۵ پارک ملی جذاب در استان آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
۵ پارک ملی جذاب در استان آنتالیا

در کنار سواحل فوق‌العاده زیبا، ویرانه‌هایی از شهرهای باستانی، هتل‌های باشکوه و مراکز خرید استثنایی، در تور آنتالیا، می‌توانید به دیدن پارک‌های ملی این استان نیز رفته و از آبشارهای متعدد، دریاچه‌های زیر زمینی و دره‌های زیبا و مناطق جنگلی دیدن کنید. طبیعت آنتالیا فوق‌العاده زیبا و جذاب است و تنها به سواحل زیبایی که در طول سفر می‌بینید، محدود نمی‌شوند. در نوشته‌ی امروز به معرفی ۵ پارک ملی خواهیم پرداخت و در نهایت یک پارک طبیعی بسیار زیبا را نیز به شما معرفی می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم، حتما در طول سفر خود به آنتالیایِ زیبا، حداقل از یکی این پارک‌ها دیدن نمایید.

 

پارک ملی کوپرولو کانیون |  Koprulu Canyon National Park

پارک ملی کوپرولو کانیون یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آنتالیا به حساب می‌آید که نه تنها زیبایی‌های طبیعی آن، توریست‌ها را به آن‌جا می‌کشاند، بلکه فعالیت‌های تفریحی زیادی هم هستند که می‌توانید در این محل تجربه کنید. این دره‌ی زیبا و سرسبز، یک رودخانه‌ی بزرگ را در میان خود می‌بیند و خیلی از مسافرانی که به این محل می‌روند، برای سواری در مسیر این رودخانه اقدام می‌کنند. مسیر کلی رودخانه برای قایق سواری ۱۴ کیلومتر است و آب شفاف و فوق‌العاده عالی دارد. این مکان از نظر تنوع گیاهی غنی و بسیار زیباست و فاصله‌ی آن تا مرکز شهر آنتالیا، حدود ۹۲ کیلومتر است اما تورهای بسیار زیادی هر روزه به این محل برگزار می‌شود. در زمان بازدید از این محل، رفتن به آبشارهای زیبایی که در پارک ملی کوپرولو کانیون  وجود دارد را فراموش نکنید.

این پارک ملی زیبا، منطقه‌ای محافظت به وسعت ۳۶۶ کیلومتر مربع است و تورهای پیاده روی و دوچرخه سواری برای دیدن از محیط آن برگزار می‌شود. دره‌ای که ازآن صحبت کردیم، صخره‌هایی بلند دارد که در بعضی جاها به ۴۰۰ متر ارتفاع می‌رسد و یک پل سنگی قدیمی و چشم نواز به نام بوگروم ، دو سمت صخره را به هم متصل می‌کند که جایی عالی برای گرفتن عکس‌های زیبا به حساب می‌آید. از دیگر فعالیت‌هایی که در پارک ملی کوپرولو کانیون امکان انجام آن را دارید، می‌توان به زیپلاین، سافاری جیپ، اسب سواری و بازدید از جاذبه‌های تاریخی این محل اشاره کرد.

پارک ملی غار آلتین بشیک |  Altınbeşik Cave National Park

پارک ملی غار آلتین بشیک  در دره‌ی چشم نواز مانگاوات و در ارتفاع ۶۷۸ متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای حیات وحشی جالب توجه و زیبایی طبیعی خارق‌العاده‌ای است که بخشی از آن به غارهای در هم تنیده‌ی منحصر به فردی اختصاص داشته که مهم‌ترین آن‌ها غار آلتین بشیک است. مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این منطقه، سومین دریاچه‌ی بزرگ زیر زمینی دنیا بوده که در بازدید از این غار زیبا می‌توانید آب کریستالی آن دیده و فضای منحصر به فرد آن‌جا را تجربه کنید.

بهترین زمان برای بازدید از این سیستم غاری و دریاچه‌ی بزرگ، تابستان و پاییز است چون در بهار و زمستان آب به قدری بالا می‌آید که ورود به آن‌جا خطرناک بوده و در آن به روی بازدید کنندگان بسته می‌شود. فاصله‌ی این محل تا آنتالیا حدود ۱۷۰ کیلومتر است اما تورهای زیادی به این محل نیز برگزار می‌شود و اصلا نباید نگران مسیر رفت و آمد باشید. البته چندین دریاچه‌ی زیر آبی و غارهای زیادی برای دیدن در این محل وجود دارد و در کنار آن‌ها می‌توانید از جنگل اطراف غار و طبیعت بسیار زیبای این مکان نیز بازدید به عمل بیاورید.

 

برترین فعالیت‌های خانوادگی در سفر به آنتالیا

پارک ملی خلیج المپوس |  Olympos-Bey National Park

یکی از زیباترین جاهایی که در سفر به آنتالیا امکان بازدید از آن را خواهید داشت، پارک ملی خلیج المپوس است. این منطقه‌ی تماشایی در کِمِر واقع شده و اصلا از خود آنتالیا دور نیست و جدا از داشتن سواحلی بی‌نظیر، دارای محیط جنگلی جذاب و همچنین ویرانه های تاریخی مهم بوده و ترکیبی ایده‌آل برای توریست‌ها را شکل می‌دهد. پارک ملی المپوس در سال ۱۹۷۲ شکل گرفت و محیط آن به بزرگی ۳۴۴۲۵ هکتار است که از ساریسو شروع شده و به جنوب غربی آنتالیا می‌رسد.

این منطقه شهرهای تاریخی اولمپوس، فاسلیس و ایدیروس را شامل شده که خیلی از تورهای گردشگری، در بازدید از این محل، شما را حداقل به یکی از این مکان‌ها خواهند برد. در واقع جاذبه‌های گردشگری که در این پارک ملی، امکان بازدید از آن‌ها را دارید، آن‌قدر متنوع است که یک روز کامل خود را برای بازدید از آن‌جا باید خالی کنید. سواحل این محل، جاهایی دنج هستند که ساخت و سازی در آن‌ها انجام نشده و گردشگران بسیار کم‌تری نسبت به سواحل شلوغ مرکز آنتالیا از آن‌جاها بازدید به عمل می‌آورند. همچنین مسیرهای جنگلی نیز، شما را به رودخانه‌های زیبا خواهد برد و در این راه، می‌توانید از تعداد بسیار زیادی از پرندگان که در میان این جنگل‌ها زندگی می‌کنند، دیدن نمایید.

 

بهترین زمان برای سفر به آنتالیا

پارک ملی کوه گولک ترمسوس |  Gulluk Mountain Termessos

یکی دیگر از پارک‌های ملی بسیار مهم استان آنتالیا که جدا از طبیعت محافظت شده، شهری باستانی و بسیار مهم را نیز در خود میزبانی می‌کند. این پارک ملی خیلی به مرکز شهر آنتالیا نزدیک بوده و تنها ۳۵ کیلومتر از آن‌جا دور است. جایی به بزرگی ۶۷۰۰ هکتار که شامل کوه‌های جنگلی بسیار زیبا و البته شهر باستانی ترمسوس می‌شود که به خوبی حفظ شده و بخش‌های زیادی از آن هنوز سالم هستند به گونه‌ای که سالن بزرگ تئاتر آن و بسیاری از بناهایش هنوز پابرجایند.

در اطراف این شهر باستانی، چندین دره‌ی زیبا، تپه‌های فوق‌العاده جذاب و مسیرهای جنگلی عالی می‌بینید که شما را به دنیایی زیبا از گل‌ها و گیاهان متنوع این پارک ملی می‌برند. در میان این طبیعت زیبا، حیوانات و البته پرندگان زیادی هم دیده می‌شودو جاهایی نیز برای پیک نیک در نظر گرفته شده تا مدتی را در آن‌جا خوش بگذرانید. پارک ملی کوه گولک ترمسوس در مرتفع‌ترین مکان خود به ارتفاع ۱۰۵۰ متر بالاتر از سطح دریا می‌رسد و با توجه به این که بعضی از مهم‌ترین نقاطی که باید از آن‌ها بازدید کنید، مناطق روباز به حساب می‌آیند، پیشنهاد می‌کنیم در بهار و پاییز به سراغش بروید. حتی جاهایی در این پارک ملی در نظر گرفته شده که امکان برپایی چادر و یک شب ماندن در پارک ملی را نیز دارید.

پارک ملی ساکلیکنت کانیون |  Saklikent Canyon National Park

این مکان در سال ۱۹۹۶ به عنوان یکی از پارک‌های ملی جنوب غربی ترکیه انتخاب شد. جایی در ۱۹۱ کیلومتری مرکز آنتالیا که کم‌تر از دیگر پارک‌های ملی که در نوشته‌ی امروز به آن‌ها اشاره کردیم، معروف است و به همین دلیل، بازدیدکنندگان خیلی کم‌تری هم به خود می‌بیند. این مکان از فتحیه تنها ۵۰ کولمتر فاصله داشته و کسانی که در تور ترکیه، به این شهر سفر می‌کنند، خیلی راحت‌تر امکان بازدید از آن‌جا را خواهند داشت. این دره‌ی زیبا، صخره‌هایی به بلندی ۳۰۰ متر داشته و طول آن به ۱۸ کیلومتر می‌رسد. دره‌ای که به خاطر جریان داشتن رودخانه‌ای در مرکزش، به مرور به این شکل در آمده است.

هر زمان از سال که به این مکان بروید، می‌بینید که آب رودخانه سرد است چون از بالای کوه نشات گرفته و در گرمای تابستان، لذتی مضاعف را برایتان به همراه خواهد داشت. از فعالیت‌هایی که می‌توانید در این مکان به انجام برسانید، پیاده روی در طبیعت، رفتن به مناطق جنگلی و البته بازدید از غارهای متعدد پارک ملی ساکلیکنت کانیون است. ۱۶ غار در این منطقه کشف شده که در دوران ما قبل تاریخ، مردم از آن‌ها به عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند.

 

دلایل ترغیب کننده برای سفر به آنتالیا

پارک طبیعی آبشار کورشونلو | Kurşunlu Waterfall Nature Park

به غیر از پارک‌های ملی که در استان آنتالیا یا چسبیده به این استان قرار گرفته‌اند، چندین پارک طبیعی جذاب و همچنین جاذبه‌های گردشگری خاص در این استان واقع شده که بهتر است در طول سفر به دیدنشان بروید. یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی که فاصله‌ی چندانی تا آنتالیا ندارد، پارک طبیعی آبشار کورشونلو است که تنها ۱۹ کیلومتر از آنتالیا دور بوده و زیبایی آن زبانزد گردشگران است. یکی از زیباترین آبشارهای ترکیه که ۱۲ متر ارتفاع داشت و به داخل یک برکه‌ی زیبا زلال می‌ریزد. این آبشار زیبا در جنگل کاج مخفی شده و گل‌ها و گیاهان مختلف آن‌جا را آراسته‌اند.

این محل برای گردش، عکس گرفتن و پیک نیک مناسب بوده و تا حد زیادی از هیاهوی آنتالیا به دور است. هر چند در روزهای اوج سفر به آنتالیا، این جا نیز شلوغ می‌شود و آن آرامش همیشگی‌اش را از دست می‌دهد. این آبشار از رودخانه آکسو نشات گرفته و در بالای آن، می‌توانید رودخانه را هم دنبال کنید که از لا به لای درختان به این محل می‌رسد. این پارک جنگلی در مجموع چیزی نزدیک به ۵۸۶ هکتار را در بر می‌گیرد و از سال ۱۹۹۱ با احداث یک مرکز بازدید کنندگان، به صورت رسمی به عنوان پارک جنگلی و منتطقه‌ای محافظت شده در نظر گرفته شد.

به طور کلی، در تور آنتالیا به هیچ وجه نباید بازدید از جاذبه‌های طبیعی این استان در نقاط بیرونی شهر را از دست بدهید. آبشارهای بسیار زیادی هستند که می‌توانید به دیدنشان بروید. آبشارهایی مثل مانگاوات و دودن و مواردی که قبلا از آن‌ها یاد کردیم، معروف‌ترین‌ها هستند و اگر به طبیعت گردی یا سافاری‌های اطراف آنتالیا بروید، با موارد کوچک و بزرگ بسیار بیشتری مواجه خواهید شد. بازدید از این مناطق طبیعی زیبا، بعدی متفاوت و تجربه‌ای منحصر به فرد از سفر به آنتالیا را برایتان خواهد ساخت.

 

سفر به آنتالیا در ماه‌های مختلف سال

۱۹ تیر ۱۴۰۱

نظرات کاربران