قدیمی‌ترین شهرهای روسیه را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری روسیه
قدیمی‌ترین شهرهای روسیه را بشناسید

روسیه یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کشورهای جهان است که شهرهای زیبای بسیاری در خود دارد. اگر درگیری‌های این یک سال اخیر رخ نداده بود، مثل تمامی‌ سال‌های بعد از فروپاشی جماهیر شوروی، این کشور یکی از مهم‌ترین مقاصد توریستی جهان به شمار می‌رفت و هنوز هم خیلی‌ها برای بازدید از شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ به تور روسیه می‌روند. اما در نوشته امروز ما به دنبال معرفی مقاصد دیگری هستیم و می‌خواهیم قدیمی‌ترین شهرهای این کشور دیدنی را به شما معرفی کنیم. شهرهایی که از قرن‌ها پیش پایه گذاری شده و هنوز هم منزلگاه روس‌های بسیاری هستند.

 

اسمولنسک (Smolensk)، روسیه

اولین چیزهایی که در تاریخ روسیه از اسمولنسک نقل شده، به قرن نهم میلادی و سال ۸۶۲ بر می‌گردد که در آن زمان به مرکز سیاسی قبیله کریوینچی اختصاص داشته است. این شهر در سال ۸۸۲ به دست پرنس اولِگ از نووگرود فتح شده و در نهایت به بخشی از روسیه پیوست شده و قسمتی از ایلات کییوان می‌شود. این شهر حدودا ۳۶۰ کیلومتر از مسکو فاصله داشته و چندین بار در طول تاریخ، زمین جنگ بوده و ویرانی‌های زیادی به خود دیده است.

یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در اسمولنسک، قلعه‌ای به نام شهر است که ساخت آن به اواخر قرن ۱۶ میلادی بر می‌گردد. معمار معروف فئودور کُن یکی از زیباترین ابنیه منطقه را شکل داده است. کلیسای جامع این شهر نیز توانسته از جنگ‌های بزرگ جهانی جان سالم به در ببرد و در این میان چندین بنای تاریخی دیگر نیز هستند که می‌توانید در اسمولنسک به دیدنشان بروید.

 

محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در روسیه

موروم (Murom)، روسیه

موروم نیز از شهرهایی است که در قرن نهم میلادی به وجود آمده و با قرار گیری در کرانه‌ی رودخانه اوکا، یکی از زیباترین شهرهای این منطقه از روسیه به حساب می‌آید و زمانی یکی از مراکز تجاری بسیار مهم در دوران روسیه باستان به حساب می‌آمد. این شهر نه چندان بزرگ که جمعیت آن کم‌تر از ۱۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود، زیبایی منحصر به فردی دارد و چندین بنای تاریخی آن هنوز هم حفظ شده‌اند.

یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر، صومعه بشارت است که با بنای سیاه و سفید خود و گنبدهای کوچکش، ترکیبی از معماری گوتیک و روسی است و در نوع خود منحصر به فرد است. غیر از بنای مذهبی، چندین کلیسا و صومعه دیگر هم در موروم هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید به عمل آورید. در کنار این‌ها، مراکز طبیعی و خود رودخانه نیز جاذبه‌های گردشگری موروم به حساب می‌آیند.

روستوف ولیکی (Rostov Veliky)، روسیه

دیگر شهر قرن نهمی روسیه، روستوف ولیکی نام دارد که نام این شهر به معنی "روستوف کبیر" است که در منطقه‌ای ساخته شده بود که قبیله مریا در آن زندگی می‌کردند. این شهر البته در قرن نهم میلادی به بخشی از خاک روسیه الحاق شد و با این که نشانه‌های تاریخی از آن وجود ندارد اما احتمالا قبل از این تاریخ احداث شده است. این شهر در دوره‌های مختلف، جزو مدرن‌ترین و البته پر جمعیت‌ترین شهرهای روسیه تا قرن‌های آتی بوده است که البته در حال حاضر جمعیت بسیار کمی در آن زندگی می‌کند.

روستوف ولیکی یکی از شهرهای منطقه توریستی معروف "حلقه طلایی" بوده که از جمله مراکز توریستی خاص و محبوب در سفر با تور روسیه است. این شهر حدودا ۲۰۲ کیلومتر از شمال شرقی مسکو فاصله داشته و جاذبه‌های گردشگری متعددی از جمله دریاچه نرو، صومعه‌ها و کلیساهای متعدد و بسیاری مراکز طبیعی و فرهنگی در خود دارد.

 

۱۰ تجربه گردشگری در سفر به سنت پترزبورگ

ولیکی نووگرود (Veliky Novgorod)، روسیه

اولین نشانه‌ها از این شهر در طول تاریخ، به قرن نهم میلادی برمی‌گردد اما تاریخشناسان پیشینه‌ی شهر را قرن هشتم میلادی می‌دانند."نووگراد کبیر" یکی از شهرهای مهم در قلب روسیه باستان بوده و تا قبل از این که پایتخت به کیف برده شود، مرکز این کشور به حساب می‌آمد.

ایشن شهر در کنار رودخانه وولخوف قرار گرفته و تا دریاچه ایلمن فاصله‌ی چندانی ندارد که باعث می‌شود این دو جاذبه‌ی طبیعی مهم، در دسترس آن‌هایی باشد که از ولیکی نوگرود دیدن می‌کنند. البته شهر جاذبه‌های توریستی بسیار زیادی دارد که از ابنیه تاریخ از سده‌های مختلف تا تندیس‌ها و مجسمه‌ای عظیم و جذاب را شامل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ولیکی نووگرود، کرلمین این شهر بوده که تاریخ ساخت آن به ۱۴۳۳ میلادی برمی‌گردد.

آلوشتا (Alushta)، روسیه

این شهر به دستور جاستینیان اول -از امپراطوران بیزانتین- در قرن ششم میلادی ساخته شده بود و به آن آلوستون می‌گفتند که بعدها به یکی از مراکز دفاعی بسیار مهم در جنوب غربی شبه جزیره کریمه بلد شد. نام آلوشتا که این سال‌ها برای این شهر باستانی مهم به کار برده می‌شود در قرن ۱۵ میلادی بر روی آن قرار داده شد که البته برداشتی از نام اصلی‌اش است.

آلوشتا یک شهر بندی به حساب می‌آید که یکی از جاذبه‌های آن، تفریحات آبی، قایق سواری و تماشای چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبا است با این حال، این شهر باستانی، مراکز تاریخی خیلی زیادی برای دیدن دارد. در حال حاضر آلوشتا به عنوان یک شهر بندری محبوب و یکی از شهرهای توریستی مهم در این منطقه به فعالیت می‌پردازد و ریزورت‌ها و هتل‌های ساحلی زیادی در آن‌جا ساخته شده‌اند.

 

معرفی چهار رود مهم روسیه

سوداک (Sudak)، روسیه

سوداک را مردم عشایر آلانز در سال ۲۱۲ میلادی در این منطقه بنا کردند، منزلگاهی که در آن زمان به اسم سوگدایا شناخته می‌شد و در طول تاریخ مخصوصا در زمان قرون وسطا تغییرات بسیار زیادی را به خود دید. این شهر چندین بار به دست حکومت‌های مختلف بیزانتین، خازارس، کومانس، مغول‌ها و ... فتح شده و حاکمان آن تغییر پیدا کرد تا این که در زمان حکومت عثمانی‌ها بر آن (بین قرون ۱۵ تا ۱۸) نام سوداک بر آن گذاشته و به همین شکل باقی ماند.

سوداک هم شهری ساحلی است اما به اندازه آلوشتا توریستی نیست و بخش زیادی از جاذبه‌های آن، مربوط به ابنیه تاریخی است که در این شهر وجود دارد. از جذاب‌ترین آن‌ها نیز می‌توان به قلعه‌ی جنوسیس اشاره کرد که مربوط به قرون وسطی بوده و بر روی صخره‌ای زیبا رو به دریا ساخته شده است.

ایوپاتوریا (Yevpatoriya)، روسیه

چهار گزینه آخر لیست امروز ما همگی مربوط به قبل از میلاد مسیح هستند و ایوپاتوریا نیز در گذشته‌ی بسیار دور توسط کلونیست‌های یونانی و به نام کرکینیتیس در قرن ۵ قبل از میلاد مسیح بنا شده است و تا قرن ۲ پیش از میلاد نیز یکی از شهرهای تجاری مهم در منطقه بود تا این که سکاها آن را نابود کردند. این شهر از آن پس دوران افول خود را گذراند و حتی در قرون وسطا نیز صحبتی از آن نبود تا این که نام ایپاتوریا در سال ۱۷۸۳ برایش انتخاب شد.

این شهر بندری نیز این روزها میزبان توریست‌های متعددی بوده و جاذبه‌های تفریحی زیادی را در کنار مراکز تاریخی دارد که به گردشگران تور روسیه ارائه کند.

 

معرفی لذیذترین غذاهای خیابانی روسیه

فدوسیا (Feodosia)، روسیه

قدمت فدوسیا نیز به ۶ قرن پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد و از سال ۳۵۵ قبل از میلاد مسیح، بخشی ازپادشاهی بوسپوران به حساب می‌آمده. به طور کلی فدوسیا از قرن چهارم میلادی بعد از این که توسط هان‌ها مورد هجوم قرار گرفت و خرابی‌های زیادی را تجربه کرد، به زمین جنگی بین امپراطوری بیزانتین و خازارس بدل شد و برای سال‌ها جنگ و ویرانی را تجربه کرد. در نهایت هم قرن ۱۳ میلادی به دست مغول‌ها فتح شد.

فدوسیا شهری نسبتا کوچک است که دشت‌هایی سرسبز و زیبا دارد اما شاید بتوان نقطه قوت این شهر برای صنعت گردشگری را در ویرانه‌های تاریخی این سرزمین و چند بنای قدیمی‌اش به شمار آورد.

دِربِنت (Derbent)، روسیه

اگر چه اولین نشانه‌های تاریخی دربنت به ۶ قرن قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد اما مردم محلی اعتقاد دارند که شهرشان، قدمتی ۵ هزار ساله دارد. دربنت را با نام "دروازه‌ی کاسپین" نیز می‌شناسند که در واقع درست در محل تلاقی تمدن‌های شمالی و جنوبی و شرق و غرب قرار گرفته است. دربنت برای مدت‌ها شهری مسیحی بود که جزوی از قفقاز به حساب می‌آید اما از قرن هشتم و بعد از فتح به دست مسلمانان، به پایگاهی برای دین اسلام در منطقه بدل شد.

آن‌هایی که در سفر به روسیه، به دربنت می‌روند، بیشتر به بازدید از جاذبه‌های تاریخی این شهر مثل مقبری سنت گئورگی،  نماد نظامی، بخش قدیمی شهر قصر خانسکی و ... دیدن می‌کنند. البته این شهر چند ساحل زیبا نیز داشته و هتل‌های متعددی نیز در آن‌جا هستند که میزبانی عالی برای گردشگران به حساب می‌آیند.

 

تصاویری از دریاچه‌های رنگارنگ روسیه

کرچ (Kerch)، روسیه

و در آخر، قدیمی‌ترین شهر فعال روسیه، کرچ است که قدمت آن را مربوط به ۷ قرن قبل از میلاد مسیح می‌دانند. این شهر در گذشته‌های بسیار دور توسط کلونی‌های یونانی احداث شده و در سال‌های اوج خود، پایتخت پادشاهی بوسپورس و پادشاهی پونتوس به حساب می‌آمد اما در نهایت، هان‌ها به این سرزمین نیز حمله کرده و خرابی‌های زیادی به بار آوردند.

در دوران قرون وسطا، این شهر اسم‌های زیادی عوض کرد و در قرن ۶ و ۷ میلادی که بیزانتین‌ها به آن حکم‌رانی می‌کردند، بوسپور خوانده می‌شد. کارچ شهری بسیار زیباست و جدا از قدمتش، مناطق ساحلی دیدنی دارد که باعث شده این روزها به عنوان یکی از مقاصد گردشگری منطقه به حساب بیاید. در این بین چند بنای تاریخی نیز در این محل قرار گرفته‌اند که بازدید از آن‌ها نیز لذت بخش خواهد بود.

 

منبع

 

۱۱ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران