شرایط شهرهای روسیه در زمستان

جاذبه‌های گردشگری روسیه
شرایط شهرهای روسیه در زمستان

کشورهای مختلف زمستان را به شکل‌های متفاوتی تجربه می‌کنند. خیلی از کشورهای توریستی در دنیا هستند که عملا زمستان را ندیده و تابستانی همیشگی در میان جنگل‌های گرم‌سیری و بر روی ماسه‌های گرم سواحلشان جاری‌ست. اما یکی از چیزهایی که روسیه به آن معروف است، زمستان‌های سرد و برفی این کشور است. زمستان‌هایی که آن‌قدر جذابیت دارند که خیلی‌ از توریست‌ها، حاضرا تور روسیه خود را در این فصل تجربه کرده و در سرمای چند درجه زیر صفر، به دیدن این کشور بروند. اما شهرهای این کشور در سرمای زمستان چگونه‌اند؟ سوالی که امروز و در این نوشته به جواب آن خواهیم پرداخت.

 

مسکو در زمستان روسیه

شهرهایی مثل مسکو (Moscow) ، زمستان‌های دقیقا یکسانی ندارند. شب سال نو میلادی امسال، دمای هوا حدودا ۵ درجه سانتیگراد بود اما به طور کلی، میانگین دما در طول ماه ژانویه در این شهر چیزی نزدیک به -۱۰ درجه است. خیلی از روزهای زمستان در طول روز نیز دما به پایین‌تر از صفر درجه می‌رسد و شب‌هایی هم هستند که دما تا -۲۰ درجه پایین می‌آید. سردترین زمستانی که مسکو (بعد از دوران ثبت دما در این شهر)  تجربه کرده به سال ۱۹۴۰ بر می‌گردد که دمای هوا تا -۴۲ درجه سانتیگراد هم پایین آمده بود.

البته زمستان‌ها در مسکو تنها سرما و خانه نشینی نیست بلکه شهر حال و هوای متفاوتی پیدا کرده و جدا از جشن‌های کریسمس و سال و نو، امکان اسکیت روی یخ در میدان سرخ مسکو را خواهید داشت، می‌توانید به سراغ غارهای یخی فراموش شده بروید و البته به مناظر یخ زده‌ی رودخانه و کانال‌های آبی نگاه کنید.

سنت پترزبورگ در سرمای روسیه

از نظر دمای هوا، در سفر به سنت‌پترزبورگ (Saint Petersburg) چیزی شبیه به مسکو را تجربه خواهید کرد اما از نظر زیبایی، این شهر چیزی بسیار متفاوت از پایتخت را به شما نمایش خواهد داد. شهری که آن را به ونیز شمال می‌شناسند، یک دست سفید پوش شده و تمام رودخانه به صورت کامل یخ می‌زند و این تصویر، چیزی نیست که در همه جای دنیا شانس دیدنش را داشته باشید. دمای هوا در زمستان به صورت میانگین -۱۰ درجه خواهد بود.

 

تابستان یا زمستان به روسیه سفر کنیم؟

اگر سفر زمستانه به سنت‌پترزبورگ را برای تعطیلات خود انتخاب کرده باشید، مکان‌های دیدنی زیادی را پیش رو دارید که البته باید با لباسی بسیار گرم به دیدنشان رفته و در آن‌جاها به عکاسی بپردازید. اما یکی از جاهای خاص برای بازدید، جزیره کوچک یلاگین (Yelagin) است که در رودخانه نوا (Neva) واقع شده و یک زیبایی منحصر به فرد را پنهان کرده که در طول فصل سرما، به مکانی شگفت‌انگیز تبدیل می‌شود و می‌توانید در آن‌جا هم به اسکیت روی یخ در دریاچه کاملا یخ زده بپردازید.

کراسنویارسک

از میان شهرهای سیبری، شاید کراسنویارسک (Krasnoyarsk) جزو گرم‌ترین‌ها باشد اما اگر با خودتان فکر می‌کنید که دمای هوا در این شهر نسبتا گرم سیبری و در طول زمستان چقدر است، باید بگوییم که به طور میانگین در آن‌جا دمای -۲۰ درجه را تجربه می‌کنید! زمستان طولانی و بسیار سرد این منطقه، دمای هوا در بعضی از ساعات روز را تا -۴۰ درجه نیز کاهش می‌دهد که در این ساعات، عملا بیرون رفتن از هتل برای گردشگران خارجی، بسیار سخت و بعضا غیر قابل تحمل خواهد بود. البته این سرما برای ساعات نیمه شب بوده و در طول روز چنین دمایی پیش نخواهد آمد.

 

تماشای شفق قطبی در سفر به روسیه

البته این سرمای هوا در کراسنویارسک، تصاویر فوق‌العاده زیبایی در شهر را به وجود می‌آورد که مهم‌ترین آن‌ها، یخ قطوری است که کل رودخانه را در بر می‌گیرد. همچنین از این شهر، می‌توانید به عنوان یک پایگاه و نقطه شروع برای بازدید از نقاط مختلف سیبری در زمستان از جمله دریاچه یخ زده و فوق‌العاده زیبای بایکال (Lake Baikal) نیز استفاده کنید. این دریاچه با عمق ۱۶۴۲ متری، در طول زمستان، جلوه‌ای بی‌نظیر پیدا کرده و ماجراجویان زیادی از سراسر دنیا برای تماشای آن‌جا، به این نقطه از روسیه سفر می‌کنند.

زمستان مناطق مرکزی روسیه

در مناطق مرکزی روسیه، هوا بسیار سردتر است و این را می‌توان در شهرهای معروفی همچون ایوانوفو (Ivanovo)، ولادمیر (Vladimir) یا تِوِر (Tver) مشاهده کرد. دمای هوا به صورت میانگین در فصل زمستان در این منطقه، -۲۸ درجه خواهد بود و اگر به سمت استان کوتسروما (Kostroma) بروید، دمای هوا به -۳۰ درجه می‌رسد که حتی گشت و گذار در آن‌‌جا را نیز سخت می‌ند اما مردم این شهرها که با زمستان‌های روسیه زندگی می‌کند، حتی در چنین سرمایی نیز برای جشن‌های سال نو و دیگر فستیوال‌های زمستانی به خیابان می‌آیند.

 البته مناطق مرکزی روسیه از نظر گردشگری در طول سرما، خیلی پر رونق نیستند و خیلی کسی برای بازدید در طول زمستان به آن‌جا نمی‌رود.

 

۶ فستیوال جذاب در مسکو

کازان در زمستان روسیه

سفر به کازان (Kazan) به طور کلی یکی از محبوب‌ترین سفرها به تور روسیه شناخته می‌شود. شهری با ۱.۲ میلیون نفر جمعیت که پایتخت جمهوری تاتارستان نیز به حساب آمده و از نظر زیبایی نیز با قرار گیری در کرانه‌ی رودخانه وولگا، جذابیتی منحصر به فرد دارد. زمستان در کازان روسیه به مراتب از مسکو و سنت‌پترزبورگ در طول زمستان سردتر بوده و میانگین دمای هوا در آن‌جا به -۱۴ درجه می‌رسد و شب‌های بسیار سردی در این شهر جریان خواهد داشت.

زمستان که از راه می‌رسد، رودخانه یخ زده و جدا از تصویری رویایی که در پس زمینه ابنیه تاریخی شهر به وجود می‌آورد، محلی برای اسکیت با یخ، عکاسی و تفریح به وجود می‌آورد. کازان از هر نظر، یکی از زیباترین شهرهای روسیه در طول زمستان است و تجربه بودن در آن‌جا، در فصل سرما، چیزی نیست که به راحتی از خاطرتان پاک شود.

نیژنی نوگرود و کیروف

هر چه به سمت شرق روسیه بروید، دمای هوا کم‌تر و کم‌تر می‌شود و این را می‌توان از میانگین دمای هوای -۳۶ درجه در شهرهای نیژنی نووگرود (Nizhny Novgorod) و کیروف (Kirov) متوجه شد. شهرهایی که زمستانی بسیار طولانی را تجربه کرده و سرمای هوا در روزهای زیادی از سال جریان دارد.  

زمستان که آغاز می‌شود، همه چیز در این شهرها یخ زده و تصویر سفید پوش منطقه، برای مدت زیادی باقی خواهد ماند. کلیساهای بزرگ، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، مناطق جنگلی و به هر سمتی که نگاه کنید، همه چیز زیر لایه‌ای از یخ پنهان شده‌اند.

 

بهترین ریزورت‌های اسکی در روسیه

رشته کوه‌ اورال در روسیه

احتمالا در جایی که میانگین دما در طول زمستان‌هایش -۳۴ درجه باشد، انتظار فعالیت‌های زیادی ندارید، اما واقعیت چیز دیگری است و مناطق شهری و پیست‌های اسکی در رشته کوه‌ اورال (Ural Mountains)، اتفاقا در این روزها خیلی فعال هم هستند.

شهر اکاترینبورگ در این رشته کوه قرار گرفته و دارای پیست‌های اسکی و اقامتگاه‌های زمستانی متنوعی است و البته برنامه‌های تفریحی زیادی نیز در آن‌جا برگزار می‌گردد. از پارک فیری تیل با نمایش‌ها و لباس‌های مبدل گرفته تا امکان سواری بر سورتمه‌های برفی، کنسرت‌های بزرگ موسیقی و خیلی چیزهای دیگر که باعث می‌شود، افراد زیادی زمستان‌ها به این گوشه از روسیه سفر کنند.

مورمانسک در زمستان روسیه

زمستانی که در مورمانسک (Murmansk) تجربه می‌کنید، چیزی فراتر از چیزهایی است که تا به حال به آن‌ها پرداختیم. جایی که می‌توانید در هتل‌های گرم و نرم و لوکس نشسته، بارش برف و شقف قطبی را تماشا کنید و همه تصویری رویایی از مناطق قطبی را تماشا کنید وقتی دمای هوا در بیرون گاهی به -۴۰ درجه می‌رسد!

یکی از مهم‌ترین دلایل رفتن به مورمانسک در طول سفر به روسیه، بازدید از شفق قطبی در ایام زمستان بوده و تجربه بودن در مناطق قطبی و دیدن طبیعت آن‌جا واقعا لذت بخش خواهد بود. البته شما می‌توانید در نزدیکی مورمانسک به مناطق کوهستانی رفته و اسکی و دیگر تفریحات برفی را هم تجربه کنید و حتی فعالیت‌های خاصی چون سواری بر سورتمه‌های سگی را نیز امتحان کنید. بازدید از قبایل محلی، تماشای مناظر زیبای قطبی و بسیاری فعالیت‌های دیگر هستند که در این روزهای بسیار سرد زمستانی در مورمانسک می‌توانید به انجام برسانید.

 

بهترین مراکز خرید مسکو

یاکوتیا در زمستان روسیه

یاکوتیا (Yakutia) مثل همیشه سردترین استان در روسیه است وقتی دمای هوا تا -۵۰ درجه نیز پایین آمده و در شهرهایی همچون اویمیاکون (Oymyakon) دماسنج‌ها عدد -۵۲ را نیز نمایش خواهند داد!

دمای هوا در زمستان در شهرهای این منطقه، برای مدت زیادی بالاتر از -۲۰ نمی‌رود و حتی رکوردهای عجیب و غریبی مثل دمای -۶۴ درجه نیز در آن‌جا ثبت شده است که سردترین در کل جهان به حساب می‌آید.

نکته‌ی جالب درباره زمستان در برخی نقاط دیگر روسیه

از سرمای زمستان در روسیه گفتیم اما هیچ‌گاه نباید از یاد ببریم که روسیه کشوری بسیار بزرگ است و چنین سرزمینی، در همه جا شرایط آب و هوایی یکسانی را تجربه نمی‌کند. در جنوب روسیه، زمستان کاملا متفاوت با این چیزی است که در جاهای دیگر می‌بینید. در سوچی یا آناپا دمای هوا به صورت میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد بوده و عملا سرمای زمستانی، پایش را به این منطقه نمی‌گذارد. البته مناطق این چنینی نسبت به مساحتی که زمستان سرد را تجربه می‌کنند، بسیار کم‌تر است.

همین بهاری که در شهرهایی همچون سوچی برپاست، وقتی بیشتر کشور زیر سرمای طاقت فرسا قرار دارد، باعث می‌شود تا بازدید از این مناطق بسیار بیشتر شده و خیلی‌ها برای چند روز تعطیلات خود را در چنین مقاصدی سر کنند. البته برای توریست‌های خارجی، مقاصد بسیار بیشتری در نقاط مختلف دنیا وجود دارد به همین دلیل، در زمستان، این مقاصد بیشتر مناسب گردشگران داخلی روسیه خواهد بود.

 

بهترین مقاصد پاییزه روسیه

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

منبع ۵

۲۳ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران