هزینه سفر به گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
هزینه سفر به گرجستان

برای این که بهترین سفر ممکن را تجربه کنید، حتما باید اطلاعات کاملی از مقصد مورد نظرتان داشته باشید. همین موضوع در مورد سفر به گرجستان نیز صدق می‌کند و دانش کلی درباره هزینه سفر به گرجستان، در نهایت به برنامه‌ریزی بهتر و سفری دلپذیر منجر می‌شود. به خاطر قانون لغو ویزا و همچنین هزینه‌های بسیار پایین در خود گرجستان، این کشور به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ارزان به حساب می‌آید و یکی از دلایل محبوبیت این کشور میان گردشگران ایرانی نیز، همین است.در ادامه‌ی این نوشته ما به مرور هزینه‌های سفر به گرجستان خواهیم پرداخت. البته مد نظر داشته باشید که تمامی قیمت‌های گفته شده در این مطلب، مربوط به تابستان سال ۱۴۰۲ می‌شود.

 

با تور گرجستان، در هزینه‌های سفر خود صرفه جویی کنید

یکی از سوالاتی که عموما ذهن گردشگران را به خود معطوف می‌کند، این است که سفر به گرجستان به صورت شخصی ارزان‌تر است یا با تور؟ چیزهای زیادی هستند که در نهایت در هزینه سفر به تفلیس یا دیگر شهرهای این کشور تاثیر می‌گذارند اما اگر به طور کلی بخواهیم به این سوال جواب دهیم، با توجه به گشت‌های شهری، خدماتی که در قالب تور به شما داده می‌شود و قیمت‌های پایین‌تری که برای رزرو هتل‌ها وجود دارد، هزینه سفر با تور در بسیاری موارد کم‌تر خواهد بود. البته در مورد سفرهای زمین یا آن‌ها که برای کوله‌گردی به تور تلفیس می‌روند، اوضاع کمی متفاوت خواهد بود.‌

همچنین شما می‌توانید، از تورهای لحظه آخری یا آفرهای اختصاصی مقتدرسیر تابان نیز استفاده کرده و هزینه‌های سفر خود را تا حد زیادی کم کنید. مقتدرسیر تابان، در طول سال، بارها به ارائه چنین آفرهایی می‌پردازد، پس برای این که موقعیت شرکت در چنین تورهایی را از دست ندهید، پیشنهاد می‌کنیم، حتما در تلگرام و اینستاگرام ما را دنبال کنید. این را هم مد نظر داشته باشید که تورهای لحظه آخری یا آفرهای تخفیفی، در عمل هیچ تفاوتی با تورهای معمولی ندارند و تمامی خدمات و شرایط آن‌ها یکسان است. 

 

گرجستان، کشوری ارزان برای سفر

اگر برنامه دارید تا برای اولین بار به گرجستان سفر کنید، این نوید را به شما بدهیم که به طور کلی، گرجستان کشوری ارزان برای سفر است. حداقل نسبت به مقاصد گردشگری معروف دنیا مثل دبی، استانبول، بانکوک یا موارد مشابه، بسیار ارزان‌تر است. از قیمت‌ هتل‌ها گرفته تا خورد و خوراک و حتی هزینه تاکسی تا نزدیکی این کشور که باعث می‌شود، رفت و آمد هم برایتان ارزان‌تر شود، همه چیز برای سفری ایده‌آل فراهم است. البته گرجستان کشوری زیبا با انبوهی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی است و حتما از بودن در آن‌جا لذت خواهید برد. البته قبل از شروع صحبت درباره جزییات هزینه سفر به تور گرجستان در نظر داشته باشید که در زمان نوشتن این مطلب، هر یک یورو، ۲.۷۴ لاری (واحد پولی گرجستان) و هر یک دلار ۲.۸ لاری است.

 

پل صلح تفلیس، سازه‌ای منحصر به فرد در گرجستان

هزینه‌ی اقامت در گرجستان

طبق انتظار، این کشور اقامتگاه‌هایی در کلاس‌های مختلف را در اکثر شهرهای توریستی گرجستان خود مثل تفلیس یا باتومی ارائه می‌کند که انتخاب هر کدام از آن‌ها در نهایت در هزینه سفر به گرجستان تاثیر گذار خواهد بود. از هتل‌های ارزان تا ریزورت‌های ۵ ستاره لاکچری، هر کس با هر بودجه‌ای، مکان مناسب خو را برای اقامت در این کشور پیدا خواهد کرد. مخصوصا اگر قصد رفتن به تور تفلیس را داشته باشید، انتخاب شما بسیار متنوع هستند. به طور کلی، لیست قیمت هتل‌ها در گرجستان به شکل زیر است:

 

  • هاستل‌ها: ۱۰ تا ۱۲ دلار
  • هتل‌های با قیمت متوسط: ۲۰ تا ۳۵ دلار
  • سوییت در بوتیک هتل: ۸۰ تا ۱۵۰ لاری
  • هتل لاکچری: از ۱۲۰ دلار

 

البته در زمینه هتل‌های قیمت متوسط، بازه‌ی قیمتی از این حدود گسترده بوده و بسته به محل و امکانات هتل‌ها، قیمت‌ها متفاوت خواهند بود. برای مثال، هتل‌های ساحلی در باتومی با توجه به امکانات تفریحی، ممکن است تا ۱۵۰ لاری نیز قیمت داشته باشند. البته نکته دیگر این است که شما می‌توانید، با تهیه تورهای گردشگری به مقصد گرجستان، قیمت مناسب‌تری را به دست بیاورید. اگر با تور تفلیس یا تور باتومی در مقتدرسیر تابان سفر کنید، لیستی بلند بالا از هتل‌های مختلف برای انتخاب می‌بینید که در پکیج تور همه‌ی آن‌ها دارای تخفیف‌های بسیار خوبی هستند.

اگر اهل ایربی‌ان‌بی (Airbnb) هستید، باید بهتان بگوییم که این سایت در گرجستان نیز فعال بوده و به نسبت گزینه‌های مختلفی در جاهای متفاوت را در آن‌جا پیدا خواهید کرد. اگر به دنبال گزینه‌های خاص، ویلاهای طبیعت گردی یا خانه‌هایی بزرگ می‌گردید، ایر‌بی‌ان‌بی گزینه‌ی خوبی به شمار می‌رود.

 

۱۰ پارک زیبا و معروف گرجستان

تاثیر مخارج غذا در هزینه سفر به گرجستان

یکی از جاذبه‌های گرجستان، غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای هستند که مردم این کشور پخت می‌کنند. به همین خاطر، همیشه پیشنهاد ما این است که در این سفر، به سراغ غذاهای محلی گرجستان بروید که هم ارزان‌تر هستند، هم بسیار خوشمزه‌اند و بر خلاف خیلی از مقاصد گردشگری جهان، به طبع ایرانی‌ها نیز می‌خورد. البته در شهرهای توریستی گرجستان، رستوران‌های بین‌المللی زیادی هستند که غذاهایی از کشورهای مختلف را به فروش می‌رسانند و از این جهت، هیچ محدویتی برای مسافران تور گرجستان وجود ندارد. نگاهی گذرا به هزینه‌های غذا و نوشیدنی در گرجستان: 

 

  • هزینه غذا در یک روز: ۸۰ تا ۱۰۰ لاری در رستوران‌های ارزان و ۱۳۰ تا ۱۸۰ لاری برای رستوران‌های متوسط 
  • قهوه و چای در کافه‌های خوب: ۹ تا ۱۵ لاری به همراه دسر
  • شام در رستوران‌های سنتی گرجی خوب: شروع قیمت غذای اصلی ۵۰ تا ۷۰ لاری
  • نوشیدنی همراه غذا: ۲ تا ۵ لاری
  • یک لیتر آب آشامیدنی: ۰.۵ تا ۱.۵ لاری

البته در مورد رستوران‌های بین‌المللی، قیمت‌ها آن‌قدر متفاوتند که یک بازه‌ی درست نمی‌توان ذکر کرد. برای مثال، رستوران‌های ژاپنی قیمتی بسیار متفاوت از رستوران‌های ایتالیایی دارند و البته در این بین رستوران‌های فرانسوی نیز گران‌تر از گزینه‌های دیگر هستند. خود هتل‌های لاکچری هم رستوران‌های درجه یک در خود دارند. اگر به مناطق دور دست گرجستان، مناطق کوهستانی و روستاها سفر کردید، با قیمت بسیار پایین امکان امتحان کردن غذاهای گرجی را دارید، پس این تجربه را از خود دریغ نکنید.

 

ماه عسل در بهترین هتل‌های گرجستان

هزینه‌های رفت و آمد در گرجستان

اگر تنها به یک کشور اروپایی رفته باشید، متوجه می‌شوید که هزینه‌های حمل و نقل عمومی در گرجستان بسیار ناچیز است. این مهم هم درباره حمل و نقل در شهرهای توریستی گرجستان همچون تفلیس، باتومی و کوتایسی صادق است و هم در مور سفرهای بین شهری صدق می‌کند. ابتدا در مورد تفلیس بگوییم که یک سیر ریلی نسبتا محدود برای مترو دارد که به وسیله‌ی آن، می‌توانید به مناطق مختلف بروید. هزینه‌ی تاکسی در تفلیس نسبتا کم است و خیلی از توریست‌ها ترجیح می‌دهند با همین تاکسی‌ها به جاهای مختلف بروند. یکی سری مینی‌بوس‌های مخصوص به نام مارشروتکا نیز در شهرها و مسیرهای بین‌ شهری کار می‌کنند که بین مردم محلی محبوب بوده، بسیار ارزان هستند و البته توریست‌ها نیز خیلی سوارشان می‌شوند و استفاده از آن ها تاثیر زیادی در کم کردن هزینه سفر به گرجستان دارد.

در واقع برای مسیرهای بیرون شهری، از همین مینی‌بوس‌های استفاده کرده و در مواقع دیگر به سراغ اتوبوس یا ماشین‌ می‌روند که هزینه‌ی آن‌ها چند برابر خواهد بود. با توجه به مسیرهای نسبتا ناهموار و این که خیلی از جاذبه‌های گردشگری خاص گرجستان در کوهستان واقع شده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از چنین جاهایی، به سراغ تورهای گروهی بروید.

 

  • مترو تفلیس: ۱ لاری
  • تاکسی داخل شهری: سقف ۱۵ لاری که در بیشتر مسیرها بسیار کم‌تر است (عموما بین ۵ تا ۱۲ لاری)
  • هزینه مارشروتکا بین شهری: ۵ تا ۲۵ لاری
  • هزینه مارشروتکا داخل شهری: ۰.۳ تا ۱.۵ لاری

 

نکته دیگر درباره شهرهای توریستی گرجستان این است که در این شهرها، تاکسی‌های اینترنتی با دو اپلیکیشن معروف Taxify و Yandex فعالیت می‌کنند که جدا از ارزان‌تر بودنشان، می‌توانید به راحتی مقصد خود را در نقشه مشخص کرده و این که هزینه‌ی سفر نیز از اول برایتان مشخص است.

 

شهرهای غاری گرجستان را بشناسید

هزینه بازدید از مراکز گردشگری گرجستان

بخش زیادی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی گرجستان شامل مراکز مذهبی مثل صومعه‌ها یا کلیساها می‌شود و البته از طرفی، مراکز فرهنگی زیادی مثل موزه‌های گرجستان یا گالری‌های هنری را هم در پیش دارید. در مجموع بازید از این مراکز یا رایگان هستند یا این که هزینه‌ی خیلی پایینی برای دیدنشان باید بدهید و در نهایت خیلی تاثری در هزینه سفر به گرجستان ندارند. البته بازدید از بعضی از این مراکز، به خاطر دوری از شهر، هزینه‌های رفت و آمد را برای شما به همراه دارد که این را باید در نظر بگیرید. اگر اهل رفتن به شهرهای ساحلی دارید، تقریبا تمامی سواحل باتومی یا شهرهای مثل آن رایگان بوده، خدماتی هم که در این سواحل ارائه می‌شوند، ارزان هستند.

 

  • بازدید از موزه‌ها و گالری‌های هنری: ۳ تا ۳۰ لاری
  • بازید از کلیساها و صومعه‌ها: رایگان
  • مناطق محافظت شده طبیعی: ۷ تا ۲۳ لاری
  • بلیط تماشای باله یا اپرا در تفلیس: از ۳۰ لاری
  • اتاق خصوصی در حمام سولفور تفلیس: ۵۰ تا ۱۳۰ لاری

برای این که یک مثال دیگر آورده باشیم، بزرگ‌ترین پارک آبی تفلیس و گرجستان، ۴۰ لاری ورودی دارد که البته این پارک بسیار بزرگ دارای امکانات تفریحی بسیار زیاد، چندین استخر، اسپا و ... است و مراکز تفریحی دیگر، به مراتب از آن‌جا ارزان‌تر هستند.

 

مهمترین سوغاتی‌های گرجستان

هزینه سیم‌کارت و اینترنت در گرجستان

برای خرید سیم‌کارت در سفر به گرجستان دو اپراتور اصلی فعالیت می‌کنند، شامل Magti و Beeline می‌شوند که در سراسر این کشور پوشش دارند و سیم‌کارت‌های پیش پرداخت یا اعتباری به فروش می‌رسانند. سیم‌کارت‌هایی که توریست‌ها نیز می‌توانند آن را تهیه کنند. خود سیم‌کارت حدود ۵ لاری است که البته برای گرفتن آن باید حتما پاسپورت خود را نشان دهید. سپس می‌توانید ۱۵ گیگ اینترنت را با قیمت حدودا ۳۰ لاری تهیه کنید که در مجموع ۳۵ لاری می‌شود. البته پکیج‌های مختلف اینترنت برای این سیم‌کارت‌ها ارائه می‌شود. سیم‌کارت‌ دارای اپلیکیشن‌های بسیار خوب برای مدیریت حساب است و خیلی راحت و سریع هم فعال می‌شود. برای این که بتوانید از اینترنت در گرجستان استفاده کنید، یا همیشه باید منتظر بازگشت به هتل باشید، یا از این سیم‌کارت‌ها بهره ببرید. استفاده از رومینگ هزینه سفر به گرجستان را برایتان بسیار زیاد می‌کند و اصلا به صرفه نیست.

مقایسه هزینه سفر به دیگر شهرهای گرجستان

تفلیس از خاص‌ترین مقاصد گرجستان، محبوب‌ترین شهر توریستی و پایتخت این کشور است و با این که بزرگ‌ترین در کل کشور به حساب می‌آید اما به خاطر قیمت‌های مقرون به صرفه برای رفت و آمد، هزینه‌های زیادی  شما را تهدید نمی‌کند. رستوران‌های متنوع با قیمت‌های متفاوتی در این شهر وجود دارد اما هم از نظر هتل و هم از نظر قیمت غذا، باید انتظار این را داشته باشید که با شهری گران‌تر از نقاط دیگر گرجستان مواجه هستید.

باتومی که مهم‌ترین شهر ساحلی گردشگرپذیر کشور و از جذابیت‌های خاص گرجستان است نیز به نوبه خود، هزینه‌های نسبتا بیشتر از برخی از شهرها دارد اما با این حال، قابل مقایسه با شهرهای ساحلی دیگر کشورهای توریستی نیست. هتل‌های ساحلی این شهر گران‌تر از هتل‌های شهری هستن و از نظر هزینه‌های غذا و رفت و آمد نیز، فرق چندانی بین باتومی و تفلیس وجود ندارد. کوتایسی، مستیا و زوگدیدی در گرجستان برای سفر ارزان‌تر هستند اما خیلی از گردشگران، تنها به چشم مقاصد یک روزه یا نیم روزه به آن‌جاها نگاه می‌کنند.

 

بهترین رستوران های تلاوی، گرجستان

هزینه‌ی سفرهای نیم روزه و یک روزه از تفلیس

تورهای بسیاری هر روزه به نقاط مختلفی خارج از تفلیس برگزار می‌شود که قیمت‌های متفاوتی دارند. مثل کاختی گرجستان که سفری ۱۲ ساعته بوده و ۴۰ یورو است یا بازدید از صومعه جواری در گرجستان، آنانوری، وادوری و کلیسای سه گانه گرتی که جمعا ۱۴ ساعت طول می‌کشد و هزینه‌ آن ۵۶ یورو است. البته اگر بخواهید این تورها را با لاری و در خود تفلیس خریداری کنید، عموما با هزینه‌ی پایین‌تر آن را تجربه خواهید کرد. این سفرها اگر چه هزینه سفر به تفلیس را افزایش می‌دهند، اما تجرب جذابی از تور گرجستان را برایتان به همراه خواهند داشت.

نکاتی برای کاهش هزینه سفر به گرجستان

  • برای شام می‌توانید به سراغ رستوران‌های فست فود یا غذاهای محلی گرجستان بروید که خیلی ارزان‌تر از رستوران‌های بین‌المللی هستند.
  • اگر در هتل‌های ۴ یا ۵ ستاره هستید، بهتر است برای صرف غذا به سراغ رستوران‌های خارج از هتل بروید.
  • حتما از مارشروتکا برای رفت و آمد، مخصوصا مسیرهای بیرون شهری استفاده کنید.
  • از گشت‌های شهری استفاده کرده و به بازدید مراکز تاریخی بروید.

 

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان در تفلیس

منبع

۱۲ مهر ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 14 شهریور 1402)

نظرات کاربران