گشت و گذار در بندر کروز کلمبو

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
گشت و گذار در بندر کروز کلمبو

سریلانکا، جزیره‌ای گلابی شکل با طول کل ۴۳۸ کیلومتر و عرض ۲۲۵ کیلومتر در اقیانوس هند واقع شده است و نزدیک به ۶۴۵ کیلومتری شمال استوا توسط خلیج مانار و تنگه پالک احاطه شده که سریلانکا را از هند جدا می‌کند. بیشتر جزایر سریلانکا در غرب شبه جزیره جافنا واقع شده‌اند که مهمترین آنها جزایر جنوبی اقیانوس هند است. جغرافیای سریلانکا، این جزیره را به سه منطقه تقسیم می‌کند: ارتفاعات مرکزی، دشت‌ها و نوار ساحلی. به همین دلیل، بهترین راه سفر با تور سریلانکا بعد از پرواز، دریاست. در این مقاله با بندر کلمبو و امکانات آن بیشتر آشنا می‌شوید.

 

راهنمای بندر کلمبو، سریلانکا

کلمبو قلب تجاری تپنده سریلانکا، در ساحل اقیانوس هند واقع شده است. چه در حال کاوش در شهر مجاور گاله باشید که دارای معماری پرتغالی استعماری و فضای سبز برای ورزش و سرگرمی اجتماعی است، یا به فراتر از شهر می‌روید و یک یتیم‌خانه فیل‌ها را تماشا می‌کنید، تجربه شما از سفر دریایی سریلانکا به هیچ وجه شبیه هیچ جای دیگری نخواهد بود. شما تا به حال با کروز از سریلانکا بازدید کرده‌اید. همچنین خانه معابد مهمی مانند معبد زیبا و تاریخی گانگارامایا که یکی از قدیمی‌ترین معابد بودایی کلمبو است. با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر، کلمبو هیچ نشانه‌ای از کندی نشان نمی‌دهد و همچنان جاذبه‌های خود را بهبود می‌بخشد. این شهر مناظر، بوها و تجربیات غوطه‌ور جدیدی را برای هر نوع مسافری ارائه می‌دهد. کلمبو مسافران را از منطقه آسایش خودشان خارج می‌کند. غذاهای خیابانی سریلانکا مانند قیف سریلانکا، سیب‌های چوبی محلی و انواع روتی را در مدت اقامت خود در کلمبو امتحان کنید. مناظر و جاذبه‌های برتر برای سفرهای دریایی به کلمبو را در اینجا لیست کرده‌ایم.

 

بهترین رستوران‌های سریلانکا را بشناسیم

پارک گاله

پارک شهری Galle Face Green، واحه‌ای در وسط شهر، دارای گردشگاهی طولانی و تعداد زیادی فروشنده خیابانی است تا شما را تشویق به راه رفتن و پیاده‌روی کند. بسیاری از مردم محلی برای تماشای غروب خورشید در کنار اسکله، ورزش یا برپایی پیک‌نیک به اینجا می‌آیند.

فانوس دریایی قدیمی کلمبو

در سفر دریایی خود در تور سریلانکا، بازدید از فانوس دریایی قدیمی کلمبو را از دست ندهید. این فانوس دارای یک برج ساعت است که هنوز در حال کار و قطعه‌ای از تاریخ کلمبو است که باید در هر گشت شهری که خودراهنما هستید، ببینید. در پایه فانوس دریایی بایستید و اقیانوس هند را تحسین کنید، اقیانوسی که با عظمت جلوی چشمان شما کشیده شده و خودنمایی می‌کند.

 

هزینه سفر به سریلانکا چقدر است؟

موزه ملی سریلانکا

بزرگترین موزه سریلانکا یکی از بهترین جاذبه‌های آن برای بازدیدکنندگان در سفر دریایی سریلانکا است. این نمایشگاه به اشتراک‌گذاری تاریخ، میراث، هنر و مصنوعات سریلانکا با جهان اختصاص دارد. نمایشگاه‌های موزه که در ساختمانی به سبک استعماری بریتانیا قرار دارد، تأثیرات امپریالیسم بریتانیا، هلند و پرتغال را بر شهر نشان می‌دهد. یک کافه برای استراحت و نوشیدن پس از کاوش در نمایشگاه‌ها وجود دارد.

 

در ادامه می‌توانید کارهای زیر را در کلمبو انجام دهید تا سفرتان پربارتر شود:

سفری یک روزه به یتیم خانه فیل پیناوالا

این یتیم‌خانه فیل‌ها در فاصله کمتر از سه ساعت از کلمبو به خاطر تلاش‌های حفاظتی‌اش معروف است و فیل‌های زخمی را در خود جای می‌دهد که متأسفانه هرگز نمی‌توان آنها را دوباره به طبیعت رها کرد. نزدیک به سی هکتار جنگل و فضای سبز برای پرسه زدن فیل‌ها وجود دارد. به یاد داشته باشید که هنگام بازدید به این موجودات و فضای آنها احترام بگذارید.

 

۱۶ نکته مهم برای سفری خانوادگی به سریلانکا

بزرگترین پارک کلمبو را کاوش کنید

هنگامی که هوس کردید کمی دور از شهر باشید در حالی که هنوز در وسط کلمبو هستید، به پارک ویهاراماهادیوی بروید که خانه شکوفه‌های بهاری و استراحت تابستانی است. اینجا یک پارک رایگان است که حتی یک مجسمه بودای نشسته برای لحظاتی تأمل و سکوت دارد.

از بازار پتا خرید کنید

برای سرگرمی و تماشای زندگی روزمره در کلمبو، بازار هیجان‌انگیز پتا وجود دارد. در بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بازار کلمبو، مردم محلی به دنبال محصولات تازه و باکیفیت هستند. در اینجا با تمام غذاهای منطقه‌ای که فقط در سریلانکا می‌توان آنها را امتحان کرد، برخورد خواهید کرد. برای غلبه بر گرما و شلوغی بعدازظهر، سعی کنید که صبح به آن سر بزنید.

 

سفر ماه عسل به مقاصد جذاب سریلانکا

برترین مکان‌های غذا و نوشیدنی در نزدیکی بندر کروز کلمبو

از آنجایی که کلمبو یک شهر ساحلی است، ماهیگیری بخش مهمی از صحنه آشپزی در اینجا است. آمبول تییال، یک چاک کاری ماهی ترش پر از ماهی مکعبی و ادویه‌دار، یا کاری اصلی محلی دال، کاری که با عدس قرمز پخته شده درست می‌شود، امتحان کنید. به سرعت شیفته کوتو روتی خواهید شد، یک نان ترد که با مرغ، گوشت گاو، پیاز، تره فرنگی یا کلم در غذاهای خیابانی سریلانکا سرو می‌شود. فرصت خوردن قیف را از دست ندهید، پنکیک غلیظ سریلانکا که معمولاً با شیر نارگیل و کمی شکر درست می‌شود. آنها بهترین گزینه برای صبحانه در حال حرکت برای یک کاوشگر پرجنب‌وجوش هستند. وقتی به بازار پتا می‌روید، بدون امتحان کلاسیک بحث‌برانگیز سریلانکا، سیب چوبی، آنجا را ترک نکنید. گفته می‌شود که بوی آن شبیه پنیر آبی است، اما طعم شیرین و ترش بی‌نظیری دارد. شما باید یکی را برای خود در سفر دریایی خود در کلمبو امتحان کنید.

فرهنگ و تاریخ بندر کروز کلمبو

کلمبو برای هزاران سال یک بندر تجاری و شهر بسیار مهم بوده است. موقعیت بندر آن را به یک نقطه رقابتی تبدیل کرد که هلندی‌ها، بریتانیایی‌ها و پرتغالی‌ها همه در طول قرن‌ها برای آن جنگیدند. بریتانیایی‌ها از سال ۱۸۱۵ تا زمان اعلام استقلال این کشور در سال ۱۹۴۸ کنترل سریلانکا را در دست گرفتند. امروز، کلمبو تاریخ استعماری خود را با مدرنیسم کاملاً خود مخلوط می‌کند. کریکت و راگبی اصلی‌ترین ورزش‌هایی هستند که سریلانکایی‌ها عاشق بازی و تماشای آن هستند. بیش از نیمی از جمعیت آن را بودایی‌ها تشکیل می‌دهند. زبان‌های رسمی زبان سینهالی و تامیل هستند، هرچند ممکن است گاهی اوقات در محیط‌های تجاری انگلیسی صحبت می‌شود.

 

بهترین هتل‌های کلمبو در سریلانکا

امکانات و مکان بندر کلمبو

وقتی کشتی کروز شما در اسکله ملکه الیزابت پهلو می‌گیرد، می‌توانید با پانزده دقیقه پیاده‌روی به مرکز کلمبو برسید. بندر کلمبو بزرگترین بندر سریلانکا برای تجارت است، بنابراین تنها به ترافیک سفرهای دریایی خدمات نمی‌دهد. شما می‌توانید با یک شاتل رایگان از کشتی خود تا ورودی بندر کلمبو بروید، جایی که یک تاکسی، توک‌توک یا قدم زدن سریع شما را به سرعت به قلب شهر می‌رساند.

حمل و نقل در کلمبو

تاکسی‌ها و توک توک‌ها دو شکل اصلی رفت و آمد در کلمبو برای گردشگران هستند و بیشتر مسافران تور سریلانکا برای مسافت‌های طولانی‌تر از تاکسی و برای سفرهای کوتاه‌تر از توک‌توک استفاده می‌کنند. تاکسی‌ها نیز مسافران را از بندر کروز سوار می‌کنند. شما می‌توانید با راننده تاکسی خود مذاکره کنید تا شما را در طول روز از یک مقصد به مقصدی دیگر برسانند، به جای اینکه هر بار که می‌خواهید سفر کنید، سواری جدید بخواهید. یک شبکه قطار و اتوبوس نیز از کلمبو عبور می‌کند که می‌توانید با اطلاع از برنامه حرکت آنها سوار شوید.

 

معرفی مهم‌ترین فرودگاه‌های سریلانکا

خرید در نزدیکی بندر کروز کلمبو

در نزدیکی بندر کروز چیز زیادی برای خرید وجود ندارد به جز چند کیوسک و غرفه‌های سوغاتی سریلانکا در نزدیکی ورودی. اگر هوس یک میان وعده میوه تازه یا غذاهای لذیذ منطقه‌ای دارید، به بازار معروف پتا بروید، جایی که می‌توانید برای اولین بار سرعت شلوغ بازارهای خیابانی در کلمبو را تجربه کنید.

ارز محلی و گمرک

درک ارز و آداب معاشرت هنگام انتخاب بسته‌های سفر دریایی سریلانکا مهم است. واحد پول رسمی این کشور روپیه سریلانکا است و ایستگاه‌های مبادله ارز در امتداد جاده گال و در فرودگاه موجود است. شهر همچنین مملو از بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز است، بنابراین هرگز از آن‌ها خیلی دور نیستید. اگر از یک بازار محلی چیزی می‌خرید، چانه‌زنی صرفاً بخشی از فرهنگ اینجاست، پس برای چانه‌زنی آماده باشید. اگر قیمتی به شما اعلام شد، نصف آن را بخواهید و ببینید مغازه‌دار در چه قیمتی با شما راه می‌آید و جنس را به شما می‌فروشد. به طور معمول، انعام در بیشتر صنایع در سریلانکا مورد انتظار است و بهتر است مقداری پول نقد به همراه داشته باشید. رستوران‌ها شامل ۱۰ درصد هزینه خدمات می‌شوند، اما اگر خدمات عالی باشد، می‌توانید انعام هم بدهید. تاکسی‌ها در اینجا بسیار مقرون به صرفه هستند، بنابراین بهتر است پایان سفر خود به مقدار نیاز روپیه بپردازید.

 

بهترین پارک‌های ملی سریلانکا

 

حقایقی که قبل از رفتن به سفر دریایی سریلانکا بهتر است بدانید:

 

  • فصل اوج: ماه‌های دسامبر تا آوریل (تابستان)
  • فصل کم: ماه‌های می تا آگوست (فصل بارانی)
  • فصل باران‌های موسمی: ماه‌های اکتبر تا نوامبر (بهار)
  • سریلانکا دو فصل موسمی مجزا دارد: ماها (اکتبر تا ژانویه) و یالا (مه تا آگوست). نواحی شمالی و شرقی سریلانکا تحت تأثیر بادهای موسمی ماها هستند، در حالی که مناطق جنوبی و غربی تحت تأثیر بادهای موسمی یالا قرار دارند.
  • بهترین ماه‌ها برای بازدید از سواحل سریلانکا: ماه‌های ژانویه تا آوریل و اواسط ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر (بخش جنوبی) و ماه‌های می تا سپتامبر (بخش شرقی)
  • چه زمانی برای تماشای حیات وحش به سریلانکا برویم: پارک ملی یالا یا ویلپاتو (از ماه‌های ژانویه تا اکتبر)، پارک ملی بوندالا (از ماه‌های دسامبر تا آوریل)، مینریا ( از ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر)، و کالپیتیا (از ماه‌های نوامبر تا آوریل)

در مقاله‌های سفرهای دریایی به کلمبو و بهترین تورهای کروز و قایق در سریلانکا می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره اینکه چگونه یک سفر دریایی منحصربه‌فرد و هیجان‌انگیز به این کشور داشته باشید را به دست بیاورید و با برنامه‌ریزی و رزرو تورهای متنوع بهترین خاطرات را در مدت اقامت خود در این کشور برای خود و خانواده‌تان بسازید.

 

منبع

 

۱۶ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران