فستیوال بین‌المللی موسیقی پاتایا ۲۰۲۳

جاذبه‌های گردشگری پاتایا
فستیوال بین‌المللی موسیقی پاتایا ۲۰۲۳

پاتایا در کنار زیبایی‌های طبیعی و سواحلش، همیشه به برگزاری برنامه‌های تفریحی مختلف و البته فستیوال‌های موسیقی معروف بوده و هست. "فستیوال موسیقی پاتایا" نیز که هر ساله برگزار می‌شود، دوباره امسال ماه مارس به این شهر بازگشته و برای چند روز در طول این ماه، همه می‌توانند در کنسرت‌های بزرگ و جشن‌های مختلفی که حول محور این فستیوال برگزار می‌شوند، شرکت نمایند. امروز با هم نگاهی کلی به این فستیوال، محل برگزاری و اطلاعات کامل برای شرکت در این برنامه را در سفر با تور تایلند مرور خواهیم کرد.

 

درباره فستیوال موسیقی پاتایا ۲۰۲۳

هر سال در ماه مارس، یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های موسیقی منطقه در پاتایا برگزار شده و چندین هنرمند بین‌المللی برای اجرا در سبک‌های مختلف از جمله جز و آر اند بی به این شهر زیبای ساحلی می‌آیند. این فستیوال از سال ۲۰۰۲ کار خود را آغاز کرد و در سال‌های اولیه یک برنامه‌ی داخلی به حساب می‌آمد اما از سال ۲۰۰۶ پیشوند بین‌المللی به آن اضافه شد و پای هنرمندان خارجی نیز به آن‌جا باز شد. این برنامه، بزرگ‌ترین فستیوال موسیقی ساحلی در دنیا به حساب می‌آید و جمعیت بسیار زیادی برای تماشای کنسرت‌ها شرکت می‌کنند.

 

بهترین هتل‌های آل انکلوسیو پاتایا

زمان برگزاری فستیوال موسیقی پاتایا

فستیوال موسیقی پاتایا در کل ماه مارس جریان خواهد داش. البته برنامه آن به صورت هفته‌ای دو روز بوده و کنسرت‌ها روزهای جمعه و شنبه برگزار می‌شوند که اولین برنامه در روز سوم مارس بوده و به همین ترتیب کل ماه، کنسرت‌های مختلف و برنامه‌های جانبی برپا می‌شود. به این ترتیب شما محدود به چند روز نبوده و می‌توانید، در سفر به پاتایا خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا در یکی از این چهار هفته در شهر باشید تا بتوانید در کنسرت‌ها شرکت نمایید. تاریخ کامل برگزاری کنسرت‌های فستیوال موسیقی پاتایا به ترتیب زیر است:

  • هفته اول: سوم و چهارم مارس (۱۲ و ۱۳ اسفند)
  • هفته دوم: دهم و یازدهم مارس (۱۹ و ۲۰ اسفند)
  • هفته سوم: هفدهم و هجدهم مارس: (۲۶ و ۲۷ اسفند)
  • هفته چهارم: بیست و چهارم و بیست و پنجم مارس (۴ و ۵ فروردین)

در این صورت اگر در تعطیلات نوروز به پاتایا سفر کنید، به هفته آخر فستیوال خواهید رسید و می‌توانید در برنامه‌ی اختتامیه نیز شرکت نمایید.

شرایط برپایی کنسرت‌ها در فستیوال موسیقی پاتایا

کنسرت‌ها در استیج‌های ساحلی برپا می‌شود و شرکت کنندگان نیز در فضای روباز به تماشای کنسرت خواهند پرداخت. به جز هفته اول یک سه استیج برای این منظور تهیه دیده خواهد شد، در هفته‌های بعد تنها یک استیج برای برگزاری کنسرت‌ها باقی می‌ماند و یک استیج هم در هفته سوم در جزیره لارن قرار می‌گیرد که بعضی از علاقه‌مندان می‌توانند به آن‌جا برای شرکت در فستیوال مراجعه نمایند.

در کنار استیج اصلی، تعداد زیادی سرویس بهداشتی عمومی کار گذاشته شده و دکه‌های فروش غذا نیز شروع به کار می‌کنند و با توجه به این که پارتی‌های بعد و قبل از کنسرت نیز زمان زیادی طول می‌کشد، علاقه‌مندان ساعت‌ها در اطراف محل استیج قرار خواهند گرفت.

 

رستوران‌های پاتایا با چشم‌اندازهایی خیره‌کننده

هزینه‌ی ورودی کنسرت‌های فستیوال موسیقی پاتایا 2023

یکی از خوبی‌های این فستیوال، رایگان بودن تمام و کمال شرکت در این برنامه است. نه تنها شما بدون تهیه بلیط می‌توانید در این کنسرت‌ها شرکت نمایید، بلکه یک سری اتوبوس‌های رایگان نیز در سطح شهر قرار می‌گیرد تا شما را مجانی به محل برگزاری برساند. البته این مهم یک مشکلی هم ایجاد می‌کند و آن این که شما باید از مدتی قبل در محل کنسرت باشید تا بتوانید در آن‌جا شرکت کرده و جای مناسبی داشته باشید. با توجه به همین رایگان بودن، خیلی از مردم محلی و گردشگران برای شرکت به آن‌جا می‌آیند.

فستیوال در کجای پاتایا برگزار می‌شود؟

استج‌هایی که برای برپایی این کنسرت برپا می‌شود، در شمال یکی از زیباترین سواحل پاتایا یعنی "ساحل پاتایا" بوده و به این ترتیب شما نیازی نیست حتی از مرکز شهر نیز دور شوید. این ساحل چیزی نزدیک به ۳ کیلومتر طول دارد و با توجه به قرار گیری اتوبوس‌های مخصوص، حتی اگر حوصله گشتن به دنبال محل برگزاری که البته به خاطر جمعیت کاملا مشخص خواهد بود را نداشته باشید، می‌توانید سوار اتوبوس‌ها شده و دقیقا جلوی استیج پیاده شوید.

با توجه به این که ساحل بزرگ است، چند هزار نفر گنجایش استیج خواهد بود که البته بخش کمی از آن با صندلی پر می‌شود و اغلب افراد باید ایستاده کنسرت‌ها را تماشا کنند. ساحل پاتایا در طول روز نیز، ساعاتی شلوغ و پر هیاهو را سر می‌کند. این ساحل از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های پاتایا به حساب آمده و تمامی گردشگرانی که به پاتایا می‌روند، حداقل یک به این مکان خواهند رفت. وجود هتل‌های بسیار زیاد اطراف ساحل، امکانات عالی و فرصت انجام تفریحات آبی مختلف، از جمله ویژگی‌های این محل محسوب می‌شود. همچنین محل‌های مناسب برای آفتاب گرفتن و آبتنی نیز در ساحل پاتایا وجود دارد.

 

 هنرمندانی که در فستیوال موسیقی پاتایا شرکت می‌کنند

با توجه به محدودیت‌هایی که در سال‌های اخیر به وجود آمد، این فستیوال از روزهای اوج خود کمی فاصله گرفته است و اکثر هنرمندانی که تا این جا معرفی شده‌اند، تایلندی هستند. چند گروه معروف تایلندی در زمینه موسیقی پاپ و راک قرار است در دو هفته اول اجرا داشته باشند و چند دی‌جی بین‌المللی نیز قصد اجرا در این همایش بزرگ را دارند.

با این حال به نظر نمی‌آید خواننده معروفی از کشورهای دیگر برای اجرا در این کنسرت اقدام کند. قبلا گروه‌های کره‌ای متعددی برای اجرا به این فستیوال می‌آمدند اما به نظر می‌آید، برای حضور چهره‌های محبوب و معروف از کشورهای دیگر، باید تا سال بعد صبر کرد.

 

راهنمای جامع خرید در پاتایا

سبک‌های موسیقی که در فستیوال پاتایا اجرا می‌وشند

با توجه به سایقه‌ای که این فستیوال از گذشته در پیش داشته و همچنین گروه‌هایی که در لیست اجرا می‌بینیم، به نظر می‌آید پاپ شرقی، بیشترین سهم را در بین سبک‌هایی که اجرا می‌شوند داشته باشند. اجرای آهنگ‌های دهه ۹۰، سبک EDM و همچنین راک نیز از گزینه‌های حتمی در کنسرت‌ها هستند. اما در مجموع، چهار چوبی خاصی برای این منظور تعریف نشده و بسته به هنرمندانی که به فستیوال می‌آیند، سبک‌های مختلفی در این محل به اجرا در می‌آید.

فستیوال موسیقی مایا پاتایا

فستیوال موسیقی پاتایا، تنها برنامه موسیقیایی در این شهر نیست و یک فستیوال معروف دیگر نیز عموما در ماه ژانویه در این شهر برگزار می‌شود که به صورت کامل به موسیقی EDM اختصاص داشته و کنسرت های بزرگی در استیج‌های روباز با دکور بزرگ و نورپردازی ویژه را شامل می‌شود. قبلا‌ نام‌های بزگی مثل تیستو، آلن واکر یا دش برلین در این فستیوال اجرا کرده‌اند و تا قبل از دوران کرونا، هر سال به وسعت برنامه و همچنین شرکت کنندگان آن اضافه می‌شد. قرار بود امساب فستیوال مایا بعد از چند سال وقفه دوباره برگزار شود که دوباره به تاخیر افتاده و گفته می‌شود در ادامه سال ۲۰۲۳ تاریخی برای اجرای آن اعلام خواهد شد.

 

بهترین مکان‌های تایلند برای سال نو میلادی

دیگر فستیوال‌های محبوب در پاتایا

همان طور که گفتیم، در جذاب‌ترین فستیوال‌های پاتا در طول سال با تنوع زیادی می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. برای مثال، یکی از برنامه‌های بسیار محبوب، کارناوال پاتایا است که فوریه هر سال در ساحل جومتین برگزار شده و شامل رژه‌های جذاب، لباس‌های مبدل، نمایش‌های سنتی، اجراهای موسیقی و بازارهای مختلف می‌شود و حتی مسابقات ورزشی سنتی نیز در محل ساحل برگزار شده و همه چیز با آتش بازی بزرگی خاتمه می‌یاد.

فستیوال میوه که در ماه مِی برگزار می‌شود مختص به منطقه چونبوری در تایلند است و در مرکز شهر بازار میوه‌ای بزرگ برپا شده و هر نوع میوه‌ی خاصی که بخواهید در آن‌جا پیدا خواهید کرد. البته مراسم دختر شایسته، تزیین میوه و نمایش‌های موزیکال نیز در برنامه‌های این فستیوال گنجانده می‌شود. در این بین ماراتن معروف پاتایا و همچنین فستیوال آب تایلند که همه با آن آشنایی دارند را هم نباید فراموش کرد.

فستیوال‌های موسیقی محبوب تایلند غیر از فستیوال پاتایا

در کنار فستیوال موسیقی پاتایا، بد نیست نیم نگاهی به دیگر فستیوال‌های محبوب تایلند در زمینه موسیقی هم داشته باشید. از جمله معروف‌ترین این فستیوال‌ها می‌توان سه مورد زیر اشاره کرد: 

  • فستیوال موسیق کالر این د پارک (Kolour In The Park) اشاره کرد که در لوملوکا (Lumlukka) در نزدیکی بانکوک برگزار می‌شود. این فستیوال با چهار استیج روباز برگزار شده و تعداد زیادی از گردشگرانی که به بانکوک می‌روند، در برنامه‌های آن‌جا شرکت می‌کنند. این فستیوال در واقع یک جشن بزرگ است که در کنار کنسرت‌ها، جشن‌های مختلفی در آن‌جا شکل می‌گیرد.

 

بهترین رستوران‌های محلی پاتایا

  • فستیوال موسیقی سیام سونگکاران (Siam Songkran Music Festival) از دیگر فستیوال‌های بسیار بزرگ تایلند در زمینه موسیقی بوده که در خود بانکوک برگزار می‌شود و عموما همگرایی زمانی دارد با زمان برگزاری جشن آب یا همان سونگکاران و به این ترتیب، جمعیت زیادی که برای شرکت در آن مراسم به بانکوک می‌آیند، در کنسرت‌های روباز این فستیوال نیز شرکت می‌کنند. افراد معروف زیادی در برنامه‌های گذشته فستیوال سیام سونگکاران اجرا کرده‌اند و با توجه به محبوبیت بالای آن، حتما باید بلیط‌های شرکت در فستیوال را از روزها قبل خریداری کنید.

  • فستیوال موسیقی میستیک ولی (Mystic Valley) که در کائو یای برگزار می‌شود، کار خود را از سال ۲۰۱۷ آغاز کرده و نوعی می‌توان گفت، تقلیدی از برنینگ من آمریکا به شبک تایلندی است. در این برنامه بیش از ۵۰ هرنمد در ۸ استیج به اجرا در سبک EDM می‌رپدازند و یک همایش بزرگ حول محور آن شکل می‌گیرد. البته این برنامه نیز با توجه به مشکلات پیش آمده چند سالی است به تعویق افتاده و قرار است در سال ۲۰۱۳ دوباره برپا شود.

 

بهترین کافه‌های استان چونبوری پاتایا

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۷ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران