۱۳ مکان متروکه عجیب در روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
۱۳ مکان متروکه عجیب در روسیه

مسلما وقتی برنامه سفر به کشورهای مختلف از جمله روسیه را می‌ریزیم، قصد خواهیم داشت تا از جاذبه‌های طبیعی، مراکز تفریحی، موزه‌ها و جاهایی از این دست بازدید کنیم اما برای آن‌ها که به دنبال تنوع و ماجراجویی هستند، چیزهای بیشتری نیز برای دیدن وجود دارد. مثل مواردی که در نوشته‌ی امروزمان به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، شامل یک خانه جن زده، یک قبرستان کشتی و حتی یک برخورددهنده هادرونی متروکه است که مکان‌هایی متفاوت و عجیب برای بازدید در تور روسیه به شمار می‌روند!

 

۱- دهکده‌ای کوهستانی در داغستان

دهکده کاهیب در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از ماخاچالا، پایتخت داغستان واقع شده است. دهکده‌ای سنگی که بر روی صخره‌ای بلند ساخته و بعضی از خانه‌هایش درست در کنار پرتگاه واقع شده‌اند. این مکان قرن‌ها پیش شکل گرفته و از آن بالا می‌توان رودخانه‌ی زیبای کاهیبتلار را مشاهده کرد. شکل عجیب این دهکده باعث شد تا کاملا با صخره‌های اطرافش یکی شود و منظره‌ای عجیب و سورئال را به وجود بیاورد. البته وقتی نزدیک‌تر می‌شوید و وارد این دهکده خواهید شد، زیبایی‌های کاهیب شما را مجذوب خود خواهد کرد. خانه‌ها و برج‌های این دهکده به قرون ۸ تا ۱۰ میلادی برمی‌گردد و مردم احتمالا به خاطر یورش‌های گاه و بی‌گاه، خانه‌های خود را در آن‌جا ساخته بودند. هنوز مشخص نیست که چه زمانی این مکان رها شده و دیگر کسی در آن‌جا زندگی نکرده است.

 

طلوع خورشید در نقاط مختلف روسیه

۲- هواپیما جنگی در ساحل دریای خزر

در زمان شوروی، پروژه‌های مختلف وسایل نقلیه جنگی در دست انجام بود که شامل هواپیماهای متفاوتی می‌شد. یکی از این پروژه‌ها، این هواپیما بود که برای مقابله با دیگر هواپیماها طراحی شده و قرار بود در ارتفاعی پایین روی آب شنا کند تا از رادار دشمن در امان بماند. خیلی از این پروژه‌ها در نزدیکی سواحل دریای خزر در داغستان رها شده‌اند اما این هواپیما که هنوز هم روی ساحل قرار دارد، یکی از خاص‌ترین آن‌ها در تور روسیه است و نمایی جالب توجه را به وجود آورده که مردم زیادی در کنارش عکاسی می‌کنند.

۳- قبرستان کشتی‌ها در مورمانسک

مورمانسک از آن دست مقاصد قطبی است که بازدیدکنندگان زیادی را در طول سال به خود می‌بیند. اما یکی از تصاویر جالب توجه در مورد این استان، قبرستان کشتی‌هاست که در منطقه‌ی قطبی دریای اقیانوس آرام قرار گرفته و چندین و چند کشتی بزرگ و کوچک را شامل می‌شود. در این مکان، جدا از چند ده کشتی مختلفی که می‌توانید مشاهده کنید، یک زیردریایی نیز وجود دارد که بعد از طی ماموریت‌های مختلف، در این مکان رها شده است.

 

۱۴ تصویر زیبا از طبیعت و حیات وحش روسیه

۴- معدن الماس متروکه در یاکوتیا

زمین شناسان در دوره شوروی یک ذخیره بزرگ الماس را در یاکوتیا کشف کرده بودند. کشفی بزرگ که گفته می‌شود، آن‌قدر مهم بوده که برای اطلاع دادنش، از یک پیغام رمز گذاری شده به مسکو استفاده کردند. بعد از شروع کاوش‌ها و شکل گیری معدن، این چاله‌ی بزرگ به قطر ۵۰۰ متر و ۱۲۰۰ متر عمق شکل گرفت و در نهایت با خطرناک‌ شدن اوضاع معدن، آن را برای همیشه تعطیل کردند. اما تا قبل از این که کار این معدن به اتمام برسد، الماس‌هایی به ارزش تقریبی ۱۷ میلیارد دلار از آن‌جا بیرون کشیده شد. سال‌ها بعد، معمارانی سعی کردند که معدن را دوباره راه بینداند اما پروژه‌ آن‌ها با شکست مواجه شد و امنیت این مکان برای استخراج دوباره، مهیا نگشت.

۵- فانوس دریایی در جزیره ساخالین

بعضی سازه‌های ساده، با توجه به موقعیت جغرافیایی‌ خاص یا شرایطی که دارند، به نمادهایی برای منطقه‌ای خاص تبدیل می‌شوند و فانوس دریایی جزیره ساخالین، هر دوی این خصایص را در خود دارد. این نماد ارزشمند برای جزیره، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم منطقه نیز به حساب می‌آید که در زمان جنگ جهانی دوم و در روزهای پایانی جنگ بر علیه ژاپنی‌ها در خلیج آنیوا ساخته شده بود و یکی شدن ظاهر آن با صخره‌ای که رویش بنا شده، نمایی جالب توجه به آن داده است. گفته می‌شود، به زودی این سازه برای بازدید به جایی خطرناک بدل خواهد شد و پایه‌هایش سست شده است. پس اگر در سفر با تور روسیه، امکان بازدید از این بنای شگفت‌انگیز را دارید، باید دست بجنبانید، شاید دیگر این فرصت به دستتان نیاید.

 

با گرم‌ترین شهرهای روسیه آشنا شوید

۶- شهری فراموش شده در ماگادان

در دوره شوروی شهرهای کوچک زیادی در مناطق خاص ساخته شده بود. برای مثال شهر کادیکچان به خاطر معدنی که در آن منطقه قرار داشت در سال‌های ۱۹۴۰ شکل گرفته شد و بعد از این که در سال ۲۰۱۰ معدن برای همیشه بسته شد، مردم باید از شهر به جای دیگری نقل مکان می‌کردند و همین باعث شد تا شهری متروکه شکل بگیرد که هنوز هم ابنیه آن کاملا سالم هستند. البته گفته می‌شود، خانواده‌های انگشت‌شماری از این که این منطقه را ترک کنند سر باز زده و سعی دارند تا در همان‌جا به زندگی ادامه دهند. با این حال، طبیعت زیبای ماگادان و قدم زدن در میان خانه‌های این شهر، یک تجربه جالب توجه است که اندک گردشگران ماجراجویی که به روسیه می‌روند، آن را امتحان می‌کنند.

۷- برخورددهنده هادرونی متروکه در نزدیکی مسکو

در سال‌های ۱۹۸۰ میلادی، دولت وقت شوروی تصمیم بر ساخت یک برخورددهنده هادرونی برای تحقیق در مورد ذرات مختلف گرفت. این پروژه‌ی عظیم نیازمند زدن تونل‌های بزرگ و طویل در زیر شهر پروتوینو در نزدیکی مسکو بود. بعد از این که شوروی سقوط کرد، سختی پروژه، نبود منابع مالی مناسب و مشکلاتی که در کشور وجود داشت، باعث شد تا ساخت فاز نهایی برخورددهنده هادرونی معلق شده و در نهایت به کلی آن را تعطیل کردند. حالا این برخورددهنده هادرونی‌ که دارای تونل‌هایی به عمق ۶۰ متر و طول ۲۰ کیلومتر است، به یک مکان توریستی بدل شده و درهای آن برای بازدید گردشگران تور روسیه باز است.

 

سفر به ۱۲ شهر توریستی و محبوب روسیه

۸- نیروگاه برق آبی در آلتای

نیروگاه برق آبی چِمالسکایا در سال ۱۹۳۵ ساخته شد و برای اتمام این پروژه، ۷۰۰ زندانی را به کار گرفتند. این نیروگاه برای دهه‌ها کار می‌کرد و بخشی از برق منطقه را مهیا می‌نمود تا این که اتفاقی در سال ۲۰۱۰ افتاد و باعث شد کل این سازه زیر آب برود. از آن به بعد دیگر نیروگاه به کار گرفته نشد و بنای اصلی و چند بنای فرعی کنارش، متروکه شدند.

۹- ویلا پور در پریمورسک

در میان تمام مکان‌های متروکه‌ای که در روسیه از آن‌ها یاد کردیم، ویلا پور داستان‌های متفاوت و ترسناک‌تری دارد. این بنا در سال ۱۹۰۵ و با هزینه‌ی فردی آلمانی درست شده بود. او تاجری موفق بود و ۱۰۰ هکتار از زمین‌های حول اطراف عمارت خود را خریداری کرد و این بنا را با ۱۳ اتاق ساخت. بعد از شکل گیری شوروی و نظام کمونیستی، عمارت به وزارت دفاع واگذار شد و بعد از آن نیز به این شکل رها شد تا فضایی شبیه به فیلم‌های ترسناک را شکل دهد و مردم نیز داستان‌هایی از ارواحی که در آن‌جا و در میان درختان اطرافش زندگی می‌کنند را شرح دهند.

 

زیباترین جزایر روسیه را بشناسید

۱۰- دهکده روسکویه خودیاشوو در نزدیکی کازان

چیزی که باعث شهرت این دهکده شده، کلیسای سنت پاراسکِوا پیاتنیتسا است که در سال ۱۹۰۴ ساخته شده بود. البته بنای اصلی کلیسای به سال‌ها قبل و اواسط قرن ۱۸ میلادی بر می‌گردد، اما آن کلیسا به صورت کامل تخریب شد و به جایش بنایی زیبا ساخته بودند که با ترک ساکنین دهکده، کلیسا نیز به یک مکان متروکه بدل شد. خیلی‌ها در تور کازان، یک سفر چند ساعته به این مکان را تجربه می‌کنند و عکس‌هایی عالی و عجیب را در این مکان متروکه و متفاوت می‌گیرند.

۱۱- مرکز ارتباطات متروکه در ماگادان

یکی دیگر از جاذبه‌های عجیب ماگادان، این مرکز ارتباطی متروکه است که زمانی با نام "اژدها" از آن یاد می‌کردند و حتی تا سال ۲۰۰۳ نیز فعال بود. این مرکز در سال‌های ۱۹۶۰ میلادی ساخته شد و ارتباط رادیویی این منطقه با دیگر نقاط روسیه تا ۲۰۰ کیلومتر دورتر را ممکن می‌کرد و در زمان خود، اهمیت بالایی داشت. حالا اما به یک مکان توریستی بدل شده و عکاسان مختلف، برای ثبت قاب‌هایی سورئال و جالب توجه به آن‌جا می‌آیند تا از این لوکشین استفاده کنند. ماگادان جاهای خاص زیادی برای عکاسی دارد و اگر عکاس حرفه‌ای هستید، در سفر به روسیه، حتما باید سری به این منطقه بزنید.

 

معرفی لذیذترین غذاهای خیابانی روسیه

۱۲- تجهیزات آزمایش اژدر در داغستان

اما دوباره به سراغ داغستان و آزمایشات نظامی آن‌جا برویم. ۳ کیلومتر دورتر از ساحل در دریای خزر، یک سازه‌ی بزرگ در سال ۱۹۶۶ ساخته شده بود تا در آن‌جا به آزمایش اژدرهایی که در زیردریایی‌ها و کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، بپردازند. بعد از تغییر تکنولوژی اژدرها، دیگر این مکان قادر به آزمایش نسل‌های جدید این جنگ‌افزارها نبود و دیگر نیازی به استفاده از آن نیز دیده نمی‌شد. در حال حاضر، فقط توریست‌ها در سفر به داغستان، با قایق به سراغ این مکان رفته و در دل آب از آن بازدید می‌کنند.

۱۳- هتل آمانائوز در کاراچای

پروژه‌ی نیمه تمام معروفی که در منطقه معروف اسکی و تفریحات برفی دومبای قرار بود ساخته شود اما هیچ گاه کار آن تمام نشد و در نهایت به یک بنای بزرگ متروکه در این محل تبدیل شد. دلیل رها کردن پروژه نیز، ترک خوردن پایه بنا و ریسک بالای اقامت و تجهیز آن به حساب می‌آمد. البته حالا این مکان به جایی ویژه در منطقه بدل شده و خیلی از مردم در میان تفریحات زمستانی خود، از این مکان دیدن می‌کنند و در کنارش عکس می‌گیرند. البته هیچ نظارتی بر روی این مکان وجود نداشته و اگر خواستید، امکان وارد شدن به آن‌جا را نیز دارد.

 

آشنایی با زیباترین کلیساهای روسیه

۲۶ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران