عجایب هفتگانه چین

جاذبه‌های گردشگری چین
عجایب هفتگانه چین

چین به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای دنیا که باشکوه‌ترین امپراتوری‌ها و تمدن‌های باستانی را در طول تاریخ تجربه کرده مقصدی منحصر به فرد برای سفر هر گردشگری است. به طوری که مسافران تور چین فرصت حتی یک لحظه استراحت را نخواهند داشت. چرا که با حجم بسیار زیادی از جاذبه‌های گردشگری مختلفی روبرو شده و هر کدام به قدری جذاب و دیدنی‌ هستند که نمی‌توان بازدید از آن‌ها را نادیده گرفت. اما در این میان برخی از  موارد از جذابیت و شکوه دوچندانی برخوردار هستند. برای اینکه بتوانید در سفر به چین زمان خود را مدیریت کرده و از برترین جاذبه‌های چین دیدن کنید این مقاله را به معرفی عجایب هفتگانه آن اختصاص داده‌ایم.

 

۱. ارتش سفالی چین، شی‌آن (The Terracotta Army)

ارتش سفالی چین که با نام مقبره کین شی هوآنگ (Qin Shi Huang’s Mausoleum) نیز شناخته می‌شود، یکی از باشکوه‌ترین مکان‌هایی است که در سفر به چین شاهد آن خواهید بود. این مقبره به اولین امپراتوری حاکم چین (سال‌های ۲۰۶ – ۲۲۱ قبل از میلاد) تعلق دارد. شناخته شده‌ترین قسمت این مجموعه عظیم، جنگجویان تراکوتا است. این مقبره چشمگیرترین مقبره چین و منحصر به فردترین نمونه در جهان است که شما را در یک نگاه شیفته و مبهوت خود خواهد کرد. نکته جالب اینجا است که هیچ‌کس تا به امروز ورودی اصلی این مجموعه مقبره افسانه‌ای عظیم را پیدا نکرده است. گمان می‌رود گنجینه‌های زیادی در این مکان نهفته که هنوز کشف نشده‌اند.

 

بایدها و نبایدهای سفر با تور چین

 

۲. دیوار بزرگ چین (The Great Wall of China)

قطعا یکی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین مکان‌هایی که در چین فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، دیوار بزرگ چین است. پس جای تعجب نخواهد بود اگر دیوار بزرگ چین را به عنوان بزرگترین شاهکار بشر در تاریخ معرفی کنیم. این دیوار به قدری عظیم و شگفت‌انگیز است که شایعاتی در مورد دیده شدن آن از ماه در بین مردم نقل می‌شود. این دیوار حدود ۶ هزار کیلومتر طول داشته و در سراسر جهان به عنوان طولانی‌ترین ابر ساختار پیش از شکل گیری دنیای مدرن شناخته می‌شود.

البته این دیوار طی یک بازه مشخصی ساخته نشده و در هر دوره‌ای از تاریخ بخشی از آن تکمیل وبه یکدیگر پیوسته‌اند. اصلی‌ترین قسمت‌های آن متعلق به دوران امپراتور کین شی هوانگ چین بوده است. گفته می‌شود پروژه ساخت این دیوار در آن دوره از تاریخ به قدری سنگین و عظیم بود که برای هر پای دیوار یک انسان تلف می‌شد. البته که گردشگران امکان بازدید از تمامی قسمت‌های این دیوار را نداشته و تنها بخش‌های خاصی از آن به روز علاقه‌مندان باز شده است. اصلی‌ترین قسمت‌های دیوار چین برای بازدید در شهر پکن قرار دارد. این دیوار از جنس سنگ و آجر تشکیل شده و در حین بازدید از آن فرصت تماشای چشم‌اندازهای زیبای اطراف را نیز خواهید داشت. دیوار چین جز مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ثبت ملی چین است.

 

۳. شهر ممنوعه چین، پکن (The Forbidden City Of China)

از دیگر موارد بی‌نظیر چین که مشابه آن را در هیچ نقطه‌ای از دنیا پیدا نخواهید کرد، شهر ممنوعه چین است. شهر ممنوعه به عنوان یکی از عجایب هفتگانه چین شناخته شده و در شهر پکن قرار دارد. این مکان که کاخ‌ها و قصرهای متعدد تاریخی را در خود جای داده در گذشته محل زندگی امپراطورها و افراد مهم چین بوده است. به طوری که افراد فقیر و معمولی اجازه ورود به آن را نداشتند. به همین دلیل آن را شهر ممنوعه می‌نامیدند. البته امروزه این مجموعه به عنوان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری چین شناخته شده و درهای آن به روی عموم مردم باز شده است.

در میان تمامی این موارد آنچه سبب شده تا شهر ممنوعه تا این حد در دنیا به شهرت برسد این است که از آن به عنوام بزرگترین کاخ باستانی جهان نیز یاد می‌کنند. شهر ممنوعه به مدت ۵۰۰ سال کاخ بزرگ امپراتورهای مینگ و چینگ بود. گفته می‌شود که این کاخ بزرگترین کاخ امپراتوری بازمانده در جهان به اندازه ۸۰ زمین فوتبال است. زمانی در داخل آن حدود ۹۰۰۰ نفر زندگی می‌کردند. پس اگر قصد تماشای بناهای تاریخی چین را برای آشنایی بیشتر با گذشته و سبک معماری آن دارید، شهر ممنوعه باید یکی از اولین مکان‌های شما برای بازدید در سفر با تور چین باشد.

 

چرا باید چین مقصد بعدی گردشگری شما باشد

 

۴. کانال هانگژو - پکن، چین (The Hangzhou - Beijing Canal)

جا دارد که در لیست عجایب هفتگانه چین نامی از کانال هانگژو-پکن نیز ببریم. این به عنوان بزرگترین کانال جهان از نظر طولی شناخته شده و یک آبراه مهم در این کشور به حساب می‌آید. این بنا برای انتقال سریع کالاها، مردم و انتقال آب به شمال چین توسط امپراتوری سوئی در سال‌های ۵۸۱ – ۶۱۸ ساخته شد. امتداد کانال هانگژو پکن تقریباً دو هزار کیلومتر بوده و همان طور که از نام آن معمول است بین هانگژو تا پکن قرار دارد. البته در طول مسیر از استان‌های هبی، شاندونگ و جیانگسو نیز عبور می‌‌کند. این کانال از شهر باستانی ووژن (Wuzhen) قابل مشاهده بوده و گردشگران می‌توانند با یک تیر دو نشان زده و از هر دو آن‌ها در یک روز دیدن کنند.

کانال هانگژو پکن قابل کشتیرانی بوده و نقش کلیدی در حوزه حمل و نقل و تجارت چین و حتی دیگر کشورها ایفا می‌کند. البته امروزه به عنوان یک قطب گردشگری مهم نیز توانسته نقش پررنگی را در جهان داشته باشد. کانال هانگژو پکن به قدری اهمیت دارد که توانسته نام خود را در لیست میراث جهانی یونسکو در چین نیز به ثبت برساند. نکته جالب اینکه این کانال در عین حال که بلندترین نمونه در جهان است به عنوان قدیمی‌ترین نیز شناخته می‌شود. عمق آب در این کانال به قدری زیاد است که در برخی از قسمت‌ها به ۴۲ متر نیز می‌رسد. گفته می‌شود که ساخت این کانال تقریبا ۶ سال به طول انجامیده و تقریبا نصف کارگران در اثر گرسنگی و خستگی جان خود را از دست داده‌اند.

 

۵. سیستم آبیاری دوجیانگیان، سیچوآن،‌ چین (Dujiangyan Irrigation System)

قطعا به عنوان نبوغ کشاورزی باستانی، نام سیستم آبیاری دوجیانگیان در لیست عجایب هفتگانه چین خالی است. دوجیانگیان یکی دیگر از شگفتی‌های مهندسی آب در چین است. این سیستم آبیاری با بیش از ۲۲۰۰ سال قدمت، به عنوان قدیمی‌ترین پروژه بزرگ آبیاری جهان شناخته می‌شود که هنوز هم در حال استفاده است. به طوری که نام آن در فهرست میراث یونسکو ثبت شده و سالانه جشنواره‌ای را به منظور حمایت از این سیستم پیشرفته اما قدیمی ترتیب می‌دهند. این سیستم قدرت آبیاری ۵۰۰۰ کیلومتر مربع از دشت‌های سیچوان را دارد.

 

جذاب‌ترین فعالیت‌های توریستی در پکن

 

۶. موزه آثار سانکسینگدوی و جینشا در چین (Sanxingdui and Jinsha Relics Museum)

شاید برای بسیاری از افراد ناشناخته باشد اما آثار سانکسینگدوی و جینشا به عنوان تمدن پیشرفته هنری چین جایگاه ویژه‌ای دارد. به طوری که می‌توان نام آن را در فهرست عجایب هفتگانه این کشور قرار داد. جالب است بدانید که در میان برترین اکتشافات باستان شناسی در سراسر جهان در قرن گذشته، عصر برنز سانکسینگدوی (Sanxingdui) و تمدن جینشا (Jinsha) جایگاه ویژه‌ای دارد. این دو هنر در طول سلسله شانگ شکل گرفته و امروزه در قالب یکی از بهترین موزه‌های چین به نمایش علاقه‌مندان در آمده است. البته سال‌های پیدایش این دو هنر متفاوت بوده و سانکسینگدوی به سال‌های ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد و جینشا به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. امروزه با رفتن به موزه آثار سانکسینگدوی و جینشا فرصت تماشای آثار هنری، متالورژی و زیورآلات زیبای آنها را خواهید داشت.

 

۷. پاگوداهای دالی در چین (The Dali Pagodas)

اگر به دنبال نقاط دیدنی زیبا و ماندگار در چین هستید، به عنوان هفتمین گزینه از شگفتی‌های این سرزمین بازدید از پاگوداهای دالی را پیشنهاد می‌دهیم. قبل از هر چیزی بهتر است تا تعریف کوتاهی از پاگودا داشته باشیم. پاگودا به نوعی از معابد گفته می‌شود که از طراحی خاصی برخوردار است. به این صورت که دارای شکل هرمی بوده و معمولا از جنس چوب ساخته می‌شود. اغلب پاگوداها متعلق به دین بودا بوده و نکته جالب اینکه در ۵ طبقه ساخته می‌شوند که هر کدام از آن‌ها نماد چیز خاصی در دین بودا است. معابد پاگودا عموما در کشورهای آسیای شرقی قرار دارند که چین به عنوان اصلی‌ترین پایگاه آن‌ها شناخته می‌شود. در ساخت پاگودا در کنار تمامی جوانب مهندسی و معماری به مواردی از قبیل اخترشناسی و ... نیز اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.

اکنون که با این بناهای مذهبی فوق‌العاده خاص آشنا شدید بهتر است که در سفر خود با تور چین حتما به پاگوداهای معروف آن سر بزنید. از جمله مهم‌ترین و زیباترین پاگوداهای چین که توانسته‌اند در طول سال‌ها از زلزله‌ها و جنگ‌های متعدد جان سالم به در ببرند، پاگوداهای دالی هستند. این‌ها از مجموعه سه پاگودا تشکیل شده‌اند که هر کدام از آن‌ها جلوه و جذابیت خاص خود را دارند. بلندترین این بتکده‌ها از ۱۶ طبقه تشکیل شده که در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است. سال ساخت آن به سال ۸۴۰ که دوران حکومت امپراتور نانژائو (Nanzhao) بود برمی‌گردد. دو بتکده دیگر نیز تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰۰ سال بعد، توسط پادشاهی دالی ساخته شده‌اند.

 

۶ جنگل بامبو زیبا و استثنایی در چین

 

البته که تمامی جاذبه‌های چین محدود به این‌ها نبوده و گردشگران در سفر به آن شاهد بسیاری دیگر از بناهای تاریخی بی‌نظیر و طبیعت زیبا خواهند بود. به طوری که این کشور پهناور کوه اورست را به عنوان مرتفع‌ترین کوه دنیا در خود جای داده است. همچنین بناهای تاریخ بسیاری را که اغلب آن‌ها در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند را نیز دارا است. غار موگای واقع در استان گانسو، کاخ پوتالا واقع در تبت، معبد جوکانگ واقع در تبت و ... تنها بخش کوچکی از مکان‌هایی هستند که در سفر با تور چین فرصت بازدید از آن‌ها را خواهید داشت. چنانچه قصد بازدید از تک تک جاذبه‌های این کشور بی‌نظیر را داشته باشید هفته‌ها برای سفر شما به آن کافی نخواهد بود.

 

منبع

۲۱ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران