راهنمای سفر ۴۸ ساعته به باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
راهنمای سفر ۴۸ ساعته به باتومی

باتومی، دومین شهر بزرگ گرجستان، به خاطر خط ساحلی طولانی، سواحل تمیز، طبیعت سرسبز و مردمان مهمان نوازش شهرت دارد. خیابان‌های عریض با درختان ماگنولیا و میادین بزرگ تزئین شده با مجسمه‌ها، شهر را شبیه به یک فضای مدرن اروپایی جلوه می‌دهند. بعلاوه باتومی به لطف طیف گسترده‌ای از اقامتگاه‌ها، زندگی شبانه پر جنب و جوش و جغرافیای طبیعی، یکی از محبوب‌ترین مقاصد تعطیلات در سواحل دریای سیاه به شمار می‌آید.

گفتنی است باتومی، ۱۵۰.۰۰۰ نفر جمعیت داشته و تنها ۲۰ کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد. این شهر پایتخت و مرکز اداری منطقه آجارا بوده و از پرچم، گویش و غذاهای خاص خود برخوردار است. جالب است بدانید حدود یک سوم از سکنه این شهر، پیرو دین اسلام هستند. از طرفی این منطقه به دلیل موقعیت استراتژیکش در کنار دریای سیاه، در طول عمر خود دارای اشغالگران مختلفی از جمله عثمانی‌ها، انگلیسی‌ها و روس‌ها بوده است. اگر شما نیز مشتاق سفر با تور باتومی هستید اما زمان محدودی در اختیار دارید، پیشنهاد می‌کنیم این راهنمای سفر ۴۸ ساعته را برای برنامه ریزی هر چه بهتر سفرتان مطالعه کنید.

 

بهترین زمان برای بازدید از باتومی

باتومی در تمام طول سال، سرشار از جاذبه‌های گردشگری و توریست است. بنابراین بهترین زمان سفر، بسته به سلیقه و هدفتان می‌تواند متفاوت باشد. اما بطور کلی بازه زمانی مابین ماه می و سپتامبر، از بهترین زمان‌ها برای سفر به باتومی بوده و شهر در فصل تابستان، سرزنده‌تر می‌شود. به خصوص رستوران‌ها و هتل‌های کنار دریا، میزبان بازدیدکنندگان بسیاری هستند. در این دوره، دمای روزانه بین ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتیگراد بوده و برای تعطیلات کاملا ایده‌آل است. از طرفی این فصل به دلیل آب و هوای مطبوع و معتدل، زمان مناسبی برای شنا در دریا و برخورداری از انواع تفریحات آبی در باتومی است.

از سوی دیگر، بازدیدکنندگانی که می‌خواهند از فضایی خلوت‌تر برخوردار شوند، معمولا پاییز را برای سفر به باتومی با تور گرجستان انتخاب می‌کنند. در فصل بهار، طبیعت گردی، کمپینگ و ورزش در فضای باز در باتومی بسیار محبوبیت دارند. در نهایت اگر در فصل زمستان به این شهر سفر می‌کنید، می‌توانید از تفریحات جذاب خصوصا در مرکز اسکی گودرزی نیز برخوردار شوید. در این فصل، دمای بین ۷ تا ۱۲ درجه بوده و به ندرت برف می‌بارد.

 

بهترین هتل‌ها و ریزورت‌های ساحلی باتومی

چند روز برای بازدید از باتومی کافی است؟

هرچند که این شهر مملو از جذابیت‌های خاطره‌انگیز و پرطرفدار است، اما اگر زمان کافی ندارید، ۲ روز هم برای گشت و گذار در سفر با تور باتومی کفایت می‌کند. در این مدت می‌توانید از کافه بارها، موزه‌ها، دهکده‌ها، پارک‌ها و سواحل دیدن کنید و همچنین غذاهای محلی گرجی را بچشید.

شکم گردی در باتومی

غذاهای گرجستانی که متاثر از غذاهای اروپایی و خاورمیانه هستند، خلاقیت‌های خاص خود را با توجه به هر منطقه ارائه می‌دهند. گفتنی است غذاهای گرجستانی خیلی تلخ و تند نیستند و معمولا از گوشت، شیرینی، کوفته، پنیر و سبزیجات تشکیل شده‌اند و از گردو، انار، پیاز، سیر، گشنیز تازه، لوبیا، آجیل، بادمجان، اسفناج و آلو در دستور پخت آنها استفاده می‌شود. همچنین میوه‌هایی مانند هلو، آلو، گلابی، انگور و مرکبات که از خاک حاصلخیز گرجستان به دست می‌آیند، اغلب در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، انواع نوشیدنی‌های گرجستانی با طعم و عطر منحصر به فردشان، گزینه‌هایی عالی در کنار غذاهای لذیذ و باکیفیت به شمار می‌آیند. و اما اگر با تور باتومی به این شهر به یادماندنی سفر کردید، توصیه می‌کنیم از صرف غذاهای زیر غافل نشوید:

  • خینکالی
  • سولگونی
  • خاچاپوری
  • چاخوخبیلی
  • چکمرولی مرغ
  • چورچخلا
  • متسوادی

در عین حال، محبوب‌ترین رستوران‌های باتومی نیز از نظر مردمان محلی و گردشگران عبارتند از:

  • Laguna
  • Retro
  • Heart of Batumi
  • Ukrainochka
  • روف رستوران Spectrum

 

هزینه و زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری باتومی

خرید در باتومی

چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانید بعنوان مهمترین سوغاتی‌های گرجستان، در باتومی خریداری کنید. در این میان دستگاه‌های الکترونیکی، عطرها، لباس‌های محلی و محصولات دست ساز، اغلب ترجیح داده می‌شوند. همچنین می‌توانید گلدان‌های منبت کاری را نیز بعنوان هدیه خریداری کنید. این گزینه‌ها دست ساز هستند و هدیه‌ای بسیار زیبا، برای سوغاتی عزیزانتان محسوب می‌شوند. بهتر است برای آشنایی با بهترین مکان‌های خرید در این شهر رویایی، مقاله تجربه خرید در بهترین مراکز خرید باتومی را نیز مطالعه کنید.

سفر ۴۸ ساعته به باتومی

در ادامه، سایر جاذبه‌های گردشگری برای سفر ۲ روزه به باتومی در سال ۲۰۲۳ را معرفی خواهیم کرد. و اما برنامه روز اول: در اولین روز از سفر به باتومی، می‌خواهیم یک تور پیاده‌روی را ترتیب دهیم. یک پیاده‌روی معمولی باتومی، از تله ‌کابین آرگو (Argo Cable Cars) آغاز می‌شود. در این تور، از تفرجگاه ساحلی بلوار باتومی با ساکنان، مجسمه‌ها و برج‌های جالبش عبور می‌کنید و به میدان پرجنب‌وجوش و اروپا می‌رسید. می‌توانید همه این جاذبه‌ها را، در یک تور پیاده روی با راهنما شاهد باشید.

 

بهترین سواحل باتومی را بشناسید

بلوار باتومی (Batumi Boulevard)

جالب‌ترین قسمت تور پیاده‌روی باتومی، قدم زدن در تفرجگاه کنار خط ساحلی دریای سیاه از فانوس دریایی (که در خشکی قرار دارد و یک ماکت است) تا پارک Maria Kaczynski است. این بلوار زیبا، تمیز، آرام و سرسبز برای پیاده روی، دوچرخه سواری و دویدن آهسته ایده آل بوده و همچنین دارای مغازه‌های کوچک، غذاخوری‌های جالب، وسایل بازی‌ و رویدادهای بداهه است که همیشه در جریان هستند. خصوصا وقتی باران می‌آید، این محدوده برای قدم زدنی رمانتیک بسیار جذاب می‌شود.

اینجا مکانی پرطرفدار، برای دیدن زندگی مردمان محلی است. همچنین، می‌توانید در دریای سیاه قایق سواری کنید. کشتی‌های کروز در ساحل پهلو می‌گیرند، موسیقی دل‌انگیز در فضای ساحلی پخش می‌شود و مشاهده کودکان در حال دویدن و بازی، همگان را به وجد می‌آورد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل ۲-۳ ساعت را برای گشت و گذار در این بلوار، درنظر داشته باشید.

 

اینستاگرامی‌ترین فضاهای باتومی

در عین حال این بلوار درختکاری شده، از پارک معجزه آغاز می‌شود و شامل چرخ و فلک، فانوس دریایی ساخته شده در سال ۱۸۸۲ و برج الفبا به ارتفاع ۱۳۰ متر است. گفتنی است چرخ و فلک واقع در پارک معجزه، ایده‌آل کسانی است که می‌خواهند شهر را از بالا ببینند. این چرخ و فلک عظیم، ظرفیت ۲۵۰ بازدید کننده را دارد و مناظری پانوراما از کل باتومی را، از ارتفاع ۵۵ متری ارائه می‌دهد.

مسیر به سمت جنوب ادامه می‌یابد و با نمای جدیدی از آسمان‌خراش‌های تازه‌ ساز مواجه می‌شوید. اما در عین حال، اینجا نقطه شروعی برای گشت و گذار در قلب شهر قدیمی است که سفری معتبرتر را، برای بازدیدکنندگان تور گرجستان به ارمغان می‌آورد.

شهر قدیمی باتومی (Batumi Old Town)

شهر قدیمی، مکانی عالی برای پیاده‌روی در میان ساختمان‌های زیبا و منحصر به فرد است. از مهمترین جاذبه‌های این منطقه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • میدان اروپا:

این میدان، یکی از زیباترین مکان‌های این منطقه است. مجسمه مدیا، نوه هلیوس خدای خورشید یونان، در این میدان که در سال ۲۰۰۷ تکمیل شد، با در دست داشتن پشم طلایی، نمادی از پیوندهای قدیمی گرجستان با اروپا و ارتباطات فرهنگی با بسیاری از تمدن‌های باستانی است. این میدان مرکزی باتومی مملو از مردمان، غرفه‌ها و رویدادهاست. همچنین، چند کافه و بار بسیار زیبا همچون Coffeetopia و Blue Elephant در این حوالی وجود دارند که می‌توانید از آنها دیدن کرده و به استراحت و شکم گردی بپردازید.

 

هزینه سفر به باتومی چه قدر است؟

  • ساعت نجومی:

این ساعت ساخت آلمان، نمای بازسازی شده بانک ملی سابق گرجستان را در خیابان ممد آباشیدزه تزئین می‌کند. مهمترین ویژگی ساعت این است که موقعیت خورشید، ماه، صورت فلکی زودیاک و سیارات را نشان می‌دهد و برای اعلام هر ساعت، ملودی متفاوتی دارد.

  • کلیساها:

در محدوده شهر قدیمی، دو کلیسای برجسته وجود دارند که در دوران حکومت شوروی بسته شدند. یکی از آنها، کلیسای سنت نیکلاس است که یک یادبود مذهبی متعلق به ۱۵۰ سال پیش محسوب می‌شود. بنای دوم، کلیسای ارتدوکس باتومی با عنوان کلیسای جامع مادر مقدس است که در سال ۱۹۰۰، بعنوان یک کلیسای کاتولیک با معماری نئوگوتیک بنا نهاده شد و بعدها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بعنوان یک کلیسای ارتدکس بازگشایی گشت.

  • میدان پیازا:

میدان پیازا در باتومی، جاذبه دیگری در شهر قدیمی است که به سبک ایتالیایی شکل گرفته و توسط رستوران‌ها، کافه‌ها و بارهای فراوان احاطه شده است. این میدان توسط معمار مشهور گرجستانی، واژا اوربلادزه، طراحی شد و ساخت آن در سال ۲۰۰۹ در باتومی قدیمی تکمیل گشت.

 

  • موزه باستان شناسی باتومی:

این مکان در شهر قدیمی، یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های آسیاست. این موزه، بازدیدکنندگانش را به سفری تاریخی می‌برد و آثاری را ارائه می‌دهد که قدمت آنها به عصر سنگی- اوایل برنز، برنز پسین و عصر آهن در قلمرو آجارا بازمی‌گردد. این موزه، همچنین دارای یک صندوق طلای غنی است که در آن آثاری از قبایل کلشی و کارتولی به چشم می‌خورند. گفتنی است ساعات کاری این موزه همه روزه به جز دوشنبه‌ها، از ساعت ۱۰:۰۰ صبح تا ۱۸:۰۰ بوده و پیشنهاد می‌کنیم ۱-۲ ساعت را برای این بازدید درنظر داشته باشید.

 

سفر به باتومی با کودکان (بخش اول)

مجسمه علی و نینو در باتومی (Statue of Ali and Nino)

بلوار باتومی، همچنین محل قرارگیری مجسمه علی و نینو بوده که در هر زمان از روز قابل بازدید هستند. اما در زمان‌های مختلف بعد از ساعت ۱۹، سکوی گردان شروع به حرکت می‌کند و این دو بنای تاریخی، هر ۱۰ دقیقه به هم نزدیک و از هم دور می‌شوند. این منظره رمانتیک که احساسات مخاطبان را به غلیان می‌آورد، اثری فولادی به ارتفاع ۸ متر است که در سال ۲۰۰۷ طراحی شد و ۱۰ ماه بعد در سال ۲۰۱۰، ساخت آن تکمیل گشت.

مجسمه علی و نینو در باتومی که توسط هنرمند تامارا کوسیتادزه ساخته شده است، یادآور عشق یک شاهزاده خانم مسیحی و یک پسر مسلمان است که در جریان انقلاب بلشویکی در عشقشان ناکام ماندند.

پارک ۶ می در باتومی (6May Park)

یکی دیگر از مکان‌های جالب برای وقت گذراندنی، پارک ۶ می در باتومی است. در این پارک یک دلفیناریوم فوق‌العاده، یک باغ وحش، وسایل سواری و یک دریاچه آب شیرین به نام نوریگلی وجود دارند. می‌توانید در دریاچه قایق سواری کنید و از منظره ۳۶۰ درجه این پارک سرسبز لذت ببرید یا نگاهی به فواره سنگی پارک و ساعت سایه جذاب بیندازید.

همچنین باید گفت اینجا، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های عمومی در گرجستان محسوب می‌شود و بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد. این پارک در سال ۱۸۸۱، در زمینی به وسعت ۷۸۰۰۰ متر مربع ساخته شد. گفتنی است در سال ۱۹۳۲، این باغ بعنوان پارک فرهنگی و تفریحی، در سال ۱۹۳۳ بعنوان پارکی برای کودکان و سپس بعنوان اردوگاه پیشگامان بازسازی شد و از سال ۲۰۰۶، با عنوان پارک ۶ می نامگذاری شده است.

بسیار خب! سفر روز اول به باتومی به اتمام رسید. حال به اقامتگاهتان بازگردید و استراحت کنید و برای گشت و گذار روز دوم آماده شوید.

 

گشتی جذاب اطراف فواره موزیکال باتومی

باغ گیاهشناسی (Botanical Garden)

روز دوم، با گردشی در باغ گیاه‌شناسی باتومی آغاز می‌شود. این گردش، یک فعالیت برتر در سفر با تور باتومی به شمار می‌آید. بعلاوه باید گفت این فضا، همه روزه از ساعت ۹:۰۰ صبح تا ۱۷:۳۰ به روی علاقمندان باز است.

پارک گیاه‌شناسی، در مساحتی بالغ بر ۱۰۰ هکتار وسعت یافته و در حومه شهر باتومی واقع شده است. جالب است بدانید این فضا، شامل ۹ بخش اصلی است و اکنون با بیش از ۵۰۰۰ گونه گیاهی از شرق آسیا، نیوزلند، آفریقای جنوبی، مکزیک، استرالیا، هیمالیا و دریای مدیترانه پذیرای گردشگران است. همچنین مکان‌های پیک نیک فوق‌العاده‌ای با چشم انداز عالی از دریای سیاه، در این باغ درنظر گرفته شده‌اند. حتی می‌توانید از بالا، شاهد قطارهایی باشید که در امتداد خط ساحلی عبور می‌کنند.

تئاتر باتومی (Batumi Theater)

ساختمان تئاتر باتومی که در سال ۱۹۵۲ تکمیل شد، نمونه بسیار خوبی از معماری قدیمی شهر است. این ساختمان که میزبان تئاتر دولتی ایلیا چاوچاوادزه است، برای ادبیات گرجستان اهمیت بالایی دارد.

تئاتر دولتی دراماتیک ایلیا چاوچاوادزه باتومی، موزه‌ای به نام Gaioz Gogiberidze، هنرمند خلق گرجستان، را در خود جای داده و مشتمل بر مواد آرشیوی، عکس، ویدئو، صوت، سوابق شخصی پرسنل تئاتر، تمرینات و برنامه‌های روزانه، پوسترها، کتابچه‌ها و آلبوم‌هاست. قدمت این تئاتر در باتومی، به بیش از ۱۲۵ سال می‌رسد، اما ریشه‌های آن از گذشته‌های دورتر شکل گرفته است.

همچنین باید گفت این تئاتر به طور منظم، به تورهای سراسر گرجستان و همچنین سایر کشورهای اروپایی می‌پیوندد و در جشنواره‌ها و انجمن‌های تئاتر معتبر شرکت می‌کند. تعدادی از اعضای شرکت کننده نیز، بارها جوایز جشنواره‌ها یا مسابقات را دریافت کرده‌اند.

 

تجربه غواصی در مرکز غواصی باتومی

میدان تئاتر (Theater Square)

میدان تئاتر که با نام‌های نپتون یا میدان پوسیدون نیز شناخته می‌شود، درست در کنار تئاتر باتومی قرار دارد. در وسط میدان، مجسمه نپتون و آبنمایی وجود دارد که از روکش طلا ساخته شده‌اند. مجسمه نپتون برای باتومی که قرن‌هاست از دریا و بندر امرار معاش می‌کند بسیار مهم است. این مجسمه در سال ۲۰۱۰ با کپی برداری از آب نمای نپتون در میدان دل نتونو، در شهر بولونیا در ایتالیا ساخته شد. مجسمه نپتول، مشتمل بر پنج قطعه است که یکی از آنها در پایه و در مرکز آبنما واقع شده و در اطرافش، ۴ فواره و مجسمه‌های پریان دریایی به چشم می‌خورند.

صحنه‌های هنر خیابانی باتومی (Batumi street art)

جاذبه بسیار پرطرفداری که در جای جای شهر باتومی به چشم می‌خورد، صحنه گرافیتی‌های شهر است. می‌توانید آثار ارزشمند و مطرحی را در این رابطه پیدا کنید که بیشتر آنها، در اطراف شهر قدیمی خلق شده‌اند. چند سالی است که جشنواره سالانه هنر خیابانی در باتومی برگزار می‌شود و هنرمندان محلی و بین‌المللی را با خود می‌آورد که آثار شگفت‌انگیزی بر روی دیوارها در سراسر شهر خلق می‌کنند. نقاشی‌های دیواری بزرگ و چشمگیر، چشمان مخاطبان را خیره کرده و گشت و گذاری مفرح و لذت بخش را رقم می‌زنند.

 

روزی خاطره‌انگیز در دریاچه نوریگلی باتومی

همچنین اگر معماری شوروی را دوست دارید، بقایایی عالی از آنرا در باتومی خواهید یافت. برخلاف ساختمان‌های بزرگ شوروی در تفلیس، باتومی آثار موزاییکی قدیمی واقعا شگفت‌انگیزی دارد که همگان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اغلب آنها مضامینی دریایی دارند و بزرگ‌ترین شاهکار موزاییکی، اختاپوس غول پیکری است که بین دانشگاه و دریا واقع شده و با رنگ‌های شیک و شکل خاصش، بلافاصله توجه‌تان را جلب می‌کند.

تماشای غروب آفتاب

در نهایت باید بگوییم تماشای غروب خورشید در دریای سیاه یک کار ضروری است، مشروط بر اینکه آسمان ابری نباشد. می‌توانید یک سفر دریایی را هنگام غروب آفتاب تجربه کرده و یا از تله کابین آرگو در این بازه زمانی استفاده کنید و به مناظری پانوراما از جذابیت‌های بصری اطراف دسترسی داشته باشید. تله کابین‌، از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب پذیرای علاقمندان بوده و قیمت بلیط نیز، ۳۰ لاری برای یک سفر رفت و برگشت است.

 

شبی خاطره‌انگیز در ۵ کافه شبانه در باتومی

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۲۷ بهمن ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 08 بهمن 1402)

نظرات کاربران