معرفی ۱۴ فستیوال محبوب در مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
معرفی ۱۴ فستیوال محبوب در مالزی

مالزی تقریبا در تمامی طول سال، شاهد فستیوال‌ها و جشن‌های مختلف است که بسیاری از آن‌ها، مناسبت‌های بزرگ و رنگارنگ بوده که مردم زیادی از جمله توریست‌های تور مالزی در آن شرکت می‌کنند. حدود ۵۰ جشن در طول سال به صورت رسمی در این کشور انجام می‌شود و بعضی از استان‌ها و شهرها نیز فستیوال‌های مخصوص به خود را دارند. گزینه‌هایی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، جذاب‌ترین فستیوال‌های مالزی برای گردشگران بوده که امکان شرکت در آن‌ها را نیز خواهند داشت.

 

فستیوال تایپوسام در مالزی (Thaipusam)

یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های جامعه تامیل هندو که جشنی بر مبنای پیروزی خوبی بر بدی است. این جشن ریشه در داستان‌های اساطیری داشته و به پیروزی یکی از خدایگان هندو به نام موروگا اختصاص دارد. البته، این فستیوال اگر چه محبوب است، اما تصویر خیلی خوبی از مالزی به نمایش نگذاشته و بخش مهم این فستیوال نیز، آن‌جایی است که بعضی از افراد، نیزه، شمشیر را چیزهای این چنینی را از گونه‌های خود رد می‌کنند. البته غیر از این قسمت فستیوال، باقی موارد به جشن و پایکوبی و دکورهای رنگارنگ اختصاص داشته و تقریبا تمامی افراد هندو در مالزی، در این جشن شرکت می‌کنند.

 

بهترین مقاصد برای سفرهای تنهایی به مالزی

زمان برگزاری: ژانویه یا فوریه

بهترین مکان برای بازدید: غارهای باتو

 

سال نو چینی در مالزی

یکی از جذاب‌ترین جشن‌هایی که برایش می‌توانید به تور مالزی بروید، جشن سال نو چینی است. جشنی بسیار بزرگ که در اکثر شهرهای توریستی مالزی برگزار شده و جاهایی مثل کوالالامپور، پر می‌شوند از دکورهای قرمز و طلایی و فانوس‌های بزرگی که رسم این روزها هستند. جشن‌های بزرگ همراه با رژه‌های مختلف، کنسرت‌های متنوع و برنامه‌های تفریحی خیلی زیادی در این موقع از سال برگزار شده و در کوالالامپور و بعضی دیگر از شهرهای دیدنی مالزی، آتش بازی عظیمی نیز برپا می‌شود. در مجموع، همان‌طور که گفتیم، جشن سال نو چینی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فستیوال‌های مالزی در طول سال به شمار می‌رود.

زمان برگزاری: ژانویه یا فوریه

بهترین مکان برای بازدید: محله چینی‌ها در کوالالامپور

 

فستیوال آب مالزی

اگر فکر می‌کنید، این تنها تایلند است که فستیوال آب (سونگکران) دارد، شدیدا در اشتباه هستید و تقریبا تمامی کشورهای جنوب شرق آسیا، جشن‌هایی مشابه دارند. البته که در این جشن نیز، مردم در خیابان‌ها به هم آب می‌ریزند، اما این بخش از جشن به بزرگی نسخه تایلند نبوده و خیلی از افراد برای تماشای قایق‌های رنگارنگ به ساحل رفته و همچنین به فعالیت‌های آبی می‌پردازند. کل این جشن چیزی حدود یک ماه به طول می‌انجامد اما بخش مهمی از آن تنها سه روز است و اغلب هم در مناطق ساحلی برگزار می‌شود.

 

۱۰ باید و نباید مهم در سفر به مالزی

زمان برگزاری: آوریل

بهترین مکان برای بازدید: لنکاوی و صباح

 

روز ویساک در مالزی (Wesak Day)

این فستیوال بودایی در واقع مهم‌ترین جشن سال برای پیروان بودا در مالزی به حساب می‌آید و آن‌ها یک سری رسم و رسموات خاص برای این روز دارند که شامل روشن کردن شمع، دعا و بردن گل به معابد می‌شود. جذاب‌ترین بخش این فستیوال برای توریست‌ها، حجم بالای گل‌ها و شمع‌های پرتعدادی است که در کنار معابد بودایی هستند و تصویری رویایی را به وجود می‌آورند. همچنین یک سری جشن‌ها و رژه‌های بزرگ نیز حول محور این روز برگزار می‌شود. این جشن البته در بعضی کشورهای دیگر مثل تایلند، اندونزی و ... نیز برگزار می‌شود.

زمان برگزاری: مِی

بهترین مکان برای بازدید: معبد چتاوان

 

فستیوال برداشت کاماتان در مالزی

اولین جشن برداشت در مالزی، مختص به قبایل کادازان دوسون است است که در صباح زندگی کرده و هر سال با لباس‌های محلی خاص و رسم و رسومات جالبشان، این جشن را برپا می‌کنند. مسافران تور مالزی که در این فستیوال بزرگ شرکت می‌کنند، می‌توانند از غذاها و میوه‌های خوشمزه مثل هیوانا یا بابانگان خورده و از دیدن رقص‌های محلی لذت ببرند. یک سری برنامه‌های تفریحی و مسابقات ورزشی محلی نیز در آن‌جا برگزار می‌شود که در نوع خود جالب است.

 

خنک ترین جاهای مالزی در تابستان

زمان برگزاری: ۳۱ مِی

بهترین مکان برای بازدید: صباح

 

فستیوال دراگون بوت در مالزی

دراگون بوت نوع خاصی از قایق‌ها هستند که این روزها مسابقات جهانی نیز برایشان برگزار می‌شود. قایق‌های بزرگ اما نازکی که به صورت تیمی و با پاروزدن پیش می‌روند و یک نفر، با صدای تبل، این تیم را هماهنگ می‌کند. این برنامه یکی از جذاب‌ترین فستیوال‌های پنانگ است که هر ساله میزبان فستیوال بزرگی حول محور دراگون بوت است که هم به نمایش قایق‌های مختلف و هم به مسابقاتی در این زمینه اختصاص دارد و کارناوالی بزرگ حول محورش شکل می‌کگیرد. زمان برگزاری فستیوال دراگون بوت، موقعی عالی برای سفر به پنانگ به حساب می‌آید.

 

زیباترین جزایر مالزی

زمان برگزاری : میِ یا جون

بهترین مکان برای بازدید: پنانگ

 

فستیوال برداشت گاوای در مالزی

فستیوال‌های برداشت محصول واقعا جالب، شاد، رنگارنگ و پر از غذاهای خوشمزه هستند و یکی دیگر از جشن‌های معروف، فستیوال برداشت گاوای در منطقه ساراواک مالزی است که هر سال توسط قبیله‌های موروت، کایان، بیدایوه و ایبان برگزار می‌شود و تمامی این دهکده‌ها گرد هم می‌آیند که جشنی بزرگ را برپا کنند. فستویال گاوای شامل مراسم بانوی برگزیده، نمایش لباس‌های محلی، غذاهای محلی مالزی و خیلی بخش‌های دیگر می‌شود.

زمان برگزاری: ماه جون  

بهترین مکان برای بازدید: ساراواک

 

عید فطر در مالزی

با توجه به جمعیت بسیار بالای مسلمانان در مالزی، عید فطر جزو بزرگ‌ترین جشن‌های این کشور به حساب می‌آید. به طور کلی ماه رمضان در مالزی، حال و هوای شهرهای مختلف این کشور کاملا عوض شده، برنامه‌ی افطار در منو رستوران‌ها و کافه‌ها اضافه می‌شود و جشن‌های مفصلی برای عید فطر نیز برنامه ریزی می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عید فطر در مالزی، سرو غذاهای سنتی مالزی است که اگر در این زمان، در این کشور باشید، نباید آن‌ها را از دست بدهید.

زمان برگزاری: پایان ماه رمضان

بهترین مکان برای بازدید: کوالالامپور

 

روز استقلال یا روز ملی مالزی

برای خود مالزیایی‌ها، روز استقلال اهمیت ویژه‌ای دارد. روزی که این کشور از زیر پرچم انگلستان و سال‌ها استعمار رهایی پیدا کرد و به کشوری مستقل بدل شد. در این روز، در شهرهای بزرگ مثل کوالالامپور و پوترا، رژه‌های بزرگ نظمی، جشن‌های ملی و برنامه‌های تفریحی بسیار زیادی برگزار شده و هنرمندان مختلف، برای برگزاری کنسرت به این شهرها می‌روند. کشور مملو از پرچم‌های مالزی شده و در هر گوشه‌ای از شهر، مردم به هر نحوی این روز را جشن می‌گیرند. پیشنهاد می‌کنیم، حتما شب را در میدان مردکا در کوالالامپور باشید و آتش بازی بزرگی که برپا می‌شود را از نزدیک تماشا نمایید.

 

راهنمای بهترین کارها در تور مالزی

زمان برگزاری : 31 آگوست

بهترین مکان برای بازدید: میدان مردکا در کوالالامپور

 

فستیوال مونکیک در مالزی

این جشن بزرگ را با نام فستیوال نیمه پاییز نیز می‌شناسند که به پاس تشکر از یکی از الهگان باستانی به نام چانگ اِر به پاس برداشت محصول آن سال برگزار می‌شود. در این روزها می‌توان فانوس‌های رنگارنگ چینی را در جای جای کشور مشاهده کرد و جشن‌های مختلفی نیز حول محور این فستیوال برگزار می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این فستیوال برای توریست‌ها اما همین فانوس‌های کاغذی زیبا و تصویر رویایی شب‌ در شهر است. ریشه این جشن البته در باورهای چینی است که به مالزی راه پیدا کرده.

زمان برگزاری: آگوست یا سپتامبر  

بهترین مکان برای بازدید: محله چینی‌ها

 

فستیوال دیپاوالی در مالزی

یکی دیگر از فستیوال‌های محبوب هندی در مالزی، دیپاوالی است که به نام "جشن نورها" نیز شاخته شده و جذاب‌ترین بخش آن، آتش بازی‌های بزرگی است که در این شب انجام می‌شود. البته بخش سنتی این جشن به ساخت طرح‌هایی با پودر برنج رنگی و همچنین روشن کردن شمع بوده که تصویری بسیار زیبا را شکل می‌دهد.

زمان برگزاری: اکتبر یا نوامبر

بهترین مکان برای بازدید: محله هند کوچک در کوالالامپور

 

کریسمس در مالزی

این روزها کریسمس در هر جایی از جهان جشن گرفته می‌شود و مالزی نیز از این قائده مستثنی نیست. البته بزرگ‌ترین جشن‌های کریسمسی و دکورهای بزرگ را در کوالالامپور یا بعضی از شهرهای مسیحی نشین می‌توان مشاهده کرد. با این که مردم مالزی کم‌تر مسیحی هستند، به کریسمس و شب سال نو میلادی نگاه ویژه دارند و دکورهای کریسمسی در هر جایی از کشور دیده می‌شود. در شب سال نو میلادی نیز آتش بازی بسیار بزرگی در کوالالامپور برپا می‌شود که حتما باید از آن دیدن کنید. البته هنگام کریسمس در مالزی، یکی از گران‌ترین زمان‌ها برای سفر به کوالالامپور به حساب می‌آید.

 

بازدید از بهترین جزایر و سواحل در پنانگ

زمان برگزاری: ۲۵ دسامبر

بهترین مکان برای بازدید: کوالالامپور

 

فستیوال جهانی موسیقی جنگل‌های بارانی مالزی (Rainforest World Music Festival)

این فستیوال راک خاص و منحصر به فرد که هر ساله در ساراواک و جایی که دور تا در آن را جنگل‌های بارانی احاطه کرده، برگزار می‌شود و گروه‌های مختلف با سبک‌های متفاوت، به این گوشه از مالزی می‌آیند تا به اجرا بپردازند. این فستیوال موسیقی، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بسیار هم معروف است.

زمان برگزاری: جولای

محل برگزاری: ساراواک

 

فستیوال موسیقی اوربان‌اسکیپس در مالزی (Urbanscapes)

یکی دیگر از فستیوال‌های موسیقی بسیار جذاب در مالزی، اوربان‌اسکیپس نام داشته که در کوالالامپور برگزار شده و چندین محل مختلف در شهر، میزبان گروه‌هایی از جاهای مختلف جهان هستند که در مالزی به اجرا می‌پردازند. در میان گروه‌های کم‌تر شناخته شده، هر سال چند ستاره بزرگ نیز به آن‌جا می‌آیند. البته این فستیوال یک ماه به طول انجامیده و در بهترین سالن‌های کنسرت در کوالالامپور اجرا می‌شود، بنابراین گروه‌های مالزیایی و آسیایی زیادی را در طول این ماه در کوالالامپور خواهید دید. اگر چه برای دیدن خیلی از این اجراها نیاز نیست از قبل بلیط تهیه کنید، اما بلیط کنسرت‌های مهم مخصوصا گروه‌های معروف آسیایی، خیلی سریع تمام می‌شود و باید از هفته‌ها قبل برایش برنامه ریزی کنید.

زمان برگزاری: نوامبر

محل برگزاری: کوالالامپور

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۹ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران