۸ شهر غذایی مهم چین را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری چین
۸ شهر غذایی مهم چین را بشناسید

چین کشوری پهناور است که غذای محلی آن در نقاط مختلف از بسیاری جهات متفاوت خواهد بود. خیلی از کسانی که به تور چین می‌روند، دوست دارند از غذاهای اصیل مردم این کشور میل کنند و طعم واقعی غذاهای چینی را بچشند. برای چشیدن بهترین‌ها، ۸ شهر همیشه پیشنهاد می‌شود که هر کدام از آن‌ها نیز ویژگی‌های منحصر به خود را دارند. شهرهایی که امروز آنها را به شما معرفی می‌کنیم و از فرهنگ غذایی هر کدام و غذاهای محلی که می‌توانید در آن‌جاها بخورید برایتان می‌گوییم.

 

هنگ کنگ (Hong Kong)، چین

اگر درگیری‌هایی که در سال‌های اخیر رخ داد نبودند، هنگ کنگ برای سال‌های بسیاری محبوب‌ترین مقصد گردشگری در جهان به شمار می‌آمد. این بخش از چین مملو از جاذبه‌های گردشگری متنوع، پارک‌های تفریحی بزرگ و البته مراکز خرید شیک و لوکس است. مردم محلی هنگ کنگ به پخت غذاهای کانتونی رقبت دارند و غذاهایی که سریع آماده می‌شوند، در هنگ کنگ بسیار پرطرفدار است.

 

معروف‌ترین نقاط اینستاگرامی هنگ‌کنگ، چین

چیزی که از نظر غذایی در سفر به هنگ کنگ تجربه خیلی شبیه به غذاهای غربی یا حتی غذاهای معروف چینی است که در غرب به فروش می‌رسد. غذاهای هنگ کنگی در بیشتر اوقات کمی مزه‌ی شیرین دارند، گوشت‌های دریایی طرفداران زیادی در این منطقه داشته و البته دیم سام (dim sum) نیز غذای محبوب همه به شمار می‌رود. این را هم نباید فراموش کرد که به طور کلی هنگ کنگ برای عاشقان غذا، مکانی ایده‌آل است. این مکان به خاطر حجم بالای گردشگران، دارای رستوران‌های ارزان و گران بسیار زیادی از کشورهای مختلف بوده و انواع غذای ژاپنی، کره‌ای، انگلیسی و ... را می‌توانید در آن‌جا به وفور پیدا کنید.

پکن (Beijing)، چین

پایتخت چین، برای بسیاری از توریست‌هایی که به این کشور سفر می‌کنند، پایتخت غذایی چین نیز به حساب می‌آید. خیلی از غذاهای نمادی چین مثل اردک پکینگ را می‌توانید در این شهر با کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلف امتحان کنید. البته اردک کبابی در گذشته یک غذای شاهانه به حساب می‌آمد اما حالا هم در رستوران‌های گران و هم در دکه‌های غذاهای خیابانی چین به فروش می‌رسد. به طور کلی، بسیاری از غذاهایی که مردم در پکن درست می‌کنند، مختص به این منطقه بوده و غذاهای جینگ نام دارند.

 

عجایب هفتگانه چین

در شمال و شمال شرق چین، گندم به وفور پیدا می‌شود، برعکس خیلی جاهای این کشور که کشت برنج بیشتر است. به همین دلیل غذاهایی که بر پایه آرد گندم است نیز زیاد می‌بینید، مثل نان گندم، دامپلینگ‌های معروف چینی و چیزهایی از این دست. هر چند در همه‌ی این غذاها آن پیچش و تاثیر مردم شمال شرق چین کاملا دیده می‌شود.‌ هات‌پات مغولی از دیگر غذاهای کلاسیک پکن است که مشخصا از دوران مغول باقی مانده و جمله انتخاب‌های عالی و بسیار خوشمزه در سفر با تور چین محسوب خواهد شد.

 چنگدو (Chengdu)، چین

جنگدو پایتخت استان سیچوآن بوده و البته غذاهای این منطقه نیز به لطف رستوران‌های چینی متنوعی که در اروپا و آمریکا، غذاهای آن‌جا را پخت می‌کنند، معروف است. یکی از نشانه‌های بارز غذاهای چنگدو، طعم فلفل سیچوآن است که عموما در غذاها به خوبی حس می‌شود. به همین دلیل اگر اهل غذاهای تند باشید، حتما از خوردن غذا در این شهر دوست داشتنی و زیبا لذت خواهید برد و اگر خیلی اهل غذاهای تند نیستید، بهتر است ابتدا کمی از غذا را بچشید، قبل از این که لقمه‌‌ای بزرگ میل نمایید.

 

معرفی ۱۰ دریاچه‌ی زیبای کشور چین

از غذاهای کلاسیک و معروفی که در چنگدو امکان امتحان کردنشان را دارید، می‌توان به هات‌پات سیشوان، مرغ کونگپائو، و توفو ماپو اشاره کرد. به طور کلی در نقاط مختلف این استان، غذاها عموما شبیه به هم هستند و چنگدو با توجه به این که شهری بزرگ با رستوران‌های متنوع است، آن‌جا را به عنوان یک شهر غذایی در مرکز چین اسم می‌برند. حتی کارگاه‌های آموزشی آشپزی غذاهای محلی سیچوآن نیز در این شهر به وفور پیدا می‌شود.

تورپان (Turpan)، چین

هر جایی در شمال غربی چین که جمعیت مسلمان زیادی زندگی می‌کنند، مکانی مناسب برای خوردن غذایی مثل بره کبابی کامل یا نودل‌های دست ساز است و در این میان نباید نان‌های بزرگ صاف مخصوصا ژینجیانگ که محلی‌ها به آن نانگ می‌گویند را نیز از یاد ببرید. تورپان به خاطر بافت مسلمان نشین خود، غذاهایی اغلب متفاوت نسبت به جاهای دیگر چین دارد و همین به جذابیت‌های این شهر محبوب غذایی در کشور، می‌افزاید.

 

۶ جنگل بامبو زیبا و استثنایی در چین

اگر اهل کباب باشید، در تورپان که پایتخت استان ژینجیانگ محسوب می‌شود، انتخاب‌های زیادی دارید. جدا از بره کامل کباب شده که جزو نمادهای غذایی در تورپان است، شکل‌های مختلفی از گوشت‌های کبابی در این منطقه پخت می‌شود که طعمی عالی دارند. استفاده از میوه‌های خشک شده و البته حضور برنج در غذاهای تورپان نیز به شدت به چشم می‌خورد. تورپان شهر خیلی بزرگی نیست اما تعداد رستوران‌های آن نسبت به مساحتش بسیار زیاد است. فضای آرامش بخشی دارد و حقیقتا احساس خاص و متفاوتی برای گردشگران تور چین به همراه دارد. نکته دیگر این که با توجه به موجود بودن انواع گوشت‌های حلال و رستوران‌هایی که نشان حلال دارند، غذا خوردن برای مسلمانان در این منطقه نیز راحت‌تر خواهد بود.

ژیامن (Xiamen)، چین

ژیامن را احتمالا باید پایتخت غذاهای دریایی اصیل در چین بدانیم. شهری زیبا در استان فیوجیان چین که در جنوب شرقی این کشور قرار دارد و غذاهایش به طعم شیرین و استفاده از ادویه‌جات مختلف شهرت پیدا کرده است. تنوع غذایی در ژیامن آن‌قدر بالاست که اگر اهل ماجراجویی‌های غذایی باشید، یک تجربه بی‌مانند از تور چین در این محل به دست خواهید آورد.

 

۱۱ مورد از جذاب‌ترین تفریحات چین

غذاهای دریایی خاصی در ژیامن پیدا می‌کنید که کاملا با آن چیزهایی که در ایران می‌خوریم متفاوت است. مثل املت صدف که در دکه‌های غذای خیابانی به وفور پیدا می‌شوند. سوپ کوفته ماهی، نودل میگو و فرنی صدف نیز از جمله غذاهای دریایی دیگر در ژیامن به حساب می‌آیند که اسم‌های چینی آن‌ها متفاوت است. البته غذاهای غیر دریایی خوشمزه‌ای نیز در ژیامن پخت می‌شود. غذاهایی مثل دامپلینک سرخ شده، خوراک معروف جیانگمویا که در واقع آبگوشت اردک و زنجبیل است و خیلی چیزهای دیگر که در سفر به این منطقه از چین تجربه خواهید کرد.

گوانجو (Guangzhou)، چین

گوانجو یکی از مقاصد محبوب گردشگری در چین است که خب مردمش به پخت غذاهای کانتونیایی به روش سنتی شهرت دارند. غذاهایی که در کل استان گوانگدونگ که این شهر در آن‌جا قرار گرفته رواج دارند. گوانجو که زمانی کانتون خوانده می‌شود، یکی از زیباترین کلان‌شهرهای چین به حساب آمده و غذاهای آن نیز شهرت و محبوبیت بالایی دارند.

معروف‌ترین غذای این شهر، مرغ‌هایی هست که با ادویه جات مخصوص پخت شده و به صورت برش خورده سرو می‌شوند. غذایی ارزان و بسیار خوشمزه، که همه‌ی جای این شهر به فروش می‌رسند. اسپرینگ رول‌های خوشمزه‌ای نیز در تور گوانجو پیدا خواهید کرد که طعمی دلپذیر و معرکه دارند. به این نکته هم باید اشاره کرد که گوانجو از آن دسته شهرهای بزرگ و جذابی است که در هر زمینه‌ای که بخواهید، رستورانی با کیفیت در آن‌جا پیدا خواهید کرد. شهری که در آن ۱۷ رستوران با ستاره میشلن پیدا خواهید کرد و در هر گوشه و هر بازارش، غذاهای خیابانی خوشمزه به وفور پیدا می‌شود.

 

همه چیز در مورد دیوار بزرگ چین قبل از بازدید

ماکائو (Macau)، چین

یکی دیگر از نقاط جنوب شرقی چین که تاثیر غذاهای پرتغالی را به خوبی می‌توان در آن‌جا مشاهده کرد. این شبه جزیره که در دریای جنوبی چین قرار گرفته تا سال ۱۹۹۹ یکی از مستعمره‌های پرتغال بود و حضور طولانی مدت این کشور اروپایی، نه تنها در غذا بلکه تاثیرات فرهنگی زیادی هم در این منطقه ایجاد کرده است.

اگر در سفر با تور چین به شبه جزیره ماکائو رفتید، یک سری غذاها هستند که حتما باید امتحان کنید. غذاهایی مثل پاستل د ناتا که یک جور تارت تخم مرغ پرتغالی بوده یا نودل میگو که طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد. ماکائو از آن نقاطی در چین است که مردم آن دسرهای خوشمزه‌ای پخت می‌کنند. از طرفی، با توجه به بندری بودن ماکائو، غذاهای دریایی نیز بخشی مهم از سفره‌ی مردم به حساب می‌آمد و گوشت‌های دریایی متنوعی در رستوران‌های این کشور و مراکز غذاهای خیابانی به فروش می‌رسند. البته اگر اهل غذاهای بین‌المللی باشید، رستوران‌های متنوعی در مرکز ماکائو پیدا خواهید کرد.

 

موزه شانگهای یکی از موزه‌های معروف چین

ژیان (Xi'an)، چین

ژیان حتما باید در لیست امروزمان قرار می‌گرفت. این منطقه مرکزی در چین به خاطر خوردن گوشت‌های نامتعارف مثل گوشت شتر یا حتی میمون (که البته این روزها ممنوع است) مشهور بوده که خیلی از این موارد از دوره تانگ به جا مانده‌اند. البته تمامی غذاهایی که در ژیان می‌خورید، به این صورت نیستند و با توجه به جمعیت مسلمانان این منطقه، رستوران‌های غذاهای حلال و غذاهای خوشمزه گیاهی نیز به وفور پیدا می‌شود و در واقع استایل آشپزی که در این مناطق می‌بینید، خیلی شبیه به غذاهای شمال غربی چین است.

از غذاهای خاص و متفاوت که خیلی از آن‌ها را بعید است امتحان کنید بگذریم، متوجه می‌شوید که بعضی از غذاهای مرسوم در پکن را این جا به وفور پیدا خواهید کرد. نودل رواج زیادی دارد و کم‌تر می‌بینید که نان یا دامپلینگ سرو شود.

البته همه می‌دانیم که این ۸ شهر، نمونه‌ای از تنوع بی‌نظیری است که در چین با آن مواجه خواهید شد. شهرهای بی‌شماری مثل گویلین، کایلی، کونمینگ یا حتی نقاطی دور دست در چین هستند که تجربه‌ی غذایی منحصر به فردی را برای شما به همراه خواهند داشت، اما این ۸ شهر از نظر محبوبیت و تنوع غذایی، بهترین هستند.

 

۵ مرکزخرید معروف در گوانجو چین

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۵ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران