معرفی محبوب‌ترین معابد در بمبئی

جاذبه‌های گردشگری بمبئی
معرفی محبوب‌ترین معابد در بمبئی

بمبئی پایتخت اقتصادی و تجاری هند بوده و همچنین بعنوان "شهری که هرگز نمی‌خوابد" نیز شهرت دارد. زندگی پرشتاب در این کلان شهر، توسط چندین معبد آرام تعدیل می‌شود که با معماری منحصر به فرد، ارزش‌های مذهبی و فرهنگی خود، آرامش مورد نیاز را به مردمان این خطه هدیه می‌دهند. این معابد بسیار زیبا، همچنین از معماری باشکوه باستانی برخوردارند. اگر با تور هند به بمبئی سفر می‌کنید، توصیه می‌کنیم حتما سری بزنید به محبوب‌ترین معابد این شهر و با گوشه‌ای از تاریخ و عرفان این خطه آشنا شوید.

 

مومبادوی در بمبئی (Mumbadevi)

شهر بمبئی، نام خود را از یکی از قدیمی‌ترین معابد آن یعنی معبد Mumbadevi وام گرفته است. این معبد، یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های مقدس برای بازدید در تور هند است که به عبادت الهه دورگا اختصاص یافته است. بنابر یک باور باستانی، این الهه، حامی جوامع بومی بمبئی مانند جامعه کشاورزی، ماهیگیران و کولیان است.

گفتنی است این بنا، در سال ۱۶۷۵ ساخته شد و بت الهه این معبد همراه با جواهرات سنتی و تاج تزئین شده که در بالای یک محراب زیبا قرار گرفته است. این بت از سنگ سیاه ساخته شده، در حالی که صورت او به رنگ نارنجی است. در داخل مجموعه معبد، مجسمه خدایان دیگری نیز قرار گرفته‌اند. انبوهی از علاقمندان، در روزهای سه شنبه از معبد دیدن می‌کنند و معتقدند این روز برایشان شگون دارد. اما بطور کلی این معبد از سه شنبه تا یکشنبه، از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ بعدازظهر و از ساعت ۱۶ تا ۲۱ پذیرای مخاطبان است.

 

 بهترین کافه‌های بمبئی را بشناسید

آدرس: 45/47Dhanji St, Mumbadevi Area, Kalbadevi, Mumbai, Maharashtra 400003, India

 

ماهالاکشمی در بمبئی (Mahalakshmi)

این معبد، یکی از پربازدیدترین مکان‌های مذهبی در بمبئی است که به پرستش سه الهه لاکشمی، ساراسواتی و کالی اختصاص یافته است. هر ۳ بت این معبد، روی تخت‌های زیبایشان نشسته‌اند و با زیورآلات طلایی تزئین شده‌اند. این بنا، در سال ۱۸۳۱ توسط یک تاجر هندو ساخته شد. اینجا در عین حال، چشم‌اندازهایی بی‌بدیل از مناظر مسحورکننده دریا را ارائه می‌دهد و در بین گردشگران تور هند و مردم محلی بسیار محبوبیت دارد.

همچنین باید گفت این اثر از معماری زیبایی برخوردار است، به ویژه نمای ورودی معبد که تماما از سنگ تراشیده شده شکل گرفته و چشمان مخاطبان را خیره می‌کند. یکی دیگر از نکات برجسته این معبد، بلوک چوبی پیچیده شده در پارچه ابریشمی است که روبروی مجسمه شیر در داخل سالن قرار دارد. گفتنی است این معبد، در طول جشنواره ناواراتری بسیار پرجنب و جوش می‌شود و مردمان علاقمند، فوج فوج برای بازدید و شرکت در مراسم به اینجا می‌آیند. در ضمن این مکان، همه روزه از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۲۲ باز است.

آدرس: Bhulabhai Desai Marg, Mahalaxmi West, Cumballa Hill, Mumbai, Maharashtra 400026, India

 

سیدیوینیاک در بمبئی (Siddhivinayak)

یکی از مقدس‌ترین و تاریخی‌ترین مکان‌های دیدنی بمبئی، معبد Siddhivinayak است که در منطقه پرابها دوی بمبئی قرار دارد. اعتقاد بر این است که تمام خواسته‌های زائرانی که از این مکان مقدس بازدید می‌کنند، برآورده می‌شود. خصوصا سه شنبه‌ها اینجا بسیار شلوغ می‌شود، زیرا گفته می‌شود این روز برای زیارت از این بنا خوش یمن است.

این معبد که در سال ۱۸۰۱ ساخته شد، یکی از معابد آشتاوینایاک ماهاراشترا و یکی از معروف‌ترین معابد هند به شمار می‌رود و به عبادت خداوند گانشا اختصاص یافته است. بعلاوه تمثالی از همسرانش، یعنی Siddi و Riddhi نیز در اینجا در نظر گرفته شده‌اند. جالب است بدانید این معبد، ثروتمندترین معابد هند بوده و سالانه ۲۵ کرور کمک مالی دریافت می‌کند. همچنین دارای معماری منحصر به فرد با تصاویری از خدایانی است که بر روی درب‌های چوبی حک شده‌اند و سقف محراب نیز، از صفحات طلا ساخته شده است.

در نهایت باید گفت معبد، در تمام روزهای هفته باز است. ساعات بازدید چهارشنبه تا دوشنبه، از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۲۲ و روزهای سه شنبه، از ساعت ۳:۱۵ صبح تا ۲۲ است.

 

لوکس‌ترین هتل‌های بمبئی: قسمت اول

آدرس: 2R8J+P4J, SK Bole Marg, Prabhadevi, Mumbai, Maharashtra 400028, India

 

بابلناث در بمبئی (Babulnath)

این معبد، یکی از باشکوه‌ترین معابد شیوا در بمبئی است. این بنا بر روی یک تپه، بسیار نزدیک به Girgaon Chowpatty قرار دارد. این معبد، به شکل کایلاش پاروات ساخته شده و اعتقاد بر این است که محل اقامت شیوا است. معماری باشکوه این بنا، هر بیننده‌ای را مجذوب زیبایی آن می‌کند. این اثر در قرن دوازدهم توسط پادشاه Bhimdev II تقدیس شد، اما به مرور زمان از بین رفت. در سال ۱۷۸۰ چهار بت معبد یعنی لرد شیوا، پارواتی، گانشا و هانومان دوباره کشف و بازسازی شدند.

این بنا، در روزهای دوشنبه بیشتر مورد بازدید مردم قرار می‌گیرد، زیرا این روز بعنوان روز عبادت شیوا در نظر گرفته می‌شود. بازدید از این معبد در روزهای دوشنبه، از ساعت ۴:۳۰ صبح تا ۲۳:۳۰ و سه شنبه تا یکشنبه، از ۵ صبح تا ۲۲ شب امکانپذیر است.

آدرس: 16,Babulnath Rd, Charni Road, Babulnath, Dadi Sheth Wadi, Malabar Hill, Mumbai, Maharashtra 400007, India

 

والکشوار در بمبئی (Walkeshwar)

معبد Walkeshwar، یکی از پربازدیدترین مکان‌ها در بمبئی است که از اهمیت تاریخی، فرهنگی و معماری بسیار بالایی برخوردار است. اینجا یکی از قدیمی‌ترین معابد بمبئی بوده و به عبادت لرد شیوا، در نزدیکی حوض بانگانگا اختصاص داده شده است. این معبد، ۱۰۵۰ سال پیش در تپه مالابار ساخته شد و نام آن از کلمه "Valuka-Ishwar"، به معنای پروردگار شن گرفته شده است.

افسانه‌ها بیان می‌کنند که لرد راما در مسیر خود به لانکا، از این مکان دیدن کرد. زیرا می‌خواست شیوا را که از شن ساخته و برای انجام نماز در این معبد نصب کرده بود، پرستش کند.

این معبد در شب‌های ماه کامل، بیشترین جمعیت بازدیدکنندگان را به خود می‌بیند و همچنین مرکز مهمی برای میزبانی جشنواره‌های موسیقی کلاسیک هندوستانی به شمار می‌آید. در ضمن در صورت تمایل برای آشنایی با سایر جشنواره‌های این شهر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله جذابترین فستیوال‌های بمبئی را نیز مطالعه کنید. در نهایت علاقمندان می‌توانند در روزهای دوشنبه تا جمعه، از ساعت ۶ صبح تا ۲۰ از این معبد جذاب دیدن کنند.

 

۷ رستوران مشهور بمبئی در بین ستاره‌های بالیوودی

آدرس: 40,Banganga Cross Ln, Teen Batti, Malabar Hill, Mumbai, Maharashtra 400006, India

 

ایسکون در بمبئی (ISKCON)

معبد ISKCON، توسط بنیانگذار جنبش حار کریشنا در سال ۱۹۷۸ ساخته شد. اینجا، یکی از زیباترین مکان‌ها برای جستجوی آرامش و معنویت در شهر محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بنا، این است که چندین حیوان و پرنده مانند طاووس، میمون و گاو در آن زندگی می‌کنند و پناهگاهی امن برای رشد آنهاست.

به لحاظ طراحی باید گفت نمای معبد، از سنگ مرمر سفید زیبا تراشیده شده است. در حالی که فضای داخلی، با نقاشی‌های دستی آراسته شده که افسانه‌های کریشنا و به ویژه عشق الهی کریشنا و رادا را به تصویر می‌کشند. معبد همچنین بعنوان یک مرکز مراقبه عمل می‌کند که در آن، زائران می‌توانند پس از فعالیت‌های هیجان‌انگیز در بمبئی، زمانی را در آرامش بگذرانند.

در داخل مجموعه معبد، یک سالن نمایش، یک کتابخانه، یک رستوران و مهمانخانه نیز خواهید یافت. بعلاوه رستوران این بنا در روزهای خاصی، غذای رایگان به افراد فقیر ارائه می‌دهد.  گفتنی است ISKCON بمبئی، هزاران گردشگر و مردم محلی را در طول سال جذب می‌کند. بعلاوه این معبد در تمام روزهای هفته، از ساعت ۵:۴۵ صبح تا ۱۹:۴۵ بعدازظهر باز است.

آدرس: Hare Krishna Land, Juhu, Mumbai (Bombay) 400049, India

 

بالاجی در بمبئی (Balaji)

معبد بالاجی در نرول، بر روی یک تپه، بسیار نزدیک به ایستگاه راه آهن واقع شده است و شباهت زیادی به معبد بالاجی در تیروپاتی دارد. این معبد، بسیار مورد احترام جامعه هند جنوبی این منطقه است. گفتنی است معبد در تمام روزهای هفته، از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ساعت ۲۱:۳۰ به روی علاقمندان باز است.

در داخل این مجموعه، معابد دیگری وجود دارند که به پرستش خدایان مختلف مانند رامانوجا، روکمینی، لاکشمی، راما، لاکشمان و هانومان اختصاص یافته‌اند. معبد بالاجی در سال ۱۹۹۰ توسط مدیر افلاک‌نمای نهرو، S. Venkata Varadan افتتاح شد. این معبد همچنین دارای باغ‌ها و یک گوپورام به ارتفاع ۶۰ فوت و یک ورودی وسیع و پرآذین است.

 

بازدید از دروازه هند، نماد شهر بمبئی

آدرس: Kandivali West,Sector No 7 Charkop, Kandivali West, Mumbai, India

 

سوامینارایان در بمبئی (Swaminarayan)

اینجا، یکی از قدیمی‌ترین و مذهبی‌ترین مکان‌های بمبئی بوده و بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و به پرستش کریشنا اختصاص یافته است. این معبد ابتدا در سال ۱۸۶۳ ساخته شد، اما در سال ۱۹۰۳ مورد بازسازی قرار گرفت. نمای داخلی و خارجی این بنا، به زیبایی با طرح‌های پیچیده تراشیده شده است. بالای معبد، سه گلدسته قرار دارند و گنبد با نقاشی‌هایی از افسانه کریشنا و رادا تزئین شده است. در جشنواره جانمشتمی و رام نوامی، مشتاقان و بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر کشور در این مکان حضور می‌یابند. در ضمن باید گفت این معبد در تمام روزهای هفته، از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۲ و از ساعت ۱۶ تا ۲۰:۳۰ به روی علاقمندان باز است.

آدرس: Swaminarayan Chowk, Opp. Dadar(CR) Station, Mumbai 400014, Maharashtra, India.

 

مینی ساباریمالا در بمبئی (Mini Sabarimala)

این معبد، یکی از مقدس‌ترین مکان‌های دیدنی در بمبئی است. این مکان، به لرد آیاپا تقدیم شده و در بالای صخره‌ای در Kanjurmang قرار دارد. اینجا شباهت زیادی به معبد ساباریمالا در کرالا دارد و تنها معبد آیاپا در خارج از کرالا است. با این حال، بر خلاف معبد کرالا، این معبد کوچک را می‌توان در تمام مواقع سال بازدید کرد. گفتنی است علاقمندان می‌توانند در تمام روزهای هفته، از ساعت ۴:۴۵ صبح تا ۱۱:۰۰ و از ساعت ۱۶:۳۰ بعدازظهر تا ۲۱ از این مکان دیدن کنند.

 

۶ مکان عالی در بمبئی برای یک قرار عاشقانه

آدرس: 4WMC+7JF, New Colony, Kanjurmarg West, Bhandup West, Mumbai, Maharashtra 400078, India

 

بابو آمیچاند پانالال آدیشوارجی جین در بمبئی (Babu Amichand Panalal Adishwarji Jain)

این معبد، یکی از مشهورترین معابد بمبئی است و در سال ۱۹۷۰ ساخته شده است. این بنا به دلیل معماری باشکوه و حکاکی‌های مرمری شهرت دارد و همین عامل، بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی این مکان جذب می‌کند. برجسته‌ترین ویژگی معبد، مجسمه‌های فیل حکاکی شده در ورودی و سقف‌ها هستند. معبد همچنین بت‌های لرد گانشا و برخی دیگر از تیرتانکاراهای جین را در خود جای داده است. گفتنی است این بنا در تمام روزهای هفته، از ساعت ۵ صبح تا ۲۱ پذیرای مشتاقان است.

آدرس: 97,Ridge Rd, Walkeshwar, Malabar Hill, Mumbai, Maharashtra 400006, India

 

ماتا وایشنودوی در بمبئی (Mata Vaishnodevi)

این معبد در بمبئی، تقریبا یک کپی کامل از معبد معروف Vaishnodevi در جامو است. این بنا، درست در وسط شهر واقع شده و بازدید از آن تجربه منحصر به فردی را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد. برای بازید از معبد اصلی، زائران باید پای پیاده از میان یک غار عبور کنند و از نهرهای آب گذشته و به فضای داخلی این بنا برسند. در اینجا، شاهد بت دیوی خواهید بود که بسیار شبیه به بت جامو است. در نهایت باید گفت این معبد در تمام روزهای هفته، از ساعت ۵ صبح تا ۱۲ ظهر و از ساعت ۱۶ تا ۲۱ پذیرای علاقمندان است.

 

آشنایی با ۵ موزه‌ فرهنگی در بمبئی

آدرس: Subhash Ln, Malad, Primal Nagar,, Malad East, Mumbai, Maharashtra 400097, India

 

شیردی سای بابا در بمبئی (Shirdi Sai Baba)

این مکان عبادی، یادبودی از سای بابای مقدس به شمار می‌آید. وی یکی از شناخته شده‌ترین قدیسان هند بود و به فداکاری و بخشش بسیار به فقرا معروف بود. این امر، باعث احترام زیادی برای او شد و مورد پرستش همه اقشار جامعه قرار گرفت.

مجموعه معبد، در عرض ۲۰۰ متر مربع گسترده شده و علاوه بر زیارتگاه سای بابا، معابد دیگری را نیز در خود جای داده است. این معبد، یکی از غنی‌ترین معابد در هند است که کمک‌های مالی آن ممکن است از یک میلیارد روپیه در سال فراتر رود. علاقمندان می‌توانند همه روزه، از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۲۲ به این مکان مراجعه کنند.

آدرس: Shirdi Taluka, Ahmednagar State, Maharashtra, Mumbai, India

 

شانی شینگناپور در بمبئی (Shani Shingnapur)

شانی شینگناپور، روستای کوچکی در نزدیکی شیردی بوده و محل عبادت لرد شانیدف است. اعتقاد بر این است که بت لرد شانیدف در این معبد Jagrut Devasthan است، به این معنی که خدا هنوز در بت اقامت دارد. یک واقعیت جالب در مورد این دهکده این است که در و پنجره ندارد. زیرا اعتقاد بر این است که لرد شانیدف، از آنها در برابر هر دزدی یا جنایات دیگری محافظت می‌کند. گفتنی است هر روز، هزاران نفر از معبد بازدید می‌کنند و ساعات بازدید از ۵:۳۰ صبح تا ۲۲ است.

 

معرفی خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی بمبئی

آدرس: Soni village, Ahmednagar Taluka, Maharashtra, Mumbai, India

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۵ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران