۱۷ نوشیدنی معروف ویتنامی

جاذبه‌های گردشگری ویتنام
۱۷ نوشیدنی معروف ویتنامی

یکی از چیزهایی که در تور ویتنام مشاهده خواهید کرد و ممکن است باعث تعجب شما شود، تنوع بالای نوشیدنی‌های محلی و ترکیبی است که مردم این کشور تهیه و میل می‌کنند. نوشیدنی‌های جالبی که هم با قهوه تهیه می‌شوند و هم انواع مختلفی هستند که از میوه‌های محلی در آن‌ها استفاده شده است. در نوشته امروز، ما به معرفی ۱۷ نوشیدنی مختلف می‌پردازیم که پیشنهاد می‌کنیم، حتما چند موردی از آن‌ها را در سفر سفارش دهید. خیلی از این نوشیدنی‌ها، قیمت بالایی نداشته و بسیار خوشمزه هستند!

 

نوشیدنی قهوه سوا دا در ویتنام (Ca Phe Sua Da)

کا فه سوا دا بدون شک معروف‌ترین نوشیدنی ویتنامی است که خیلی هم طرفدار دارد که در لیوان‌های باریک سرو می‌شود. برای تهیه این نوشینی از شیر غلیط و قهوه‌ای که از دانه‌های ویتنامی تهیه شده استفاده می‌کنند و همراه یخ در لیوان ریخته می‌شود. استفاده از قهوه‌های تلخ و قوی باعث شده این نوشیدنی مزه‌ای تند داشته باشد و از طرفی، انرژی مضاعفی به شما دهد. برای لذت بیشتر از این نوشیدنی، حتما باید بگذارید کمی یخ آب شود و سپس آن را میل کنید.

 

نوشیدنی قهوه دِن در ویتنام (Ca Phe Den)

ترجمه لغوی این نوشیدنی به معنی قهوه تلخ است اما با آن قهوه‌ای که احتمالا در شهر خودتان سفارش می‌دهید، فرق می‌کند. قهوه‌ی استفاده شده در این نوشیدنی تلخ و قوی است و دارای کافئین بالایی بوده و بدون شکر سرو می‌شود. همچنین در نظر بگیرید که حتی در کا فه دِن نیز از یخ استفاده می‌شود.

 

آشنایی با فرهنگ و سنت ویتنام در سفر

نوشیدنی قهوه کو ت دوا در ویتنام (Ca Phe Cot Dua)

خیلی‌ها زمان ترجمه "کا فه کو ت دوا"، آن را قهوه شیر نارگیل ترجمه می‌کنند که به نظر کمی اجحاف در حق این نوشیدنی فوق‌العاده خوشمزه است که در آن از شیر نارگیل، قهوه مرغوب ویتنامی و بستنی نارگیل استفاده شده و طعمی بی‌نظیر دارد. یک نوشیدنی عالی برای روزهای گرم سفر به ویتنام!

نوشیدنی قهوه موآی در ویتنام (Ca Phe Muoi)

اگر به هوئه رفتید، حتما در تمام کافه‌ها می‌بینید که مردم این نوشیدنی خوشمزه را سفارش می‌‌دهند و البته آن‌ها که اهل نوشیدنی‌های بر پایه قهوه هستند، عاشقش خواهند شد. این نوشیدنی به هیچ وجه در مقیاس گزینه‌ی قبلی سنگین نیست و از شیر زده شده به همراه مقدار نسبتا کمی قهوه و یخ درست شده و ترکیبی جذاب را می‌سازد.

نوشیدنی قهوه ترونگ در ویتنام (Ca Phe Trung)

"کا فه ترونگ" یا همان قهوه تخم مرغی از جمله نوشیدنی‌های محبوب هانوی است و احتمالا اگر یک بار آن را امتحان کنید، دستور درست کردنش را یاد گرفته و در خانه نیز آن را تهیه خواهید کرد. "کا فه ترونگ" زرده‌ی تخم مرغ زده شده درست شده که روی آن شیر غلیط داغ می‌ریزند و در نهایت به آن فوم و قهوه اضافه می‌شود. قهوه داغ باعث پخته شدن نسبتی زرده تخم مرغ می‌شود. در اکثر جاها این نوشیدنی به صورت داغ سرو می‌شود اما گاه می‌توانید، جاهایی پیدا کنید که بعد از آماده سازی، در آن یخ می‌ریزند. این آخرین گزینه‌ی نوشیدنی‌های ما با پایه قهوه بوده و در ادامه به مرور آبمیوه‌ها و بعضی نوشیدنی‌های خاص ویتنام می‌پردازیم.

 

بهترین کارهای جذاب در هوشی مین

نوشیدنی ترا دا در ویتنام (Tra da)

این چای سرد خوشمزه، خیلی اوقات کنار قهوه‌ای که سفارش می‌‌دهید، سرو می‌شود. البته این رسم عموما به کافه‌های محلی اختصاص دارد و نه جاهای ترند و شیک، در واقع اگر به یک کافه‌ی محلی روباز بروید و برای خود قهوه‌ای سفارش دهید، می‌بینید که "ترا دا" یا همان چای سرد ویتنامی که از برگ‌های چای محلی تولید می‌شود، کنار قهوه روی میز قرار خواهد گرفت. این نوشیدنی به صورت مجزا نیز سرو می‌شود و حتی ممکن است آن را در منو نبینید، اما بپرسید، حتما در کافه‌های محلی، امکان سرو آن وجود خواهد داشت.

نوشیدنی سین تو بو در ویتنام (Sinh to bo)

اسموتی‌ها را هر جای دیگری از دنیا هم می‌توانید سفارش دهید اما بعید می‌دانم، پیدا کردن اسموتی آووکادو آن‌قدر کار آسانی باشد. غیر از تور ویتنام که تقریبا هر جایی که بروید، می‌توانید "سین تو بو" که در واقع اسموتی آووکادو است را سفارش داده و میل کنید. این نوشیدنی خوشمزه ترکیب شیر در خود داشته و کاملا سرد سرو می‌شود. البته اغلب آن را در کافه‌ها پیدا خواهید کرد و خیلی دکه‌های خیابانی نیستند که این نوشیدنی را آماده کنند.

نوشیدنی چه سونگ سائو در ویتنام (Che Soung Sao)

اگر کلمه "چه" را پشت هر عبارتی در ویتنام دیدید، یا به معنی نوشیدنی است یا این که یک دسر داغ خواهد بود. در این جا به نوشیدنی خوشمزه‌ای اشاره دارد که در انواع بازارها مثل بازار معروف "کای رانگ" امکان سفارشش را خواهید داشت. این نوشیدنی در واقع از تکه‌های ژله میوه، شربت، شیر نارگیل، شیر غلیظ و چند چیز دیگر درست شده، شیرین و بسیار خوشمزه است.

 

بازدید از دیدنی‌ترین موزه‌های ویتنام

نوشیدنی ترا وای در ویتنام (Tra Vai)

چای‌های میوه‌ای بسیاری در ویتنام درست می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به چای هلو که بسیار خوشمزه‌اش اشاره کرد. اما طعم "ترا وای" که در واقع چایِ میوه‌ی لیچی یا سرخالو است، طعمی متفاوت داشته و از آن خاطرات خاصی‌ست که از ویتنام همیشه به یادتان می‌ماند. این چای به صورت سرد سرو شده و واقعا در گرمای ویتنام، نعمت به حساب می‌آید.

نوشیدنی ترا گونگ سا در ویتنام (Tra Gung Sa)

"ترا گونگ سا" به چای علف لیمو و زنجبیل گفته می‌شود که به صورت داغ سرو می‌شود. این نوشیدنی از آن چیزهایی است که در اسپاهای معروف ویتنام و بعد از ماساژ سرو می‌شود و سرزندگی و نشاط را برایتان به همراه خواهد داشت. البته "ترا گونگ سا" را در بیرون از اسپا و در انواع کافه‌های کشور نیز می‌توانید برای خود سفارش دهید. اگر سری به اسپای هانوی ویتنام زدید، نوشیدن ترا گونگ سا را فراموش نکنید.

نوشیدنی نوک چان لئو در ویتنام (Nuoc chanh leo)

آب میوه پشن فروت با ترکیبی از شکر و یخ و ظاهری که واقعا شما را جذب خود خواهده کرد، نوشیدنی خاصی را می‌سازد که بعید است که کسی بتواند در سفر به ویتنام از آن چشم پوشی کند. "نوک چان لئو" آبمیوه‌ای خوشمزه، لذت بخش و خنک بوده که در همه جا از جمله کافه‌ها و بازارها می‌توانید آن را پیدا کنید.

نوشیدنی سام بو لونگ در ویتنام (Sam bo luong)

این نوشیدنی خاص که در بار می‌توانید آن را سفارش دهید، ترکیبات جالبی دارد که در هیچ نوشیدنی دیگری نمونه‌اش را نخواهید دید. در "سام بو لونگ" هم از ریشه نیلوفر آبی و هم از دانه‌های آن استفاده شده و شامل تاپیوکا، شکر و چند چیز دیگر می‌شود. نوشیدنی که ظاهر عجیب و محتویات عجیب‌تری داشته اما بسیار محبوب بوده و طعمی دلپذیر نیز دارد.

 

آشنایی با بهترین رستوران‌های هوشی مین

نوشیدنی دوا توی در ویتنام (Dua Tuoi)

البته این نوشیدنی مختص ویتنام نیست و در مقاصد گرم‌سیری، عموما آن را مشاهده می‌کنید. معنی آن می‌شود "شیر نارگیل" و  آن را در پوسته‌ی نارگیل و به همراه نی سرو می‌کنند. نوشیدنی ساده اما خوشمزه‌ای که با قیمت بسیار کم در ویتنام سرو می‌شود.‌

نوشیدنی کم وات در ویتنام (Cam vat)

این نوشیدنی ساده نیز چیز خاصی ندارد و حتی معنی آن نیز، آب پرتغال است. تقریبا در هر جایی از ویتنام که پا بگذارید، دکه‌هایی را می‌بینید که "کم وات" سرو می‌کنند. در این نوشیدنی از آب پرتغال طبیعی، آب و شکر استفاده شده و مدل‌هایی از آن نیز هست که ترکیب با میوه‌ای دیگر می‌شود. البته آن را با آمیوه کامل مقایسه نکنید چون تقریبا یک سوم از حجم نوشیدنی، در آن آب ریخته شده و یخ نیز به لیوان اضافه می‌شود.

نوشیدنی نوک میا در ویتنام (Nuoc mia)

این مورد دوباره از آن نوشیدنی‌های ساده‌ای است که اگر چه در همه جا مشاهده می‌کنید و قیمت پایینی دارد اما حتما باید سفارشش دهید و امتحانش کنید. "نوک میا" در واقع نوشیدنی به دست آمده از نیشکر بوده که به صورت خالص سرو می‌شود. در واقع خیلی اوقات، خانم‌های ویتنامی را می‌بینید که در بازارها در حال درست کردن این نوشیدنی بوده و آن را همراه با یخ سرو می‌کنند. نوک میا تقریبا ارزان‌ترین گزینه‌ی این لیست بوده و بسیار در دسترس است و گزینه‌ای عالی برای روزهای گرم و گشت و گذار در بازار به حساب می‌آید.

 

سفری متفاوت به زیباترین مقاصد ویتنام

نوشیدنی رائو ما در ویتنام (Rau ma)

یکی دیگر از گزینه‌های ارزان که مورد پسند خود ویتنامی‌ها هم هست، "رائو ما" بوده که از گیاه پنیوورت به دست می‌آید. رنگ سبز این نوشیدنی نیز به همین دلیل است و البته طعم آن نیز خاص و متفاوت بوده و اگر خیلی اهل نوشیدنی‌های سالم نباشید، ممکن است برای بعضی خیلی دلچسب نباشد. با این حال "رائو ما" از گزینه‌های بسیار محبوب توریست‌ها نیز هست و تقریبا در تمامی بازارهای شلوغ و حتی کافه‌ها می‌توانید آن‌ را سفارش دهید.

نوشیدنی دا مه در ویتنام (Da Me)

مطمئن نیستم که در تور هند یا جاهای دیگر دنیا هم نوشیدنی بر پایه تمبر هندی سرو می‌شود یا نه اما در ویتنام "دا مه" بسیار محبوب است و آن را به شکلی خاص تهیه می‌کنند و روند آماده سازی‌اش کمی طول می‌کشد. به همین دلیل، عموما در کافه‌ها و بارها و به صورت سرد سرو می‌شود. "دا مه" نیز طعمی خاص و ترش داشته و خیلی‌ها آن را می‌سپندند ولی ممکن است برای بعضی مناسب نباشد. اگر تمبر هندی استفاده می‌کنید، در نظر بگیرید که طعم این نوشیدنی کاملا مطابق با طعم واقعی تمبر هندی بودهو غلظت چندانی هم ندارد.

 

زیباترین پارک‌ها و فضای سبز هوشی مین

منبع

۱۶ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران