زیباترین کاخ‌های تاریخی در چین

جاذبه‌های گردشگری چین
زیباترین کاخ‌های تاریخی در چین

در کنار کلان‌شهرهای بزرگ و مدرن، طبیعت شگفت‌انگیز، غذاهای عجیب و مراکز خرید بزرگ و جذاب، تاریخ باشکوه و جاذبه‌های تاریخی، به تنهایی می‌تواند دلیلی برای رفتن به تور چین باشد. یکی از موارد جالب توجه و خاص در تاریخ چین، کاخ‌های پادشاهی هستند که بر خلاف بسیاری کشورها با این قدمت، اندک بوده اما هر کدام با وسواسی خاص ساخته شده‌اند و برای قرن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. از میان تمام کاخ‌هایی که در چند هزار سال تاریخ پادشاهی در چین ساخته شده، این ۵ مورد، مهم‌ترین‌ها به شمار می‌روند.

 

کاخ تابستانی (Summer Palace)، نزدیک پکن در چین

کاخ تابستانی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی پکن به حساب می‌آید که در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری از پایتخت قرار گرفته است و بزرگ‌ترین قصر در نوع خودش به حساب می‌آید و برای دیدن آن‌جا، یک نیم روز کامل خود را باید خالی کنید و از شهر خارج شده و از آن‌جا دیدن نمایید. البته بر خلاف بسیاری بناهای باستانی، ساخت کاخ تابستانی پکن خیلی به قرن‌ها قبل بر نمی‌گردد و در سال ۱۷۵۰ به دستور امپراطور کینگلونگ (Qinglong) ساخته شده است. البته بنای اصلی دو بار در سال‌های ۱۸۶۰ و ۱۹۰۰ به دست نیروهای خارجی نابود شد و چیزی که حالا می‌بینید، بازسازی بنا در سال ۱۹۱۲ است.

این بنای فوق‌العاده زیبا، زمانی به خاطر قرار گیری در محلی به آب و هوای عالی، مکانی برای استراحت و تعطیلات پادشاه و افراد نزدیک به او محسوب می‌شد اما حالا نه تنها یک جاذبه‌ی گردشگری بلکه یکی از چندین و چند میراث جهانی یونسکو در چین نیز به حساب می‌آید. جدا از ظاهر این بنای باشکوه، وجود باغ‌های زیبا به این محل، زیبایی منحصر به فردی داده است و مجموعه را چشم‌نواز کرده. بزرگی و وجود همین باغ‌هاست که باعث می‌شود، پیشنهاد کنیم تا زمان زیادی برای دیدن کاخ تابستانی خالی کنید تا با فراغ بال، در همه جا بگردید.

 

نکات فرهنگی جالب درباره مردم چین

یکی از بهترین راه‌ها برای بازدید از کاخ تابستانی، سوار شدن بر قایق‌هایی است که شما را اطراف کاخ می‌گردانند. همچنین به وسیله‌ی این قایق‌ها، امکان بازدید از معبدی که در یک جزیره‌ی کوچک قرار گرفته را نیز خواهید داشت. یک تئاتر تارخی یچینی نیز در محل کاخ وجود داشته که نوسازی شده است و در آن‌جا، نمایش‌های کلاسیک انجام می‌شود. ابنیه و محل‌های بسیار زیادی در خود کاخ و اطراف آن‌جا قرار گرفته‌اند که امکان بازدید از همه‌ی آن‌ها را در بازدید از این محل خواهید داشت، پس پیشنهاد می‌کنیم، اگر در تور چین به پکن رفتید، حتما سری به کاخ تابستانی بزنید.

کاخ پوتالا (Potala Palace)، لاسا در چین

کاخ پوتالا در سال ۱۶۴۵ میلادی به فرمان دالای لاما پنجم ساخته شد و زمانی مرکز دولت تبت به حساب می‌آمد. مجموعه‌ای فوق‌العاده زیبا که ۱۰۰ بالای شهر لاسا (Lhasa) و مشرف به آن‌جا ساخته شده بود و در حال حاضر رکورد مرتفع‌ترین قصر باستانی را در تمام دنیا از آن خود کرده است. کاخی که در ارتفاع ۳۷۵۰ متر بالاتر از سطح دریا ساخته شده و از جاذبه‌های تبت محسوب می‌شود و اغلب گردشگران، اگر فرصت حضور در لاسا و تبت را داشته باشند، حتما از این مکان نیز بازدید خواهند کرد.

 

راهنمای سفری رمانتیک با تور پکن

این مکان، یادواره‌ای مهم از تاریخ تبت است. جایی که هزاران هزار زائر را از سراسر چین و دنیا به حضور می‌پذیرفت و هنوز هم اهمیت ویژه‌ای نزد مردم جهان دارد. این کاخ بزرگ و باشکوه بیش از هزار اتاق در خود دارد و دیوارهایی که بنای را شکل می‌دهند، ضامتی به اندازه ۵ دارند و میانگین  این ضخامت در کل دیوارهای بنا به ۳ متر می‌رسد! همین دیوارهای سنگی بزرگ و ساختار مقاوم باعث شده تا در مقابل زلزله‌های صورت گرفته پایدار بماند و آسیبی جدی نبیند. بنایی که بالای صخره قرمز بنا شده و مشرف به کل منطقه است و از آن بالا، منظره‌ای زیبا را مشاهده خواهد کرد.

کاخ پوتالا در واقع به دو بخش کاخ قرمز و کاخ سفید تقسیم شده است. کاخ قرمز شامل چندین صومع بوده و به صورت کامل به مطالعه در باب بودیسم اختصاص داده شده است و مقبره دالای لاماهای قبلی نیز به حساب می‌آید. کاخ سفید را به نوعی باید بخش اداری این مجموعه به حساب آورد که قبلا منزلگاه ۱۰ دالای لامای مختلف بوده است. حتما به تماشای سقف طلایی کاخ قرمز بروید که در واقع از برنز و طلا کاری ساخته شده و جلوه‌ای بی‌نظیر دارد. در کل جزییات شگفت‌انگیزی در کاخ پولاتا وجود دارد که آن‌جا را با دیگر کاخ‌های تاریخی در چین متمایز می‌کند.

 

معروف‌ترین نقاط اینستاگرامی هنگ‌کنگ، چین

شهر ممنوعه (Forbidden City)، پکن در چین

درست در قلب شهر، شهر ممنوعه‌ای وجود دارد که یکی از مکان‌های خاص در کل چین به حساب آمده و تقریبا تمامی توریست‌هایی که در سفر به چین، به پایتخت می‌روند، از آن‌جا بازدید به عمل خواهند آورد. این مکان بزرگ‌ترین مجموعه کاخ در تمام دنیا به حساب آمده و یکی از میراث جهانی یونسکو نیز شناخته می‌شود. مجموعه‌ای که دور تا دور آن دیوار کشیده شده و تا چند دهه‌ی قبل که هنوز پادشاهان در آن زندگی می‌کردند، افراد عادی حق پا گذاشتن به آن‌جا را نداشتند و همین اسم شهر ممنوعه را برازنده‌ی آن‌جا کرده بود.

در بازدید از شهر ممنوعه چین تالار بزرگ وجود دارد که مهم‌ترین مکان‌ها در آن‌جا محسوب می‌شوند. این تالارها همگی بر روی تراس سه طبقه مرمری ساخته شده‌اند و نام‌های تالار عالی توازن،  تالار توازن میانی و تالار حفظ توازن برایشان برگزیده شده است. ساختار این سه تالار و دیگر بناهای شهر ممنوعه همگی در بطن خود، نشانه‌ها و مفاهیمی دارند که البته گفتن از آن‌ها در حوصله این نوشته نمی‌گنجد. اما این را در نظر داشته باشید که تالار عالی توازن جایی بوده که تخت پادشاهی اژدها قرار گرفته بود و با طراحی داخلی و دکور زیبایش، جایی برای فرمانروایی پادشاهان به حساب می‌آمد.

 

بهترین نقاط دیوار چین برای بازید

در کنار تمامی تالارها و ابنیه مختلف این مجموعه کاخ که برخی از آن‌ها به سبک و سیاق معماری کشورهای دیگر ساخته شده‌اند، چندین جاذبه‌ی مهم نیز وجود دارند که یکی از آن‌ها، گالری گنجینه‌هاست. جایی که می‌توانید در میان باغ‌های متعدد و بی‌پایان بگیردید، از یک موزه کوچک بازدید کنید و بیش از ۷ هزار متر باغ پادشاهی را مشاهده کنید. دیدنی‌های شهر ممنوعه پکن تمامی ندارد و هنوز هم تمامی این مجموعه به روی عموم باز نیست، با این حال چندین و چند ساعت زمان نیاز دارید تا تنها به بازدید از بخش‌های مهم این مجموعه کاخ بپردازید.

کاخ پادشاهی شنیانگ (Shenyang Imperial Palace)، شنیانگ در چین

درست در وسط شهر بزرگ و زیبای شنیانگ (Shenyang) کاخ پادشاهی بزرگی به همین نام وجود دارد که البته با نام کاخ موکدن (Mukden) نیز شناخته می‌شود. این بنای زیبا که در سال ۲۰۰۴ به خوبی نوسازی و مرمت شده، در سال ۱۶۲۵ میلادی ساخته و توسط امپراطوران دوره کینگ مورد استفاده قرار می‌گرفت. در واقع سه امپراطور اول این سلسله در آن‌جا اقامت داشتند و تا سال‌ها بعد نیز این مکان در اختیار دربار بود تا این که بعد از فروپاشی نظام پادشاهی در چین، به مرور آن‌جا تبدیل به موزه شد و حالا نیز گردشگران می‌توانند از آن‌جا بازدید به عمل بیاورند.

 

بهترین مقاصد پاییزی چین

یکی از نکات قابل توجه درباره کاخ شنیانگ وجود آثار مجموعه‌های بزرگ از آثار هنری فوق‌العاده ارزشمند در آن‌جاست. این آثار از خطاطی و کارهای مربوط به سرامیک تا حتی دست نوشته‌هایی از آثار ادبی تا نقاشی را شامل می‌شوند. همچنین وجود اشیا با ارزش از امپراطوران همچون شمشیر امپراطور نورچاکی و همچنین صندلی که امپراطور هوانگ هایجی آن را با شاخ گوزن ساخته بود، از دیگر چیزهایی هستند که با رفتن به کاخ شنیانگ، امکان بازدید از آن‌ها را خواهید داشت.

مساحتی که این مجموعه به خود اختصاص داده ۶۰ هار متر مربع است و در مجموعه ۳۰۰ بنا و ۲۰ حیاط برای آن در نظر گرفته شده است که آن‌جا را به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه قصرهای دنیا بدل کرده. تقسیم بندی این مجموعه نیز به سه بخش شرقی، غربی و میانی انجم می‌شود که در بخش میانی، دروازه‌ی بزرگ داکینگ واقع شده و تالار بزرگ چونگژنگ را می‌توان در آن‌جا دید. با توجه به فاصله‌ی ۷ ساعته شنیانگ از پکن، تعداد بازدیدکنندگان این بنای بزرگ و باشکوه، بسیار کم‌تر از شهر ممنوعه است اما با این حال، اگر توانستید در تور چین به دیدن آن‌جا بروید، حتما از بازدید از این محل، خاطره‌ای ماندگار و دلچسب را با خود سوغات خواهید برد.

گزینه‌ای متفاوت: معبد کنفسیوس (Confucian Temple)،  کوفو در چین

اگر چه این مکان از نظر اسم و رسم یک صر به حساب نمی‌آید، اما یکی از ابنیه باشکوه چین است که شبیه به قصرهای پادشاهی ساخته شده و از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شهر کوفو (Qufu) به حساب می‌آید و به همین دلیل، بد نبود در انتهای این نوشته، اشاره‌ای به آن‌جا داشته باشیم. معبد کنفسیوس در سال ۴۷۸ قبل از میلاد مسیح ساخته شده و گفته می‌شود، محل عبادت کنفسیوس -فیلسوف معروف چینی- بوده است که دارای ۱۳ بنای به هم چسبیده، ۵۳ ستون سنگی بزرگ و سالن‌های متعدد است که آن‌جا را به مکانی حیرت‌انگیز بدل کرده است.

 

سفر به شهر تاریخی شانتو در چین

تعداد سالن‌های این مجموعه به ۴۶۰ تا می‌رسد و خطاطی‌هایی از امپراطوران مختلف در آن‌جا نگهداری می‌شود و پادشاهان زیادی مخصوصا از دوره هان به آن‌جا مراجعه می‌کردند. این بنا بزرگ‌ترین معبد کنفسیوس در چین و دنیا به حساب می‌آید و هر ساله یک مراسم یادبود برای این مرد بزرگ در آن‌جا برپا می‌شود.

منبع ۱

منبع ۲

۲۳ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران