راهنمای اولین سفر به بمبئی: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری بمبئی
راهنمای اولین سفر به بمبئی: قسمت اول

بمبئی، شهری است متشکل از ۷ جزیره که در طول سال‌ها گرد هم آمده‌اند. این شهر، "پایتخت مالی هند" است. این خطه، جایی است که تمام کسب و کارهای بزرگ شکل می‌گیرند. این شهر، همچنین جایگاه برخی از بزرگ‌ترین بیزینس‌ها در حیطه رسانه و صنعت فیلم هند، یعنی بالیوود است. گفته می‌شود که بالیوود، سالانه بیش از هزار فیلم بلند تولید می‌کند که بیش از دو برابر همتای خود در هالیوود است. بنابراین، جای تعجب نیست که بمبئی را "شهر رویاها" نیز می‌نامند. جالب است بدانید روزانه صدها نفر، برای امرار معاش و یافتن شغل به این شهر مهاجرت می‌کنند.

بمبئی، واقع در ساحل دریای عرب، یک شهر پرجمعیت با سبک زندگی بسیار شلوغ و سریع است. حتی بسیاری معتقدند که: "اگر بتوانید در بمبئی زنده بمانید، می‌توانید در هر گوشه‌ای از جهان نیز زندگی کنید!"

در این شهر، جاذبه‌های توریستی بسیاری را خواهید یافت. در نهایت باید گفت بمبئی لیبرال‌ترین، سازگارترین و جهان‌وطن‌ترین شهرهای هند است. اگر برای اولین بار است که با تور هند سفر می‌کنید، امیدواریم این راهنما بتواند به شما در برنامه ریزی هر چه بهتر سفرتان کمک کند.

 

بهترین زمان برای بازدید از بمبئی

بمبئی، شرایط آب و هوایی نسبتا چشمگیری دارد. دما در طول سال زیاد نوسان نمی‌کند، اما دوره‌های خشکی را نیز در اینجا شاهد خواهید بود و به دنبال آن ماه‌ها باران شدید می‌بارد. به همین دلیل، بهتر است از اواسط اکتبر تا فوریه که آب و هوا ایده آل است، از بمبئی دیدن کنید. اما خب همه چیز بستگی به هدف و اولویت‌های شما از این سفر دارد و نمی‌توان زمانی قطعی را بعنوان بهترین زمان بازدید از این شهر درنظر گرفت. و اما اگر بخواهیم یک دید کلی از شرایط آب و هوایی این شهر در طول سال ارائه دهیم باید بگوییم:

  • اکتبر تا فوریه: از نظر آب و هوا، این بازه بهترین زمان برای سفر به بمبئی است. روزهای بارانی کمی وجود دارد و دمای هوا در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. اگر به هنر علاقمند هستید، فوریه زمان خوبی برای سفر به بمبئی است، زیرا جشنواره محبوب هنر کالا گودا در نیمه اول ماه برگزار می‌شود.
  • مارس تا مه: این بازه زمانی، مربوط به تابستان بمبئی است. این فصل خشک بوده و دما شروع به بالارفتن می‌کند و در ماه مه که اغلب گرم‌ترین زمان سال در شهر است، این دما به اوج خود می‌رسد.
  • ژوئن تا سپتامبر: این بازه، شاهد باران‌های موسمی و بی وقفه در بمبئی خواهید بود. بنابراین این زمان، احتمالا بهترین زمان برای بازدید از این شهر نیست، به خصوص از ژوئن تا اوت.

چگونه به بمبئی برویم؟

بمبئی، در سواحل غربی هند واقع شده است. راه‌های متعددی برای رسیدن به این شهر وجود دارد و همه چیز بستگی به این دارد که از چه مقصدی می‌خواهید به اینجا بیایید.

  • با هواپیما:

افرادی که به بمبئی پرواز می‌کنند، به فرودگاه چاتراپاتی شیواجی می‌رسند. اینجا یک فرودگاه زیباست که پس از فرودگاه ایندیرا گاندی در دهلی، دومین فرودگاه شلوغ در هند به شمار می‌آید. سفر با هواپیما، سریع‌ترین راه برای رفت و آمد بین شهرها است، اما گران‌ترین روش نیز محسوب می‌شود. در فرودگاه نیز، تاکسی‌هایی وجود دارند که شما را به هتل موردنظرتان می‌رسانند. قیمت کرایه این تاکسی‌ها بسته به اینکه دارای تهویه مطبوع باشند یا خیر، فرق می‌کند.

 

معرفی تفریحات رایگان بمبئی در تور هند

 

  • با قطار:

اگر برای رسیدن به بمبئی عجله ندارید، باید بگوییم سفر با قطار از نظر بسیاری افراد، بهترین راه برای گشت وگذار در سراسر این کشور پهناور است. هند یک شبکه ریلی گسترده دارد که می‌تواند شما را، تقریبا به هر جایی که نیاز دارید برساند. برخلاف قطارهای شلوغی که اغلب در هالیوود به تصویر کشیده می‌شوند، سفر با قطار در هند می‌تواند بسیار راحت و دلپذیر باشد. در ضمن این سفر به لحاظ قیمت، بسیار ارزان‌تر از سفر هوایی است. ضمن اینکه در حین سفر، می‌توانید بهتر از مناظر دیدنی اطراف لذت ببرید.

مبادله ارزی

واحد پول در هند، روپیه هند (INR) است. می‌توانید از صرافی‌های هتل محل اقامت، اقدام به مبادله ارز و دریافت روپیه کنید. هرچند که نرخ مبادله بهتر را می‌توانید در صرافی‌های شهر شاهد باشید. این صرافی‌ها، به وفور در سرتاسر شهر پراکنده هستند.

اگر از آوردن بیش از حد ارز خارجی به هند معذب هستید، یک جایگزین بهتر می‌تواند برداشت روپیه از دستگاه خودپرداز باشد. فقط حتما به بانک خود اطلاع دهید که قصد دارید از کارت بانکی‌تان در خارج از کشور استفاده کنید تا حسابتان، برای استفاده در خارج از کشور فعال شود. نکته اینکه برخی از دستگاه‌های خودپرداز ممکن است سوال کنند که آیا می‌خواهید برداشت را "با / بدون تبدیل" ادامه دهید. هرگز با تبدیل ادامه ندهید، زیرا گزینه تبدیل معمولا منجر به نرخ‌های ارز وحشتناک بالا می‌شود.

 

بهترین آپارتمان‌های اجاره‌ای در بمبئی

بهترین مناطق برای اقامت در بمبئی

بمبئی، شهر بزرگی است که مناطق و محله‌های جالب بسیاری دارد. اما بر اساس تجربه مسافران، به نظر می‌رسد که بمبئی جنوبی، مکان ایده آلی برای اقامت کسانی است که برای اولین بار از این شهر دیدن می‌کنند. این منطقه که با آب احاطه شده، محدوده ای دلپذیر در بخش تاریخی شهر است و جاذبه‌های دیدنی مهمی مانند دروازه هند، هتل کاخ تاج محل، پایانه چاتراپاتی شیواجی ماهاراج (CSMT)، دادگاه عالی بمبئی و موزه شاهزاده ولز را در خود جای داده است. همچنین در بمبئی جنوبی می‌توانید شاهد ایستگاه قطار و همچنین تعداد زیادی از بهترین رستوران‌های بمبئی، کافه و فروشگاه باشید.

البته بمبئی جنوبی تا ماهیم و سیون در شمال امتداد دارد، اما در این مقاله ما فقط بر جنوبی‌ترین مناطق یعنی کولابا، فورت و مارین درایو تمرکز خواهیم کرد. برای آشنایی با سایر مناطق و محله‌های معروف در بمبئی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله جذاب‌ترین محله‌های بمبئی که تصویرتان را از هند عوض می‌کند را نیز مطالعه کنید.

منطقه فورت در بمبئی (Fort)

فورت، منطقه تجاری بمبئی است. این محدوده، بسیاری از مهم‌ترین ساختمان‌های تاریخی شهر مانند CSMT، دادگاه عالی بمبئی و موزه شاهزاده ولز را در خود جای داده است. در اینجا نه تنها با ساختمان‌های زیبای گوتیک احاطه می‌شوید و احساس می‌کنید در انگلیس هستید،  بلکه به بسیاری از مغازه‌ها، کافه‌ها، غرفه‌های غذاهای خیابانی بمبئی و رستوران‌ها نیز نزدیک خواهید بود. این محدوده، همیشه پر تردد است. بنابراین صرف نظر از ساعت و زمان روز، احساس امنیت خواهید کرد.

برای برخورداری از اقامتی مناسب در این منطقه، پیشنهاد می‌کنیم هتل بوتیک Hotel Flora Fountain را انتخاب کنید. این اقامتگاه تمیز که از موقعیت مکانی عالی برخوردار است، حدود ۱۰ دقیقه پیاده روی از CSMT فاصله دارد.

 

گردش در بهترین پارک‌های بمبئی

از دیگر هتل‌های برتر در منطقه فورت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اقامت لوکس: هتل Grand Hotel Mumbai
  • اقامت متوسط: هتل Residency Hotel Fort
  • اقامت ارزان: Hebbar’s Heritage Home

 

منطقه کولابا در بمبئی (Colaba)

کولابا که در جنوبی‌ترین قسمت شهر واقع شده است، جایی است که نمادین‌ترین سازه بمبئی، یعنی دروازه هند را پیدا خواهید کرد. این منطقه، ساختمان‌های تاریخی و خیابان‌های پر درخت و پر از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های جذاب بمبئی را دربرگرفته است. مانند منطقه فورت، کوبالا را نیز می‌توانید به راحتی با پای پیاده طی کنید.

در نزدیکی دروازه هند، کاخ تاج محل و برج تاج محل قرار دارند، دو سازه‌ای که نمادین‌ترین هتل شهر را تشکیل می‌دهند. کاخ تاج محل، هتل اصلی است. در حالی که برج تاج محل، یک بال جدیدتر است که هفتاد سال بعد ساخته شده است. این اقامتگاه با ارائه چشم‌اندازهای بی‌نظیر از دریای عرب، اقامتی خاطره انگیز را به مسافران تور هند هدیه می‌دهد. بطور کلی بهترین گزینه‌های اقامتی پیشنهادی در منطقه کوبالا عبارتند از:

  • اقامت لوکس: هتل Taj Mahal Palace
  • اقامت متوسط: هتل Harbour
  • اقامت ارزان: Bed and Breakfast at Colaba

منطقه مارین درایو در بمبئی (Marine Drive)

اگر از طرفداران مناظر اقیانوس و یا معماری آرت دکو هستید، پس حتما از اقامت و گشت و گذار در مارین درایو لذت خواهید برد. این منطقه، بعنوان "گردنبند ملکه" نیز شهرت دارد و مشتمل بر یک جاده ساحلی خوش منظره به طول ۳.۶ کیلومتر است که در مقابل دریای عرب قرار دارد. جالب است بدانید بمبئی، به دلیل برخورداری از بیشترین ساختمان‌های آرت دکو، رتبه دوم را در جهان داراست که البته بسیاری از آنها، در امتداد مارین درایو واقع شده‌اند. و اما بهترین گزینه‌های اقامتی در این محدوده عبارتند از:

  • اقامت لوکس: هتل InterContinental Marine Drive Mumbai
  • اقامت متوسط: هتل West End Hotel Opp Bombay Hospital
  • اقامت ارزان: Bentley Hotel Marine Drive

حمل و نقل در بمبئی

رفت و آمد و گشت و گذار در بمبئی بسیار آسان است. زیرا شهر به خوبی، شبکه وسیعی از گزینه‌های حمل و نقل عمومی را پوشش می‌دهد. با اینحال تنها مشکل، وجود ترافیک و ازدحام است. و اما وسایل حمل و نقل در این شهر عبارتند از:

  • قطار محلی:

قطارهای محلی، بعنوان راه نجات شهر در نظر گرفته می‌شوند و روزانه بیش از ۷ میلیون مسافر را در سطح شهر جابجا می‌کنند. قطارهای محلی بمبئی، به ۳ بخش تقسیم می‌شوند: خط غربی، خط بندر و مرکزی. این ۳ بخش، نشان دهنده مسیرهای مختلف در سراسر شهر هستند که اکثر فضای منطقه را پوشش می‌دهند.

این قطارها با مسیرهایی که هر گوشه و کنار شهر را به هم متصل می‌کنند، گزینه‌ای بسیار قابل اعتماد برای حمل و نقل درون شهری به شمار می‌آیند. در برخی از مسیرها، قطارهایی با تهویه مطبوع نیز فعالیت دارند.

بلیط را می‌توان قبل از هر سفر، از باجه بلیط در ورودی هر ایستگاه راه آهن خریداری کرد. همچنین می‌توانید بسته به اقامت خود، یک کارت مسافرتی با اعتبار محدود برای ترانسفرهای معمولی خریداری کنید.

جالب است بدانید هیچ سیستم پانچی برای بلیط‌ها وجود ندارد. اما ممکن است هنگام حضور در قطار یا ایستگاه راه‌آهن، از شما خواسته شود که بلیط خود را ارائه دهید. بنابراین، مطمئن شوید که بلیط شما مشکل خاصی ندارد تا مشمول جریمه‌های سنگین نشوید. در ضمن باید گفت هر سفر، در حدود ۱۰ تا ۴۰ روپیه برایتان هزینه دربرخواهد داشت.

 

کارهایی که توریست‌ها را عاشق بمبئی می‌کند

  • اتوبوس:

خیلی وقت است که اتوبوس‌ها برای تردد، مورد علاقه مردمان دنیا بوده‌اند و در بمبئی نیز، اتوبوس‌های BEST بمبئی را به طور گسترده پوشش می‌دهند. با این حال، برای سوار شدن در این اتوبوس‌ها، مخصوصا در مسیرهای طولانی، باید حوصله زیادی داشته باشید. به دلیل ترافیک بالا، سفر با اتوبوس بسیار زمان بر است. با اینحال، ارزان‌ترین روش حمل و نقل به شمار می‌آید.

  • خودرو/تاکسی:

بطور کلی ۲ نوع خودرو برای حمل و نقل خصوصی در بمبئی خواهید یافت: Kaali Peelis (تاکسی‌های سیاه و زرد) و Autorickshaws. مورد اول، در سراسر شهر تردد می‌کند. اما Autorickshaws، فقط در حومه، از بوریوالی تا باندرا فعالیت دارد. بعد از باندرا، باید تاکسی بگیرید. در ضمن هم خودروها و هم تاکسی‌ها، با یک تاکسی‌متر الکترونیکی کار می‌کنند.

 

بهترین هتل‌های منطقه کلابا در بمبئی

  • Ola/Uber:

کرایه خودرو به صورت آنلاین با استفاده از اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی در هند یعنی Ola یا Uber، در چند سال گذشته به طور فزاینده‌ای در شهر بمبئی محبوبیت پیدا کرده است.  برای اینکار، پیش از هر چیز برنامه Uber یا رقیب محلی‌اش Ola را دانلود کنید و سفری درون شهری را رزرو نمایید. خودروهای مربوطه، می‌توانند شما را تقریبا به هر جایی که در شهر نیاز دارید برسانند. این روش حمل و نقل، قطعا راحت‌ترین گزینه برای رفت و آمد در شهر محسوب می‌شود.

  • خودرو‌های کرایه‌ای:

کرایه خودرو برای گردشگران تور هند، گزینه‌ای عالی جهت رانندگی در سطح شهر یا سفرهای یک روزه از بمبئی به شمار می‌آید. کرایه‌ها به شرکت مربوطه بستگی دارند و قیمت سوخت نیز، به صورت روزانه در نوسان است.

در این مقاله، برخی از اطلاعات مهم و پایه‌ای را برای کسانی که اولین بار با تور بمبئی سفر می‌کنند ارائه دادیم. با اینحال، پیشنهاد می‌کنیم در مقاله بعدی نیز ما را همراهی کنید تا از نکات کلیدی دیگری در این رابطه آگاه شوید و بتوانید برنامه ریزی بهتر و راحت‌تری برای سفرتان داشته باشید.

 

منبع ۱

منبع ۲

۰۸ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران