خطرناک‌ترین کوه‌پیمایی‌ دنیا در چین

جاذبه‌های گردشگری چین
خطرناک‌ترین کوه‌پیمایی‌ دنیا در چین

کوه هواشان (Huashan) یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم چین در ژیان (Xi’an) به حساب می‌آید که خیلی از توریست‌ها برای ماجراجویی، بازدید از معابد زیبا و حتی چند روزی اقامت در محیط کوهستانی‌اش، به آن‌جا می‌روند. اما یکی از جذاب‌ترین و البته خطرناک‌ترین کوه‌پیمایی‌های جهان را نیز می‌توان در این محل تجربه کرد. بیایید بیشتر در مورد این فعالیت هیجان انگیز و ماجراجویانه در سفر با تور چین برایتان بگوییم:

 

کوه هواشان

برای قرن‌‌ها، این مکان جایگاهی مهم در میان زائران و راهبان مکتب تائو داشته. اما برای توریست‌ها، ۵ قله مهم وجود دارند که هر کدام را برای دلیلی خاص پیشنهاد می‌کنند. قل شرقی بهترین برای تماشای منظره‌ی طلوع خورشید است، قله‌ی جنوبی بلند‌ترین محسوب می‌شود، قله‌ی شمالی به خاطر فضای بزرگ و سبزش معروف بوده، قله‌ی غربی از نظر چشم‌انداز بی‌نظیر است و قله‌ی میانی نیز به جید لیدی (Jade Lady) معروف است.

محبوب‌ترن مسیر برای بازدید کوه هواشان نزد گردشگران، یکی از مسیرهای راحت برای رسیدن به قله شمالی بوده که خب اکثر افراد می‌توانند به آن‌جا بروند و حتی اگر خیلی اهل کوه‌پیمایی‌ نباشید، می‌توانید از طریق تله کابین به پارک غربی در ارتفاعی مناسب رفته و زیبایی‌های کوه هواشان و مناطق اطرافش را تماشا کنید. از قله شمالی، چند مسیر برای رفتن به ارتفاعات بالاتر وجود دارد که تنها از کناره‌ی صخره می‌گذرد و به آن Plankwalk in the Sky می‌گویند. این مسیر زمانی یکی از مرگ‌بارترین کوه‌پیمایی‌های جهان به حساب می‌آمد اما حالا اوضاع متفاوت شده.

 

زیباترین شهرهای کوچک و قدیمی چین

چطور به کوه هواشان برویم؟

کوه هواشان حدود ۱۲۰ کیلومتر از ژیان فاصله دارد و اگر فکر می‌کنید که چطور می‌توانید به خود ژیان بروید، این شهر هم از طریق هوایی و هم قطار، به شانگهای یا پکن دسترسی دارد و پروازهای و قطارهای زیادی هر روز از این دو مقصد به آن‌جا وجود خواهد داشت. از خود ژیان یک سری مینی‌بوس‌های سبز از ایستگاه شمال هواشان (Huashan North Station) به پایگاه اولیه کوه می‌روند که باید سوار آن‌ها شوید. این مینی‌بوس‌ها رایگان هستند. بعد از این که به مرکز رسیدید، باید بلیطی برای ورود به مسیرهای مختلف تهیه کنید. این بلیط برای بازدید از ژیوئه (Xiyue) و معابد جید اسپرینگ (Jade Spring) نیز هست. پیشنهاد می‌کنیم اگر برنامه‌ی رفتن به این محل را دارید، حتما اواخر بهار یا اوایل پاییز به آن‌جا رفته تا بهترین آب و هوا را تجربه کنید.

قدم گذاشتن در مسیر Plankwalk in the Sky

خب، یکی از اصلی‌ترین دلایلی که خیلی از گردشگران ماجراجو در تور چین به این نقطه می‌آیند، رفتن به این مسیر عجیب و غریب است. مسیری که شما در یک باریکه‌ و در ارتفاع حدودا ۲۱۰۰ متری، باید مسیری نسبتا طولانی را طی کرده تا به بالاترین نقطه از کوه برسید. اما چه چیزی باعث می‌شود تا Plankwalk in the Sky تا این حد خطرناک قلمداد شود؟ چون بخشی از مسیر را شما روی تخته‌های چوبی بسیار نازکی قدم می‌گذارید که تنها مسیر راه رفتن شما از روی صخره هستند و اگر به پایین پرت شوید، تا چند صد متر چیزی نیست که جلوی شما را بگیرد!

البته این روزها مسائل امنیتی در این راه آن‌قدر رعایت می‌شود که مدت‌هاست کسی در آن‌جا آسیب ندیده است. شما با دو حلقه به کابل‌های بسیار قوی متصل شده و در بعصی بخش‌ها، زنجیرهای محافطتی نیز به شما متصل می‌شوند. اما تنها آن‌هایی که از آمادگی بدنی نسبی برخوردارند، می‌توانند وارد چنین چالشی شوند. چون هم مسیر نسبتا طولانی‌ست، هم جاهایی خیلی تنگ و باریک می‌شود و هم این که هیجان چنین ارتفاعی، اصلا برای آن‌ها که ناراحتی قلی دارند، مناسب نخواهد بود. پس اگر تحمل چنین وضعیتی را دارید، حتما وارد این چالش شوید چون مثالش را کم‌تر جایی از دنیا پیدا خواهید کرد.

 

زیباترین باغ‌ها و پارک‌های پکن

بخش ترسناک سفر، جذاب‌ترین قسمت آن است

وقتی با خودتان فکر می‌کنید که Plankwalk in the Sky قرار است تا چه حد ترسناک باشد، اصلا این موضوع به ذهنتان خطور نمی‌کند که جمعیت زیادی را در آن‌جا می‌بینید. گاهی پشت سر شما و جلویتان، آن‌قدر آدم هست که باعث می‌شود، خیلی سریع‌تر مسیر را طی کرده و بهتر بتوانید بر ترستان غلبه کنید، وگرنه ترافیک سنگینی را بالای کوه به وجود می‌آورید. البته اوضاع از این جذاب‌تر هم می‌شود! گاهی ممکن است افرادی را ببینید، که می‌خواهند سریع‌تر مسیر را طی کنند و بعضا قفل‌های خود را باز کرده، از کنار شما می‌گذرند و دوباره خود را به کابل متصل می‌کنند!

البته نگران نباشید، خیلی از آن‌هایی که همراه شما هستند، به شما در طی کردن مسیر کمک خواهند کرد و فقط مهم این است که در طول راه، خونسردی خود را حفظ کنید. فراموش نکنید که تجهیزات امنیتی در این محل به خوبی تعبیه شده و خطری شما را تهدید نخواهد کرد.

تله کابین

همان طور که قبلا گفتیم، اگر به دنبال یک کوه‌پیمایی خیلی خطرناک نیستید، راه دیگری برای بازدید از قله دارید و آن ‌هم سوار شدن بر روی تله کابینی است که شما را از وامیاوگو (Wamiaogou) مستقیم به قله شمالی خواهد برد. مسیری که حدودا ۷ تا ۸ دقیه به طول خواهد انجامید و منظره‌ای فوق‌العاده زیبا را در طول راه برای شما به تصویر می‌کشد. همچنین در ادامه می‌توانید، سوار تله کابین دوم شده و به قله غربی بروید. تله کابین در این مسیر بسیار آهشته پیش می‌رود تا بتوانید، از منظره به بهترین شکل ممکن لذت ببرید. البته می‌توانید، فاصله‌ی بین مقصد تله کابین اول تا قله جنوبی را پیاده طی کنید که مسیری راحت بوده و حدودا ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول خواهد کشید. در کل بعد از این که از تله کابین اول پیاده می‌شوید، مسیرهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید، وارد آن‌ها شوید یا همان طور که گفتیم، مستقیما سوار تله کابین دوم شوید.

 

معرفی ۱۰ دریاچه‌ی زیبای کشور چین

معابد کوه هواشان

این کوه منزلگاه بیش از ۲۰ معبد تائوییسم بوده و به همین دلیل، این مکان یکی از ۵ کوه مقدس چین به حساب می‌آید. وقتی شما به قله کوه هواشان می‌رسید، می‌توانید از باغ یوکوان (Yuquan Garden)، حیاط دونگدائو (Dongdao Courtyard) و معابد ژنیوئه (Zhenyue) دیدن کنید که همگی آن‌ها جزو مهم‌ترین مراکز مذهبی تائو در چین به حساب می‌آیند و البته از جاذبه‌های گردشگری بسیار مهم در منطقه نیز هستند.

جاذبه‌های گردشگری مهم کوه هواشان

کوه هواشان یکی از زیباترین نقاط چین به حساب می‌آید و اگر در سفر به چین، به ژیان رفتید، حتما باید وقت گذاشته و از دیدنی‌های این منطقه بازدید کنید. یکی از این محل‌ها، پارک جنگلی شائوهوا (Shaohuashan) است که منطقه‌ای وسیع و بسیار زیبا با تنوع بالای گیاهی را شامل می‌شود. در همین مکان، یک دره‌ی زیبا با درختان متعدد و همچنین دریاچه هونگیا (Hongya) واقع شده که بهتر از آن‌ها دیدن کنید و در ادامه به سراغ معبد کیانلونگ (Qianlong) نیز بروید. در کنار بخش‌های مختلفی که در بالا به آن‌ها اشاره داشتیم نیز، مناطق طبیعی زیادی هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید به عمل آورید.

چند روز برای بازدید از کوه هواشان لازم است

پیشنهاد ما این است که برنامه ریزی سفر خود به کوه هواشان را در دو روز انجام دهید. روز اول به سراغ کوه غربی و مسیر معروف و خطرناکه Plankwalk in the Sky اختصاص داده و از جاهای مختلف در همان منطقه مخصوصا معابد دیدن کنید و حتی بد نیست به اقامت در قله میانی و مهمان‌خانه‌های آن‌جا نیز فکر کنید و شب را در این طبیعت شگفت‌انگیز سر کنید.  روز دوم بهترین زمان برای بازدید از قله میانی، پارک شرقی، تله کابین و کارهایی از این دست است.

 

بهترین کارها در سفری عاشقانه به شانگهای

پیش‌نیازها برای رفتن به کوه هواشان

آب و هوای کوه هواشان حتی در روزهای گرم تابستان نیز بعضا خنک می‌شود، پس حتما در کوله‌ی خود لباس گرم همراه داشته باشید. اگر قصد تماشای طلوع خورشید یا کمپ زدن دارید، حتما لباس گرم مناسب با خود ببرید. همچنین به خاطر بارش‌های کوتاه مدت، بد نیست یک بارانی نازک و همچنین روکش کوله همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید. چیزی که وزن زیادی نداشته باشد و راحت در کوله جا شود. اگر یادتان رفت که با خود خوراکی و نوشیدنی همراه ببرید، در جاهای مختلف، مغازه‌هایی برای خرید وجود دارند. بطری آب اهمیت بالایی دارد و حتما باید با خود آب همراه داشته باشید. این مغازه‌ها غذای گرم نیز سر می‌کنند که برای نهار می‌توانید به سراغشان بروید.

نکات مهمی که باید مد نظر داشته باشید:

  • مسیرهای کوهستانی به خودی خود خطرناک هستند و در این مورد خطر بیشتری هم دارند، پس حتما در زمان‌های مشخص شده و با رعایت پروتوکل‌های امنیتی که برای شما شرح داده خواهد شد، وارد مسیرهای کوه‌پیمایی شوید.
  • برای تماشای طلوع خورشید، تورهای گروهی برگزار می‌شود. تنها برای دیدن این منظره اقدام نکرده و حتما با این گروه‌ها اقدام کنید. طلوع خورشید در فصل بهار بین ساعت ۵ تا ۶، تابستان بین ۴:۳۰ تا ۵:۲۰ و پاییز بین ۵ تا ۵:۲۰ است.
  • جاهای دیدنی ریز و درشتی در محل‌های مختلف کوه وجود دارد. پس بهتر است، یا یک نسخه الکترونیک از نقشه را دانلود کرده و روی گوشی داشته باشید یا این که از نقشه‌هایی که ارائه می‌شود، خریداری کنید.
  • اگر با خود دوربین عکاسی می‌برید، حتما یک باتری اضافه همراه داشته باشید، چون قرار است خیلی از دوربین خود کار بکشید.
  • حتما به علامت‌های درج شده با عنوان No Climbing or Passing دقت کرده و وارد این مسیرها‌ نشوید.

 

۶ جنگل بامبو زیبا و استثنایی در چین

۲۴ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران