۲۰ موزه معروف هند را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری هند
۲۰ موزه معروف هند را بشناسید

هند سرزمینی شگفت‌انگیز با جاذبه‌های گردشگری مختلف است که بخش زیادی از آن‌ها جاذبه‌های فرهنگی و هنری به حساب می‌آیند. اما برای دیدن تاریخ و فرهنگ جذاب مردم این کشور، بهتر است در طول تور هند، سری به موزه‌های مهم این کشور بزنید. سفر خود را برای هر شهری از این شبه قاره که برنامه‌ریزی کنید، در آن‌جا موزه‌ای عالی پیدا خواهید کرد. لیست امروز ما هم به معرفی معروف‌ترین موزه‌های هند اختصاص دارد. موزه‌هایی که بعضی از آن‌ها شاید از نظر تاریخی آن‌قدر ارزشمند نباشند، اما هر کدام به شکلی منحصر به فرد، باعث جذاب گردشگران می‌شوند.

 

موزه ملی، دهلی

این مکان بزرگ‌ترین موزه در کل هند به حساب می‌آید که در اواسط قرن بیستم میلادی در دهلی ساخته شد. در موزه ملی دهلی، آثار متعدد و متنوعی در دسته‌بندی‌های مختلف و مربوط به دروه‌های تاریخی متفاوتی گرد آوری شده‌اند که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن‌ها، مربوط به آثار هنری است. جایی که آثار خطاطی، نقاشی، پیکر تراشی، صنایع دستی و حتی لباس به نمایش گذاشته شده است.

موزه بین‌المللی عروسک، دهلی

یکی دیگر ازموزه‌های محبوب هند، موزه بین‌المللی عروسک به حساب آمده که تنها به عروسک‌های هندی اختصاص نداشته و مجموعه بزرگ آن از جاهای مختلف دنیا از استرالیا تا آفریقا گردآوری شده‌اند. این موزه هم می‌تواند برای بزرگ‌ترها جالب باشد و هم برای کودکان و نوجوانان جذاب باشد.

 

۱۰ گالری و موزه هنرهای معاصر جیپور در ایالت راجستان

موزه صنایع ریلی، دهلی

آخرین موزه‌ای که از هند به شما معرفی می‌کنیم، موزه صنایع ریلی است. همان‌طور که می‌دانید، راه‌آهن اهمیت بسیار بالایی در هند داشته و هنوز هم هر روزه میلیون‌ها سفر از این طریق بین شهرهای مختلف جا به جا می‌شوند. این موزه هم با داشتن ۱۰۰ قطار واقعی از سال‌های مختلف، مکانی جذاب و موزه‌ای متفاوت به حساب آمده که حتما پیشنهاد می‌کنیم از آن‌جا بازدید به عمل آورید.

موزه آلبرت هال، جیپور

قدیمی‌ترین موزه راجستان، هنوز وقتی واردش نشدید، شما را عاشق خود خواهد کرد. بنایی که به خوبی آن شکوه و علاقه به جزییات معماری هندوها را به نمایش گذاشته و از سال ۱۸۸۷ به عنوان موزه فعال است. موزه آلبرت هال جیپور به خاطر مجموعه‌ی بزرگ از فرش‌ها، آثار هنری با مرمر، سکه‌های باستانی، وسایل آنتیک مختلف، اشعار مختلف و ... معروف است. همچنین یک بخش مجزا در این موزه به مومیایی‌های مصری اختصاص دارد و بخشی دیگر به گالری هنری و نمایش جواهرات قرن نوزدهمی اختصاص یافته است.

 

موزه کاخ شهر، جیپور

در کنار تمامی کاخ‌های بزرگ جیپور، این موزه هم جزو یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم به حساب می‌آید. دیوارهای این کاخ مملو از نقاشی‌های مختلف بوده و از کنده‌کاری‌های معرکه‌ای در جاهای متلفش استفاده شده است. مجموعه‌ای بزرگ از اسلحه‌های مختلف، ذره و دیگر تجهیزات جنگی نیز در موزه کاخ شهر نگهداری می‌شود. همچنین پیشنهاد می‌کنیم، اگر به این محل رفتید، از گالری وسایل پادشاهی نیز دیدن کنید.

 

معرفی برترین موزه‌های گوا

موزه پارتیشن، آمریتسار

ساختمان بزرگ شهرداری آمریستار از سال ۲۰۱۷ به موزه‌ای بزرگ بدل که در آن آثار مختلفی از جمله عکس‌ها، مقاله‌های چاپی، خاطرات و خیلی چیزهای دیگر از زمان استعمار به نمایش گذاشته شد. بازدید این مکان را به آن‌هایی که به تاریخ علاقه دارند، حتما پیشنهاد می‌کنیم.

قصر شهری، ادایپور

این موزه با آن‌چه در جیپور دیده‌اید، تفاوت‌ها بسیار دارد که مهم‌ترین آن، بنای بسیار بزرگ و فوق‌العاده زیبای این قصر است. یکی از چیزهای جالب در این موزه، اولین عکسی است که اولین دوربین عکاسی در اودایپور و در قرن ۱۹ میلادی به ثبت رسانده. پرتره‌هایی از پادشاهان، مجموعه‌ی آثار نقره، گالری دستگاه‌های موسیقی و چیزهای بسیار زیادی هستند که در این بنای فوق‌العاده جذاب به نمایش در آمده‌اند.

قصر اوماید باوان، جودپور

این موزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جودپور به حساب آمده و از همین رو در لیست محبوب‌ترین موزه‌های هند است. بخش بزرگی از این محل به نمایش وسایل پادشاهی و آنتیک اختصاص داده که البته بسیار جذاب هم هستند. شما در این محل می‌توانید، پرچم نمادین ویکتوریایی را ببینید که ملکه انگلیس آن را به ماهاراجا جاسوانت سینگ داده بود. از جمله بخش‌های جذاب این موزه می‌توان به مجموعه ماشین‌های کلاسیک، حیوانات تاکسی درمی شده، گالری عکس‌، نقاشی‌های مینیاتور و مجموعه ساعت‌های کلاسیک اشاره کرد.

 

آشنایی با ۵ موزه‌ فرهنگی در بمبئی

موزه ماشین‌های کلاسیک، اودایپور

این موزه‌‌ی شاهانه و لاکچری که مجموعه‌ای ۲۰ ماشین آنتیک و بسیار گران‌قیمت را در خود دارد، توسط حکمرانان اودایپور اداره می‌شود. از جمله ماشین‌های مهم این مجموعه می‌توان به ۴ مدل رولز رویس، ۱۲ مرسدس و یک کادیلاک ۱۹۳۹ اشاره کرد.

موزه سارناث، سارناث

این مکان یکی از موزه‌های بسیار قدیمی در هند است که آثار باستانی ارزشمندی را در خود دارد. بنای موزه به ۵ گالری تقسیم شده و دو محیط روباز نیز دارد. در این محل آثار نقاشی، مجسمه سازی و صنایع دستی بسیار با ارزشی نگهداری شده و یافته‌های مختلف از نقاط متفاوت هند در این محل به نمایش گذاشته شده. همچنین در نظر داشته باشید که نسخه اصلی مجسمه‌ی شیرهای پایتخت مربوط به ستون آشوکا نیز در این محل نگهداری می‌شود.

موزه هنر دوگرا، جامو

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های هنری در کل هند که بیش از ۷ هزار آثار هنری مختلف در زمینه‌ی طلا، نقره، مرمر و ... در آن به نمایش گذاشته شده است. همچنین بخش آثار نقاشی و مجسمه سازی آن نیز باشکوه بوده و هر کسی که کوچک‌ترین علاقه‌ای به هنر دارد را عاشق خود می‌کند.

موزه پاتنا، پاتنا

این مکان یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های پتنا به حساب می‌آید که اکثر توریست‌هایی که به این شهر می‌روند، حتما از آن‌جا بازدید می‌کنند. این موزه نقاشی‌های کم‌یابی از دوره‌ی ویکتوریایی را در خود داشته و در حیاط آن‌جا نیز، می‌توانید توپ‌هایی را ببینید که در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در مجموع این محل بیش از ۵۰ هزار شیء مختلف را میزبانی می‌کند و بنای زیبایی دارد که با رنگ‌های متفاوت خود، از دور خودنمایی می‌کند.

 

بازدید از گالری‌ها و موزه‌های آگرا

موزه پرنس ولز، بمبئی

این موزه در نزدیکی دروازه هند در بمبئی قرار گرفته و در سفر به این شهر، خیلی راحت در دسترس خواهد بود. بخش‌های بسیار زیادی برای این موزه در نظر گرفته شده که شامل تاریخ، باستان شناسی، هنر و ... می‌شود. در کنار آثار هنری و اشیا تاریخی، چندین سند تاریخی، کتاب‌های مختلف و چیزهایی از این دست از دوران گوپتا نیز در موزه پرنس ولز نگهداری می‌شود.

موزه چیترا، گوا

یکی از سفرهای بسیار پر طرفدار در هند، تور گوا به حساب می‌آید. این شهر که به خاطر سواحل و جشن‌های بزرگش معروف است، یک موزه‌ی بسیار مهم به نام چیترا دارد که ۴ هزار اثر تاریخی مهم را در خود نگهداری می‌کند که بسیاری از آن‌ها مربوط به دوران استعمار می‌شود. در این بین تجهیزاتی که مردم به صورت روزمره در دوره‌های تاریخی مختلف در زندگی و کشاورزی یا ماهیگیری مورد استفاده قرار می‌دادن نیز خود از بخش‌های بسیار جذاب موزه به حساب می‌آید. سازهای موسیقی و تجهیزات فستیوال‌های نیز از دیگر قسمت‌های جالب موزه هستند.

 

۱۰ قلعه باشکوه و تاریخی در جیپور

موزه هوا و فضا هال، بنگالورو

موزه هال (HAL) کار خود را از سال ۲۰۰۱ شروع کرده بود و تجهیزات مختلفی از اولین روزهای شروع کار تجهیزات پرواز در هند تا تجهیزات فضایی این روزهای کشور در آن به نمایش گذاشته شده است. این موزه فوق‌العاده جذاب، جدا از ماکت‌های فراوان، چندین هواپیمای واقعی دو نفره قدیمی را در خود داشته که بازدید از آن‌ها، واقعا لذت بخش خواهد بود. همچنین بخش‌های دیجیتال امکان تجربه هدایت هواپیماها در شبیه ساز و حتی کار کردن به عنوان خدمه برج مراقبت را نیز برایتان به همراه خواهند داشت.

موزه فولکور، میسوره

این موزه که در بنایی قدیمی و بسیار زیبا واقع شده، سعی کرده تا آثار هنری و صنایع دستی مهم مربوط به فرهنگ محلی مردم را گردآوری کند و آن‌ها را در بخش‌های مختلف به نمایش بگذارد. از لباس‌های مختلف تا تاج‌هایی که شاهان محلی بر سر می‌گذاشتند تا عروسک‌های خیمه شب بازی و تجهیزات موسیقی، چیزهای بسیار زیادی در این موزه به نمایش در آمده که تجربه‌ای متفاوت را برای شم رقم خواهد زد.

موزه هند، کلکته

این موزه بسیار مهم در کلکته، به خاطر مجموعه‌ی بزرگ و منحصر به فرد خود در زمینه‌های مختلف، اهمیتی ویژه داشته و بازدیدکنندگان زیادی را نیز هر سال به خود می‌بیند. یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های هند که آثاری در زمینه باستان شناسی، اقتصاد، هنر، زمین شناسی و ... را در خود داشته و بنایی زیبا با یک باغ مرکزی دارد که فضایی جذاب را برای عکاسی نیز پدید آورده است.

 

فاتح پور سیکری، مجموعه‌ی تاریخی آگرا هند

موزه دولت، چنای

این مکان را با نام موزه مادراس نیز می‌شناسند. جایی در تامیل نادو که کار خود را از اواخر قرن ‍۱۹ میلادی آغاز کرده و در حال حاضر از محبوب‌‌ترین موزه‌های هند است. این موزه بر خلاف دیگر جاهایی که به شما معرفی کردیم، روی جانورشناسی، گیاه شناسی و زمین شناسی تمرکز داشته و گالری‌های متعدد آن آثاری در این زمینه را در خود دارند و اطلاعات جالبی در زمینه‌ی طبیعت هند به شما می‌دهند. مجموعه‌ای از کتاب‌های قدیمی در موزه دولت وجود دارد که دیدن آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.

موزه سالار جونگ، حیدرآباد

در این موزه بیشتر از این که آثاری کشف شده از هند به نمایش در بیاید، آثار هنری در زمینه نقاشی، کنده کاری و مجسمه سازی از کشورهای دیگر و مربوط به دوره‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. یکی از جاهای پرطرفدار که توریست‌های زیادی در زمان بازدید از حیدرآباد به دیدنش می‌روند.

موزه پالدی کایت، احمدآباد

آخرین موزه‌ای که به شما معرفی می‌کنیم، به خاطر خاص بودنش محبوب است. این موزه مختص به کایت‌هاست و کار خود را با کایت‌هایی متعلق به مجموعه خصوصی بانو شاه آغاز کرد و بعدها مجموعه‌ی آن بزرگ و بزرگ‌تر شد. کایت‌های این موزه در رنگ‌بندی و شکل‌های بعضا عجیب به نمایش در آمده و تجربه‌ای کاملا متفاوت از بازدید از یک موزه را برایتان به همراه خواهند داشت. تمامی این کایت‌های قابلیت پرواز داشته‌اند و خیلی‌های آن‌ها نیز قدمتی چند ده ساله و بعضا چند صد ساله دارند.

 

با جاذبه‌های تاریخی دهلی آشنا شوید

۲۳ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران