مهم‌ترین پارک‌ها و فضاهای طبیعی در ایروان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
مهم‌ترین پارک‌ها و فضاهای طبیعی در ایروان

قلب ارمنستان، از تاریخی غنی برخوردار است و به زمانی برمی‌گردد که برخی کشورها هنوز حتی شکل نگرفته بودند و وجود نداشتند. اما این شهر باشکوه، در عین حال، سال به سال جوان‌تر و مدرن‌تر می‌شود. هنگامی که از این منطقه دیدن کنید، دلتان می‌خواهد همینجا بمانید و هر چه بیشتر از این محیط باستانی لذت ببرید.

ایروان، خانه بسیاری از ساختمان‌های قدیمی و همچنین مدرن، رستوران‌ها، کافه‌ها، بارها، میخانه‌ها، موزه‌ها، تئاترها و بیش از ۴۰ پارک است که این شهر آفتابی را تزئین می‌کنند. مقاله بهترین جاذبه‌های گردشگری ایروان، اطلاعات مفیدی در این رابطه در اختیارتان قرار می‌دهد. بعلاوه این شهر صورتی، فضاهای سبز و پارک‌های زیبای بسیاری را در خود جای داده که به مردمان محلی و گردشگران تور ارمنستان کمک می‌کنند سر و صدای شهر را پشت سر گذاشته و ساعاتی را به استراحت و تنهایی بگذرانند و یا پیک نیک‌های خاطره‌انگیزی را با دوستان و خانواده تجربه کنند.

 

پارک پیروزی در ایروان (Victory Park)

این مکان، یک پارک بزرگ است که در خیابان Azatutyan، در منطقه کاناکر زیتون در خیابان آزادی واقع شده است. این پارک که به جریان پیروزی در دومین جنگ بزرگ میهنی اختصاص دارد، در سال ۱۹۵۰ به روی علاقمندان گشوده شد.

این منطقه جنگلی وسیع با یک دریاچه مصنوعی، یک پارک تفریحی، کافه‌ها، مجسمه، موزه و چشم‌اندازهایی بی بدیل و وسیع از مناظر ایروان به استقبال مخاطبانش می‌آید.

مجسمه بزرگی در محوطه پارک وجود دارد که به آن "مادر ارمنستان" می‌گویند. این مجسمه، نشان‌دهنده زنی است که شمشیری در دست و سپری در پایین پاهایش دارد. گفتنی است این اثر، مشرف به پایتخت بوده و به نظر می‌رسد که از کل کشور محافظت می‌کند. مجسمه مادر ارمنستان، نماد صلح از طریق قدرت است. این اثر یادآور برخی چهره‌های زن برجسته تاریخ ارمنستان، نظیر سوسه مایریک و دیگران است که برای کمک به شوهرانشان، در درگیری با سربازان ترک و کرد اسلحه به دست گرفتند. همچنین جایگاه و ارزش مهمی را که به اعضای زن مسن‌تر یک خانواده ارمنی نسبت داده می‌شود، یادآوری می‌کند.

 

بهترین هتل‌های ایروان برای اقامتی خانوادگی

در نزدیکی مجسمه نیز، یک سکوی مشاهده وجود دارد که بر فراز آن می‌توانید از تماشای چشم‌اندازهای باشکوه از ایروان و کوه آرارات لذت ببرید. پارک پیروزی، همچنین دارای جاذبه‌ها و چرخ و فلک‌های بسیاری است که اوقاتی خوش را برای تمام رده‌های سنی رقم می‌زنند و هرگز از بودن در این مکان مفرح خسته نخواهید شد.

جالب است بدانید نمایشگاهی از مدل‌های تانک و هواپیماهایی که در زمان جنگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند، در این پارک وجود دارد. در کنار اینها این پارک، کافه‌ها و رستوران‌های متعددی را برای نوشیدن یک فنجان قهوه یا صرف غذا در خود جای داده است.

پارک عشاق در ایروان (Lover’s Park)

این پارک، درست در ورودی ایستگاه مترو مارشال باغرامیان و در خیابان اصلی دولتی واقع شده که اقامتگاه ریاست جمهوری و مجلس پارلمان را در خود جای داده است. این پارک بازسازی شده که در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد، سابقا به نام شاعر روسی، الکساندر پوشکین نامگذاری شده بود. گفتنی است این محدوده، مساحتی معادل ۲.۵ هکتار را در منطقه مرکزی شهر اشغال می‌کند.

 

بهترین مراکز خرید ایروان کدام‌ها هستند؟

این فضای باشکوه که به سبک ژاپنی طراحی شده، اولین و تنها پارک ژاپنی در ایروان است. در عین حال این واحه سرسبز در قلب پایتخت، با الهام از باغ‌های شرقی و مناظر کوه‌های سنگی ارمنستان نیز شکل گرفته است. نهرها، یک دریاچه مصنوعی، ۲ آبشار که به این دریاچه می‌ریزند، گیاهان و درختان بسیار و یک کافه کوچک با تعداد زیادی صندلی در فضای باز را در اینجا خواهید یافت که فضایی عالی را برای وقت گذراندنی و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی رقم می‌زنند. این فضای رمانتیک که میزبان فعالیت‌های مختلف است، بسیار مورد علاقه مردمان محلی و گردشگران تور ارمنستان، خصوصا زوج‌های عاشق بوده و بطور معمول روزانه حدود ۴۰۰ بازدید کننده دارد.

پارک عشاق، یکی از معروف‌ترین پارک‌های ایروان، دارای نورپردازی بی‌نظیری است که آثار و مجسمه‌های سنگی را برجسته تر می‌کنند. یکی از مشهورترین این آثار، مجسمه شاعر برجسته ارمنی، گئورگ امین است که در سال ۲۰۱۰، در این پارک طراحی و نصب شد.

اینجا، همچنین دارای یک آمفی تئاتر کوچک با ظرفیت ۲۱۵ صندلی و سِن ۱۰۰ متر مربعی است که به نام رابرت بوقوسیان نامگذاری شده است. در ضمن این پارک، میزبان رویدادهای متعددی است از جمله جشن‌های ملی ارمنستان، نمایش فیلم در فضای باز جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلوی طلایی از معروف‌ترین مکان‌های فرهنگی هنری ایروان، جشنواره‌های کتاب خوانی در فضای باز، جشنواره‌های موسیقی، کنسرت‌های زنده و نمایشگاه‌ها.

 

خیابان‌گردی، بهترین تفریح در ایروان

باغ گیاه‌شناسی ایروان (Botanical Garden)

یکی دیگر از مکان‌های عالی برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت، باغ گیاهشناسی ایروان است که در سال ۱۹۳۵ در قسمت شمال شرقی شهر افتتاح شد. این باغ، متعلق به آکادمی ملی علوم ارمنستان بوده که سازمانی مسئول در رابطه با مجموعه‌های گیاهی در ارمنستان محسوب می‌شود.

این فضای زیبا که حدود ۸۰ هکتار وسعت دارد، فضاهایی عالی برای پیاده روی یا نشستن زیر درختان و دورهمی با دوستان و خانواده را به مخاطبانش هدیه می‌دهد. اینجا همانند جزیره‌ای از آرامش در داخل یک شهر بزرگ به نظر می‌رسد و در این فضای دنج، تنها نغمه خوش پرندگان را خواهید شنید.

جالب است بدانید باغ گیاه‌شناسی ارمنستان، بیش از ۸۰ سال قدمت دارد! قلمرو باغ بسیار بزرگ بوده و گل‌ها و درختان بسیاری را شامل می‌شود. در واقع این مکان، دارای بیش از ۱۰۷۰ گونه گیاهی است و ۴۰ درصد آنها را گیاهان بومی، کمیاب و رو به انقراض تشکیل می‌دهند.

گفتنی است باغ گیاه شناسی ملی، یکی از بهترین باغ‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق به شمار می‌آمد. اما در اثر بحران انرژی در سال ۱۹۹۲-۹۴، بخش عمده‌ای از این باغ که مجموعه‌ای غنی از گیاهان را در خود جای داده بود، به دلیل استفاده‌های گرمایشی در گلخانه‌های باغ و همچنین کمبود آب آسیب دید.

 

تجربه چشیدن طعم قهوه‌هایی عالی در ایروان

پارک تومانیان در ایروان (Tumanyan Park)

پارک تومانیان، یکی دیگر از پارک‌های مورد علاقه ساکنان این شهر و همچنین از جاهای مناسب برای گشت و گذاری خانوادگی در ایروان همراه با کودکان است. اینجا پارکی زیبا و تمیز است که در محله آژاپنیاک، در خیابان حلبیان، در کنار پل کیف و تنگه رودخانه هرازدان واقع شده است. این فضای مسحورکننده و زیبا در صدمین سالگرد تولد شاعر و نویسنده معروف ارمنی، هوهانس تومانیان افتتاح و نامگذاری شد.

این پارک، قلمرو بزرگی را اشغال می‌کند و مکانی عالی برای تفریح افراد محلی و گردشگران تور ارمنستان به شمار می‌آید. در اینجا، می‌توانید مجسمه‌های دو شخصیت داستانی بسیار معروف تومانیان را شاهد باشید: انوش و لورتسی ساکو.

جالب است بدانید درست در نزدیکی پارک، ساختمانی به نام "تومو" وجود دارد که مرکز فناوری‌های خلاقانه است و همچنین یک مجموعه ورزشی و سالن کنسرت را نیز می‌توانید در این حوالی بیابید.

بیش از ۱۰۰۰ درخت و هزاران گل و بوته جذاب، صحنه باشکوه این باغ را پوشش داده‌اند. فضای کافی برای قدم زدن، زمین بازی برای کودکان، زمین فوتبال و بسکتبال عمومی، فضایی عالی برای دورهمی و پیک نیک و پارک سگ نیز در این محدوده در نظر گرفته شده‌اند. سگ‌های خوشحال در اطراف پرسه می‌زنند و پرندگانی شبیه مرغ‌های دریایی بومی سوان، بر شاخه‌های درختان آواز سر می‌دهند. حتی جانورانی نظیر روباه نیز، در این پارک دیده شده‌اند.

 

لذیذترین غذاهای ارمنی در رستوران دولماما ایروان

این پارک یک سالن کنسرت را در خود جای داده و در عین حال این محیط، هر ساله میزبان انواع رویدادها و جشن‌هاست. علاوه بر پیک‌نیک‌های بزرگ خانوادگی و جشنواره‌های غذا، مراسم عروسی‌ و مهمانی‌های متعددی نیز در این فضای دل‌انگیز برگزار می‌شوند.

پارک انگلیسی در ایروان (English Park)

این پارک در مرکز شهر ایروان با مساحتی بالغ بر ۵.۵ هکتار، در نزدیکی میدان جمهوری ارمنستان و تالار شهر ایروان در خیابان ایتالیا واقع شده است. اینجا اولین و قدیمی‌ترین پارک در ایروان است و قدمت آن به دهه ۱۸۶۰ باز می‌گردد. این فضا تا جنگ جهانی اول، به طور مکرر بازسازی شد و در سال ۱۹۱۰ مورد بازسازی نهایی قرار گرفت و اکنون، مکانی آرام و دنج برای استراحت و گذراندن اوقات خوش با دوستان و عزیزان محسوب می‌شود.

جالب است بدانید از اوایل قرن نوزدهم به بعد محوطه اطراف پارک، شیک‌ترین منطقه شهر به شمار آمده و توسط مغازه‌ها، هتل‌های لاکچری ایروان و رستوران‌های گران‌قیمت اشغال شده است. اینجا قلب زندگی اجتماعی شهر بوده و فضای کلی آن، یادآور لندن قدیم است. به همین دلیل، نام "پارک انگلیسی" بر آن گذاشته شد.

 

یک روز خوشمزه در بازار گوم ایروان

در آغاز قرن بیست و یکم، این پارک بخش زیادی از قلمرو خود را از دست داد و خیابان جدیدی به نام ایتالیا، از ضلع شمالی آن عبور کرد و بخشی از پارک را از بقیه جدا نمود. بدین ترتیب، پارک به دو قسمت تقسیم شد. در یک طرف پارک، ساختمان‌های مدرن مختلفی از جمله سفارت‌های ایتالیا و فرانسه وجود دارند. این پارک دارای مجسمه‌ها و آثار هنری بوده و قابل توجه‌ترین بنای تاریخی پارک، "پپو"، شخصیت داستانی معروف گابریل ساندوکیان است. همچنین درست در نزدیکی پارک، می‌توانید تئاتر ملی آکادمیک گابریل ساندوکیان را ببینید.

در قسمت شمال غربی پارک، پشت خیابان ایتالیا نیز آبنمایی باشکوه از فواره‌ها وجود دارد که فضایی دنج و مفرح را به ارمغان می‌آورد و لوکیشنی جذاب برای ثبت عکس‌های یادگاری، خصوصا عکس‌های عروسی به شمار می‌آید.

پارک دایره‌ای در ایروان (Circular Park)

این فضای مدور، یک پارک عمومی در منطقه کنترون است که با طول تقریبی آن ۲۵۰۰ متر، در امتداد خیابان‌های خنجیان، یرواند کوچار، الکس مانوکیان، مسکویان و ایساهاکیان قرار دارد. این مسیر، یک پارک نیم دایره‌ای شکل را در اطراف قسمت شرقی مرکز شهر تشکیل می‌دهد.

این پارک بسیاری از ساختمان‌ها، مجسمه‌ها و بناهای تاریخی را در برگرفته از جمله: مجسمه‌های الکساندر گریبایدوف، آندرانیک اوزانیان، واردان مامیکونیان، یقیشه چارنتس، تیگران پطروسیان، میکائیل نعلبندیان، آرمن تیگرانیان، فریتیوف نانسن، آوتیک ایساهاکیان و واهان تریان.

 

گشت و گذار یک روزه جذاب در ایروان

بعلاوه در این پارک که بعنوان پارک جوانان نیز شهرت دارد، بناهای "دست‌های دوستی"، "تولد دوباره" و "انتظار" را خواهید یافت. همچنین ساختمان‌ها و سازه‌های موجود در پارک عبارتند: از کلیسای جامع سنت گریگوری روشنگر، فرهنگسرای تکیان، خانه شطرنج ایروان، باشگاه تنیس دانشگاه دولتی ایروان، خانه موسیقی مجلسی کومیتاس، ایستگاه متروی یریتاسردکان، دریاچه پوپلاووک،  کافه آراگاست، یک مجموعه ورزشی سرپوشیده و یک گالری.

پارک افتر کومیتاس در ایروان (Park after Komitas)

اینجا، یکی از قدیمی‌ترین نقاط سرسبز ایروان است که در سال ۱۹۳۰ افتتاح شد. این پارک در منطقه شنگاویت شهر، در سمت راست خیابان اصلی آرشاکونیاتس قرار دارد. نام این مکان، از نام نوازنده و آهنگساز ارمنی یعنی کومیتاس الهام گرفته شده که زندگی غم‌انگیزی داشت و پیکرش در همینجا به خاک سپرده شد.

وی که در اواسط قرن نوزدهم در ترکیه عثمانی به دنیا آمد، کشیشی بود که از نسل کشی ارامنه جان سالم به در برد و تاثیر زیادی بر موسیقی روحانی و سکولار ارمنی به جای گذاشت. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۵، در داخل پارک، موزه کومیتاس افتتاح شد که به زندگی، تاثیر و میراث این هنرمند بزرگ اختصاص دارد.

همچنین این مکان آرام و جنگلی، محل دفن بسیاری دیگر از چهره‌های برجسته جهان هنری ارمنستان است از جمله: آرام خاچاتوریان و رومانوس ملیکیان، آوتیک ایساهاکیان و شوشانیک کورگینیان، ویلیام سارویان و ورتانس پاپازیان. در نهایت باید گفت این پارک تاکنون، میزبان کنسرت‌های بی‌نظیری بوده است.

 

معرفی ۲ خیابان معروف ایروان برای گردشگران

پارک زمستانی در ایروان (Winter park)

اینجا، یکی از جدیدترین پارک‌های ایروان است که در بزرگراه تفلیس قرار دارد. یک کلبه زیبا و یک استخر بزرگ در قلمرو پارک وجود دارند. بعلاوه این پارک مکانی فوق‌العاده خصوصا برای کودکان است، زیرا یک زمین بازی وسیع برای آنها در اینجا درنظر گرفته شده است. جالب است بدانید در زمستان، می‌توانید جادوی کریسمس را به وضوح در اینجا احساس کنید. همچنین می‌توانید از خانه بابا نوئل دیدن کنید. بابانوئل اینجاست تا شما با او صحبت کنید، رویا بسازید و عکس بگیرید.

از طرفی در مدرسه الف‌ها، می‌توانید با الف‌ها آشنا شده و تمام اسرار آنها را کشف کنید. الف‌ها به شما کمک می‌کنند به بابانوئل نامه بنویسید. نامه قطعا به دست بابا نوئل می‌رسد و رویاهای شما محقق می‌شوند.

خانه ترول‌ها نیز، جاذبه‌های بسیار بالایی را به مخاطبان هدیه می‌دهد. در اینجا می‌توانید در کارخانه اسباب بازی‌های ترول‌ها به گشت و گذار مشغول شوید، اسباب بازی بسازید، آواز بخوانید، سوسیس کباب کرده و آن را نوش جان کنید.

 

راهنمای تفریحات شبانه در ایروان

همچنین باید از نان‌های زنجبیلی که توسط خانم کلاوس تهیه شده‌اند، بچشید. خانم کلاوس و دستیارش مری، طرز پخت نان زنجبیلی را با دستور جادویی خاصی آموزش می‌دهند و شما را در کافه‌شان، به نوشیدن یک فنجان چای دعوت می‌کنند.

همچنین در این پارک، بزرگ‌ترین منطقه اسکیت در فضای باز در ایروان را خواهید یافت که مساحتی بالغ بر ۱۸۰۰ متر مربع داشته و مربیان مجرب به مبتدیان کمک می‌کنند تا در پیست یخ از اسکیت لذت ببرند. گفتنی است پیست اسکیت، همه روزه از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۲۴:۰۰ باز است.

پارک ساریان در ایروان (Saryan Park)

در نهایت سری می‌زنیم به پارک ساریان، که مکانی مورد علاقه هنردوستان است. نام این پارک، از نام مارتیروس ساریان، نقاش مشهور ارمنی الهام گرفته شده و مجسمه وی نیز در مرکز پارک قرار دارد. در این فضای دلپذیر، می‌توانید بنشینید و از تماشای آثار هنری لذت ببرید. علاوه بر این، امکانات خرید وجود دارد و آخر هفته‌ها، در اینجا نمایشگاه‌هایی از نقاشی‌های قابل فروش هنرمندان برگزار می‌شوند. در دو طرف پارک نیز، کافه‌های جذابی را خواهید دید شما را به یک شکم گردی به موقع و لذت بخش در دل این فضای سبز پاک دعوت می‌کنند.

 

۴ بنا با معماری جذاب و تاریخی در ایروان

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۶ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران