بایدها و نبایدهای سفر به آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
بایدها و نبایدهای سفر به آنتالیا

منطقه آنتالیا در دریای مدیترانه ترکیه قرار گرفته و یک مرکز توریستی محبوب در میان گردشگران سرتاسر دنیا محسوب می‌شود. شهر زیبای آنتالیا با آفتاب دوست داشتنی، مناظر طبیعی چشم‌گیر، شب‌های پرجنب و جوش و سبک زندگی دوست داشتنی مردم محلی هر بازدیدکننده‌ای را شیفته خود می‌کند. به طوری که به یک مدینه فاضله برای عاشقان به سفر تبدیل شده است. چرا که هر آنچه را از سفر انتظار دارید را می‌توانید در این مکان پیدا کنید. البته که در کنار تمامی این تفاسیر شهر آنتالیا نیز با یک سری بایدها و نبایدهایی برای گردشگران همراه است. به خصوص اگر قصد سفر با تور آنتالیا را برای اولین بار دارید، رعایت این موارد تاثیر به سزایی در کیفیت سفر شما خواهد داشت. برای همین منظور مطالب این مقاله را به معرفی مهم‌ترین نکاتی که به اصطلاح بایدها و نبایدهای این مقصد گردشگری هستند، اختصاص داده‌ایم.

 

آشنایی با شهر آنتالیا

قبل از اینکه بخواهیم وارد جزئیات سفر به شهر آنتالیا شویم، بهتر است آشنایی کوتاهی با آن داشته باشیم. این شهر دوست داشتنی در امتداد خط ساحلی ترکیه کشیده شده و قسمت جنوبی این کشور قرار دارد. به طوری که نشان دهنده نقطه شرقی ریویرای ترکیه بوده و شامل یک مرکز شهر شلوغ بزرگ و استراحتگاه‌های ساحلی متنوع از کوچک و ارزان گرفته تا بزرگ و لاکچری است. محبوبیت آنتالیا به حدی است که در ۱۵ سال گذشته، بسیاری از مهاجران از ملیت‌های مختلف عاشق آن شده و در حال خریداری ملک هستند. به طوری که می‌توان آنتالیا را شهری کوچک و اما پیشرفته و دوست داشتنی دانست. اکنون که با این شهر زیبای ترکیه ‌آشنا شدید، در ادامه توجه شما را به کارهایی که بهتر است در آن انجام دهید و کارهایی که بهتر است انجام ندهید جلب می‌کنیم.

 

رمانتیک‌ترین نقاط آنتالیا برای عکاسی

 

خروج از هتل و گشت و گذار شهری در آنتالیا

هتل‌های آنتالیا اغلب از خدمات رفاهی و امکانات اقامتی بسیار کامل و همه چیز تمامی برخوردار هستند. به خصوص هتل‌های یوآل آنتالیا مثل شهری کوچک هر خواسته مسافران را فراهم می‌کنند. به ویژه در منطقه لارا که به آن لاس وگاس ترکیه تیز گفته می‌شود، هتل‌های ۵ ستاره فوق‌العاده لوکسی وجود دارند که با مهمان نوازی حرفه‌ای و همه چیز تمام گردشگران تور آنتالیا را شیفته خود می‌کنند. از رستوران‌های مختلف با منو غذایی متنوع گرفته تا بارهای مملو از نوشیدنی‌های خوشمزه و فعالیت‌هایی مانند اسپا، مرکز سلامتی و تناسب اندام مواردی هستند که در هتل‌های ۵ ستاره آنتالیا می‌توان پیدا کرد. هر چند که این هتل‌ها دوست داشتنی و فوق‌العاده راحت و آرامش بخش هستند اما توصیه می‌کنیم حتما در سفر خود با تور آنتالیا از هتل بیرون بروید و به گشت و گذار در سطح شهر بپردازید. چرا که جاذبه‌های گردشگری آنتالیا بسیار گسترده بوده و از مکان‌های تاریخی تا مدرن و سرگرم‌کننده را می‌توانید در سطح شهر پیدا کنید.

هر منطقه از آنتالیا به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، باعث جذب بیشتر گردشگران می‌شود. به عنوان مثال اگر عاشق مکان‌های تاریخی آنتالیا هستید شهر قدیمی کاله ایچی (Kaleici) در مرکز شهر قطعا مورد پسند شما واقع خواهد شد. شما می‌توانید در این مکان به بازدید از دروازه هادریان و خانه‌های باستانی به جا مانده از دوران عثمانی‌ رفته و لحظات خوبی را برای خود رقم بزنید. در کنار آن اگر به دنبال مکانی سرگرم‌کننده‌تر هستید، بلک (Belek)، پایتخت گلف ترکیه، در شهر آنتالیا در نتظار شما خواهد بود. این مکان میزبان افراد مشهوری مانند تایگر وودز و باراک اوباما بوده و با فضای دلنشینی که دارد هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد.

 

بهترین هتل‌های آل اینکلوسیو آنتالیا

از دیگر جاذبه‌هایی که در خارج از هتل‌های آنتالیا در انتظار گردشگران خواهد بود می‌توان به گوهر تاریخی سیده (historical gem of Side) و معبد آپولو (Apollo Temple) که مکانی خاص برای کلئوپاترا و معشوقش مارک آنتونی بوده، اشاره کرد. چنانچه از بازدید مکان‌های تاریخی، مدرن و حتی مراکز خرید در آنتالیا خسته شدید، این شهر گزینه‌های طبیعت گردی زیبایی را نیز برای ارائه به شما خواهد داشت. به خصوص آبشارهای زیبای ماناوگات (Manavgat)، آبشارهای دودن (Duden) و آبشارهای کورشونلو (Kursunlu) از جمله این موارد هستند. همچنین می‌توانید به قایقرانی در آب های سفید در دره کوپرولو (Koprulu Canyon) رفته و روزی هیجان‌انگیز را تجربه کنید.

به عنوان نکته آخر نیز در دورترین نقطه خط ساحلی آنتالیا، خانه غار خیره کننده داملاتاش (Damlatas)، ساحل کلئوپاترا (Cleopatra’s beach) و نقطه مراقبت برج قرمز (Red Tower) با چشم اندازی فوق العاده از خط ساحلی وجود دارد که فرصت بازدید از آن‌ها را خواهید داشت. البته این موارد در محدوده شهر آلانیا قرار داشته و توریست‌های ماجراجو با سفری یک روزه فرصت کاوش در میان آن‌ها را به دست خواهند آورد.

 

توجه به آداب و رسوم مردم محلی در آنتالیا

یکی دیگر از بایدهایی که هر گردشگری بهتر است در تور آنتالیا رعایت کند، توجه به آداب و رسوم مردم محلی این شهر زیبای ساحلی است. هر چند که به نظر می‌رسد آنتالیا به عنوان مقصد توریستی تنوع فرهنگی زیادی داشته و پذیرای افراد از هر قشر و ملیتی است؛ اما اگر ریزتر به این موضوع نگاه کنیم تمامی قسمت‌های آنتالیا به این صورت نبوده و به ویژه در مناطق روستایی مردم آن سبک زندگی سنتی‌تری دارند. بنابراین توصیه می‌شود حتما در سفر خود به قسمت‌های سنتی‌تر شهر برخی از موارد فرهنگی را رعایت کنید. به عنوان مثال در اطراف سواحل، کلاب‌های شبانه بزرگ آنتالیا و کنار استخر هتل‌ها شما می‌توانید هر پوششی که دوست دارید را داشته باشید. اما در سایر مکان‌ها پوشیدن لباس مناسب هم برای مردان و هم برای زنان توصیه می‌شود. در غیر این صورت باید خود را آماده نگاه‌های ناخوش‌آیند مردم محلی منطقه بکنید. بر تن داشتن لباس‌های متناسب با فرهنگ مردم منطقه زمانی که از مکان‌های توریستی دور هستید، تعامل با مردم محلی را آسان و سرگرم‌کننده خواهد کرد.

 

راهنمای سفر زمینی به آنتالیا

 

تجربه هر چیزی با پسوند ترکی در آنتالیا

یکی از دلایلی که محبوبیت آنتالیا را در بین مقاصد گردشگری دیگر افزایش داده، حفظ کردن بافت قدیی و باستانی در کنار پیشرفت‌های سریع و مدرن آن است. به طوری که شما در سفر به این شهر زیبا و ساحلی ترکیه فرصت خرید کردن در بین برندهای بین‌المللی را داشته و همچنین با رستوران‌های لاکچری و مدرن بسیاری روبرو خواهید شد. این درحالی است که بافت تاریخی و فرهنگ به جا مانده از دوران عثمانی نیز در بین مردم آن به خوبی حفظ شده‌اند. همین موضوع آنتالیا را از دیگر مقاصد خارجی متمایز می‌کند. برای درک بهتر می‌توان گفت که در سفر به آنتالیا توصیه می‌کنیم به جای استفاده از سوناهای پنج ستاره مدرن در هتل‌های مجلل، سراغ حمام‌های ترکی آنتالیا را بگیرید. همچنین به‌جای این‌که به مک‌دونالد بروید و یک لقمه همبرگر معمولی بخورید غرفه‌های فروش غذاهای سنتی خیابانی ترکیه مانند کباب ترکی را امتحان کنید.

البته که همه چیز محدود به این موارد نبوده و بهتر است نسکافه را با یک فنجان قهوه ترکی غلیظ عوض کنید و با دل و جان از طعم خوشمزه آن در کی از بهترین کافه‌های آنتالیا لذت ببرید. علاوه بر آن برای ایجاد تنوع در تفریحات به یک سافاری جیپ بپیوندید و جاده‌های کوهستانی طاقت فرسا و جوامع روستایی اطراف را کشف کنید. بدون اغراق این‌ها مواردی هستند که در کمتر مقصدی می‌توانید پیدا کنید.

 

رعایت قوانین در شهر آنتالیا

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مقاصد توریستی کمتر به قوانین پایبند هستند و پلیس شهر حساسیت کمتری بر روی کارهای آن‌ها خواهد داشت. در حالی که چنین طرز فکری کاملا اشتباه بوده و عدم رعایت قوانین شما را گرفتار دردسر جدی خواهد کرد. پس اگر به تفریحات شبانه علاقه دارید، هرگز در خوردن نوشیدنی زیاده روی نکنید و در غیر این صورت از راننده تاکسی بخواهید تا شما را به آدرس هتل ببرد. رانندگی در حالات نامناسب به شدت در آنتالیا با برخورد پلیس همراه بوده و جریمه‌های سنگینی را با خود به همراه خواهد داشت.

در ادامه این صحبت‌ها توجه داشته باشید که آنتالیا پنجمین کلان شهر شلوغ ترکیه بوده و طبیعتاً در شهرهای بزرگ جرم و جنایت بیشتری اتفاق می‌افتد. پس حتما با رعایت قوانین مشابهی که در کشور خود انجام می‌دهید، از احتمال جرایم جلوگیری کنید. به عنوان مثال فقط سوار بر تاکسی‌های زرد رنگ شوید و همیشه مراقب نوشیدنی‌ها باشید. همچنین صورت حساب را در رستوران‌ها قبل از پرداخت بررسی کنید و هنگام دریافت پول خرد آن‌ها را بشمارید. مورد دیگر اینکه حتما قبل از سوار شدن به تاکسی از سالم بودن تاکسی متر اطمینان حاصل کرده و یا از قبل در مورد هزینه آن با راننده صحبت کنید.

 

بهترین رستوران‌های محلی آنتالیا

 

چانه زنی حین خرید در آنتالیا

مقاصد توریستی ترکیه معمولا به عنوان شهرهای گران کشور در بین مردم محلی شناخته می‌شود. چرا که فروشندگان معمولا قیمت‌های بالایی را برای اجناس خود جهت فروش به خریداران خارجی در نظر می‌گیرند. البته ناگفته نماند که به همان اندازه نیز از چانه‌زنی استقبال می‌کنند. به خصوص اگر قصد خرید از غرفه‌های خیابانی و یا بازارهای سنتی را داشته باشید، قطعا با چانه‌زنی می‌توانید تخفیف‌های خوبی بگیرید. از همین رو می‌توان گفت که یکی از بایدهای خرید در آنتالیا چانه‌زنی است. پس هر مهارتی که در این زمینه دارید را رو کرده و هرگز در خرید خود عجله نکنید. چرا که گاهی اوقات پیش می‌آید که مغازه‌ای در چند قدم پایین‌تر همان جنس را با قیمت پایین به فروش برساند.

 

مناطق و محله‌های آنتالیا برای زندگی

 

منبع

 

۱۴ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران