صخره‌ها و حفره‌های شگفت‌انگیز ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
صخره‌ها و حفره‌های شگفت‌انگیز ایران

ایران یکی از پهناورترین کشورهای دیدنی جهان است. به طوری که گویی هر آنچه خداوند در جهان آفریده، نمونه‌ای از آن را در این کشور گذاشته تا مردمان این سرزمین نیز از آن بهره ببرند. در این مقاله می‌خواهیم آثار شگفت‌انگیزی از جاهای طبیعی حفره‌ای در ایران را معرفی کنیم تا از راز و رمز خلقت به هنگام آفرینش هر کدام از آنها حیرت‌زده شوید. بی‌شک به هر کجای ایران که سفر کنید، جایی کشف می‌کنید که تابحال شبیه آن را ندیده‌اید. میان غارهای رمزآلود، غار خربس را در سفرتان با تور قشم کاوش کنید. به هنگام مسافرت به آذربایجان شرقی، در کندوان اقامت کرده و در جنوب‌گردی و عبور از برازجان، از غار چهل‌خانه بازدید کنید.

 

غار خربس، قشم

یکی از پدیده‌های دیدنی دوره‌های زمین‌شناسی غارها هستند. غار خربس در پانزده کیلومتری شهر قشم، در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه قرار دارد. هنگامی که به این نقطه می‌رسید و بلیط تهیه می‌کنید، در دل ارتفاعات روستای خربس، آثاری از معماری صخره‌ای را می‌بینید که در روبه‌روی شما خودنمایی می‌کند. برخی معتقدند که این غار، نیایشگاه پیروان مهرپرستی و پرستشگاه آناهیتا، خدای آب بوده است. برخی دیگر هم بر این نظریه‌اند که ممکن است خربس جزو غارهای دست ساز بشر باشد که برای محافظت از مردم بى‌دفاع، کودکان و زنان ساخته شده است. با توجه به بررسی‌های انجام ‌شده در محوطه باستانی خربس، قدمت این اثر به دوره مادها می‌رسد. غارهای خربس دارای چهار دهانه ۲۰ تا ۳۰ متری است که درون به ‌هم ‌پیوسته‌اند. مهم‌ترین ویژگی که هر گردشگری را در تور داخلی به خود جذب می‌کند، نوع معماری صخره‌ای این غار است که از درون، با وجود مجموعه دهلیزها، تالارها، اتاق‌های متعدد، چشمه‌‌ها و روزنه‌‌های مختلف رو به شمال و جنوب، زندگی انسان‌ها در زمان گذشته را نشان‌ می‌دهد.

 

آشنایی با نقاط تاریخی منحصر به فرد ایران

غارهای خربس در قشم از نظر نماسازى، شباهت بسیار با معبد و آرامگاه صخره‌اى «کلات خورموج» در دامنه‌ کوه مُند در بوشهر دارد. هم ‌جوارى این محل با شهر باستانى خربز نیز نشان مى‌دهد که در دوره‌‌ مادها یک تمدن بزرگ و پیشرفته در جزیره‌ قشم وجود داشته است. غارهاى خربس را از لحاظ شکل و ساختاری با دخمه‌‌هاى صخره‌ای در آذربایجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر مقایسه مى‌کنند. همچنین بخشی از دهلیزها و دالان‌های این غار توسط باستان‌شناسان و هنرمندان امروزی تراشیده شده‌اند تا به درک ساختار قدیمی آن بیشتر کمک کنند. در دل غار خربس کنده‌کاری‌هایی با الهام از طرح‌های باستانی اصلی انجام شده است تا جلوه زیباتری به آنجا ببخشد. در کل، این پدیده‌ به همراه دیگر کوه‌های جزیره قشم، دنباله چین‌‌خوردگی‌های رشته‌‌کوه‌‌های زاگرس محسوب می‌شوند که در هزاران سال گذشته از زیر آب سر بیرون آورده‌اند.

آدرس غار خربس: استان هرمزگان، جزیره قشم، پانزده کیلومتری شهر قشم، روستای خربس

 

کندوان، تبریز

تبریز را که مدتی به سمت جنوب بپیمایید، روستای کندوان در پای دامنه‌های کوه آتشفشانی سهند خودنمایی می‌کند. در این منطقه شما یکی از جالب‌ترین روستاهای صخره‌ای ایران را خواهید دید که در دنیا کم‌یاب است و نمونه مشابه آن را می‌توانید در کاپادوکیای ترکیه ببینید. این مکان میان اهالی آذربایجان به روستای کله‌قندی هم شناخته می‌شود که یک منطقه ییلاقی با آب‌وهوای خنک و مطبوع در تابستان است. اقلیم کوهستانی روستای کندوان، منجر به تشکیل جویبارهایی در سطح مناطق شیب‌دار روستا شده که به سمت دره‌ها جاری هستند و سرشاخه‌های اصلی رودخانه‌های مهم منطقه را تشکیل می‌دهند. یکی از جاذبه‌های اصلی این روستا، فضای داخلی کران‌هاست.

مردم روستا داخل این کران‌ها زندگی می‌کنند و شما می‌توانید در سفرتان به این منطقه از معماری داخلی این خانه‌ها دیدن کنید. در واقع فضای اصلی کران به عنوان سالن نشیمن استفاده می‌شود و در برخی کران‌ها نیز فضای مخصوص خواب وجود دارد که توسط یک سکو از فضای نشیمن جدا شده است. همچنین مردم روستا داخل کران‌ها طاقچه‌هایی کنده‌اند که یوک‌یری نام دارد و لحاف و تشک خود را در این جا قرار می‌دهند. آشپزخانه کران‌ها هم دیدنی است. آشپرخانه‌ها معمولا در خارج از بخش اصلی قرار دارد و تنورخانه در بخش کنار فضای اصلی قرار گرفته است تا به عنوان سیستم گرمایشی اتاق نشیمن نیز به کار رود. تنور‌ها در دل کوه‌ها حفر شده‌اند و این شگفت‌انگیز است.

 

جذاب‌ترین آکواریوم‌های ایران

از جاهای دیدنی روستای کندوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوچه‌های سنگی کندوان: کوچه‌های سنگی و پرشیب روستا یکی از دیدنی‌های آن به شمار می‌رود. در میان این کوچه‌ها کوچه نهر کوچکی دیده می‌شود. همانند تابلوهای رنگ‌روغنی از روستاهای باصفا که در گذشته بر روی دیوار خانه‌ها نصب بود. در روزهای بارانی و در زمان آب‌شدن برف‌ها آب در این نهرها جاری می‌شود و منظره‌ای خوشایند و شاد را برای اهالی روستا به همراه می‌آورد.

طبیعت کندوان: طبیعت سرسبز و زیبا با مناظر کوهستانی فوق‌العاده‌، روستای کندوان را به یکی از مقاصد زیبای گردشگری در استان آذربایجان تبدیل کرده است. کندوان در روزهای اول بهار به رنگ سبز روشن در می‌آید و کران‌های قهوه‌ای رنگ چشم‌گیرتر می‌شوند. در روزهای سرد زمستانی نیز روستا برفی و به رنگ سفید دیده می‌شود. باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی روستا طبیعت کندوان را سرسبزتر جلوه می‌دهند. بخش دیگری از طبیعت زیبای کندوان مدیون رودخانه پرآبش است که در حاشیه روستا قرار دارد.

آبریزگاه‌ها: در میانه کوچه‌های کندوان، آبریزگاه‌هایی را خواهید دید که همان فاضلاب روستاست و در دو طبقه بنا شده‌اند. به این صورت که در گذشته وقتی فضولات در یک طبقه جمع می‌شدند، از طبقه دیگر برای خشک ‌کردن آنها استفاده و به عنوان کود به کار می‌رفت. هر چند آبریزگاه‌ها امروز دیگر کاربرد ندارند و شما می‌توانید بقایایی از آن‌ها را در کوچه‌های کندوان ببینید.

چشمه‌های آب: چشمه‌های آب‌ معدنی یکی دیگر از جاذبه‌های کندوان است که دارای خواص درمانی بسیار است. آب سرد این چشمه‌ها، کربنات کلسیم دارد و با کمترین میزان آهک در دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

بازارچه صنایع دستی: در بازارچه صنایع دستی کندوان، محصولات خانگی عرضه و به فروش می‌رسد. بهترین محصول روستای کندوان، عسل کوهستان است که بی‌شک باید کمی از آن خریداری کنید. از سایر محصولات خوراکی این روستا نیز می‌توان به لبنیات، آب‌معدنی، گردو، گیاهان دارویی و کوهستانی، دوشاب یا همان شیره انگور، خشکبار و بادام اشاره کرد. گلیم، جاجیم و روسری‌ هم از صنایع دستی روستای کندوان محسوب می شود.

هتل لاله کندوان: در روستای کندوان هتلی پنج‌ ستاره وجود دارد که با معماری مشابه خانه‌های روستایی ساخته شده و از نظر امکانات و خدمات رفاهی در سطح بین‌المللی است. این هتل ۴۰ کران و اتاق سنگی دارد که از سیستم گرمایشی مناسب برخوردار است. در سفر خود به این روستا می‌توانید اقامتی راحت داشته و از جاذبه‌های این منطقه دیدن کنید.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۶۲ کیلومتری جنوب شهر تبریز، ۱۸ کیلومتری شهر اسکو، روستای کندوان

 

غار چهل خانه، برازجان

برازجان یکی از شهرهای زیبای استان بوشهر است که به نخلستان‌ها و خرماهای خوشمزه‌اش شهرت دارد. اگر در مسیرتان به بوشهر و مناطق جنوبی کشور از این شهر عبور می‌کنید، از جاذبه‌های گردشگری آن حتما بازدید کنید. غار چهل‌خانه یکی از جاهای دیدنی برازجان به شمار می‌رود که در ارتفاعات کوهی مشرف به رودخانه خروشان شاپور و در بخش سعدآباد دشتستان واقع شده است. کافی است که به کنار این رودخانه بروید و از روبه‌رو به این کوهستان نگاه کنید تا در حال تماشای یک کوه فانتزی بزرگ با حفره‌های کوچک متعدد حیرت‌زده شوید. برخی از محققین بر این باورند که قدمت این حفره‌ها به دوران ساسانیان و مادها باز می‌گردد و از آنجا برای دفن اجساد خود استفاده می‌کردند. برخی دیگر نیز معتقدند که این حفره‌ها همچون روستای کندوان، محل زندگی اقوام گذشتگان بوده است. این غارها شامل درب و پنجره نمی‌شوند و به شکل حفره‌هایی پی‌درپی بر روی کوه هستند. در کل به دلیل طغیان رودخانه و عوامل طبیعی در طول سالیان این حفره‌ها تغییر پیدا کرده‌اند.

بازدید از این اثر طبیعی و باستانی بسیار هیجان‌انگیز است و می‌توانید عکس‌های زیبایی از آنجا بگیرید. البته دسترسی به این غار سخت است و می‌بایست آن را از دور تماشا کنید.

 

بهترین هتل های ایران برای ماه عسل

آدرس: استان بوشهر، دشتستان، ۲۷ کیلومتری برازجان، ۷ کیلومتری شهر سعدآباد، روستای زیراه

 

روستای صخره‌ای و دستکند میمند

میمند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهربابک در استان کرمان است. این روستای صخره‌ای و دستکند با چند هزار سال قدمت که یادآور دنیایی با خدایان انسان در بلندای کوه‌هاست، در منطقه‌ای مستقل و نیمه‌خشک در انتهای دره‌ جنوبی رشته‌کوه‌های مرکزی ایران واقع شده است. در آن دوران تصور انسان از نیایش در کوه به خاطر استواری و پایداری آن بوده است. این بنای دستکند باستانی، بی‌گمان از نخستین سکونتگاه‌های بشری در ایران به‌ شمار می‌رود. روستای سه هزار ساله میمند بزرگترین روستای تاریخی در جهان محسوب می‌شود که هنوز روابط سنتی زندگی در آن جریان دارد و می‌توان تعامل انسان و طبیعت در هزاره دوم میلادی را به خوبی در آن دید. این تمدن برگرفته از آیین‌ مهرپرستی و بعد از آن آیین ‌زرتشت بود و در زمان ساسانیان شهربابک به عنوان زادگاه بابک سرسلسلة ساسانی مورد توجه خاص قرار گرفت. پس از حمله مسلمانان به ایران، آیین مردم میمند که به ‌زرتشت معتقد بودند نیز تغییر کرد.

ساکنان روستای میمند دارای آداب و رسوم خاص خود هستند و در زبان و گویش آن‌ها هنوز از کلمات پهلوی ساسانی استفاده می‌شود. این روستا هفتمین منظر فرهنگی، طبیعی و تاریخی جهان بوده که جایزه مرکوری را ‌از سوی دولت یونان و با همکاری مجامع فرهنگی بین‌المللی مانند یونسکو و ایکوموس دریافت کرده است و در مهر ماه سال ۱۳۸۵ به عنوان روستای نمونه ملی گردشگری معرفی شد. از جاهای دیدنی روستای میمند می‌توان آتشکده و حمام قدیمی را نام برد.

 

آشنایی با زیباترین پارک‌های جنگلی ایران

آدرس: استان کرمان، ۳۸ کیلومتری شمال ‌شرقی شهرستان شهربابک، روستای میمند

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۲۷ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران