شهرهای نزدیک استانبول | ۸ شهر توریستی و محبوب

جاذبه‌های گردشگری استانبول
شهرهای نزدیک استانبول | ۸ شهر توریستی و محبوب

استانبول یکی از شهرهای بزرگ ترکیه است که در سراسر اروپا و آسیا، در تنگه بسفر گسترده شده و عمدتا به خاطر تاریخ غنی، فرهنگ پررنگ و زیبایی‌های مسحورکننده‌اش شهرت دارد. اما چه به دنبال فرار به دل طبیعت باشید و چه فقط بخواهید چشم اندازتان را تغییر دهید، مکان‌های بسیار متنوعی در نزدیکی استانبول پیدا خواهید کرد که بسیار ارزش دیدن دارند و انبوهی از جاذبه‌های گردشگری را به مخاطبانشان هدیه می‌دهند. بنابراین اگر ماجراجویی‌های جدیدی فراتر از خط افق خیره کننده این شهر را جستجو می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری بزنید به یکی از محبوب‌ترین شهرهای نزدیک استانبول.

 

بورسا (Bursa) شهر زمستانی نزدیک استانبول

بیایید سفر مجازی و مفرحمان را از بورسا شروع کنیم. بورسا در نزدیکی استانبول و در شمال غربی آناتولی، نزدیک به ادرنه و در منطقه مرمره واقع شده است. این شهر، به راحتی با اتوبوس یا کشتی و به صورت روزانه از استانبول قابل دسترسی است. بعلاوه تمام طول سال، برای بازدید از این شهر مناسب است.

جاذبه‌ها و فعالیت‌های متنوعی را می‌توانید در اینجا تجربه کنید. این کلان شهر صنعتی که گشت و گذاری به یادماندنی را برای گردشگران تور استانبول رقم می‌زند، دارای معماری شگفت انگیز، مساجد و مکان‌های تاریخی متعدد، پارک‌ها و باغ‌های گیاه شناسی فراوان است. در عین حال، با سفر به بورسا می‌توانید پس زمینه‌ای از منظره شگفت انگیز کوه اولوداغ را برای ثبت عکس‌های اینستاگرامی در اختیار داشته باشید. این کوه آتشفشانی خاموش با ارتفاعی بالغ بر ۲۵۴۳ متر بالاتر از سطح دریا، بلندترین کوه در منطقه مرمره بوده و مقصدی عالی برای تفریحات زمستانی لوکس این منطقه به شمار می‌آید.

 نکته قابل توجه دیگر اینکه بورسا که یکی از معروف‌ترین شهرهای نزدیک استانبول محسوب می‌شود،اغلب به عنوان استانبول کوچکتر نیز شناخته می‌شود. بنابراین بازدیدکنندگان می‌توانند از هرج و مرج استانبول اجتناب کرده و در عین حال از فرهنگ غنی ترکیه لذت ببرند. توصیه می‌کنیم وقتی در بورسا هستید بازدید از مسجد جامع شهر را فراموش نکنید. این بنا در سال ۱۳۹۹ توسط سلطان بایزید اول ساخته شده و با چیدمان منحصر به فرد ۲۰ گنبدی و منبت کاری زیبا نمونه‌ای از معماری عثمانی و یکی از بهترین مساجد ترکیه محسوب می‌شود.

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی بورسا کوزا هان (Koza Han) است. کوزا هان که در سال ۱۴۹۱ تکمیل شد، یکی از بزرگترین و دیدنی‌ترین کاروانسراهای بورسا بود. به دلیل موقعیت استراتژیک بورسا که جزو شهرهای نزدیک استانبول محسوب می‌شود در جاده ابریشم، کوزا هان از نظر سبک و ظرافت بسیار عالی بوده و در بین گردشگران شهرت دارد. در حال حاضر این مکان دارای مسجد، چندین کافه، غذاخوری و فروشگاه‌های متنوع خرید سوغاتی است. با توجه به گفته‌های فوق می‌توان به این نتیجه رسید که بورسا با ترکیبی بی‌نظیر از بناهای تاریخی و زیبایی‌های طبیعی برجسته، واقعا ارزش بازدید را دارد. این شهر همچنین یکی از نزدیک‌ترین شهرها به استانبول بوده و بازدیدکنندگان اگر چند روز را در استانبول سپری می‌کنند، حتما باید آن را به برنامه سفر خود اضافه کنند.

 

بازدید از کومکوی (Kumköy)، شهر نزدیک استانبول

اگر به دنبال یک شهر ساحلی در نزدیکی استانبول هستید که در آن بتوانید از شنا در برخی از بهترین سواحل ترکیه لذت ببرید، کیلیوس یا همان Kumköy برای شما ایده‌آل خواهد بود. کیلیوس که در ساحل دریای سیاه قرار دارد، به‌خاطر خط ساحلی طولانی و دیدنی شناخته شده که فرصت کافی برای شنا، آفتاب گرفتن و سایر ورزش‌های آبی مانند موج سواری و کایت‌سواری را فراهم می‌کند. توریست‌ها می‌توانند تنها با یک ساعت رانندگی از استانبول، سفری یک روزه به کیلیوس داشته و لحظات به یادماندنی را برای خود رقم بزنند. بهترین زمان برای بازدید از این شهر ساحلی در طول روزهای تابستان است؛ چرا که در این ماه‌ها می‌توانید نهایت لذت را از کلوب‌های ساحلی با موسیقی و فضایی پر جنب و جوش ببرید. علاوه بر آن رستوران‌های غذاهای دریایی خوشمزه زیادی در ساحل این شهر که در شمار پرطرفدارترین شهرهای نزدیک استانبول محسوب می‌شود وجود دارند که می‌توانید در وعده‌های غذایی خود انتخاب کرده و نوش جان کنید.

 

گردشی نیم روزه از استانبول به یالوا

 

سفر به ادیرنه (Edirne)، یکی از شهرهای نزدیک استانبول

ادیرنه شهری زیبا در ترکیه است که تقریباً ۳ ساعت با استانبول فاصله دارد. چنانچه قصد سفر به ادیرنه را از استانبول دارید توصیه می‌کنیم به جای سفر یک روزه، حداقل دو روز خود را برای گشت و گذار در آن اختصاص دهید. چرا که شهر ادیرنه یکی از چشمگیرترین شهرهای ترکیه بوده و به عنوان پایتخت سابق امپراتوری عثمانی، خانه بسیاری از ساختمان‌های عثمانی چشمگیر است.

مهمترین نقطه عطف در ادیرنه مسجد سلیمیه نام دارد. قدمت آن به سال ۱۵۷۴ برگشته و اندازه عظیم و چهار مناره خیره کننده آن را به یک ساختمان واقعا زیبا تبدیل کرده است که ارزش دیدن را دارد. همچنین در فضای داخلی مسجد از کاشی‌های سرامیکی ایزنیک استفاده شده که نوعی کاشی نمادین امپراتوری عثمانی است. نکته جالب اینکه این‌ها همان کاشی‌هایی هستند که برای تزئین فضای داخلی مسجد آبی در استانبول استفاده گردیده است. مسجد سلیمیه و مجموعه آن به دلیل اهمیتی که برای فرهنگ اسلامی و معماری عثمانی دارند به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. مجموعه سلطان بایزید دوم، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ادیرنه است که نام آن در فهرست یونسکو قرار گرفته و شما در سفر به این شهر در لیست برترین شهرهای نزدیک استانبول،  فرصت بازدید از آن را خواهید داشت.

 

بازدید از چاناکاله (Çanakkale)، از شهرهای نزدیک استانبول

چاناکاله شهری است که با ماشین حدود ۴ ساعت از استانبول فاصله دارد. اگرچه چاناکاله یکی از دورترین مکان‌های این فهرست است، اما باید بگوییم که در صورت داشتن فرصت کافی هرگز نباید بازدید از آن را فراموش کنید. این شهر زیبا به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد آن بین دو حوزه آبی، داردانل و دریای مرمره، برخی از خیره‌کننده‌ترین مناظر را در ترکیه ارائه می‌دهد. همچنین دارای جاذبه‌های تاریخی متعددی نیز می‌باشد که علاقه‌مندان به بناهای تاریخی و قدیمی می‌توانند لحظات بسیار خوبی را در آنجا سپری کنند. به طوری که شاید بتوان گفت، معروف‌ترین چیز در مورد چاناکاله خرابه‌های باستانی تروی (Ruins of Troy) است. این شهر افسانه‌ای یک میدان جنگ تاریخی مهم بین یونانیان و تروجان‌ها در قرن هشتم قبل از میلاد بود. به طوری که بازدیدکنندگان می‌توانند بقایای تروی را در آن بازدید کرده و یا در موزه روباز آن که یافته‌های باستان‌شناسی دوران هلنیستی و رومی را به نمایش می‌گذارد، گشت بزنند.

همچنین شهر چاناکاله که جزو برترین شهرهای نزدیک استانبول است، دارای جاذبه‌های تاریخی فراوان دیگری مانند قلعه چیمنلیک (Cimenlik) است. این بنا در سال ۱۴۶۲ توسط مهمت فاتح برای محافظت از امپراتوری عثمانی در داردانل ساخته شد. علاوه بر آن درست در آن سوی داردانل، بازدیدکنندگان قلعه کیلیتباهیر (Kilitbahir Castle) را خواهند دید که در همان زمان ساخته شده است. هر دوی این قلعه‌ها اکنون به عنوان موزه استفاده شده و مناظر دیدنی از دریا را ارائه می‌دهند.

 

تجربه‌ی کروزها‌ی خصوصی در استانبول

 

شیله (Şile)، جذاب‌ترین شهرهای نزدیک به استانبول

مورد بعدی از نزدیک‌ترین شهرهای گردشگری به استانبول، شیله نام دارد. شیله یک شهر ساحلی خیره‌کننده در ترکیه است که در حومه شمالی استانبول واقع شده و به دلیل موقعیت استراتژیک خود در ورودی دریای سیاه و نزدیکی به استانبول، مقصدی ایده‌آل برای افرادی است که به دنبال یک فرار آرام از زندگی شهری شلوغ هستند. اطراف شهر شیله را تپه‌های سرسبز، مراتع و زمین‌های کشاورزی احاطه کرده‌اند که زیبایی و جذابیت دوچندانی را به شیله بخشیده‌ است. شهر شیله خط ساحلی زیبا و دیدنی به امتداد تقریبا ۱۰ کیلومتر در راستای دریای سیاه دارد که اگر به دنبال شنا، استراحت در ساحل شنی و همچنین تفریحات آبی هستید قطعا مورد پسند واقع خواهد شد. ناگفته نماند که شیله بعنوان یکی از شهرهای نزدیک استانبول، دارای استراحتگاه‌ها و کلاب‌های ساحلی متعددی نیز است که با امکانات مجلل خود مانند اسپا و استخر مکان‌های مناسبی برای تعطیلات و تفریح توریست‌ها محسوب می‌شوند.

 

بازدید از اسکی شهیر (Eskişehir) در نزدیکی استانبول

نمی‌تواهن در مورد شهرهای دیدنی و نزدیک به استانبول صحبت کرد اما نامی از اسکی شهیر به میان نیاورد. اسکی شهیر که اخیرا مورد توجه توریست‌ها قرار گرفته در ترجمه به زبان فارسی به معنای "شهر قدیمی" است؛ اما در کمال تعجب، این شهر پر از زیرساخت‌های مدرن مانند کافه‌های امروزی و رستوران‌های جذاب است که بیشتر به لطف جمعیت عظیم دانشجویی آن به وجود آمده‌اند. این شهر کوچک حدود ۴ ساعت رانندگی از استانبول فاصله دارد که برای یک تعطیلات آخر هفته عالی است. شما در این مکان می‌توانید ترکیبی از تفریحات پر جنب و جوش مدرن و سنتی را پیدا کرده و لحظات فوق‌العاده خوب و به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید.

چنانچه تصمیم قطعی خود را برای سفر به اسکی شهیر گرفتید، توصیه می‌کنیم فرصت بازدید از منطقه تاریخی Odunpazarı  را از دست ندهید. چرا که تقریبا تمامی بناهای قدیمی و تاریخی اسکی شهیر در منطقه Odunpazarı  واقع شده‌اند و به عنوان گواهی زنده از گذشته عثمانی شناخته می‌شود. همچنین اسکی شهیر بعنوان یکی از محبوب‌ترین شهرهای نزدیک استانبول، گزینه‌های تفریحی زیادی را برای گردشگران خود ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به پارک‌های متعدد در کنار رودخانه با مناطق پیک نیک و زمین‌های بازی اشاره کرد. یکی از معروف‌ترین این مکان‌ها پارک کانلیکاواک (Kanlıkavak Park) است. در نهایت نیز بهتر است بگوییم که اسکی شهیر دارای انواع امکانات رفاهی از جمله حمام‌های سنتی ترکی است. به طوری که این حمام‌ها فرصتی عالی برای استراحت و دور کردن تنش و استرس زندگی هستند. مناطق مجاور نیز دارای چشمه‌های آب گرم طبیعی بوده و علاقه‌مندان می‌توانند برای بهره بردن از آن‌ها دسترسی آسانی داشته باشند.

 

گردشی یک روزه در منطقه سلطان احمد، استانبول

 

سفر به بولو (Bolu)، یکی از شهرهای نزدیک استانبول

بولو شهری خیره‌کننده و دیدنی در ترکیه است که در منطقه دریای سیاه و فاصله‌ای تقریباً ۳ ساعت از استانبول قرار دارد. این شهر به‌خاطر مناظر خیره‌کننده‌، جنگل‌های سرسبز و فضایی آرام برای پیاده‌روی در کشور شناخته می‌شود. به طوری که کوه‌های پوشیده از برف بر فراز جنگل‌های بولو به خصوص در فصل زمستان خودنمایی کرده و یکی از بهترین مناطق برای لذت بردنه از اسکی و دیگر تفریحات زمستانی در کشور ترکیه است. البته که همه چیز در این شهر زیبا مربوط به این یک مورد نبوده و حومه زیبای اطراف آن دارای دریاچه‌های شفاف و رودخانه‌های روان است که آن را برای قایق‌سواری و ماهیگیری عالی می‌کند. در نهایت نیز توصیه می‌کنیم هنگام بازدید از بولو که در شمار برترین شهرهای نزدیک استانبول شناخته 

می‌شود، حتما سری به پارک ملی یدیگولر (Yedigöller National Park) زده و از طبیعت بکر آن نهایت لذت را ببرید.

 

سفر به تکیرداغ (Tekirdağ) یکی از شهرهای نزدیک استانبول

در نهایت نیز مقاله خود را با اشاره به تکیرداغ به عنوان یکی از نزدیک‌ترین شهرهای گردشگری به استانبول به پایان می‌رسانیم. اگرچه تکیرداغ یکی از نزدیک‌ترین شهرها به استانبول با فاصبه ۲ ساعت رانندگی است، اما اغلب هنگام برنامه‌ریزی برای سفرهای یک روزه از استانبول نادیده گرفته می‌شود. این شهر ساحلی دارای سواحلی خلوت و آرام برای لذت بردن از تفریحات آبی بوده و همچنین از طبیعتی جذاب و دیدنی برخوردار است. به طوری که تکیرداغ به علاقه‌مندان به فضای باز فعالیت‌های متنوعی را در محیط طبیعی سرسبز ارائه می‌دهد. به عنوان مثال چه بخواهید در کوه گانوس (Ganos) به پیاده روی بروید، چه به دنبال غواصی در Ayvasıl باشید یا تفریحاتی نظیر پاراگلایدر در Uçmakdere، مپینگ و کاروان سواری در Yenikkoy را ترجیح دهید تکیرداغ، یکی از محبوب‌ترین شهرهای نزدیک استانبول، شما را شیفته خود خواهد کرد. در نهایت نیز با رفتن به رستوران‌های این منطقه می‌توانید از غذاهای خوشمزه منطقه لذت برده و سفری بی‌نظیر را برای خود رقم بزنید.

 

بهترین هتل‌های ۵ ستاره استانبول برای سفر نوروزی

 

منبع

 

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ (به‌روز رسانی شده در: 01 مرداد 1402)

نظرات کاربران