محبوب‌ترین فعالیت‌های توریستی در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
محبوب‌ترین فعالیت‌های توریستی در استانبول

جاذبه‌های بسیاری در استانبول وجود دارند که می‌توانند شما را عاشق خود کنند، اما باید بدانید کجاها بروید و چه کارهایی انجام دهید. اکثر گردشگران تور استانبول از این فوت و فن‌ها بی‌خبرند و بنابراین بعد از روزها گشت و گذار در شهر و بازدید از مکان‌های توریستی، آنطور که باید از سفرشان لذت نمی‌برند و خستگی به تنشان می‌ماند. در واقع، فرصت ارتباط با قلب و روح شگفت انگیز شهر را از دست می‌دهند. ما در ادامه قصد داریم شما را به گردشی عاشقانه در شهر ببریم تا بتوانید بیشترین بهره را از این سفر داشته باشید.

 

کروز سواری در تنگه بسفور

یکی از کارهایی که حتما باید در استانبول انجام دهید، این است که سوار یکی از کشتی‌های تفریحی تنگه بسفور شوید که هر ۱۵ دقیقه یکبار حرکت می‌کنند و مسافران را بین بخش‌های آسیایی و اروپایی شهر جابجا می‌نمایند. این سفر، از دریای مرمره تا دریای سیاه را پوشش می‌دهد. در این سواری می‌توانید از آب و هوای تازه و چشم اندازی به مناظر عالی کاخ‌ها و پارک‌ها و عمارت‌هایی که در سواحل اروپایی و آسیایی شهر هستند نهایت لذت را ببرید.

تورهای شبانه همراه با شام در کشتی نیز، یکی از پرطرفدارترین تفریحات این شهر به شمار می‌آیند. در این رابطه، مقاله تجربه خوردن شام در بهترین کروزهای بسفر می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد. پیشنهاد می‌کنیم برای لذت بیشتر، قبل از سوار شدن به کشتی، مقداری دمنوش یا باقلوای ترکی خریداری کرده و در عرشه نیز چای ترکی را در لیوان‌های مینیاتوری سفارش دهید.

غذا دادن به مرغان دریایی

استانبول شهر گربه‌ها، بازارها، سیمیت‌ها (شیرینی‌های ترکی)، مناظر طبیعی و مرغان دریایی است. مرغان دریایی در استانبول همه جا به چشم می‌خورند و حتی اگر آنها را نبینید، مطمئنا صدای جیغشان را در سراسر شهر و نه فقط در اسکه می‌شنوید.

برای گردشگرانی که برای اولین بار به استانبول می‌آیند، مرغان دریایی می‌توانند بخشی از جاذبه‌های این شهر محسوب شوند. مطمئنا غذا دادن به آنها بسیار سرگرم کننده است، به خصوص زمانی که در کشتی در حال عبور از تنگه بسفور هستید. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم قبل از سوار شدن به قایق یا کشتی تفریحی، برای این پرندگان پر رو، یک سیمیت یا نان بخرید. اگر اینکار را بکنید، گله‌ای از پرندگان قایق یا کشتی را دنبال می‌کنند و تصویری جالب در پس زمینه سفرتان خلق می‌شود که بسیار مناسب ثبت عکس‌های یادگاری است. صادقانه بگوییم، غذا دادن به این پرندگان هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان بسیار سرگرم کننده است.

 

معرفی محله‌های مشهور استانبول

گشت و گذار در میان خانه‌های رنگارنگ

اگر می‌خواهید اصالت و جذابیت واقعی شهر را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به خیابان‌ها و محله‌های زیر بزنید:

خیابان علی پاشا و خیابان‌های مجاور آن در کاراکوی: در این مکان‌ها، کافه‌های بسیاری خواهید یافت که قهوه‌های عالی و دسرهای خانگی سرو می‌کنند و در ضمن محیطی عالی برای امور کاری و کار با لپ تاپ به شمار می‌آیند. بعلاوه، این خیابان‌ها بسیار زیبا هستند و فضایی بی نظیر برای عکس گرفتن محسوب می‌شوند.

خیابان گالیپ دده: این خیابان، کاراکوی و استقلال را به هم متصل می‌کند و یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های استانبول به شمار می‌آید. همچنین به ‌خاطر کافه‌های کوچک و فروشگاه‌های آلات موسیقی، بسیار معروف است. قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی شهر یعنی Librairie de Pera را نیز می‌توانید در این خیابان بیابید که سال ۱۹۲۰ افتتاح شد.

خیابان جزایر یا Cezayir:  این محدوده کوچک پر از خانه‌های قدیمی بازسازی شده، بارها، مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌هایی است که همگی به سبک فرانسوی، زیبا و رنگارنگ هستند.

خیابان Merdivenli Yokus در محله بالات: اینجا خیابانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شده و پلکانی دارد که به سمت دریا می‌رود. البته این خیابان، تنها خیابان بالات نیست و این محله آنقدر جذاب است که به راحتی می‌توانید یک روز طولانی را در آن سپری کنید.

خیابان سردار اکرم: اینجا نیز یکی از محبوب‌ترین و پرجنب‌وجوش‌ترین خیابان‌های استانبول است که فروشگاه‌های برندهای معروف جهان را در کنار مغازه‌های دست دوم در خود جای داده است. قدم زدن در این خیابان، خود یک جاذبه توریستی است. اینجا فضایی مملو از روح هنر و مد دارد و پیاده روی در آن، شما را به برج گالاتا می‌رساند.

امتحان کردن غذاهای خیابانی

غذاهای خیابانی در استانبول نیز در شمار جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شوند. و البته این خوراکی‌ها سفری مقرون به صرفه را رقم می‌زنند و نیازی نیست برای شکم گردی به رستوران‌های گران قیمت استانبول بروید.

می‌توانید مطمئن باشید که غذاهای خیابانی در استانبول، سالم و کاملا بی‌خطر هستند. در واقع غرفه‌های غذاهای خیابانی، از سوی مسئولین مربوطه تحت کنترل شدید هستند و فروشندگان باید مجوزهای لازم را دریافت کنند. پس نگران نباشید و با خیال راحت، از وعده غذایی‌تان لذت ببرید. و اما مهمترین خوراکی‌ها و غذاهای خیابانی در استانبول عبارتند از:

کومپیر: این غذا یک سیب زمینی پخته است که با انواع گوشت یا سبزیجات پر می‌شود.

دونر کباب (شاورما با گوشت بره): اگر گیاهخوار نیستید، توصیه می‌کنیم حتما این غذا را در سفر با تور استانبول امتحان کنید، زیرا طعم دونرهای این شهر بسیار بهتر از دونرهای خارج از ترکیه است.

سیمیت: نان شیرینی گرد با دانه‌های کنجد که در همه جا پیدا می شود. بهتر است آنها را با مربا، نوتلا یا پنیر امتحان کنید.

ذرت و شاه بلوط کبابی: این خوراکی‌ها نیز در چرخ دستی‌های قرمز فروخته می‌شوند و بسیار لذیذ هستند.

لاهماجون: ترک‌ها به این غذا، پیتزای ترکی می‌گویند. این خوراکی، یک خمیر ترد بسیار نازک است که روی آن گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی، ادویه‌جات، ترشی‌جات و سبزی‌جات ریخته می‌شود.

کوکورچ: این غذا شامل قلوه گوسفند با روده، قلب و جگر است. همه اینها روی ​​زغال، کبابی شده و با نان سرو می‌شوند.

اسلاک برگر: این غذا، شامل یک نان با گوشت چرخ کرده و مقدار زیادی سس گوجه فرنگی است و بسیاری از مردم از طعم آن لذت می‌برند.

گوزلمه: این غذا یک خمیر نازک است که داخل آن با پنیر فتا، سبزی، پوره سیب زمینی، اسفناج و گوشت چرخ کرده پر شده است.

گردش در بازارهای ترکی

به احتمال زیاد درباره دو بازار معروف استانبول، یعنی بازار بزرگ استانبول و بازار ادویه (یا بازار مصری‌ها) چیزهایی شنیده‌اید. اما در این شهر، ده‌ها بازار دیگر وجود دارند که از اعتبار کمتری برخوردار نیستند.

بازارهای محلی استانبول بسیار خاص هستند و شما را در برابر خرید کردن تسلیم می‌کنند. علاوه بر این، تمام چیزهایی که نیاز دارید را در خود جای داده‌اند. برخی از محبوب‌ترین این بازارها عبارتند از:

 

بازدید از زیباترین کلیساهای استانبول

بازار آراستا: بازاری که می‌توانید فرش‌های دستباف و عتیقه‌جات منحصر به فرد را در آن پیدا کنید. موزاییک و آثاری از کاخ بیزانس که در طول کاوش‌های دهه ۱۹۳۰ در اینجا یافت شد نیز، اعتبار بالایی برای این بازار به ارمغان آورد.  

بازار صحافلار کارسیسی: بازار تاریخی به جا مانده از قرن هفدهم که به فروش کتاب‌های قدیمی به زبان‌های مختلف اختصاص دارد.

بازار ماهی کوم کاپی: همانطور که از نامش پیداست، اینجا یک بازار ماهی است. در ضمن در کنار غرفه‌های فروش ماهی، می‌توانید رستوران‌هایی را بیابید که انواع غذاهای تازه دریایی را سرو می‌کنند.

بازار Galata Bedesteni: بازار سرپوشیده‌ای که لباس، جواهرات و فلزات گران‌بها می‌فروشد.

گشت و گذار در تپه پی یر لوتی

تپه پی یر لوتی که بر اساس نام مستعار نویسنده فرانسوی و ستایشگر این مکان، یعنی ژولین ویو (Julien Vio) نامگذاری شده است، در منطقه ایوب قرار دارد. این منطقه کمی دورتر از جاذبه‌های گردشگری اصلی شهر بوده، اما رسیدن به آن آسان است.

در اینجا و در بالای تپه درست در کنار خروجی تله کابین، یک سکو وجود دارد که چشم اندازی بی‌بدیل به شهر و خلیج شاخ طلایی دارد. و در حوالی این محدوده، می‌توانید کافه معروف پی یر لوتی را بیابید. این کافه به دلیل سرو چای سیب خوشمزه، قهوه ترک و البته چشم‌انداز زیبایش، در بین مردم محلی و گردشگران تور استانبول محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

اگر کمی از این کافه جلوتر بروید، یک هتل بوتیک به نام Turquhouse را پیدا خواهید کرد که بازدید از آن نیز خالی از لطف نیست. این مکان لوکس ،دارای فضای سبز بزرگ و رستوران بوده و منظره زیبایی از شاخ طلایی را نیز ارائه می‌دهد.

بازی با گربه‌های خیابانی

احتمالا برخی از افراد فکر می‌کنند که بازی کردن با گربه‌ها و غذا دادن به آنها یک پیشنهاد پیش پا افتاده است. اما در توضیح باید گفت گربه‌های استانبول بسیار خاص هستند و همیشه نقشی پر رنگ در این شهر و کلا در کشور ترکیه داشته‌اند. در زمان‌های قدیم، عثمانی‌ها از گربه‌ها نگهداری می‌کردند تا مطمئن شوند که موش‌ها از غذا، کتاب‌های کاغذی در کتابخانه‌ها و خانه‌هایشان دور می‌مانند. بنابراین به مرور زمان و بر اساس استفاده‌های عملی از گربه‌ها، آنها جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ترکیه و در شهر استانبول به دست آوردند.

اما این موجودات کرکی نه تنها به جذابیت شهر می‌افزایند، بلکه بسیار صمیمی و آرام هستند و اغلب به دنبال جلب توجه و عشق می‌باشند و البته همیشه تمیز به نظر می‌رسند. مردم شهر نیز به طور دائم برای آنها غذا، سرپناه، آب و توجه فراهم می‌کنند. بازی با گربه‌های استانبولی، تماشا کردن، غذا دادن و گرفتن ژست با آنها برای ثبت عکس‌های یادگاری بسیار سرگرم کننده است.

 

۴۸ ساعت شگفت انگیز در استانبول

نوشیدن قهوه ترک

برخی تصور می‌کنند قهوه ترک یک نوشیدنی معمولی است، اما اینطور نیست و یک فنجان کوچک آن به قدری غلیظ است که حتما باید با یک لیوان آب سرو شود. حتی ممکن است طعم آن برای همه مناسب نباشد. با اینحال، پیشنهاد می‌کنیم حداقل یکبار آنرا امتحان کنید. وقتی به "قهوه ترک" اشاره می‌شود، به این معنا نیست که دانه‌های قهوه از ترکیه می‌آیند. بلکه روش دم کردن آن مطرح است. به هر حال اصل آماده سازی، در تمام قهوه خانه‌های استانبول به یک شکل حفظ می‌شود و این نوشیدنی منحصر به فرد را در هر جایی در این شهر خواهید یافت.

دیدار از بخش آسیایی استانبول

بسیاری از گردشگرانی که از استانبول دیدن می‌کنند، عمدتا وقت خود را در بخش اروپایی شهر می‌گذرانند و معتقدند که طرف آسیایی، بیش از حد محافظه کار و ساده است. برخی از آنها ممکن است سوار قایق شوند و تنها با هدف غذا دادن به مرغان دریایی به سمت آسیایی بروند. اما این باور که بخش آسیایی شهر، متشکل از محله‌های مسکونی است و جالب‌ترین جاذبه‌ها را می‌توان صرفا در بخش اروپایی یافت، یک باور اشتباه است.

در واقع بخش آسیایی استانبول، چیزهای زیادی برای ارائه دارد. در آنجا می‌توانید غروب‌های خیره‌کننده را تماشا کنید، از بارها و کافه‌های مدرن و رستوران‌های دنج کنار آب دیدن نمایید. همچنین گردشگران می‌توانند از گشت و گذار در عمارت‌ها و کاخ‌های شیک نظیر کاخ بیلربی یا کاخ کوچوکسو، بازارهای مواد غذایی، مساجد زیبای قدیمی و پارک‌های کنار دریا لذت ببرند. و به طور کلی، بخش آسیایی استانبول نسبت به بخش اروپایی حال و هوای متفاوتی دارد و آرام‌تر، ساکت‌تر و نشان‌دهنده سبک زندگی اصیل‌تر مردم ترکیه است.

بازدید از حمام‌های ترکی

برای داشتن یک تجربه واقعا منحصربفرد از سفر با تور استانبول، حتما از حمام‌های ترکی شهر دیدن کنید. جالب است بدانید در زمان عثمانی، بیش از دویست حمام عمومی در این شهر وجود داشت. اما امروزه، فقط حدود ۶۰ حمام باقی مانده است. بسیاری از آنها اکنون به یک جاذبه توریستی بدل شده‌اند و آیین‌های حمام کردن در آنها بیشتر یک نمایش هستند تا فرصتی برای تجدید قوا و تمیزی. اما برخی دیگر واقعا کاربری حمام داشته و مردم برای پاکیزگی به آنها رفت و آمد می‌کنند. در ضمن باید گفت بازدید از حمام‌های توریستی، دارای قیمت های بالاتری بوده و پرسنل همیشه منتظر انعامی هستند که بیش از هزینه گران ورودی است.

سفر یک روزه به حومه استانبول

استانبول، یک کلان شهر شلوغ و پر از شگفتی‌های معماری و بدون شک گوهر فرهنگی این کشور است. با این حال، اگر قبلا از مساجد، کاخ‌ها، بازارها و موزه‌های باشکوه استانبول دیدن کرده‌اید، وقت آن است که کمی از شهر فاصله بگیرید و به حومه رفته و زندگی غیر توریستی ترکیه را نیز شاهد باشید.

مناطق حومه‌ای وسیعی در نزدیکی استانبول وجود دارند که برای کسب آرامش و لذت بردن از فضاهای طبیعی بسیار عالی هستند. حتی در برخی از آنها می‌توانید از مکان‌های تاریخی دیدن کنید و با بناهای معماری آشنا شوید و در برخی دیگر فقط طبیعت باشکوه را تحسین نمایید. بعضی از این مناطق حومه‌ای بی نظیر عبارتند از کومکوی، روملی کاواگی، آنادولا کاواگی، ریوا، پویراز.

 

گشت و گذاری غیرمعمول در استانبول

بازدید از جزایر آدالار

اگر از بهار تا پاییز به استانبول سفر می‌کنید، یکی از کارهایی که باید انجام دهید، بازدید از آدالار یا همان جزایر پرنس است. در تابستان، این جزایر همچنین مکان خوبی برای ساحل گردی به شمار می‌آیند. در مجموع ۹ جزیره در این منطقه وجود دارند، اما مردم فقط در چهار جزیره زندگی می‌کنند. همه جزایر در کنار یکدیگر و در کنار دریای مرمره در جنوب منطقه کادیکوی قرار دارند و رسیدن به آنها آسان است.

جالب است بدانید که در جزایر پرنس، هیچ خودرویی وجود ندارد و رفت و آمد مردم با پای پیاده یا دوچرخه و کالسکه صورت می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر با تور استانبول، حتما یک روز فوق العاده را در یکی از این جزایر بگذرانید. به تماشای خانه‌های چوبی زیبا که با گل‌های معطر تزئین شده‌اند بنشینید، در خیابانهای سرسبز قدم بزنید، در یکی از سواحل خصوصی دراز بکشید و آفتاب بگیرید، در دریا شنا کنید و در کافه‌های متعدد این حوالی به شکم گردی بپردازید. در ضمن می‌توانید برای این گشت و گذار، یک دوچرخه کرایه کنید.

۰۴ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران