حیات وحش روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
حیات وحش روسیه

جنگل‌های معتدله حدود ۷۰ درصد از مساحت روسیه را شکل داده‌اند که چیزی نزدیک به یک سوم از جنگل‌های این چنینی جهان به شمار می‌آیند. البته روسیه از نظر شرایط محیطی، کشوری متنوع به حساب می‌آید و در کنار این جنگل‌های بزرگ و زیبا، مناطق قطبی و سواحل مختلفی داشته و در نهایت همین‌ها باعث می‌شود تا حیات وحش روسیه، متنوع و جذاب باشد.

مناطق مختلفی در روسیه هستند که به واسطه‌ی زیبایی‌های طبیعت و تنوع زیستی در آن‌جا، جمعیت زیادی از گردشگران، به سراغ آن‌جاها می‌روند. مخصوصا در شرق دور روسیه که حیوانات خاصی همچون سیاهگوش اوراسیایی، پلنگ آموز، ببر سیبریایی، گوزن‌های محلی و ... زندگی می‌کنند. فارغ از این حیوانات، روسیه یکی از بهترین کشورها در جهان برای طبیعت گردی بوده و از این منظر نیز در فصول مختلف، مقاصد متنوعی را پیش پای شما می‌گذارد. شاید شرکت در تور روسیه برای بازدید از این چنین مناطقی، دردسرهای خاص خود را داشته باشد، اما جاذبه‌های حیات وحش روسیه برای آن‌ها که به طبیعت و سافاری‌های طبیعت گردی علاقه‌مند هستند، بسیار جذابند.

 

روباه قطبی

رفتن به مناطق قطبی، به مراتب از شرکت در تور مسکو یا شهرهای این چنینی سخت‌تر است اما در همچین سفری‌ست که شما فرصت دیدن حیواناتی زیبا و نادر در جهان، همچون روباه قطبی را خواهید داشت. روباهی کوچک اما بسیار زیبا که تنها در مناطق قطبی زندگی می‌کنند. به طور کلی مناطق قطبی روسیه، دارای جاذبه‌های بسیاری‌ست و بر خلاف انتظار، این تنها برف و سرما نیست که در آن‌جا انتظار شما را می‌کشد، بلکه جاذبه‌های زیادی هستند که در سفر به مناطق قطبی روسیه، فرصت بازدید از آن‌ها به شما دست خواهد داد.

دریاچه سرو (Cypress)

این مکان که به دریاچه سوکو (Sukko) نیز شهرت دارد، در جنوب روسیه واقع شده و یکی از نقاط مورد پسند گردشگران ماجراجو به حساب می‌آید که بخشی جذاب از حیات وحش روسیه نیز به حساب می آید. مخصوصا در ایام پاییز که درختان این دریاچه شروع به قرمز شدن می‌کنند و منظره‌ای بی‌بدیل و رویاوار را می‌سازند. این دریاچه که در دره‌ای به همین نام واقع شده است، مکانی رویایی بوده که پای خیلی از عکاسان را برای ثبت عکس‌های سورئال و استثنایی به این گوشه از روسیه کشانده است. البته نباید فراموش کرد که این درختان سرو به صورت دستی کاشته شده و سوکو جنگلی طبیعی به شمار نمی‌آید، اما این مسئله به هیچ وجه از جذابیت آن کم نمی‌کند.

گربه‌های وحشی روسیه

جالب است بدانید که در حیات وحش روسیه  بیش از ۸ گونه گربه سان زندگی می‌کنند که از ببرهای آمور تا پالاس را شامل می‌شوند. البته این گربه‌های وحشی هم کمیاب هستند و هم این که خیلی در جاهای شلوغ ظاهر نمی‌شوند و به همین دلیل چنین عکسی که از طرف Vladimir Anikeyev بسیار ارزشمند است. به طور کلی گربه سانان روسیه تنوع چشم‌گیری داشته و گونه‌های خاصی را در بر می‌گیرند. مثل گربه‌های عجیب مانول یا گربه‌های لینکس که هر کدام در جاهای مختلف روسیه زندگی می‌کنند.

 

معرفی پارک‌های زیبای مسکو

دریاچه‌های ترموکارست

دریاچه‌های ترموکارست زیادی در روسیه هستند. منابع آبی بسیار مهم و البته زیبایی که شما غروب زیبای یکی از آن‌ها را می‌بینید و هر کدامشان می‌توانند، تصویری فوق‌العاده را پیش روی شما بسازند. این دریاچه‌ها البته دائمی نیستند و در محل‌های قطبی شکل می‌گیرند که بعد از ذوب شدن یخ و فرونشست خاک به وجود می‌آیند. البته روسیه با دریاچه‌های زیبا و خاص ناآشنا نیست و چندین مورد از زیباترین و البته عمیق‌ترین دریاچه‌های جهان در این کشور وجود داشته و البته به سواحل دریای خزر که بزرگ‌ترین دریاچه جهان نام دارد نیز دسترسی دارد.

غاز سینه قرمز

این عکس که Yegor Vlasov را از یک غاز سینه قرمز ثبت کرده است، این پرنده‌ی خاص بومی که از خاص ترین پرندگان در حیات وحش روسیه از زیباترین پرندگان در این کشور پهناور است. یک گونه‌ی بسیار نادر از غازها که در روسیه زندگی می‌کند و لانه‌های آن را می‌توان در شبه جزیره تامیر (Taimyr) و چند جای دیگر مشاهده کرد. این پرنده‌ی فوق‌العاده زیبا در ایام زمستان به سمت دریای سیاه و دریای خزر پرواز می‌کند و در حومه‌ی این مناطق آبی، فصل سرما را سر می‌کند. غاز سینه قرمز تنها یکی از گونه‌های خاص از پرندگان نادر است که در سفر به روسیه و بازدید ازمناطق طبیعی، مشاهده خواهید کرد.

رشته کوه دوسه آلین (Dusse-Alin)

عکس‌های بسیاری از رشته کوه دوسه آلین ثبت شده اما این عکس از Andrey Grachev یکی از زیباترین‌هاست. این رشته کوه فوق‌العاده زیبا در شرقی‌ترین نقطه از روسیه در استان خابارووسک (Khabarovsk) قررار گرفته است. منطقه‌ای مملو از جاذبه‌های طبیعی که از بودن در آن‌جا سیر نمی‌شوید. این کوهستان در خود دریاچه‌ها و رودخانه‌های بسیار زیادی داشته و آبشارهای آن زبانزد است. همین هم باعث شده تا ماجراجویان زیادی برای طبیعت گردی، کوه پیمایی، بازدید از حیات وحش روسیه  و خیلی فعالیت‌های دیگر، تعطیلات خود را به این منطقه بیایند.

 

بهترین فعالیت‌ها در سن پترزبورگ

جنگل‌های طلایی

 چیزی که در این تصویر می‌بینید، جنگلی زیباست که در ایام پاییز به رنگ طلایی شگفت انگیز درآمده و Dmitry Ivanov آن را در قاب تصویر خود جای داده است. مناطق جنگلی زیادی هستند که در فصل پاییز چنین زیبا به نظر می‌آید که یکی از معروف‌ترین آن‌ها جنگل پارک ملی تاگانای (Taganay) است. جنگل‌های کومی در رشته کوه اورال یکی دیگر از زیباترین جنگل‌های روسیه هستند که در پاییز منظره‌ای شگرف دارند. رنگ طلایی و نارنجی این درختان که در میانشان کاج‌های سبز حضور دارند، کنتراست زیبایی به وجود می‌آورد. البته جنگل‌های روسیه در هر فصلی از سال زیبا هستند، حتی در روزهای سرد و برفی که یک دست سفید پوش می‌شوند.

کیپ کاپچیک (Kapchik Cape)

این تصویر که یک درخت بونسای را بر بالای صخره رو به ساحل تاراسکی نشان می‌دهد، به خوبی نمایانگر زیبایی‌های کیپ کاپچیک و به طور کلی طبیعت کریمه است. این ساحل بسیار زیبا از جاهای خاص در روسیه است که راحت‌ترین مسیر برای دیدنش از طریق دریا بوده و صخره‌های اطراف آن نیز، منظره‌ای عالی از منطقه را به نمایش می‌گذارند. کیپ کاپچیک زیبایی‌های بی‌نظیری داشته و به طور کلی کریمه بسیاری از این جاها دارد که در سفر به این منطقه، می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. اگر برای غواصی در روزهای گرم تابستانی به کیپ کاپچیک بروید، با وجهی دیگر از حیات وحش روسیه در دل آب های این کشور مواجه خواهید شد.

 

در سفر به مسکو، از کجاها خرید کنیم؟

خرس قطبی

بخش نسبتا زیادی از روسیه را منطقه‌ی قطبی در بر گرفته است. با این حال اگر فکر می‌کنید که این مناطق زیبا نیستند، کاملا در اشتباهید. جاذبه‌های قطب بی‌شمارند و البته گردشگران زیادی هم به این مناطق می‌روند. یکی از نمادهای قطبی حیات وحش روسیه، خرس‌های قطبی بوده که اگر چه خیلی بامزه و گرم و نرم به نظر می‌آیند اما در واقعیت حیواناتی بسیار وحشی بوده و گردشگران نیز از درون قایق‌های خود به آن‌ها نگاه می‌اندازند. این تصویر زیبا از Nikolai Gernet ما را یاد کارتن قدیمی و معروف روسی و شخصیت خرس قطبی آن به نام "اومکا" می‌اندازد.

دشت‌های پرگل قفقاز

منطقه‌ی روسی قفقاز با دشت‌های بزرگ و تنوع بسیار بالای زیست محیطی‌اش معروف بوده و البته که زیبایی منحصر به فردی در فصول مختلف دارد. مخصوصا در منطقه‌ی دریاچه‌ی گیتچه-کل (Gitche-Kel) در جمهوری خود مختار قره‌چای‌ و چرکس (Karachay-Cherkessia) که در طول بهار با دشت‌های پر گل، آغوش خود را در مقابل توریست‌ها باز می‌کند و مناظر زیبایی را برای عکاسی پیش پای شما می‌گذارد. درست مثل این عکس که در اول بهار گرفته شده و تنوع طبیعت قفقاز را به بهترین شکل در یک قاب جمع کرده است.

 

گشت و گذاری زمستانی در روسیه

صخره‌های سفید جزیره ایتوروپ (Iturup)

همانطور که در عکس می‌بینید، این صخره‌های سورئال و سفید رنگ به ساحلی سفید و سیاه و دریایی با آب شفاف و کریستالی ختم شده و تصویری عجیب اما بسیار زیبا را پدید می‌آورد. ایتوروپ، بزرگ‌ترین جزیره در مجمع‌الجزایر کورلیس بوده و البته بر سر مالکیت آن، مناقشاتی بین روسیه و ژاپن وجود دارد. شکل گیری این جزیره و صخره‌های زیبای سفید رنگ که در روزهای گرم سال، روی آن‌ها سرسبز خواهد بود، به واسطه‌ی فعالیت‌های آتشفشانی بوده و سنگ‌های شکل دهنده آن نیز عموما از سنگ‌های آتشفشانی و کوارتز هستند. البته از مناقشات گفتیم اما این را در نظر بگیرید که شما به راحتی می‌توانید از طریق خاک روسیه از این مکان دیدن کنید.

چشم رودخانه Stalnaya

این عکس هوایی از یک مکان خاص گرفته شده که آن را به شکل چشم ماهی درآورده است. این مکان دریاچه نمک کریمه نام دارد که رودخانه Stalnaya درست در همان جا وارد خلیج سیواش (Sivash) می‌شود. کمی از آب رودخانه دریاچه‌ای مستقل را می‌سازد که تصاویر هوایی آن را به شکل چشم ماهی در می‌آورد. رفتن به این منطقه کمی سخت است اما جایی خاص و متفاوت به حساب می‌آید که تعداد کمی فرصت و البته شانس دیدن از آن را پیدا می‌کنند. این مکان شاید برای تماشای حیات وحش روسیه و حیوانات مختلف، گزینه ای ایده آل نباشد، اما در میان طبیعت این کشور، یک جاذبه ی منحصر به فرد به حساب می آید.

دریاچه صورتی ساسیک سیواش (Sasyk-Sivash)

در همان نزدیکی شما می‌توانید به دیدن دریاچه‌ی صورتی ساسیک سیواش بروید. این مکان که از جمله انگشت‌شمار دریاچه‌های صورتی در دنیا به حساب می‌آید در فاصله‌ی نسبتا کمی از دریای سیاه قرار گرفته و به واسطه‌ی میکرواورگانیسم‌هایی که در این دریاچه نمکی حضور دارند، رنگ آن به این شکل صورتی است. یونانیان در دوران باستان، اولین نفراتی بودند که از این دریاچه نمک استخراج کردند و سپس نمک دریاچه به سفره‌های روس‌ها نیز پا گذاشت. این محل البته اصلا برای شنا مناسب نیست و تنها می‌توانید از آن دیدن کرده و البته عکس‌هایی زیبا در کنارش بگیرید.

 

زیباترین جزایر روسیه را بشناسید

رشته کوه چرسکی (Chersky)

اگر می‌خواهید در تفاوت این رشته کوه با قفقاز بدانید، کافی است این را در نظر بگیرید که بسیاری از مسیرهای آن تنها در سال ۱۹۲۷ نقشه برداری شده و دیگر داده‌ها از این مکان، تنها به عکس‌های هوایی معطوف است و خیلی از حیواناتی که در این منطقه از حیات وحش روسیه زندگی می کنند، زیستگاه های طبیعی دست نخورده خود را دارند. چرسکی به مراتب از قفقاز بزرگ‌تر بوده و دارای جنگل‌هایی فوق‌العاده جذاب است که یکی از آن‌ها را در عکس بالا بالا می‌بینید. جنگل‌هایی که در روزهای سرد زمستان، سفید پوش شده و مناظر زمستانی شگفت‌انگیزی را می‌سازند. مسیرهای طبیعت گردی مختلفی در چرسکی وجود دارد که توریست‌ها بتوانند از آن‌جا بازدید کنند.

گاومیش‌های Muskox

Vitaly Gorshkov سال‌های به عنوان عکاس حیات وحش، در حال ثبت عکس از حیوانات مختلف در روسیه است. عکسی که می‌بینید، از گاومیش‌های Muskox گرفته شده که حیواناتی عجیب هستند که در سرمای زیاد نیز دوام می‌آورند. او از حیوانات مختلف مثل روباه‌ها، خرس‌های قطبی، بیسون و ... عکاسی کرده اما گاومیش‌های Muskox را حیواناتی عجیب می‌داند که وقتی انسان می‌بینند یا به سرعت فرار می‌کنند یا اصلا اهمیتی نمی‌دهند و شما هیچگاه نمی‌دانید که کدام رفتار از این حیوانات زیبا سر خواهد زد. حیات وحش روسیه  مملو از شگفتی‌ها و رازهای این چنینی است و شما در طبیعت آن‌جا، می‌توانید به کشف رازهای این سرزمین بپردازید.

 

آشنایی با بهترین محلات سن پترزبورگ

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 08 شهریور 1402)

نظرات کاربران