و همچنین ماشین می‌شود. مسلما هر کدام از این روش‌ها، هزینه‌های متفاوتی را برای شما به همراه خواهد داشت که اتوبوس مستقیم، ارزان‌ترین آن‌ خواهد بود. با این حال، ما هر چهار روش مختلف را برای اینکه «چطور از استانبول به آنتالیا برویم؟» برایتان شرح می‌دهیم. البته در نظر داشته باشید که تور آنتالیا و تور استانبول هر دو برای این دو مقصد برگزار می‌شوند، اما شاید بخواهید که بدون استفاده از تورهای ترکیبی ترکیه یکی از این ۴ روش را برای رفتن از استانبول به آنتالیا انتخاب کنید.

 

بهترین فعالیت‌ها در سفر به ترکیه (بخش اول)

 

۱- رفتن از استانبول به آنتالیا به وسیله‌ی هواپیما

وقتی فکر می‌کنید که « چطور از استانبول به آنتالیا برویم؟»، ساده‌ترین و راحت‌ترین گزینه شما خرید یک بلیط هواپیماست. هر دو شرکت پگاسوس و ترکیش ایرلاین، پروازهای مستقیم بین استانبول و آنتالیا دارند. این روش پر هزینه‌ترین راه برای رفتن از استانبول به آنتالیا است اما برای آن‌هایی که فرصت زیادی در طول سفر به ترکیه ندارند، بهترین راه نیز به حساب می‌آید. عموما ۲۷ پرواز هر روز بین این دو شهر برگزار می‌شود که بین دو فرودگاه بین‌المللی استانبول (International Airport) در سمت اروپایی شهر و فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول (Sabiha Gökçen Airport) در سمت آسیایی شهر، پخش می‌شوند. شما باید با توجه به موقعیت محل اقامت خود، پرواز مناسبتان را انتخاب کنید. خوشبختانه این حجم از پروازها بین استانبول و آنتالیا باعث می‌شود تا خیلی راحت‌تر بتوانید برای زمان سفر به استانبول برنامه ریزی کنید.

سهم پگاسوس از این پروازها ۱۱ عدد است اما باید توجه کنید که مقدار بار مجاز در پروازهای پگاسوس محدود بوده و عموما بین ۱۵ تا ۲۰ کیلو است اما از طرفی گزینه‌ای ارزان‌تر به حساب می‌آید. پروازهای ترکیش کمی گران‌تر هستند اما مقدار بار مجاز برای آن‌ها ۳۰ کیلو است. مدت پرواز بین ۷۵ تا ۹۰ دقیقه خواهد بود و هر دو فرودگاه‌ها با استفاده از اتوبوس شهری به مرکز شهر دسترسی دارند و می‌توانید با هزینه‌ای پایین این مسیرها را طی کنید. البته برای رفتن از فرودگاه آنتالیا به مرکز شهر می‌توانید از تراموا نیز استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که اگر هتل‌های ساحلی آنتالیا را برای اقامت انتخاب کرده‌اید، با توجه به دور بودن آن‌ها از فرودگاه و دور از شهر بودنشان، بهتر است با هزینه‌ای اضافی، ترانسفر فرودگاهی از هتل را برای خود انتخاب نمایید.

 

۱۰ شهر توریستی و مشهور ترکیه را بشناسید

۲- رفتن از استانبول به آنتالیا به وسیله‌ی اتوبوس‌های مستقیم

برای اینکه چطور از استانبول به آنتالیا برویم، یک روش ارزان‌تر وجود دارد که استفاده از اتوبوس‌های مستقیم است. جالب است که بدانید اکثر شرکت‌های اتوبوس‌رانی ترکیه در این مسیر فعالیت دارند. این سفر بین ۱۱ تا ۱۳ ساعت زمان می‌برد که این زمان به شرکتی که از آن بلیط تهیه می‌کنید و تعداد ایستگاه‌هایی که در راه می‌ایستند، بستگی دارد. از بهترین شرکت‌های اتوبوس‌رانی در ترکیه که پیشنهاد می‌کنیم، بلیط‌های خود را از آن‌جا تهیه کنید، می‌توان به پاموکاله توریزم (Pamukkale Turizm) و مترو توریزم (Metro Turizm) اشاره کرد.

این شرکت‌ها در بعضی از موارد، وای‌فای رایگان برای اینترنت نیز ارائه می‌دهند اما خب تعداد اتوبوس‌هایی که چنین سرویسی دارند، محدود است. یکی از خوبی‌های سیستم اتوبوس‌رانی بین شهری در ترکیه این است که اتوبوس‌ها در ایستگاه‌های مختلف برای دقایقی توقف می‌کنند و تمامی این ایستگاه‌ها دارای سرویس بهداشتی تمیز، فروشگاه و ... هستند که می‌‌توانید برای خود نوشیدنی و خوراکی تهیه کنید. خود اتوبوس نیز قهوه، آب، چای و نوشیدنی‌های مختلف ارائه می‌کند. ترمینال مسافربری در ترکیه به نام اتوگار (Otogar) شناخته می‌شود و در هر شهری با تاکسی می‌توانید با گفتن این نام به ترمینال بروید و در همان‌جا بلیط اتوبوس تهیه کنید. در استانبول، هم با اتوبوس و هم با مترو می‌توانید به آن‌جا بروید. اتوگار آنتالیا نیز با تراموا به مرکز شهر متصل است اما اگر قصد رفتن به هتل‌های ساحلی خارج شهر را دارید، حتما باید از تاکسی‌هایی که در این مکان قرار گرفته‌‌اند، استفاده کنید.

 

با انواع سوغاتی‌های ترکیه آشنا شوید

۳- رفتن از استانبول به آنتالیا به وسیله‌ی قطار و اتوبوس

استفاده از ترکیب قطار و اتوبوس پاسخ دیگری برای سوال چطور از استانبول به آنتالیا برویم، است. البته این روش برای آن‌هایی که اهل گردش در چند شهر ترکیه هستند و می‌خواهند جاهای مختلف را ببینند نیز پیشنهاد می‌شود. یکی از روش‌های محبوب برای رفتن به آنتالیا، سوار شدن بر قطارهای سریع‌السیر استانبول به اسکیشهیر است که هر روز ۱۱ قطار در این مسیر حرکت می‌کنند. شما می‌توانید هم ساعتی را در اسکشهیرِ فوق‌العاده زیبا گردش کنید و به سراغ جاذبه‌های آن‌جا رفته و سپس با اتوبوس به آنتالیا بروید یا این که مستقیم به اتوگار رفته و از آن‌جا رهسپار سواحل دریای اژه شوید. البته این روش بسیار طولانی‌تر از حد معمول است و اما در تمام ایستگاه‌ها به سرعت می‌توانید ماشین مورد نظر خود را پیدا کنید چون این مسیرها بسیار پرطرفدار هستند. حتی می‌توانید، بعد از اسکیشهیر ابتدا به پاموکاله در نزدیکی کوش آداسی بروید، از آن‌جا نیز بازدید کرده و در مسیری کوتاه به آنتالیا برسید.

 

یکی دیگر از راه‌های جایگزین برای چطور از استانبول به آنتالیا برویم، این است که مسیر ریلی سریع‌السیر بین استانبول به قونیه را انتخاب کنید. بعد از بازدید از این شهر زیبا، موزه مولانا و جاذبه‌های دیگرش، مستقیما به آنتالیا بروید. در مورد بلیط اتوبوس به مشکل نخواهید خورد، اما پیشنهاد می‌کنیم، برای بلیط قطار حتما آن را از قبل تهیه کنید.

 

۷ رستوران‌ در استانبول با غذاهای مختلف ترکیه

۴- رفتن از استانبول به آنتالیا به وسیله‌ی ماشین

روش آخر برای اینکه چطور از استانبول به آنتالیا برویم، اجاره‌ی ماشین یا کرایه ماشین است. البته در صورت امکان پیشنهاد می‌کنیم به فکر اجاره‌ی ماشین در ترکیه نباشید، چون هم هزینه‌ی بنزین این روزها خیلی بالا رفته و هم با کوچک‌ترین مشکلی برای ماشین، باید هزینه‌ی سنگینی برای جبران خسارت پرداخت کنید. به همین دلیل، بهتر است که این مسیر را با یک ماشین کرایه‌ای رفته و با یک قیمت ثابت به آنتالیا برسید. سفر با ماشین دو سه ساعتی از سفر با اتوبوس راحت‌تر است اما اصلا ارزان‌تر از سفر با هواپیما نخواهد بود و اتفاقا گران‌تر هم حساب می‌شود. با این حال سفر جاده‌ای و گذر از شهرهای زیبایی همچون بورسا، این سفر ۶۹۴ کیلومتری را جذاب خواهد کرد و برای بسیاری، لذت بخش خواهد بود.

چطور از استانبول به آنتالیا برویم؟

همان طور که در نوشته‌مان نیز به آن اشاره کردیم، هر کدام از این روش‌ها برای دسته‌ای از افراد مناسب خواهد بود. اما از نظر عملی، سفر با هواپیما یا اتوبوس بهترین روش‌ها محسوب می‌شود. اولی شما را در عرض کم‌تر از دو ساعت به مقصد می‌رساند و یک روز کامل از سفرتان به ترکیه در راه نخواهید بود و در روش دوم، می‌توانید تا حد زیادی از هزینه‌های سفرتان بکاهید اما در عوض باید ۱۱ ساعت در راه باشید.

 

معروف‌ترین سازه‌های مدرن ترکیه

مزیت‌های سفر جاده‌ای به آنتالیا

یکی از چیزهایی که با سفر هوایی به آنتالیا از دستتان می‌رود، زیبایی‌های ترکیه است که می‌توانید در طول سفر جاده‌ای از آن‌ها بهره ببرید. مناظر کوهستانی و جنگلی متعددی که در طول راه می‌بینید، حقیقتا ارزش این نصف روز در راه بودن را دارد. مخصوصا این که در طول جاده، باغ‌های متعدد میوه، زمین‌های زراعی و دریاچه‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد که ساعاتی ماندگار را در ذهن شما ثبت می‌کنند. جاده‌های اصلی ترکیه بسیار خوب هستند و شما را دچار مشکل نخواهند کرد و تنها در خود استانبول و موقع خروج از این شهر درگیر ترافیک می‌شوید و در طول راه، کم‌تر با این مشکل مواجه خواهید بود. بنابراین چطور از استانبول به آنتالیا برویم که هزینه کمتر و مسیر راحت‌تری را رقم بزند.

هزینه‌های سفر از استانبول به آنتالیا

اگر بخواهید با هواپیما به آنتالیا بروید، هزینه‌ی پرواز شما از ۴۰ دلار آغاز می‌شود که البته این پروازها مخصوص پگاسوس بوده و پروازهای ترکیش گران‌تر از این قیمت هستند. در مقایسه با قیمت بلیط اتوبوس که حدود ۱۰ تا ۱۲ دلار هستند، قیمت بلیط هواپیما خیلی گران به نظر نمی‌رسد اما باید در نظر بگیرید که فرودگاه استانبول و آنتالیا هر دو در بیرون شهر قرار گرفته‌اند و شما یک هزینه اضافی برای رفتن به فرودگاه و برگشتن از آن‌جا را نیز در پیش دارید در صورتی که ترمینال‌های اتوبوس‌رانی عموما نزدیک‌تر به شهر هستند.

هزینه سفرهای ترکیبی با قطار و اتوبوس کمی ‌بیشتر از اتوبوس است و حدودا ۱۶ تا ۲۰ دلار خواهد بود اما خب این نکته را باید در نظر بگیرید که باید مسیر بین ایستگاه قطار تا ترمینال را نیز طی کنید و اگر بخواهید در شهری همچون اسکیشهیر بگردید، هزینه‌هایی نیز در این راه خواهید داشت. در نهایت هزینه‌ی ماشین بسیار بیشتر از موارد بالا شده و حداقل ۱۲۰ دلار برایتان آب می‌خورد و تنها زمانی نسبت به پرواز خیلی گران نخواهد بود که بخواهید به صورت گروهی این مسیر را طی کنید! حالا تصمیم با شماست: «چطور از استانبول به آنتالیا برویم؟!»

 

بهترین مقاصد ترکیه برای غواصی

 

منبع ۱

منبع ۲

۱۲ دی ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 15 مرداد 1402)

نظرات کاربران