خرید در ۹ بازار پر جنب و جوش تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
خرید در ۹ بازار پر جنب و جوش تفلیس

خرید کردن همیشه به عنوان یک سرگرمی محبوب در بین گردشگران شناخته می‌شود. به خصوص اگر وقت اضافی در طول سفر خود داشته باشید گشت و گذار در بین مراکز خرید و یا بازاراهای محلی می‌‌توانند بسیار سرگر‌م‌کننده و دوست داشتنی باشند. از آنجایی که سفر به تور گرجستان این روزها یکی از قابل دسترس‌ترین مقاصد گردشگری برای مسافران ایرانی است در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا به معرفی جذاب‌ترین بازارهای تفلیس، پایتخت این کشور، بپردازیم. چنانچه شما نیز از عاشقان خرید هستید و در حال برنامه‌ریزی برای سفر به تفلیس هستید در این مقاله همراه ما باشید تا نگاهی کوتاه به بازارهای پر جنب و جوش در تفلیس برای خرید داشته باشیم.

 

۱. بازار درای بریج تفلیس، گرجستان (The Dry Bridge Market Tbilisi, Georgia)

درای بریج یکی از معروف‌ترین بازارهای تفلیس است که در فضای باز قرار داشته و بهترین مکان برای تماشا و خرید انواع عتیقه‌جات و دیگر آثار قدیمی شوروی است. همچنین در این بازار فرصت خرید صنایع دستی تفلیس و آثار هنری اصیل گرجی را خواهید داشت که عموما به عنوان سوغاتی یا یادگاری ترجیح داده می‌شوند. هر چیزی که در این بازار وجود دارد از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار بوده و جذابیت خاصی دارد. از جمله اشیا رایجی که در بازار درای بریج مشاهده خواهید کرد عبارتند از: مدال‌های جنگ، فرش‌های طرح گلیم، دوربین‌های فیلم دوران اتحاد جماهیر شوروی و ... .

  • آدرس: Dry Bridge (Mshrali Khidi), 9 March Park & Dedaena Park
  • ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر (بازدید در تعطیلات آخر هفته از ساعت ۱۱ صبح به بعد برای تنوع و بهترین فضا)

 

فستیوال‌های سنتی و فرهنگی گرجستان

 

۲. بازار دزرتر تفلیس، گرجستان (The Dezerter Bazaar Tbilisi, Georgia)

یکی دیگر از بازارهای پر جنب و جوش تفلیس که می‌توانید در آن طیف گسترده‌ای از محصولات گرجی را پیدا کنید، بازار دزرتر نام دارد. این بازار غرفه‌های متنوعی و وسیعی از میوه‌ها و سبزیجات تازه از سراسر کشور جمع‌آوری کرده و در اختیار خریداران قرار می‌دهد. به طوری که در حین گشت و گذار در آن شاهد مردم محلی خواهید بود که در حال خرید محصولات غذایی مثل پنیر محلی، گوشت‌های پخته شده، ادویه‌جات، ترشیجات، گیاهان و غیره هستند. پس اگر دوست دارید تا با محصولات محلی و خوراکی‌های خاص گرجستان آشنا شوید و از نزدیک طعم لذیذ آن‌ها را بچشید این بازار مکان عالی برای شما خواهد بود.

  • آدرس: Abastumani Street (near Dinamo Stadium)
  • ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۵ بعد از ظهر

 

۳. بازارهای میدان ایستگاه و بازار طلای تفلیس، گرجستان (Station Square markets & Tbilisi Gold Market Tbilisi, Georgia)

مورد بعدی از بازارهای جذاب و دیدنی تفلیس، بازارهای میدان ایستگاه و بازار طلای این شهر هستند. به طوری که بازارهای بیرونی اطراف میدان ایستگاه با بازار ادغام شده و تا استادیوم و ایستگاه راه‌آهن امتداد می‌یابند. همچنین یک بازار پوشاک پر طرفدار نیز در میدان ایستگاه و در زیرگذر عابر پیاده وجود دارد که با رفتن به این مکان فرصت بازدید از آن را نیز خواهید داشت. اگر نیاز به خرید لباس یا کفش گرم زمستانی دارید، یا به دنبال لباس های دست دوم و جواهرات قدیمی هستید این بازار مکان فوق العاده‌ای برای شما خواهد بود. البته توجه داشته باشید که این بازار در اغلب ساعات کاری خود شلوغ بوده و اگر علاقه‌ای به حضور در مکان‌های شلوغ ندارید بهتر است از رفتن به آن صرف نظر کنید.

علاوه بر آن در قسمت پایین ایستگاه راه‌آهن، بازار طلای تفلیس به چشم می‌خورد که مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از جواهرات است و طلاها را به فروش می‌رسانند. علاوه بر طلا، میناکاری سنتی گرجستانی را نیز در آنجا پیدا خواهید کرد. پس اگر به دنبال سوغاتی‌های گران قیمت و ارزشمند هستید، توصیه می‌کنیم فرصت رفتن به این بازار را در سفر به تفلیس از دست ندهید.

  • آدرس: Tbilisi Central Railway Station
  • ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا نیمه شب

 

تفریحات رنگارنگ در سفر پاییزه به تفلیس

 

۴. بازار اوربلیانی تفلیس، گرجستان (Bazari Orbeliani Tbilisi, Georgia)

بازاری اوربلیانی که به تازگی در تفلیس بازگشایی شده، یک بازار بسیار زیبای سرپوشیده است که در میدان اوربلیانی قرار داشته و تجربه بسیار متفاوتی از گشت و گذار در بازارهای این شهر را ارائه می‌دهد. البته ساختمان کنونی به عنوان یک بازار مواد غذایی سابقه طولانی دارد و تاریخ تاسیس آن به سال ۱۸۸۶ برمی‌گردد. بنابراین در بازدید از آن فرصت تماشای یکی از بناهای تاریخی تفلیس را نیز خواهید داشت. اگر به دنبال سوغاتی یا هدایای خوراکی هستید، اینجا مکانی عالی برای یافتن محصولات غذایی محلی گرجی است. مخلوط آجیکا و ادویه، شراب و چاچا گرجی، میوه‌های خشک و چرچخلا، عسل محلی تنها گوشه‌ای از محصولاتی هستند که در این بازار فرصت خرید آن‌ها را خواهید داشت. در طبقه بالا بازار اوربلیانی، یک فودکورت فانتزی با ده‌ها غرفه، کافه و رستوران مختلف وجود دارد که انواع غذاهای گرجی و بین المللی را ارائه می‌دهند.

  • آدرس: Vekua Street
  • ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا نیمه شب

 

۵. بازار کشاورزان ناوتلوگی و بازار گل تفلیس، گرجستان (Navtlugi Farmers’ Market & Flower Market Tbilisi, Georgia)

بازار ناوتلوگی که با نام بازار آکا سامگوری نیز شناخته می‌شود در حومه شرقی تفلیس قرار داشته و یکی دیگر از گزینه‌های پر جنب و جوش برای خرید در تور گرجستان به حساب می‌آید. این در اصل یک نسخه بزرگتر و البته محلی‌تر از بازار دزرتر در تفلیس است. بسیاری از فروشندگان در اینجا محصولات تازه‌ای را که از مزارع خود برداشت کرده‌اند، را می‌فروشند. به همین دلیل قیمت‌ها در مقایسه با کیفیت بسیار بالای محصولات بسیار پایین است.

محصولاتی نظیر میوه‌ها، سبزیجات و آجیل به صورت عمده در این بازار در دسترس هستند. همچنین تماشا و البته خرید ادویه‌ها، ترشیجات، چرچخلا و دیگر تنقلات محبوب گرجستان در این بازار می‌تواند برای گردشگران بسیار سرگرم‌کننده باشد. علاوه بر موارد فوق قهوه تازه آسیاب شده، لوازم خانگی و لباس نیز در این بازار فروخته می‌شوند. بازار کشاورزان ناوتلوگی و بازار گل تفلیس به اندازه دیگر گزینه‌های معرفی شده توریستی نبوده و اغلب مملو از افراد محلی هستند.

  • آدرس: Ketevan Tsamebuli Avenue (near Samgori metro station)
  • ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا نیمه شب

 

جذاب‌ترین فعالیت‌ها در تفلیس

 

۶. لیلو مال تفلیس، گرجستان (Lilo Mall Tbilisi, Georgia)

اگر در مسیر بزرگراه تفلیس به سمت منطقه شراب کاختی حرکت می‌کنید، درست از کنار مرکز خرید لیلو عبور خواهید کرد. این یک بازار غول پیکر در فضای باز است که بدون اغراق می‌توان آن را بزرگترین بازار در گرجستان و احتمالاً بزرگترین در کل منطقه قفقاز دانست. در این بازار اغلب محصولات از چین، ترکیه و خاورمیانه وارد می‌شود و مردم کشورهای همسایه برای خرید لباس به اینجا می‌آیند. لیلو مال تفلیس از بخش‌های مختلف اعم از مغازه‌های سرپوشیده و غرفه‌های فضای باز تشکیل شده است. شما می‌توانید هر چیزی را از لوازم جانبی گرفته تا صنایع دستی، گیاهان و پوشاک را در این بازار پیدا و خریداری کنید. بازار لیلو مال به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که با تابلوهای اطلاعاتی بزرگ علامت‌گذاری شده‌اند. بنابراین برای اینکه مسیر را گم نکنید توصیه می‌شود که همواره توجه‌تان به تابلوها باشد. لیلو مال تفلیس به داشتن قیمت‌های پایین و چانه‌زنی سخت‌اش معروف است.

  • آدرس: Kakheti Highway (just past the airport)
  • ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر (دوشنبه، پنجشنبه و یکشنبه روزهای عمده فروشی هستند)

 

۷. بازارهای کریسمس در تفلیس، گرجستان (Christmas markets in Tbilisi Tbilisi, Georgia)

در کنار بازارهای دائمی فوق که همواره در تفلیس برقرار هستند، در سفر به این شهر شاهد بازارهایی خواهید بود که با توجه به مناسبت‌ها یا جشنواره‌های خاصی دایر می‌شوند. یکی از پرجنب و جوش‌ترین این موارد، بازارهای کریسمس و جشن سال نو در گرجستان است که در ماه‌های دسامبر تا ژانویه برگزار می‌شوند. این بازارها که عموما در مناطق توریستی شهر مثل میدان اربلیانی، پارک ددنا و در امتداد خیابان روستاولی تفلیس برپا شده و شامل غرفه‌هایی هستند که صنعت‌گران محلی در آن‌ها به فروش سوغاتی‌های گرجستان و هدایا به مناسبت سال نو میلادی مشغول می‌شوند. همچنین در اطراف اغلب این بازارها رستوران‌های خیابانی برپا شده و خوراکی‌های مخصوص شب‌های کریسمس و ژانویه را می‌فروشند.

 

۸. بازارهای خیابانی اِستال تفلیس، گرجستان (STALL Street Markets Tbilisi, Georgia)

یکی دیگر از بازارهای پر جنب و جوش در تفلیس که به صورت فصلی برگزار می‌شود، بازارهای خیابانی اِستال است. این بازار معمولاً در طول ماه‌های سپتامبر و اکتبر برگزار شده و میزبان غرفه‌های رنگارنگ خرید در امتداد خیابان روستاولی است. در بازار STALL شاهد گرد هم‌ آیی هنرمندان و سازندگان محلی خواهید بود که با حضور در کنار هم این بازار را تشکیل می‌دهند.

 

جذاب‌ترین عکس‌ها از گرجستان

 

۹. بازارهای عید پاک تفلیس، گرجستان (Easter markets Tbilisi, Georgia)

آخرین مورد از بازارهای پرجنب و جوش تفلیس که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، بازارهای عید پاک است. عید پاک یک جشن مهم در گرجستان است که آداب و رسوم و سنت‌های قدیمی و مخصوص خود را دارد. این عید در اوایل بهار برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در ماه‌های آوریل تا مه در بازارهایی که در راستای این مناسبت برپا می‌شوند حضور پیدا کنند. این بازارها اغلب حالت خیابانی داشته و در مناطق مختلف شهر قابل مشاهده هستند. از جمله محصولاتی که در این بازارها فروخته می‌شوند لوازم عید پاک نظیر گل‌های بنفش تازه، تخم‌مرغ‌های رنگی، رنگ‌های پودری، تکه‌های کوچک سبزه گندم و دیگر تزئینات سنتی عید پاک هستند.

 

جذابیت‌های خاص گرجستان

 

به عنوان یک نکته مهم توجه داشته باشید که آدرس و ساعات کاری بازارهای فصلی در تفلیس متغیر بوده و در دوره‌ای بسته به شرایط متفاوت خواهند بود. چنانچه قصد حضور در این بازارها را دارید، می‌توانید راهنمایی‌های لازم را از مردم محلی دریافت کنید.

 

منبع

 

۲۸ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران