شرایط آب و هوایی کشور ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
شرایط آب و هوایی کشور ارمنستان

بررسی آب و هوای ارمنستان قبل از برنامه‌ریزی‌ دقیق برای سفر اهمیت زیادی دارد. چرا که افراد معمولا با توجه به دما و آب و هوای یک شهر لباس‌های خود را انتخاب می‌کنند و این موضوع تاثیر مستقیم بر نوع تفریحات و سرگرمی‌ها می‌گذارد. در حالت کلی ارمنستان در منطقه آب و هوایی نیمه گرمسیری و معتدل واقع شده است. این ویژگی باعث ناپایدار بودن شرایط آب و هوایی در ارمنستان می‌شود. در این مقاله شما را با شرایط آب و هوایی ایروان و باقی بخش‌های مهم ارمنستان در تمامی ماه‌های سال و بهترین زمان برای سفر به ارمنستان آشنا می‌کنیم.

 

آب و هوای ارمنستان در طول سال

کشور ارمنستان در منطقه نیمه گرمسیری، در میان پشته‌های بخش مرکزی رشته کوه‌های قفقاز کوچک واقع شده است. اما با وجود این آب و هوای نیمه گرمسیری فقط در قسمت جنوبی ارمنستان مشاهده می‌شود. به طوری که در این منطقه شاهد گیاهان نیمه گرمسیری مانند پرتقال، لیمو، زیتون و ... خواهیم بود. آب و هوای ارمنستان در سایر مناطق به طور قابل توجهی تحت تاثیر شرایط دمایی قاره‌ای است. به این معنا که تابستان‌ها خشک و آفتابی بوده و تقریبا از ژوئن تا اواسط سپتامبر ادامه دارد. در حالی که زمستان‌ها کوتاه وسرد بوده و با بارش برف فراوان همراه است. از آنجایی که تور ارمنستان یکی از پرطرفدارترین سفرها در میان گردشگران ایرانی است در این مقاله به طور کامل درباره شرایط آب و هوایی ارمنستان در فصل‌های مختلف می‌پردازیم.

در پاییز و بهار کشور ارمنستان شاهد آب و هوای نسبتا سردی است. به طوری که در اغلب مواقع می‌توان دمای زیر صفر درجه را در این دو فصل تجربه کرد. بیش از ۹۰ درصد مساحت ارمنستان در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. بنابراین میانگین دما و آب و هوای ارمنستان مانند سایر کشورهای کوهستانی در هر ۲۰۰ متر صعود یک درجه کاهش می‌یابد. میزان بارندگی سالانه نیز به ارتفاع منطقه بستگی دارد. اما در حالت کلی حدود ۲۰۰ الی ۸۰۰ میلی متر بارندگی را در طول سال شاهد خواهیم بود.

 

 

آب و هوای ارمنستان در فصل بهار

در طول ماه اسفند شاهد نشانه‌هایی از شروع بهار در ارمنستان خواهیم بود. با فرا رسیدن فروردین هم بهار به طور رسمی در این کشور آغاز می‌گردد. به طوری که طبیعت با پوشش گیاهی سرسبز مزین شده و دمای متوسط ​​روز به ۱۲ درجه سانتیگراد می‌رسد. در ماه اردیبهشت نیز باغ‌ها شروع به شکوفه دادن می‌کنند و دما در دشت‌ها تا حدود ۱۹ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد. سطح کلی بارش در فصل بهار در کشور ارمنستان نسبتاً زیاد بوده، اما هوا عمدتا آفتابی است. بنابراین در پیاده‌روی و گشت‌وگذار شهری در هوای آزاد دچار مشکل و به هم خوردن برنامه‌های خود نخواهید بود. ماه خرداد آخرین ماه از بهار در ارمنستان بوده و در روزهای پایانی این ماه دما تا حدود ۲۴ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد اما شب‌ها به خصوص در ارتفاعات همچنان سرد باقی می‌مانند.

بهتر است بدانید که فصل بهار میزبان تعطیلاتی از قبیل جشن‌های عید پاک، جشن بین‌المللی زنان، روز بزرگداشت نسل‌کشی ارامنه، روز جهانی کارگر، روز پیروزی و صلح و روز جمهوری در ارمنستان است. حضور در یکی از این روزها در این کشور می‌تواند برای بسیاری از توریست‌ها جالب، خوش‌آیند و به یاد ماندنی باشد. چرا که در بهار آب و هوای ایروان بسیار دلپذیر است.

 

در سفر به ارمنستان چه برنامه‌هایی روی گوشی نصب کنیم؟

 

آب و هوای ارمنستان در فصل تابستان

تابستان در کشور ارمنستان همانند هر منطقه‌ای از کره زمین گرم‌ترین روزهای سال در این سرزمین خواهد بود. البته اختلاف دمایی در مناطق مختلف را نمی‌توان نادیده گرفت. به عنوان مثال دما در ارتفاعات در حداقل میزان خود خواهند بود. ماه اول تابستان از اوایل ماه ژوئن آغاز می‌شود که با اواسط خرداد ماه همزمان است. معمولاً میزان بارندگی در فصل تابستان کمتر بوده و دمای هوا در طول روز در روزهای ابتدایی تابستان در به ۲۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این دما در طول شب حدود ۱۷ درجه سانتیگ‌راد خواهد بود. اواسط تیر الی مرداد ماه در ارمنستان که همزمان با ماه جولای است، گرم‌ترین ماه سال با دمای ۲۸ درجه سانتی‌گراد را تجربه خواهید کرد. با توجه به آب و هوای ارمنستان در این فصل از جمله تعطیلات تابستانی مهم در کشور می‌توان به تعطیلات سنتی اچمیادزین (شصت و چهارمین روز پس از عید پاک)، روز قانون اساسی و روز نمادهای دولتی اشاره کرد.

 

 

آب و هوای ارمنستان در فصل پاییز

با فرا رسیدن فصل پاییز در ارمنستان آب و هوای گرم و سوزناک تابستانی جای خود را به گرمای ملایم می‌دهد. میانگین دمای هوا در روزهای ابتدایی پاییز در ارمنستان حدود ۲۲ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. البته نیازی به اشاره نیست که شب‌های پاییز بسیار سردتر از شب‌های تابستان است. شرایط آب و هوایی پاییز در ارمنستان برای گشت‌و‌گذار و پیاده‌روی در خیابان‌های آن بسیار مناسب بوده و آفتاب سوزناک یا سرمای شدید شما را هرگز اذیت نخواهد کرد. همچنین میزان بارندگی نیز در این روزهای سال بسیار خواهد بود. نشانه‌های فرا رسیدن فصل پاییز در ارمنستان با وارد شدن به شهریور ماه خود را نشان می‌دهند. میانگین دمایی در فصل پاییز در ارمنستان حدودا ۱۰درجه سانتی‌گراد خواهد بود. جالب است بدانید که بهار در ارمنستان کوتاه و پاییز در این کشور بلند است. به عنوان نکته آخر نیز از جمله تعطیلات پاییزی ارمنستان می‌توان به روز دانش و مدرسه، روز استقلال، روز معلم و دیگر مناسبت‌های ملی اشاره کرد.

 

 

هزینه‌های سفر به ارمنستان

 

آب و هوای ارمنستان در فصل زمستان

زمستان در این کشور درست از اول ماه دسامبر که همزمان با اواسط آذر ماه است، آغاز می‌شود. با فرا رسیدن زمستان در این کشور دمای هوا به سرعت کاهش می‌یابد و در برخی بارش برف شروع می‌شود. ماه ژانویه که اواسط دی تا بهمن به حساب می‌آید، سردترین ماه سال در تمامی قسمت‌های کشور ارمنستان است. در این زمان دما در پایتخت کشور یعنی شهر ایروان در حدود منفی ۶ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. البته در برخی از مناطق مرتفع مثل محله‌های دریاچه سوان و اطراف آن این دما تا منفی ۱۳ درجه سانتی‌گراد نیز کاهش خواهد یافت. ارمنستان در فصل زمستان و سردترین روزهای سال شاهد دماهای زیر ۲۰- الی ۳۰- درجه سانتی‌گراد نیز خواهد بود. البته با نزدیک شدن به روزهای پایانی زمستان که هم زمان با فرا رسیدن ماه فوریه (اواسط بهمن) است، هوای کشور به تدریج شروع به گرم شدن می‌کند. همانند دیگر فصل‌های سال در زمستان نیز گردشگران می‌توانند شاهد برخی تعطیلات زمستانی رسمی باشند. از جمله پر شور و هیجان‌ترین آن‌ها می‌توان روز سال نو، تعطیلات قبل از کریسمس و به خصوص روز کریسمس را نام برد.

 

 

بهترین زمان برای سفر به ارمنستان از نظر شرایط آب و هوایی

یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای گشت‌و‌گذار و سفر در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی آن منطقه است. چرا که بر اساس این موضوع می‌توان برنامه‌ریزی خود را برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری، تفریحات و سرگرمی‌های مقصد موردنظر انجام داد. با توجه به دما، آب و هوای ارمنستان و شرایط جوی این کشور می‌توان گفت که بهترین زمان برای سفر به ارمنستان از ماه‌های می تا سپتامبر (اردیبهشت تا اواخر شهریور) محسوب می‌شود. چرا که در این روزها دمای هوا بسیار دلپذیر بوده و کشور در حداقل میزان بارندگی خود در مقایسه با دیگر فصل‌های سال قرار دارد. بالاترین میانگین دما در ارمنستان ۳۱ درجه سانتی‌گراد در ماه جولای و کمترین آن در ژانویه حدود ۲ درجه سانتی‌گراد است.

در حالت کلی بهتر است در انتخاب بهترین زمان برای سفر به ارمنستان از لحاظ شرایط آب و هوایی به موقعیت جغرافیایی، دما و میزان بارندگی توجه داشته باشید. پس بهتر است بدانید که ارمنستان دارای آب و هوای قاره‌ای است. همچنین توجه داشته باشید که هر چند به دمای هوا به منظور انتخاب بهترین تاریخ برای سفر خود اهمیت می‌دهید حتما به میزان بارندگی در آن زمان نیز توجه کنید. چرا که بارندگی‌های طولانی مدت و شدید شما را از برنامه گشت‌وگذارتان باز خواهد گذاشت. پس اوایل بهار و اوسط پاییز از این نظر نمی‌توان گزینه پیشنهادی خوبی برای گردش باشد.

 

۵ تفریح هیجان آور در سفر به ارمنستان

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 18 مرداد 1402)

نظرات کاربران