سفر زمینی و ارزان به روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
سفر زمینی و ارزان به روسیه

روسیه جزو کشورهایی است که در گذشته پذیرای گردشگران ایرانی از مرزهای زمینی نبود و ورود آنها تنها با تور روسیه از مرزهای هوایی به شهرهایی همچون مثل مسکو، سنت پترزبورگ، کازان و سوچی انجام می‌گرفت. در نتیجه سفر زمینی کمی دشوار بود. اما پس از برگزاری جام‌جهانی در روسیه، مجوزی صادر شد تا امکان چنین سفری برای ایرانی‌ها به روسیه میسر گردید. راه‌های مختلفی برای این سبک سفر در روسیه وجود دارد که در این مقاله به آنها می‌پردازیم.

 

سفر زمینی به روسیه با قطار

قبل از هر چیز فراموش نکنید که برای ورود به کشور روسیه چه به صورت زمینی و چه هوایی لازم است که ویزا داشته باشید و برای گرفتن ویزای روسیه برای سفر زمینی با قطار، بلیط قطار و واچر هتل پرداخت شده در روسیه الزامی است. برای اینکه تصمیم بگیرید سفر خود را با قطار آغاز کنید، شاید از خود بپرسید که در روسیه قطارها چگونه هستند؟ در پاسخ، قطارهای مسافت طولانی در روسیه به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

 

با گرم‌ترین شهرهای روسیه آشنا شوید

قطارهای فرمنی Firmeny: این نوع قطارها کیفیت بالایی دارند و اغلب با نام‌های Krasnaya Strela ،Red Arrow یا  Rossiya شناخته می‌شوند. آن‌ها مدرن‌ترین واگن‌ها را دارند که اغلب با رنگ‌بندی خاص آن قطار رنگ‌آمیزی می‌شوند، معمولاً تهویه‌ مطبوع و خدمات خوبی به مسافران ارائه می‌کنند. آنها همچنین بهترین قطارهایی هستند که می‌توانید سفر کنید، اگرچه قیمت بلیط آن کمی بالاتر از قطارهای دیگر است. آنها معمولاً شماره قطارهای کم شماره مانند ۱ تا ۱۰ دارند و شامل امکاناتی همچون رستوران هستند که نوشیدنی، تنقلات و وعده‌های غذایی کامل و مقرون‌به‌صرفه سرو می‌کند. آنها عموما دارای تخت‌خواب‌های ۲ تخته  spalny vagon، تخت‌خواب‌های ۴ تخته کوپه و خوابگاه‌هایی با پلاتسکارتنی هستند. در ادامه کلاس‌های قطاری روسیه را توضیح می‌دهیم.

قطارهای سریع السیر اسکوری: این قطارها معمولاً دارای تخت‌خواب‌های دو اسکله  spalny vagon، تخت‌خواب‌های چهار اسکله کوپه و تخت‌خواب‌های platskartny هستند و بسیاری از آنها رستوران دارند. آنها معمولاً شماره قطارهای یک یا دو رقمی دارند، به عنوان مثال '۱۱' یا '۲۶'.

قطارهای Passazhirsky: قطارهای مسافربری معمولی، اغلب کند هستند و معمولاً از واگن‌های قدیمی استفاده می‌کنند. آنها معمولاً شماره قطارهای سه رقمی دارند، برای مثال '۹۰۴'. آنها تخت‌خواب‌های ۴ تخته‌ای و پلاتسکارتنی دارند.

 

کلاس‌بندی قطارهای روسیه

قطارهای مسافت طولانی در داخل روسیه و جمهوری‌ شوروی سابق دارای سه کلاس اصلی هستند که با توجه به مسافت‌هایی که قطارهای زیادی طی می‌کنند همگی برای سفر در روز و شب طراحی شده‌اند. این سه کلاس اقامتی به شرح زیر است:

اسپالنی واگون (کلاس ۱): اسپالنی واگون‌ها (spalny vagon) محفظه‌های دو اسکله، ۹ محفظه، با هر دو تخت در سطح پایین‌تر در هر طرف کوپه دارند. دستشویی و توالت در انتهای راهرو قرار دارند. این دو برابر قیمت کوپه مسافرتی است، اگرچه شما دو برابر فضا برای هر مسافر دریافت می‌کنید. بنابراین برای کسانی که خواهان حفظ حریم خصوصی و فضای اضافی هستند و توانایی پرداخت آن را دارند توصیه می‌شود که از این کلاس استفاده کنند. این واگن‌ها همچنین به عنوان "myagky" یا "lyux" نیز شناخته می‌شوند. در بهترین قطارهای فرمنی اغلب می‌توانید بلیط‌هایی را با یا بدون «سرویس» بخرید، به این معنی که شامل تخت‌خواب و وعده‌های غذایی می‌شود یا نمی‌شود. علاوه بر خواب‌های معمولی دو تخته، بهترین قطار شبانه مسکو سن‌پترزبورگ "Krasnaya Strela" یا "Red Arrow" همچنین دارای دو واگن خواب لوکس با محفظه‌های یک یا دو تخته با سیستم پخش صوت و تصویر، توالت و دوش اختصاصی است.

 

بازدید از جذاب‌ترین موزه‌های روسیه

کوپه (کلاس ۲): کلاس‌های دوم محفظه‌های ۴ اسکله، ۹ کوپه دارد. دستشویی و توالت در انتهای راهرو واقع شده است. کوپه به عنوان کلاسی که اکثر بازدیدکنندگان از روسیه انتخاب می‌کنند، به گردشگران ایرانی در تور روسیه نیز توصیه می‌شود. در بهترین قطارهای «فرمنی» اغلب می‌توانید بلیط‌های کوپه را با یا بدون «سرویس» بخرید، به این معنی که شامل تخت‌خواب و وعده‌های غذایی باشد یا نباشد.

پلاتسکارتنی (کلاس ۳): کلاس‌های سوم ۵۴ تخته هستند و در یک طرف راهرو به صورت چهارتایی و در طرف دیگر راهرو در امتداد دیواره قرار گرفته‌اند. برای بازدیدکنندگانی که بودجه بیشتری دارند و ماجراجو هم هستند، این کلاس توصیه می‌شود.

بدون کلاس: به بیان دقیق‌تر، در برخی از قطارهای مسافت طولانی و در قطارهای محلی یا حومه‌ای، معروف به «Obshchi»، صندلی‌های اولیه را نیز خواهید یافت، اما این صندلی برای سفرهای طولانی مدت در نظر گرفته نشده است و توصیه هم نمی‌شود. در حال حاضر تعدادی اکسپرس روزانه بین شهرهایی مانند مسکو و سنت پترزبورگ وجود دارد و اینها به جای کلاس‌های خوابیده، دارای صندلی راحت به سبک خطوط هوایی در کلاس‌های معمولی و تجاری هستند. اگر می‌توانید در مسیری طولانی، بر روی صندلی بنشینید، این قطارها گزینه‌ای برای سفر شما هستند.

 

سفر زمینی به روسیه با خودروی شخصی

برای سفر روسیه با خودروی شخصی می‌بایست مسیری در حدود هفت هزار کیلومتر را پشت سر بگذارید. توجه داشته باشید که در سفر زمینی به روسیه با خودروی شخصی هم به ویزای این کشور نیاز دارید. یکی از راه‌ها برای سفر زمینی از ایران به روسیه، عبور از مرزهای نوردوز، آستارا و بازرگان است. به این صورت که از مرز بازرگان وارد کشور ترکیه می‌شوید و از آنجا می‌توانید به سمت مرز گرجستان بروید و پس از پشت سر شهرهای زیبای این کشور همچون باتومی (Batumi)، به شهر سوچی در روسیه می‌رسید و با انتخاب مسیر مورد دلخواهتان در کشور روسیه به سمت مسکو، پایتخت زیبا حرکت می‌کند. در صورتی که از مرز آستارا استفاده کنید، در ابتدا وارد کشور آذربایجان شده و بعد از ۷ ساعت به باکو می‌رسید و سپس با گذر از شهر سامور (samur) در شمال شرقی آذربایجان، وارد کشور روسیه می‌شوید و با توقف در شهر نوای‌ماکا (novay maka) بسته به مسیر انتخابی به حرکت خود ادامه می‌دهید. در مسیر سوم، از تنها گذرگاه زمینی و مشترک میان ایران و ارمنستان، مرز نوردوز استفاده می‌کنید و از آنجا به کشور گرجستان می‌رسید و در نهایت پس از گذر از مرز مشترک این کشور با روسیه، به مقصد خود حرکت می‌کنید.

نکته‌ای که در سفر زمینی به روسیه توسط خودروی شخصی می‌بایست توجه کنید، این است که باید ویزای تمام کشورهایی که در مسیر حرکت شما هستند را داشته باشید. به این معنی که از قبل از شروع سفرتان اقدام به گرفتن ویزای کشورهای موردنظر کنید تا در مسیر حرکت دچار مشکل نشوید. هر چند از میان کشورهای نام‌برده، فقط کشور آذربایجان نیاز به ویزا دارد و دیگر کشورها در مرز پاسپورت شما را چک کرده و اجازه ورود صادر می‌کنند. همچنین برای سفر به روسیه باید گواهینامه بین‌المللی، مدارک خودرو، کارت سبز و بیمه بین‌المللی به همراه داشته باشید. همچنین گواهینامه بین‌المللی و شماره پلاک شما باید به زبان انگلیسی ترجمه شود. به علاوه احتمال دارد که وقتی وارد مرز روسیه می‌شوید، شما و سرنشینان ماشین بازرسی شوید. در نظر داشته باشید که به علت مخارجی همچون عوارض خروج از کشور، بنزین، هزینه ترانزیت، دریافت برچسب IR، کارت سبز بین‌المللی و مسلط نبودن به قوانین و جریمه‌های احتمالی به هنگام رانندگی، سفر زمینی با خودروی شخصی در کشور روسیه توصیه نمی‌شود.

 

تماشای شفق قطبی در سفر به روسیه

 

تورهای ارزان به روسیه

سفر ارزان به روسیه راه‌های مختلفی دارد. یکی از جالب‌ترین، پرماجراترین و خاطره‌سازترین روش‌ها، سفر زمینی است. همانطور که خواندیم، سفر زمینی با قطار و خودروی شخصی امکان‌پذیر است. اما لازم است تدارکات لازم برای هر کدام از این دو روش از قبل فراهم شود تا سفری خوب و به یاد ماندنی را تجربه کنید.

سفر با تورهای ارزان روسیه یکی دیگر از این راه‌ها است. از آنجایی که قیمت تورها بسته به زمان سفر و هتل انتخابی شما دارد، گزینه‌های مختلفی با مبالغی در رنج قیمتی متفاوت پیش روی شماست. اگر در هتلی با امکانات ساده‌تر و ستاره کمتر اقامت کنید و یا در فصلی بروید که افراد کمتری مسافرت می‌روند، تور ارزانتری پیدا می‌کنید. همچنین می‌توانید تورهای لحظه آخری روسیه را با کاهش قیمت خیلی زیاد بخرید. در این حالت با قیمت کمتر در هتل بهتری اقامت می‌کنید. اگر جزو افرادی هستید که چمدانتان آماده است و نیازی به مرخصی و هماهنگی ندارید، این تورها بهترین گزینه شما برای سفر به روسیه خواهد بود.

 

سفر ارزان به روسیه از نظر آب و هوا

شرایط آب و هوایی روسیه طوری است که باید اطلاعات کافی درباره چگونگی وضعیت شهرهای آن داشته باشید تا سفری آسوده خیال داشته باشید و به شما خوش بگذرد. اگر با سرما مشکلی ندارید و لباس مناسب برای فصول سرد این کشور دارید، یکی از زیباترین فصل‌ها برای سفر به روسیه است که می‌توانید با تورهای ارزان‌تر به هتل‌های بهتر بروید، از مناظر برفی و رویایی مسکو لذت ببرید و سرگرمی و ورزش‌های زمستانی را امتحان کنید. چرا که در این فصل قیمت همه چیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این، بهار هم فصل خلوتی به حساب می‌آید. در حالی که آب و هوای خوب و دلچسبی دارد. اما چون جشنواره‌های زیادی در این فصل برگزار نمی‌شود، توریست‌ کمتری به خود می‌بیند و سفر شما می‌تواند مقرون‌به‌صرفه باشد. حال اگر به صورت زمینی سفر کرده باشید که می‌توانید در این فصل‌ها فعالیت‌های بیشتری را در شهرهای مختلف روسیه انجام دهید و از تماشای جاده‌های برفی یا پاییزی خلوت لذت ببرید.

 

۶ فستیوال جذاب در مسکو

 

فراموش نکنید که در سفرتان به تور روسیه، تفریحات ارزان و کم‌هزینه‌تر را امتحان کنید و برای خوردن نوشیدنی‌ها و غذاهای روسی به رستوران‌های خوب بروید. تا می‌توانید از جاهای گردشگری و مشهور شهرها دیدن کنید و با فرهنگ متفاوت این کشور و مردمانش ارتباط بگیرید.

 

منبع

 

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران