گرم‌ترین شهرهای روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
گرم‌ترین شهرهای روسیه

روسیه یکی از پهناورترین کشورهای دنیا را جای سردسیر می‌شناسیم. در حالی که برخی از شهرهای این کشور، تابستان‌های گرمی را به خود می‌بینند. به همین منظور لیستی از گرمترین شهر روسیه را در این مقاله معرفی می‌کنیم تا اگر جزو افرادی هستید که گرما را بیشتر دوست دارند و همیشه شهرهای گرم‌تر را در برنامه سفر خود می‌گنجاند، بتوانید مقصد درستی را برای تعطیلات انتخاب کنید.

 

گرمترین شهر روسیه

با اینکه روسیه یکی از محبوب‌ترین کشورهای دنیا برای گردشگران به شمار می‌رود، جالب است که بدانید این ۹۲ ایالت و بیش از ۱۱۱۰ شهر مختلف دارد. به همین دلیل، وجود تعداد زیاد شهرها و فاصله نسبتا دور آن‌ها از یکدیگر، تصمیم‌گیری برای انتخاب مقصد کمی مشکل می‌کند. بالاخره وسعت این کشور بیش از ۱۷ میلیون کیلومتر مربع و مساحتش تقریبا ۱۰ برابر ایران است! کسانی که برای اولین بار با تور روسیه سفر می‌کنند، بهترین و معروف‌ترین شهرها همچون مسکو و سن پترزبورگ را انتخاب می‌کنند. از طرفی ممکن است فصل زمستان را برای رفتن به روسیه در نظر بگیرید که در این صورت برای اقامت در گرمترین شهر روسیه لیستی در اختیار شما می‌گذاریم که شامل یاشکول، وولگوگراد، آستاراخان، دربنت، یوپاتوریا، گرونزی، کیزیل، سوچی، کراسنودار و یوژنو می‌شود.

 

یاشکول

یاشکول (Yashkul) شهری کوچک تنها ۸ هزار نفر جمعیت داشته و درست در مرکز استان کالمیکیا واقع شده و دور تا دور آن را دشت‌های خشک وسیع در بر گرفته است. این مکان گرمترین شهر روسیه به حساب می‌آید که در تابستان دمای آن همیشه بالای ۳۰ درجه بوده و در خیلی از روزها به بالای ۴۰ درجه نیز می‌رسد. البته زمستان‌ها در یاشکول به اندازه‌ی تابستان‌هایش سخت است و دمای هوای در این مکان به زیر صفر آمده و در بعضی از شب‌ها به -۳۰ درجه نیز می‌رسد. البته از نظر گردشگری یاشکول جایگاه ویژه‌ای در روسیه ندارد و تنها اسم آن به عنوان گرم‌ترین نقطه در روسیه به گوش می‌رسد.

 

سن پترزبورگ شهری در میان ۷ رود

وولگوگراد

وولگوگراد (Volgograd) که تا سال ۱۹۶۱ به نام استالینگراد خوانده می‌شد، از شهرهای مهم تاریخی در روسیه است که آب و هوایی گرم را در تابستان‌ها و زمستان‌هایی سرد و برفی را در زمستان‌ها تجربه می‌کند. در واقع تابستان‌های این شهر آنقدر گرم است که سخت بتوان بدون کولر آن را تحمل کرد. دمای معمول روزهای تابستانی بین ۳۰ تا ۳۳ درجه خواهد بود و دمای بالاتر از آن نیز بارها اتفاق می‌افتد.

این شهر زیبا شاید در زمره جاهای دیدنی روسیه نباشد اما شهری محبوب است که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و فعالیت‌های متنوعی از جمله گشت با کشتی کروز در رودخانه وولگا، طبیعت گردی، بازدید از ابنیه تاریخی، گشت و گذار در پارک‌های شهری و ... را می‌توان در آن‌جا تجربه کرد. وولگوگراد به "شهر قهرمان" نیز معروف است و گرمترین شهر روسیه به شمار می‌رود. جایی که بیش از ۳۴ هزار نفر در نبرد استالینگراد در جنگ جهانی دوم کشته شدند و در نهایت شهر را مقابل آلمانی‌ها حفظ کردند.

آستاراخان

آستاراخان (Astrakhan)شهری فوق‌العاده زیبا در جنوب رودخانه وولگا در طول زمستان سرمایی وحشتناک را به خود می‌بیند که در بعضی از روزها به -۲۰ درجه‌ی سانتیگراد می‌رسد. اما زمستان که تمام می‌شود، دیگر خبری از برف نیست، یخ‌ها آب می‌شوند و روزهایی گرم از راه می‌رسند که در دیگر جاهای روسیه به ندرت دیده می‌شود. میانگین دما در طول تابستان‌های آستاراخان به بیش از ۳۰ درجه رسیده و گاهی به ۴۰ درجه نیز می‌رسد و بعضی اوقات نیز بادهای شدید همراه گرما می‌شود.

خیلی‌ها سفر به روسیه را تنها به تور مسکو یا رفتن به سنت‌ پترزبورگ می‌دانند، ااما شهرهایی مثل آستاراخان، به عنوان گرمترین شهر روسیه زیبایی‌هایی معرکه دارند. کرملین آستاراخان از جمله زیباترین کاخ‌های این کشور است و مجسمه‌های شهری زیبایی از جمله مجسمه‌ی پیتر در آن‌جا به چشم می‌خورند. آن‌ها که اهل هنر هستند، می‌توانند به تماشای نمایش‌های زیبای باله و اوپرا در سالن با شکوه این شهر رفته و مسلمانان نیز می‌توانند از مسجد سفید که یکی از زیباترین مساجد روسیه است، بازدید کنند.

 

بهترین شهرهای روسیه برای سفرهای گروهی

دربنت

دربنت (Derbent) قدیمی‌ترین و گرمترین شهر روسیه است و محققان پیشینه‌ی آن را به قرن چهام قبل از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. این شهر در ساحل دریای خزر واقع شده و خیلی‌ها برای خلاص شدن از گرمای تابستانی آن، به شیرجه زدن در آب و آبتنی متوصل می‌شوند. دمای هوا در تابستان‌های این شهر، به طور میانگین ۳۵ درجه است و البته در زمستان‌ها نیز سرمای آنچنانی به خود ندیده و بارش برف پدیده‌ای نادر در آن‌جا محسوب می‌شود. این مکان با این که یک شهر کوچک ساحلی محسوب می‌شود، اما با توجه به این که مقاصد ساحلی بهتری هم در روسیه است، کم‌تر گردشگری را به خود می‌بیند. به غیر از چند بنای تاریخی نیز، چیز زیادی برای دیدن در آن‌جا وجود ندارد.

یوپاتوریا

یوپاتوریا  (Yevpatoria) یک مقصد ساحلی محبوب در روسیه، در غرب کریمه قرار گرفته و تابستان‌های گرم آن با جمعیت گردشگران داخلی و خارجی همراه است که برای شنا در سواحل این شهر به آن‌جا آمده و در ریزورت‌های متعدد آن‌جا اقامت خواهند داشت. دمای هوا در طول تابستان بین ۳۰ تا ۳۵ درجه است اما به لطف هوای خشک و نسیم خنکی که از دریا می‌آید، تحمل آن سخت نخواهد بود. از طرفی این مکان در زمستان نیز خیلی سرد نمی‌شود و عموما تابش آفتاب را در اکثر روزهای سال به خود می‌بیند. یوپاتوریا، گرمترین شهر روسیه و از آن دست شهرهایی است که عملا برای تفریحات آبی و گشت‌های دریایی باید به آن‌جا بروید. البته چند بنای زیبا در این شهر وجود دارد اما غیر از سواحل زیبای این شهر، کلاب‌ها و مراکز تفریحی آن‌جاست که می‌تواند شما را مشتاق رفتن به یوپاتوریا کند.

 

گرونزی

تابستان در پایتخت چچن، گرونزی (Grozny) بسیار گرم می‌شود و به طور میانگین دمای هوا ۳۵ درجه‌ی سانتیگراد است. همچنین در این ایام به ندرت باران می‌بارد و وزش بادهای شدید و بلند شدن گرد و خاک نیز چندین بار در طول تابستن انجام می‌شود. در واقع شرایط به گونه‌ای است که محلی‌ها تنها به واسطه‌ی کولر می‌توانند این گرما را تحمل کنند. جالب است بدانید که در همین شهر و در زمستان با همین بادهایی که می‌وزد، دمای هوا تا ۲۰ درجه زیر صفر نیز کاهش می‌یابد. گرونزی گرمترین شهر روسیه محسوب می‌شود و خیلی جای گردشگرپذیری نیست. البته چیز زیادی نیز برای عرضه ندارد. حتی مردم خود گرونزی نیز در طول تابستان، به سواحل روسیه می‌روند تا برای چند روز هم که شده از گرمای هوا در امان باشند.

 

 

۶ گالری معروف شهر کازان برای دیدن هنر معاصر روسیه

کیزیل

کیزیل پایتخت استان تووا در جنوب سیبری واقع شده و توامان هم یکی از گرم‌ترین نقاط روسیه به حساب می‌آید و هم یکی از سردترین بخش‌های این کشور کیزیل (Kyzyl) نام دارد. این سرزمین شمالی در زمستان به طور میانگین دمای زیر ۳۰ درجه را به خود می‌بینید اما به محض این که تابستان سر می‌رسد، ناگهان همه چیز تغییر کرده و دما با شیبی سریع به سمت گرم شدن می‌رود تا جایی که شما در بسیاری از روزها، دمای کم‌تر از ۳۰ درجه را مشاهده نخواهید کرد. کیزیل، گرمترین شهر روسیه در واقع به همین تغییر ناگهانی فصل‌هایش معروف بوده و از جمله مناطق خاص در روسیه به حساب می‌آید.

کیزیل کمی بیش‌تر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و شکل گیری آن به گذشته‌ای دور بر نگشته و در سال ۱۹۱۴ با نام بِلوتسارسک تاسیس شده است. فضای کلی شهری، شبیه به خیلی از شهرهای بدون پیشینه‌ای است که در دوران کمونیسم گسترش پیدا کرده‌اند و جز چند تندیس سنگی زیبا، چیز زیادی برای دیدن در آن‌جا وجود ندارد.

سوچی

سوچی (Sochi) برخلاف بسیاری از گزینه‌های لیست ما، یکی از شهرهای بسیار محبوب روسیه نزد گردشگران است و مهم‌تر این که هم در طول تابستان مسافر زیادی به خود می‌بیند و هم در طول زمستان، خیلی‌ها برای تفریحات برفی به آن‌جا می‌آیند. بسیاری از افراد تور سوچی را سفری به گرمترین شهر روسیه به حساب می‌آورند، چون دمای هوا در طول تابستان در این شهر، زیاد است و زمستان نیز ارتفاعات برفی‌اش، مهیای انواع ورزش‌های زمستانی می‌شود.

این شهر که در کرانه‌ی دریای سیاه قرار دارد، تنها در سه ماه تابستان برای شنا مناسب بوده و در همین روزها سواحلش پر می‌شود از خیل گردشگرانی که به آن‌جا می‌آیند. سوچی مملو از جاذبه‌هایتفریحی بوده و دارای پارک‌های سرسبز و زیباست و از طرفی کوه‌های قفقاز نیز طبیعتی دلنشین به آن‌جا اضافه کرده است.

 

۵ مکان دیدنی در مسکو

کراسنودار

تابستان در کراسنودار (Krasnodar) بیش از ۵ ماه طول می‌کشد و همان اوایل بهار دمای هوا به بالای ۲۰ درجه می‌رسد و در اواسط تابستان، خیلی روزها شما دمای هوای بالای ۴۰ درجه را نیز تجربه خواهید کرد. این چنین دمایی برای مردم روسیه واقعا نادر است. این شهر نیز به عنوان گرمترین شهر روسیه از جمله جاهایی است که خیلی در تیررس گردشگران نبوده و مسافران زیادی را در طول سال به خود نمی‌بیند. با این حال طبیعتی بسیار زیبا داشته که در جنوب روسیه و در جوار رودخانه‌ی کوبان واقع شده است. کراسنودار شهری بسیار زیباست که جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر دارد و دارای نقاط زیبا، مراکز خرید بزرگ، پارک‌های متعدد و خیلی چیزهای دیگر است و تازه می‌توانید، در رودخانه گردش کرده و یا به طبیعت جنگلی اطراف شهر بروید که مملو از آبشارها و رودها و دریاچه‌های کوچک است.

یوژنو

آخرین جایی که به شما معرفی می‌کنیم، شهری بسیار کوچک در داغستان است که در واقع شهری صنعتی‌ست که کارخانه‌های متعدد تولید روغن در آن‌جا به فعالیت مشغولند. شهر یوژنو  (Yuzhno) تنها کمی بیشتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و حق دارید اگر تا الان اسم این‌جا نیز به گوشتان نخورده است. دمای هوا در این گوشه از روسیه، در طول تابستان همیشه بیش از ۳۰ درجه بوده و البته بسیار خشک هم هست. این گرما از اواسط بهار آغاز می‌شود و در طول تابستان به اوج خود می‌رسد. یوژنو به عنوان گرمترین شهر روسیه، زمستان‌های سردی نداشته و به ندرت در آن‌جا برفی می‌بارد. در طول زمستان نیز هوا بهاری است و فقط چند روزی ممکن است دما به زیر ۵ درجه برسد. فضای کلی این شهر بیشتر کارگری بوده و اغلب کسانی که در آن‌جا زندگی می‌کنند، کسانی هستند که در کارخانه‌ها مشغول به کارند.

 

 

۷ مرکز خرید بزرگ و مجلل مسکو

۰۹ فروردین ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 11 شهریور 1402)

نظرات کاربران